För ett par år sedan fick jag offert på en Luft/vattenvärmepump från IVT, pris 87 000 kr. Det blev aldrig att vi bytte men nu har jag börjar fundera på det igen.

Någon som har koll på vad man ska välja? Jag har inte lust att lägga pengar på jordvärme, då jag inte tycker att investeringen går hand i hand med besparingen varje månad. Om jag nu tar luft/vatten, vilket märke ska jag välja? Är det stor skillnad mellan Nibe, bosch, IVT osv? (Kostnads- och kvalitetsmässigt?)
 
Jag har fått offert på bergvärme, 9kw IVT. 97000:- efter rot. Bättre besparing med bergvärme än med luft/vatten
 
Det låter ju riktigt bra! Där jag bor (Skåne, Trelleborg) kör man med jordvärme istället. Har fått för mig att det är dyrare...

Antagligen ska vi köpa en Bosch luft/vatten 8 kw som kommer kosta 83 000 efter ROT
 
Jord borde väl vara något billigare än berg, eller?
 
Att bora kostar ca 25000 för 110 meter. Inkl material, arbets tid mm. Sen kan man ju använda rot avdraget på arbetet. Vet inte vad jord kostar. Men är ganska mycket jobb att gräva ner slangen 1 meter ner i trädgården.
 
Göran.W
Sjörre skrev:
Det låter ju riktigt bra! Där jag bor (Skåne, Trelleborg) kör man med jordvärme istället. Har fått för mig att det är dyrare...

Antagligen ska vi köpa en Bosch luft/vatten 8 kw som kommer kosta 83 000 efter ROT
I Trelleborg är det naturliga valet grundvatten värmepump anläggning med 2 borr hål på ca 40 meter vardera iom det är nära till berget och det är kalksten så det ger massor med vattten.
Finns ingen anledning att välja jordvärme slinga och förstöra gräsmattan när man lägger ner den.
 
Okej, har du en tips på en bra firma för grundvattenvärmepump? (Vill ju inte gärna att det ska sticka iväg för mycket i pris)
 
Göran.W
Enklast är nog att välja lämplig borrare och ta det den vägen för dom kan ofta ordna ett helt paket genom sina kontakter.
http://www.borrare.se/DrillSearch.aspx
http://www.udc.se/ dom borrar bla i Trelleborg och Tobias som syns på bilderna är mycket trevlig och kunnig.
 
Min värmepump kostar bara ca 36 000 (jordvärme 5kW) och inte så mycket mer för 8kW. Installation och grävning/slang kostar naturligtvis men varför kostar det minst 90 000 kr för andra anläggningar? Finns det system som är betydligt bättre än min nibe? 83 000 efter rot för en luft/vattenpump låter inte rimligt.
 
Göran.W
83 loppor för en l\p tycker även jag är orimligt dyrt och specielt som l\v är sämre än både jord och berg värme.
 
Okej, själv tyckte jag det var billigt då jag prutade ner den ett par tusen.

Så här ser det ut:

Bosch EHP 8AW 41200 kr
Bosch värmepumpsmodul 160cc/9 26800 kr
Vvs-installation 8000 kr
El-installation 4000 kr
Övrigt 1500 kr

Totalt 101875 kr
efter ROT 89 141 kr

Såg dock billigare på blocket, billigaste låg på c:a 75000 kr (tydligen en oseriös firma som ligger på någon varningslista)
Ett medianpris verkar vara ungefär 79-80 000. Han kunde gå ner till 83 000 efter ROT och eftersom jag tyckte han verkar
väldigt seriös och trevlig så kan det vara värt ett par tusenlappar extra..
 
För ett par år sedan, innan ROT fanns, och jag fick offert på en IVT (92000) så skulle jordvärme kostat ungefär 150 000 allt som allt. Det tycker jag låter orimligt dyrt och helt omotiverat att betala så mycket för kanske 1000 kwh extra besparing per år.
 
Efter att pratat med Energirådgivningen samt kollat Varmepumpsforum kom jag fram till att jord/mark värmepumpar är inte lönsamma investeringsmässigt i Skåne och speciellt i hus under 200kvm. För dessa gäller i första hand FLVP typ Comfortzone / Nibe F750 eller luft/vatten.
Medeltemp är ganska så hög i Skåne. Och sommartid får man mycket hög värmeutbyte från den varma luften till att producera varmvatten.
 
Göran.W
kamilenski har rätt i att det är svårt att räkna hem en berg\jord värmepump även en luft\vatten kan vara svårt att räkna hem om man inte har väldigt stor förbrukning eller har en pool man värmer med pumpen på somaren.
I ett "normalt" skånskt hus är det oftast mest lönsamt med luft\luft.
Sitter själv med 3st luft\luft 5+5+6,5kw som värmer mitt hus på 200kvm och en lite som värmer garaget.
Det går helt enkelt inte räkna hem bergvärme och luft\vatten blir inte heller lönsamt iom jag skulle behövt en pump på minst 12kw för att klara mig ner till 10 minus iom dom tappar en hel del effekt när det blir så kallt.
Frånluft faller bort iom jag har själv drag och det lirar inte bra med frånluft.
 
Jag räknade ut att jag skulle spara 20 000 kr per år (enligt offerten) om elen kostar som den gjorde på senaste räkningen.. Dvs jag skulle spara in pumpen på 4 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.