Sjörre skrev:
Bosch EHP 8AW 41200 kr
Bosch värmepumpsmodul 160cc/9 26800 kr
Vvs-installation 8000 kr
El-installation 4000 kr
Övrigt 1500 kr

Totalt 101875 kr
Summan är ju fel.....

/Hasse

Göran.W
Summan stämmer om man lägger på moms på dom angivna priserna.

Sjörre
Jag tror inte uträkningen stämer för en återbetalningstid på 4år det brukar man bara komma nära med luft\luft
LV pumper brukar snarare hamna på 6-10 års payoff tid.
Sen får man inte glöma räkna in ev ränta och minst 1 rep på 10 loppor dom första 10 åren.
En annan sak som man ska tänka på är att i Trelleborg är luften väldigt fuktig även när det är riktigt kallt så pumpen kommer få avfrosta ofta med lägre värknings grad till följd och längre payoff tid.
Glöm inte ta reda på hur hög framlednings temperatur du behöver vid tex -10 för det är något värmepumps krängarna ofta inte kollar ordentligt och kan bli en väldigt dyrköpt miss om det vissar sig att man har ett hög temp system som har en framlednings temp på runt 50gr redan vid 0gr ute.

Jag tycker att man bör göra 6 olika uträkningar.

a. installationskostnad av direktverkande el
b. LLVP
c. LVVP
d. FLVP
e. Jord/berg/grundvatten
f. Jämföra!

För 2 år sen hade jag varit tveksam mot alt b. Men inte idag. Och absolut inte i Skåne. Idag tillverkas LLVP som fungerar ner till minus 30 grader med hög verkningsgrad ner till -20 grader.
Om det visar sig att jag ska bygga i egen regi, blir det alt b eller d. Skulle jag bygga i mellan eller norra delarna av landet, eller byggt ett hus på 250 kvm
hade jag övervägt alt e.
Ska man ha en poll, bör man skaffa en separat LVVP som verkligen utnyttjar sommaren värme! Det går undan att värma den.
Har man gott om pengar och vill ha alt e är det bara att satsa på.

Med dagens energikrav / 55kWh / 1 m2 är det inte mycket som behövs till att värma huset. Dem flesta hustillverkare ligger idag på ca 40 kWh.
t ex LB hus Villa Classic 39 kWh. Vilket ger ett behov på 136x39 =5304 kWh!

Säg inte att man ska ha en JVP till detta hus!?!? Det skulle taga 50 år återbetalningsmässigt! Man bör tänka på att tekniken förändras/förbättras och om 5 år har vi nya värmepumpar. Som kanske nyttjar solens eller luftens energi på ett bättra sätt.

Göran.W
Är man inte mer eller mindre tvingad att ha en FLVP för att klara dom nya kraven.
Känns lite svårt att komma ner under 55kwh\m2 år
Själv ligger man på 200 kwh\m2 år och kommer ner på ca 75kwh\m2 med LL pump om jag skulle köra enbart med dom men nu eldar jag mycket med ved så jag kommer långt under.

Edit
http://www.eksjohus.se/Att-bygga-hus/Energikrav.aspx
Såg Eksjöhus fick dom finna värdena med Bergvärmepump som standard.

Edit igen du nämde LB hus och inte Eksjö
http://www.lbhus.se/page106906.php
Och dom använder som dom skriver högeffektiv nyutvecklad värmepump från Nibe vad nu det innebär.

Redigerat:
Högeffektiva pumpar idag = gammal Comfortzone eller ny Nibe F750
Gäller FLVP.

Hmm.. (Just det glömde momsen)

Jag blir så kluven av alla åsikter.

Göran W: Senaste räkningen var snittpriset på elen 1,60 kr/ kwh (så jag räknade på 1,70 tror jag) och fick då fyra år. Vi ska inte långa pengar så vi slipper räntan och återbetalning. Enligt offerten ska jag spara 12740 kwh per år, (12740X1,70=21658 kr) Är det galet eller? Elen är ju så jäkla dyr nuförtiden. När jag fick offert på IVT:n för ett par år sedan var elen så mycket billigare att det skulle ta 7 år att spara igen den, därför tyckte jag inte det var lönt att göra investeringen.

Låter tråkigt med rep.kostnad första tio åren om 10 000 kr.. (Ingår iof en försäkring de första 6 åren så man bör väl slippa det då??)

Vad innebär framledningtemp och hur tar jag reda på det?

Ps. Vi har en Panasonic luft/luft som funkar bra på höst och vår men värmer bara en del av huset då.. Dvs iskallt i ett av sovrummen, kök, badrum, tvättstuga och passage..

Sjörre

Du kunde installera värmeförflyttare!

