Lägger till att mina mål med utsidan gäller det här året...

/C
 
richardtenggren skrev:
Riktigt kul att läsa om! Blir fint:D Ligger stugan i anslutning till någon sjö eller så?:)

Jag bor faktiskt i borlänge och studerar. Men är från hälsingland så har inte så full koll på geografin i dalarna.
Längtar tills mitt framtida projekt får dra igång. Har en dröm om att riva vår befintliga stuga och bygga en ny lite större i framtiden. Så kul att läsa om detta!

Lycka till i fortsättning.
Genar man över ängen så är det inte mer än 200m från stugan till en liten sandstrand och egen brygga med båt. Sen ligger det en liten tjärn 200m höger om stugan också.

Sen finns det en hel del fiskevatten runtom med ädelfisk :) Skoterleder, Ski-center, vandringsleder, restauranger m.m.. så det känns som om den ligger perfekt till med tanke på nöjen! :wow:


/Christian
 
Ser bra ut! Vad är det för blandare du har på bilderna ovan?
 
GoEk skrev:
Ser bra ut! Vad är det för blandare du har på bilderna ovan?
Det är en enkelkran för kallvatten, alltså ingen blandare :) Hittade denna lite mer exklusiva kran hos Watski. Som tur var hade vi en återförsäljare alldeles i närheten som skulle beställa hem den åt mig!

Har dock inte fått den än...


Här hittar du mer info. Den finns även in blandar-utförande.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11407


/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Det är en enkelkran för kallvatten, alltså ingen blandare :) Hittade denna lite mer exklusiva kran hos Watski.
Snygg, skulle gärna ha haft den istället men tyvärr verkar den inte ha inbyggd strömbrytare för pumpen, eller??
 
GoEk skrev:
Snygg, skulle gärna ha haft den istället men tyvärr verkar den inte ha inbyggd strömbrytare för pumpen, eller??
Nix det är ingen strömbrytare i kranen, men det beror på att jag kommer använda en vattenpump med en tryckbrytare. Dvs att när du öppnar kranen som vanligt så känner pumpen av en tryckförändring och startar. Sedan kan man reglera vattenmängden så som man vill, precis som i en vanlig kran :)



Nu har jag varit ledig i fyra dagar och har ytterligare sju dagars ledighet kvar :)

Hittills så har vi bygget kantats av framgångar och bakslag..

Bakslag 1: Jag valde att måla vindskivorna vita.... Dom skulle ha varit i samma färg som stugan. Däremot så går det att göra om, men inte i år :)

Bakslag 2: Färgen på rökröret började att bubbla och flagna upp vid först eldningen.... :(
Tyvärr så har installatören gjort fel och detta skall självklart åtgärdas, på hans bekostnad. Se bilder..


I övrigt så fick jag 5ton kalkkross för 1090:- plus moms inkl. transport! d^_^b Blev ett par skottkärror fram och tillbaka samt en hel del krattande. Bra blev det! Tillslut åkte jag fram och tillbaka med bilen för att trycka åt det.

Annars har vi målat insidan på dasset. Vita väggar/reglar och vitlaserat tak/sits/golv på dassdelen. Hellaserat i redskapsboden. Blev jäääkligt bra :) Jag kommer ge er ett rejält bildgalleri på dasset sen då det är någonting alldeles extra :rolleyes: Fick ett foto av mor på Kronprinsessan och Daniel. Köpte en matchande ram och *vips* så har vi det klassiska fotot till dasset färdigt! d^_^b

Nu är även taket färdigt för gräsläggning. Nu ser ni även min idé om ett "planktäcke" över taket som extra stöd tills det att alla rötter satt sig riktigt.

Vi avslutade stenraden med en platta där vi tänkte ha en kruka eller något :)

Kommer mer när veckan är slut!


FRÅGA: SER DET FÖRJÄVL*GT UT MED VITA VINDSKIVOR? Tänk på att den undre (omålade) också ska bli vit...


/Christian
 
  • DSC02585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02659.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte att det blev speciellt fult med vita vindskivor...
 
FLOHK skrev:
Tycker inte att det blev speciellt fult med vita vindskivor...
Inte? :rolleyes: Det var ju trevligt att höra!

Själv är jag kluven.. det ska ju upp ett fönster (50x50) på loftet också med vitt foder. Sen ska det även upp vitt foder runt dörr och fönster vid verandan. Tänkte om det räckte med vitt?

/Christian
 
Skall du ha vita foder så tycker jag vindskivorna skall vara vita också...
Det funkar nog med andra färger med, men foder och vindskivor bör matcha tycker jag...
/K
 
Jag tycker också det blev väldigt bra med vitt, det är säkert för att du inte är van som du tycker det ser konstigt ut. Håller med föregående om att det fodret ska matcha vindskivorna..

Är det på gaveln ovanför verandan det ska in ett fönster?
 
Sjörre skrev:
Jag tycker också det blev väldigt bra med vitt, det är säkert för att du inte är van som du tycker det ser konstigt ut. Håller med föregående om att det fodret ska matcha vindskivorna..

Är det på gaveln ovanför verandan det ska in ett fönster?
Yes, det är där fönstret ska sitta.


Tack för alla era inputs! Det kanske blir bättre när fodret runt fönsterna kommer upp.


Idag har jag börjat att lägga takgräs. La ungefär 2kvm och det gick kanon! Känns bra inför de kommande sex arbetsdagarna som är helägnade till gräs-/takläggning.

Bilder kommer imorn :)


/Christian
 
Ja, då har vi lagt ungefär en tredjedel av taket... jag har så ont i händer och rygg att jag med handen på hjärtat kan säga; ALDRIG IGEN.. när taket är klart :D

Grillen är lunchen för dagen.

Där har ni min nya gräsklippare också :) Tror inte jag visat den tidigare. Det är i alla fall en Stiga 46S.



/Christian
 
  • DSC02685.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02684.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02683.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02674.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02675.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02673.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte bara köpa färdiga gräsrullar? ;-)
 
Sjörre skrev:
Kan man inte bara köpa färdiga gräsrullar? ;-)
Om du lägger ut en rulle gräs på betong, tror du att det växer bra då? ;)

Om man la tre lager med rullgräs så skulle det kanske bli en hyffsad tjocklek iofs. Men vilka pengar det skulle kosta... :S

Nu får en vi en varierande tjocklek på ca 10-15cm över hela taket. Sen avslutar vi med 10-20st 60l säckar med matjord och fyra säckar torv/kogödsel. Detta för att täcka till lite skavanker, glipor m.m. Sen tar vi även en hel del jord som trillat på sidan och lägger upp. d^_^b

Idag har vi gjort pass 2 i gräsläggningen! Min plastmormor kom förbi och hjälpte till att lyfta på gräsbitarna.

Det blir nog bra när vi kompletterat med jord/gödsel och det fått regna lite :)


Imorgon ska vi städa och göra lite småjobb hela dagen.

  • Dasset ska målas
  • Stugan ska slutmålas
  • Några vindskivor ska få sig lite färg
  • Allt skräp, spillvirke m.m skall till återvinningsstationen
  • Röja upp och städa på insidan
  • Klippa gräset
  • Sätta foder på framsidan
m.m..


På fredag kommer värderingsmannen och vi har tänkt att lägga det sista gräset på taket! :rolleyes:


Tack för idag!
/Christian
 
  • 20091208516.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh jag måste göra ett till inlägg......


.....jag är så sjukt trött. Händerna värker. Ryggen värker. Benen värker. Huvudet värker...


....men jag är så nöjd! Det är en underbar känsla att det börjar bli klart! d^_^b

/Christian
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.