Jo precis, det känns faktiskt som ett torkat suddgummi..
:)

Såg också att dom fått in Makita gasen, och även att dom sänkt priset på pistolen från 7500kr till 7000kr.

Fast det är ju ändå en hel del mer än de 4000kr jag gav för min från Uk.
Tror jag gav lite drygt 6000kr totalt med servicekit, 2 paket spik, 4st gaspatroner och så frakt förstås.
 
Redigerade in en fråga i gammalt inlägg (kanske inte var så bra) så jag frågar igen.
Varför behöver man en fasadnos, virket är ju ändå ganska grovt på fasader?
 
Ja det har ju ju så klart rätt i..

Är väl eg. kanske jag som är lite löjlig, kombinerat med lite shoppinglängtan..
;)

Men tyckte faktiskt nosen ibland slog fula marken runt spikhuvudet i lockläkten, som dessutom bara är 16mm tjock.

Upp till bevis i veckan, har inte kunnat testa nya i praktiken än pga allt regn som vräkt ner nu..
 
Jo jag har skjutit upp "panelandet" några dagar nu och skulle hinna få hem mera spik och fasadnos om den "behövs".
 
Jag började spika panelen i förmiddags och det har faktiskt gått som en dröm med paslodes panelnos, dvs inte ett endaste märke i panelen utom möjligtvis det som kan bli när spikhuvudet drar in för långt i virket, men det händer å andra sidan kanske 1 ggn av 50.

Så panelnosen kan jag rekommendera.
d^_^b

Ångrar heller inte för en sekund att jag köpte gasspikpistolen, trots att jag hittills spikat bara kanske en åttondel av ena gaveln.
Att slippa slangar och kompressor eller för den delen hammare och en näve spik, har varit underbart...

Att kunna klättra upp med pistolen, och att i svåråtkomliga lägen kunna sträcka sig fram och bara klämma av avtryckarn istället för att trilskas och stå med tungan rätt i mun längst ut på stegen (gärna med ena foten i vädret som balans) medan man gör allt för att träffa spiken och inte tummen.
 
Jag har också spikat i helgen, en regelstomme till 10m2 lekstuga (trädkojja) + råspont tak och senast fasaden. RIKTIGT nöjd med gasdrift och slippa slangen när man står på stegen. Det är en trädkojja så ni förstår hur mycket mindre problem det är och hur snabbt allt har gått.

Jag beställde panelnosen per rekommendation, men jag vet inte riktigt om det behövs, det blir väldigt små märken och de lär inte synas när falufärgen kommer på. Men naturligtvis så måste jag prova när grejjerna kommer det kanske är lättare på andra sätt (friktion etc)

Lite irriterande är att det är insexnyckel när man ska ställa in slagdjupet, det borde vara rattat tycker man. Finns det små rattar med M3 och två olika längder (så det inte bråkar med varandra) någonstans ?
 
Jag tycker personligen att det blev en del fula märken av nosen när vi spikade reglar odyl tidigare, och tycker att 250kr var väl investerade slantar för att slippa det om det gick, och så har man ju åtminstone testat alla alternativen.

Dessutom fick man köpa ett nytt tillbehör..
:p

Paslode asken passar förresten precis in i verktygsväskan (under batterierna), så där kan man ju förvara den nos man inte använder för tillfället.


Kan f.ö hålla med om justeringen av slagdjupet, visserligen sitter sexkantsnyckeln lätt tillgänglig tycker jag, men det hade ju vart mycket smidigare med nån slags ratt som du säger.

Om du hittar M3 skruv med skalle så säg till, lät som en bra idé, tänkte först på låsskruvar som man har till datorchassin, men det är nog fel gänga på dem.
 
tallmilan skrev:
...Lite irriterande är att det är insexnyckel när man ska ställa in slagdjupet, det borde vara rattat tycker man. Finns det små rattar med M3 och två olika längder (så det inte bråkar med varandra) någonstans ?
Letterskruv kanske? Här finns M3 i några olika längder: http://www.wiberger.se/templates/din653.htm
 
... sen är det nog M5 dessutom ...
 
Om det är M5 blir utbudet väsentligt större... kolla tex Wibergers sida, där finns en massa olika modeller att välja på. Anledningen att jag tipsade om letterskruven var att det var den enda jag kunde hitta i M3 när jag letade efter något liknande för ett tag sedan.
 
Testat fasadnosen idag, mycket bättre på alla sätt utom att den ibland glider när man ska skråspika. Lösningen är att "suddgummit" som sitter längre fram ska vara ett riktigt suddgummi och inte hårdplasten som det sitter på idag. Desutom så fanns det bilder i Paslode manualen som följde med och det ser verkligen ut som om man kan montera dit "verktygslös djupinställning" som Paslode har till nya modellen av i350
 
Jag har kört med den hela helgerna (nu när man inte har semester längre) och spikat panel & lockläkt med både 78mm & 90mm spik och det har hittills fungerat som en dröm med nya nosen..
d^_^b

Eftersom det inte finns någon on/off knapp på pistolen så har jag i princip haft den igång minst 10 timmar åt gången, visserligen skjuter jag inte med den 10 timmar i sträck, men den ligger ju ändå i "standby".

Fick ladda ett batteri för första gången igår, sedan jag köpte pistolen, så batteritiden känns fullt tillräcklig.

Vet inte hur den kommer fungera allteftersom det blir kallare utomhus, men det kommer komma kommentarer på detta också ju närmare vintern vi kommer.
 
clain skrev:
Jag har kört med den hela helgerna (nu när man inte har semester längre) och spikat panel & lockläkt med både 78mm & 90mm spik och det har hittills fungerat som en dröm med nya nosen..
d^_^b

Eftersom det inte finns någon on/off knapp på pistolen så har jag i princip haft den igång minst 10 timmar åt gången, visserligen skjuter jag inte med den 10 timmar i sträck, men den ligger ju ändå i "standby".

Fick ladda ett batteri för första gången igår, sedan jag köpte pistolen, så batteritiden känns fullt tillräcklig.

Vet inte hur den kommer fungera allteftersom det blir kallare utomhus, men det kommer komma kommentarer på detta också ju närmare vintern vi kommer.
Min HItachi sprack en gång pga kylan misstänker jag.
Och handlarn där jag köper spik o gas sa att, om jag minns rätt, så rekommenderade Paslode inte att man använde dom på vintern (utomhus).
 
Ja just ja, dina inlägg om det läste jag om när jag höll på att välja pistol.

Har inte hittat någonting om rekommenderad utomhustemperatur för min makita, men läser man däremot här så står det ju att +0°C är att rekommendera på gasblandningen för att verktyget skall fungera som tänkt.

Men det blir ju i princip samma sak!
:)

Trist om själva pistolen skulle spricka dock, har dessutom hört om +5°C i sammanhang med gaspistoler, kan inte komma på vart just nu bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.