gaia skrev:
Skåne - vi eldar för vatten hela sommaren och auto-shunten släpper ut värme till radiatorer när det behövs ... och den började värma huset för några dagar sen men bara på nätterna. Inneluften känns mycket torrare nu än när det var under den mycket varma men också mycket fuktiga perioden då man inte kunde vädra ut fukten.
gaia
Samma här! Också Skåne och vi eldar året runt för varmvatten...och autoshunten tillsätter värme vid behov, när det sjunker under 23 grader ungefär.
 
Jesca_j skrev:
Ja, vi har FTX (men tillskottsvärmen är avstängd).
Fast det räknar jag som värme på :)
Min FLVP (Frånluftsvärmepump) har kört igång cirkulationspumpen, men självklart (!) kör den inte tilläggsel i nuläget. Och kompressorn arbetar inte hårt (ngn morgon gick den på annars bara vid varmvattenuttag) , men det räknar jag som värme på :)

/K
 
kamilenski skrev:
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
Ja det undrar jag också!:) Har 21 inne nu och 8,8 ute. 20 cm kutterspån på vinden, 4 tums reglar med spånfyllning i väggarna. Härlig treetex på insidan (i rummen) och aluminiumplåt på utsidan. VP som bara levererar vv. Värmen avstängd. Kan dock krypa ner till 19 grader på morgonsidan. Men, det är ju plusgrader. Värre var det i vintras, då var det kallt, ute. Har ingen ventilationsanläggning, förutom självdrag. Kan en förklaring vara att huset ligger på sydsluttning med berg bakom?
 
kamilenski skrev:
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
Jag bor i ett hus byggt som sommarstuga år 1969. Den ursprungliga isoleringen är en aning kompletterad, men den stora förklaringen ligger troligen i mycket fönster mot sydväst. Ingen FTX hemma hos mig. Det kan vara lite disigt och ändå värmer solen huset.

För närvarande är jag i Malmö och undrar hur det är möjligt att det finns skåningar som behöver värme på redan. Det är ju fortfarande sommar här. Hemma i Nykvarn är det kallt på kvällarna och nätterna. Även mulna dagar är kalla.

Erik
 
kamilenski skrev:
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
Tycker du ska låna en värmekamera för att reda ut vad det är för fel på erat hus.
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Fast det räknar jag som värme på :)
Min FLVP (Frånluftsvärmepump) har kört igång cirkulationspumpen, men självklart (!) kör den inte tilläggsel i nuläget. Och kompressorn arbetar inte hårt (ngn morgon gick den på annars bara vid varmvattenuttag) , men det räknar jag som värme på :)

/K
Hmmm...nu är jag inte med...FTX måste vi ju ha igång året om dygnet runt för att ha någon ventilation i huset?

Isf har vi värmen på året runt med ditt sätt att se. :)
 
Jesca_j skrev:
Hmmm...nu är jag inte med...FTX måste vi ju ha igång året om dygnet runt för att ha någon ventilation i huset?

Isf har vi värmen på året runt med ditt sätt att se. :)
Jo det förstås - men just värmeåtervinning är ju ett värmesystem som tillför värme till huset - även om man inte i många lägen behöver eltilskott :)

/K
 
kamilenski skrev:
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
Nej, ingen FTX, bara ett icke-fungerande självdrag. Men vi är sex personer och plasmateven står på rätt mycket (för titt eller X-box) - direktverkande el alltså...
 
Jag tror att många av de som skriver om sin gamla och (förvånansvärt) varma hus har liten eller obefintlig ventilation.

Har man ett gammalt hus med självdrag så omsätts inte luften speciellt mycket denna årstid då temperaturskillnaderna ute och inne är ganska små.
I många "självdragshus" kanske inte ventilationen funkar alls och då är det inte konstigt att det är lätt att behålla värmen inne.
Att inte ha någon ventilation alls är ju effektivare än den modernaste FTX anläggningen, sen att det blir kass luftkvalitet är ju en annan sak ;)

Sen är det ju stor skillnad om man gör av med 10 eller 20kwh hushållsel / dygn oxå, den omvandlas ju i stort sett till värme alltihopa.
 
Redigerat:
Igår satte jag FLVP i vår/höst-läge, dvs den kör ut värme till golv och radiatorer men använder inte elpatronen, kändes som bra timing när det var 6 grader ute i morse.

2 år gammalt hus utan superisolering och fullt öppna tilluftsventiler.
 
W
Har inte satt på värmen men det är mycket nära att det behövs, bor lite söder om Gbg. Bara 20.5 inne på morgonen men mycket varmare på kvällen. 100 år gammalt hus. Orginalfönster. 5cm frigolit i väggen i taket lite sågspån. Dörrarna står öppna nästan hela dagarna så katterna får spring av sig. Längtar tills det blir kallare så man får elda
 
2 veckor har cbj´n shuntat ut värme om än inte mycket, Bor 4 mil norr om Umeå
 
Wester skrev:
Har inte satt på värmen men det är mycket nära att det behövs, bor lite söder om Gbg. Bara 20.5 inne på morgonen men mycket varmare på kvällen. 100 år gammalt hus. Orginalfönster. 5cm frigolit i väggen i taket lite sågspån. Dörrarna står öppna nästan hela dagarna så katterna får spring av sig. Längtar tills det blir kallare så man får elda
Tycker du om att elda???
Kom hem till mig då. Jag hatar det jobbet.
 
klaskarlsson skrev:
Jo det förstås - men just värmeåtervinning är ju ett värmesystem som tillför värme till huset - även om man inte i många lägen behöver eltilskott :)

/K
Tillför värme vet jag inte om det gör....däremot återför den ju en del värme istället för att bara blåsa ut den, men det blir kallare inne med FTX igång än om jag stänger av den.... :)
 
Har ni kör i gång värmen än?

Jag kan väll erkänna at jag stängde av värmen när jag var på semseter i 4 vackor, annars är den ju på året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.