Potatismjöl funkar säker, vet dock inte doseringen... prova lagom ;)
Själv har jag använt silikon spray.
Sprayar lite på början av kabeln och sprutar in lite då o då i röret under tiden som man matar när någon drar.
 
Instämmer 100% med Bjurran. Viktigt att det inte är någon tjock knut som kan fastna, och som tar all belastning. Hellre en fläta och som viks runt dragwiren och sedan silvertejpas. Rikligt med potatismjöl (det är ju billigt i sammanhanget) och gott om tålamod.
 
Tillägger att när jag talar om att skala och fläta så syftar jag inte på att bara skala någon cm. Skala en dm istället så har du lite att jobba med och samtidigt bättre möjlighet att få ner diametern.

En bekant tipsade mig om att det går att få tag på riktigt starka men ändå pyttesmå nyckelringar som man kan sätta längst ut i änden på dragwiren. Detta ska då dels ge en extra rörlig länk som gör det enklare att komma runt hörnen samt att det inte ska skava lika mycket på ledarna. Någon av er som testat detta? Är det inte stor risk att det kan fastna värre i böjarna?
 
steve5432 skrev:
..Det verkar omöjligt att få igenom de kablar jag vill från övervåningen till undervåningen, det tar stopp efter ca 1 meter.

...Testade med en FK 1.5 som dragtråd först, men den drog han av nästan direkt. Han drog även av en tjock koaxialkabel i ett uttag när vi höll på att avveckla den. Trodde det var omöjligt med dragkraft att dra av en sån kabel.
Om du får igenom en dragtråd men inte kablarna så är det antingen för trångt i röret eller någon kant som tar i, tex i en rörskarv.

Se först till att du inte har någon skarp kant där du har virat ihop dragtråd och kablarna. Tejp funkar bra för att göra en jämn skarv.

Sedan så ska ju inte all kraft komma från dragkraft. Då är det nästan dömt att misslyckas. Den som skjuter på ska jobba en hel del också.:rolleyes:
 
Hej!

En liten uppdatering. Det mesta av dragningen på nederplan är klar, dock lyckades vi med konststycket att dra av en skarv på ett vp-rör någonstans mellan våningarna, vilket innbär ett mindre rör upp. Men det skall nog lösa sig ändå, får tänka om lite bara gällande placeringen på uttagen.

Sonen kom på en plan att placera den datorserver vi har på kattvinden istället för i garderoben, då kan jag bygga ett litet utrymme där med riktigt golv etc och några UPL-vägguttag där för strömförsörjning samt ett UPL nätverksuttag. så att det ser professionellt ut. Vad tror ni om det? Då gör det inget att röret lossnade. Fördelarna är att vi kan elfa-inreda garderoben och utnyttja den till 100 % för förvaring av kläder och annat. Det enda jag kan tänka mig är att det kan bli lite kallt där på vintern, men datorer gillar ju kyla sägs det.

/Steve
 
steve5432 skrev:
Det enda jag kan tänka mig är att det kan bli lite kallt där på vintern, men datorer gillar ju kyla sägs det.
Med kyla kommer kondens. Det gillar inte datorer. ;)
Dock självklart beroende på om hur kallt det blir i kattvinden...
 
gadu^ skrev:
Med kyla kommer kondens. Det gillar inte datorer. ;)
Dock självklart beroende på om hur kallt det blir i kattvinden...
Så rätt, inom vilka temperaturvariationer kan man tänka sig en normal dator fungerar? Kan säkert bli några minusgrader på kattvinden vid sträng kyla. Går ju att täcka datorn med lite isolering så den inte är helt utsatt...

/Steve
 
Ett bekymmer som jag själv märkt av med den lösningen är möss. Du måste planera kabeldragningar ganska väl om du har sådana fyrbenta besökare.
 
Bjurran skrev:
Ett bekymmer som jag själv märkt av med den lösningen är möss. Du måste planera kabeldragningar ganska väl om du har sådana fyrbenta besökare.
Hej!

Har aldrig haft problem med möss (peppar peppar). Så denna riskfaktor ser jag som väldigt låg. Har dessutom tänkt på detta med kondens och så länge man kyler datorn me dutomhusluft så borde det inte vara ett problem. Kondens uppstår ju när varm och kall luft blandas., den varma luften kyls och kan inte innehålla så mkt vatten den fälls ut som kondens. Denna server står på dygnet runt också så det är inga kallstarter. Enda problemet jag kan tänka mig är att det kan bli för varmt de varma sommardagarna. Får väl öppna kattvindens lucka lite då.

/Steve
 
Datorer klarar en minusgrad eller två (förutsatt att fläktarna inte beckar igen), men hårddiskar gör det *inte*. Lagren i dem går på nolltid om du kör dem fryskallt. Generellt så kan man säga att datorer gillar *jämn* och sval temperatur, den termiska stress som uppstår vid temperaturvariationer förkortar dock livslängden. (På den gamla goda tiden så hade socklade chips tom en tendens att krypa ur sockeln efter ett visst antal cykler, men det finns ju som tur är inte så många sådana i en "modern" dator. :)
 
Jag googlade lite på detta faktum att köra datorer på vindar, balkonger etc där temperaturen varierar med åren, och väldigt många skrev att de har kört framför allt servrar i flera år på kallvindar utan problem. Datorn i sig genererar ju en hel del värme som värmer de interna komponenterna. I mitt tycke borde det inte vara några problem, så länge datorn inte står avstängd under någon längre tid i -20C. Men nog om detta nu, tråden springer iväg åt fel håll. :) Vi kommer att chansa i alla fall och ställa servern där. Om ett år får vi se hur det har gått

/Steve
 
Redigerat:
Google har samlat data från mer än 100 000 hårddiskar av billig konsument-typ och fått fram en del intressanta resultat. Undersökningen har några år på nacken, men mycket stämmer nog fortfarande. Tyvärr får man inte veta vilka fabrikat som var bäst/sämst.

Ett resultat var att hårddiskarna verkar må bäst när temperaturen som rapporteras av SMART ligger mellan 25 och 40 grader celsius. Nu avger en modern hårddisk 5-10 W värme så luften som tas in i lådan kan vara betydligt kallare än så. Det finns ju även annat i lådan som avger värme, t.ex processorn. Tar man in riktigt kall luft så kanske det är vettigt att dra ner på fläkthastigheten.

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

/Hasse
 
Är också i upptakten av att dra in lite tråd i mitt hus och sprang på denna kommentar (från shhotking) i en annan tråd (http://www.byggahus.se/forum/teknik/114474-koepa-delar-cat6-naetverk.html):


"När det gäller kabel så skulle jagi nte installera CAT6 köpt på Kjell. skulle hellre köpt kabel på Direktronik.
06-8161 Cat.6, LSZH, UTP, Installation, 305 m förpackning 1 170,00:- Inte så stor prisskillnad mot Kjell."


Någon som vet varför?
 
LSZH står för att den har en trevligare mantel om det skulle börja brinna
Low Smoke zero Halogen
 
Jag läste också det där om att den har trevligare mantel om det börjar brinna, men om mitt hus brinner har jag inga planer på att stanna kvar några längre stunder ändå...

Jag tänkte främst på om någon visste/hört om någon kapacitetsskillnad eller nåt annat lurt även om båda är cat6?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.