Nyfniken skrev:
Jag tror att de väljer att misstolka för att kunna raljera om en attityd de inte tycker om. Det har nog inte så mycket med ditt specifika fall att göra. ;)
Misstolka eller inte, dom verkar redan satt ribban på att gå ner 100000:- på 'eventuella' fel som hittas?
Ja, jag vet inte.. :rolleyes:
 
FredrikR skrev:
Misstolka eller inte, dom verkar redan satt ribban på att gå ner 100000:- på 'eventuella' fel som hittas?
Ja, jag vet inte.. :rolleyes:
"När vi besiktigat och hittat ytterligare fel ska vi pruta 100 000 så att vi kommer ned till utgångspriset. Säljarna vill bli av med huset så fort som möjligt. Och det har strulats en del med andra budgivare som hoppat av både innan o efter besiktning."

OK, det var inte riktigt så trådskaparen sa. Men närapå. Det verkar mest handla om att klämma åt någon som sitter i ett trängt läge.

Om man hittar nåt som måste åtgärdas är det väl rimligt att diskutera en prissänkning motsvarande vad det kostar att åtgärda saken. Men här pratar vi om att pruta redan innan vi vet om nåt är fel.
 
lurk12345 skrev:
Men här pratar vi om att pruta redan innan vi vet om nåt är fel.
Nej, här pratar vi prissänkning om man hittar något som är fel.

Det jag inte förstår är varför utgångspriset skulle vara någon form av golv.
 
Har för mig att TS i en annan tråd beskrivit att tre andra budgivare i tur och ordning hoppat av köpet så jag skulle vara ganska skeptisk i det läget eftersom det uppenbarligen finns något med huset som skrämmer iväg köpare i rask takt;).

Att inte betala med än vad man måste för ett hus eller för den delen mer än vad man tycker det är värt är inte detsamma som att försöka klämma åt säljaren som jag ser det. TS kan lägga vilket bud som helst och säljaren väljer sedan om det accepteras. Måste säljaren få iväg huset snabbt så har h*n helt enkelt sämre förhandlingsläge, inget konstigt med det.
 
Huset är värt precis så mycket som köparen och säljaren kommer överens om - varken mer eller mindre.
 
espace skrev:
Huset är värt precis så mycket som köparen och säljaren kommer överens om - varken mer eller mindre.

Tack!
Och med de orden slutar nu denna tråd!
Anna
 
lurk12345 skrev:
Om det visar sig att huset faktiskt är i bättre skick än ni trodde, kommer ni att betala ett högre pris då?


Självklart!! Minst en halv mille!
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Det jag inte förstår är varför utgångspriset skulle vara någon form av golv.
Eller tak ... ;)
 
Hur slutade det? Är det klart? :)
 
Ärligt talat med alla halvsarkastiska inlägg mot TS skulle det förvåna mig om hon talar om hur det gick..
Jag skulle strunta i det..
 
Som säljare är man helt rättslös efter besiktning. Iaf om man vill få affären igenom. kontraktet är inte värt pappret det är skrivet på. Köparen kan kräva vilka prisavdrag som helst efter besiktning, ditt val är att acceptera, avbryta affären eller försöka jämka därimellan.
Vår historia:
Hus från 73 säljs.
Uppenbara saker vid visning: Fasad i trä från 73, halvdant underhållen, vindskivor katastrof. Badrum ej renoverade sedan tidigt 90-tal. Garage med uppgiven fuktskada, läckande papp och missfärgad gips.

Besiktningen visar: Badrum- golvbrunnar från 73 = risk för läckage. Fasad dåligt skick. Garage i dåligt skick. Skada vinden.

Köparens krav: Avdrag för ny panel på hela huset, inkl. målning. Avdrag byta golvbrunnar. Garagetak byte råspont(kostnad). Åtgärda vind.

Facit: Vi fick till en jämkning på halva fasadbytet, halva golvbrunnsbytet, materialkostnad råspont garage samt fick åtgärda vinden.

