Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
tack för tipset, skall kolla på det :)
hur länge grillade du det?

hur länge måste ett köttstycke grillas om det skall få smak av rökningen?

har fixat grejer, men funderar på om det är värt att lägga på det för en 20 min grill, eller måste det ta längre tid för att smaken skall fastna tro? :)
 
Hmm, kan vara. Har för mig att experterna säger att det är under den första halvtimman som röken ger mest smak. Jag brukar grilla på hyggligt låg värme en trekvart ungefär. Ta en stektermometer och kolla temperaturen. Kolla på nätet eller grillbok de olika temperaturerna för hur du vill ha den. Jäkligt bra att göra på fläsk och kyckling som man vill ha mer genomkörda än nöt. Termometer i locket och en stektermometer att kolla innertemperaturen är två väldigt bra saker att ha för att få köttet perfekt. En del purister tycker att man ska köra på känsla, men man måste ju träna upp känslan och då är termometrar perfekt. Fusk? Kanske. Men, resultatet blir mycket bättre och framförallt jämnare. Man slipper att lägga tillbaka saker på grillen som inte är färdiga och vänta ytterligare tid. Glöm inte locket på och inte tjutkika och släpp ut röken när du använder spån/flisor/träbitar.
 
Tack för supertips BeernuN :)

Fråga till, grillen har ett porslinemaljerat grillgaller av stål.
Försäljaren i butiken sa att det var helt okay att köra en stålborste på denna för rengöring sålänge man inte tog i för hårt.
Stämmer detta? Jag känner mig själv lite skeptisk då det känns som att det kan repa sönder hela ytan?
 
Tyvärr ingen aning om porslinsemaljerat galler. Själva grejjen med det är väl att det inte ska bränna fast så hårt att man behöver stålborste. Har ett vanligt rostfritt galler själv och det kör jag borste på. Det borde väl räcka att köra en sväng med diskborste på det emaljerade. Kanske disksvamp med en grov sida. Bara spekulerar här.
 
du kan nog ha rätt där :) får väl se hur det går, hehe

tack för hjälpen med mina frågor, och förlåt att jag highjackat tråden med massa av mina egna frågor :)
 
Såg att det tipsades om Webers briketter. De kostar 99kr för 10 kg på Ge-Kås i Ullared. :D Köpte med mig 20 kg hem.
 
Blindtester brukar kunna visa åt båda hållen, ungefär som Pepsi VS Coke. Förra veckan när jag var på Bauhaus Örebro hade de 3 st 3 Kg Weber Briketter för 99:-, tror de tog 109 för 10 Kg påsen så att släpa hem från Ullared kanske inte behövs (beror ju på hur långt man har till Bauhaus iofs).
 
Bezt skrev:
Blindtester brukar kunna visa åt båda hållen, ungefär som Pepsi VS Coke.
Visst är det så.

Därför är det ju lite smålustigt o tro att man kan känna skillnad på gas vs kol grillat i ett blindtest.
 
Ja de som känner till Coke riktigt väl känner igen smaken men stora massan känner ingen skillnad, det var väll så du menade?
 
Bezt skrev:
Ja de som känner till Coke riktigt väl känner igen smaken men stora massan känner ingen skillnad, det var väll så du menade?
Coke vs Pepsi var väl fråga vad du föredrar... 7 av 10 gillade Pepsi bättre

Nu har jag inte sett den exakta frågan i testet som refererades till i Allt om Mat.

Dom tester som jag tidigare har refererat till har frågan varit om denna kött bit är tillagad på kol eller Gasolgrill.

Där gick det inte att hitta något samband. Det enda som gick att leda någonstans var om man brände köttet (oberoende gasol eller kol) så trodde folk det var kolgrillat.
 
Att svenssongrillaren förknippar bränd mat med kol är ju rätt roligt faktiskt. Lite campingplats-elda-upp-köttet-på-engångsgrill över den.....

Det verkar vara flera som gillar webers briketter. Jag tycker faktiskt dom är skit, efter att ha provat. Ska man grilla något väldigt länge förstår jag poängen. Om man inte ska grilla så länge att briketterna tar slut helt är Webers briketter en katastrof eftersom dom inte går att flytta på utan att pulveriseras.

Normalt tömmer jag asklådan 1-2 gånger per år. EN påse weberbriktter har tvingat mig att tömma 3 gånger! Dvs, jag slänger en tredjedel av påsen istället för att elda upp den.

OKQ8 eller landman blir det i fortsättningen, förutom om jag skulle då den dåliga iden att helsteka en gris eller nått....vilket ändå skulle gå åt pipan oavsett brikettslag.
 
MathiasS skrev:
Det verkar vara flera som gillar webers briketter. Jag tycker faktiskt dom är skit, efter att ha provat. Ska man grilla något väldigt länge förstår jag poängen. Om man inte ska grilla så länge att briketterna tar slut helt är Webers briketter en katastrof eftersom dom inte går att flytta på utan att pulveriseras.
Jag är också lite tveksam inställd till webers briketter (tycker de "dör" ibland), men det kanske beror på att man använder dem som man gjorde med andra briketter.
Webers innehåller 80% kol, de flesta andra märken innehåller 65%. Landmann tror jag innehåller 80% kol också.

Jag tror weberbriketter trivs ihop, dvs ligger de med för långt avständ från varandra så tappar de fart. Så lägger jag dem tätt på en sida av klotgrillen numera.

Detta är gasgrillarnas stora fördel, de har värme så länge man vill ända till slutet.
Men jag föredrar ändå kol...
 
Webers briketter tycker jag är lite svårtända men glöder länge och jämt men ska jag grilla något snabbt som hamburgare till kycklingfilé så fungerar det bra med fulbriketter eller t.o.m. kol.
 
Om man nu ska ska köra med kolgrill ;-)
så levereras den bästa grillkolen till restaurangerna (säljes pallvis).
Det är större bitar och bra träråvara, grillkolen man köper på macken är inte mycket att ha.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.