Det enda som inte var uppenbart vid visning var vindsskadorna, så de var inget att tjafsa om, allt annat var väldigt tydligt. Hade vi valt att bryta så hade vi fått dra igenom visningar och allt igen, vi var lite låsta eftersom vi köpt hus redan.
 
Mikael_L
Det är väl bara att inte godkänna några prisjusteringar efter kontraktets upprättande, dvs ingen besiktningsklausul. Dock kanske en del köpare drar sig ur eller minskar sin budvillighet.

Besiktningsklausuler har avhandlats i många trådar, bl.a denna:
http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/116612-koeperen-vill-dra-sig-ur.html
Där TS fråga och svaren på denna snabbt övergår till en allmänt hållen diskussion om detta.
 
Hubbe2 skrev:
Som säljare är man helt rättslös efter besiktning. Iaf om man vill få affären igenom. kontraktet är inte värt pappret det är skrivet på. Köparen kan kräva vilka prisavdrag som helst efter besiktning, ditt val är att acceptera, avbryta affären eller försöka jämka därimellan.
Vår historia:
Hus från 73 säljs.
Uppenbara saker vid visning: Fasad i trä från 73, halvdant underhållen, vindskivor katastrof. Badrum ej renoverade sedan tidigt 90-tal. Garage med uppgiven fuktskada, läckande papp och missfärgad gips.

Besiktningen visar: Badrum- golvbrunnar från 73 = risk för läckage. Fasad dåligt skick. Garage i dåligt skick. Skada vinden.

Köparens krav: Avdrag för ny panel på hela huset, inkl. målning. Avdrag byta golvbrunnar. Garagetak byte råspont(kostnad). Åtgärda vind.

Facit: Vi fick till en jämkning på halva fasadbytet, halva golvbrunnsbytet, materialkostnad råspont garage samt fick åtgärda vinden.

Det enda som inte var uppenbart vid visning var vindsskadorna, så de var inget att tjafsa om, allt annat var väldigt tydligt. Hade vi valt att bryta så hade vi fått dra igenom visningar och allt igen, vi var lite låsta eftersom vi köpt hus redan.
Återigen generellt men iaf:
Hur menar du: Säljare "rättslös" ?
Köparen sitter väl i en värre sits ?

Köparen har ju betalat för en besiktning och riskerar att inte få ngt alls för dessa 5000-10000 kr...säljaren riskerar förvisso en månads dubbelt boende till (OM man har köpt först och INTE tecknat en dubbelboendeförsäkring) - men kan lika gärna ha turen att 2an i budgivningen vill köpa direkt eller att nästa budomgång ger högre bud.

För att vara lite mer förberedd, som säljare, så kan man ju dessutom göra en förbesiktning, så är det mesta iaf känt innan köparen besiktigar...
Dessutom kan man ju direkt räkna med att antingen kör man "hårt mot hårt" eller så får man dra av 10,50,100 kkr efter budgivningen är klar - för ev. anmärkningar - hur man gör beror ju i mångt och mycket hur mkt man gjort innan (tex förbesiktning som ger bättre argument mot prut) och om man sitter i en knivig sits - vilket inte är unikt just för besiktningsklausulen dock.
I slutändan är det ju en affär man gör - och köpare och säljare förhandlar fram ett pris - det är väl ingen som tvingar en säljare att sälja till just köpare X ?

/K
 
cust3000 skrev:
Ärligt talat med alla halvsarkastiska inlägg mot TS skulle det förvåna mig om hon talar om hur det gick..
Jag skulle strunta i det..
Jag tror det, annars hade jag inte ställt frågan...
 
FredrikR skrev:
Jag tror det, annars hade jag inte ställt frågan...
det begriper jag med...
och jag skrev vad jag tror!
Och det baserar jag på ett relevant inlägg från TS efter alla sarkastiska inlägg mot henne.

Tack!
Och med de orden slutar nu denna tråd!
Anna
Men den läste du kanske inte....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.