Göran.W
Du måste ha sveriges dyraste el för jag betalar bara 1,17kr inkl alla skatter. moms och överförings avgift.
Jag har inte räknat in abbonemangs avgiften för den måste man betala oavsätt vilket uppvärmnings system man har så den kan man inte spara in.
så med mitt elpris skulle besparingen bli 14905kr och då blir lite drygt 5,5år tills den blir betald men det är ändå inom rimlig tid och elen lär väl inte bli billigare heller.
Hög temp system känns enklast igen på att man bara kan hålla handen om elementet en kort stund en kall vinter dag innan man bränner sig.
Har du bara tagit in en offert ta gärna in några till för att få en mer nyanserad bild av besparing osv.
Det är inte heller fel att få lite alternativ att välja på.

Jag har räknat de senaste räkningarna (har godel och eon) och delade på antalet kwh... Kanske dyrt, jag vet inte, men har rörligt. Tänkte inte på det med att abonnemangsavgiften blir densamma.. Jag fick fler offerter från olika ställen.
Det blev snabba puckar och nu står värmepumpen på uppfarten och väntar på morgondagens inkoppling. För övrigt gick vår varmvattenberedare sönder för en vecka sedan (precis dagarna efter vi hade bestämt oss för att investera i en värmepump), vi har alltså inget varmvatten vilket gjorde att beslutet fick skyndas.

Kanske ska uppdatera här sedan med min "nya förbrukning" i vinter :)

Hemma nu och vad som kommit är:
Fläktkonvektor (Vad är den till för? Undra om den verkligen ska installeras hos mig)
Bosch EHP 8 AW
Bosch CC 160/9.0

Längtar tills imorgon :)

Jaha, tänkte avsluta med att visa lite hur det blev:

Först bild på den gamla hemska värmepannan som numera är ett minne blott, bild nummer två visar undertill.. (Har numera inget järnvatten)
Bild tre visar gårkvällen när Boshen stod och väntade otåligt på uppfarten. Bild fyra visar den plats som utemodulen ska hamna på.
Därefter kommer två bilder som visar hur det blev när gamla åbäket var borttaget, det togs även bort en gipsskiva som var satt av gamla ägaren
för att dölja lite skavanker. Till min glädje var det tegel bakom putsen vilket innebär att det antagligen är det på andra sidan väggen också där köket är. Blir lite jobb i vinter med att få fram en tegelvägg i köket då...De tre bilderna efter det visar resultatet och den sista visar hur rören går in i väggen.
Ser lite tveksamt ut tycker jag, vad tycker ni??
Annars är jag helnöjd!

• CIMG1053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1057.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1058.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1059.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1078.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1079.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1088.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1086.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1084.jpg
    Skapa konto
  • CIMG1092.jpg
    Skapa konto
I Skåne är det inte lönt med bergvärme/jordvärme , satsa på en luft/vatten pump istället. Tempen en "vanlig" vinter räcker långt med de nya pumparna, titta också lite längre än IVT, jag har två hyresfastigheter, den ena drivs med bergvärme IVT/Autoterm, den andra med IVT/Bosch luft/vatten. Båda i Skåne, identiskt byggda/isolerade etc. Skillnad i energikostnad var förra vintern minimal. Men mycket problem, 3vägsventiler, läckage,givarfel, elpatroner u-name-it....( I backspegeln hade jag valt en annan tillverkare. Vet dock inte vilken, värmepumpar dras efter 25års utveckling fortfarande med barnsjukdomar tyvärr.

Innan jag byte uppvärmningsmetod för ca 4 år sedan gjorde jag kalkyler på alla alternativ. Det absolut allra bästa alternativet jag hittade var luft/luftvärmepump, då hade jag iofs direktverkande el. Bergvärme och markvärme hade orimligt lång återbetalningstid.

Efter en investering på 20' i l/lvp halverade jag min elförbrukning. Det är en lika stor besparing som mina grannar har gjort efter bergvärmeinstallation på 250'. Min investering betalade av sig på 1.5 år och de senaste 2.5 åren har energibesparingen gått rätt in på bankkontot. De har fortfarande 11 år kvar till payback.

Jag ser fördelen med luft/vattenvärmepump för att få bättre värmespridning och slippa ljudet från inomhusdelen. Men i övrigt kan jag inte förstå att det skulle vara värt en investering på 90' för att få 9 kW effekt (vid 7 grader antar jag?) när man får 14 kW med luft/luft för ca 25'.

Göran.W
Har man redan vatten buren värme är det själv klara valet berg, jord, grundvatten eller luft\vatten pump för det ger överlägsen värme komfort innomhus.
I skåne är det svårt att räkna hem berg, jord , grundvatten värme om man inte har ett stort hus eller ett som är väldigt dåligt isolerat.
Dock hade jag i detta specifika fallet valt grundvatten värme för det är väldigt fuktig luft i Trelleborg så värmepumpen isar igen fortare än normalt med försämrad verkningsgrad som följd och tätare avfrostningar än normalt vilket sänker verkningsgraden ytterligare.
Jag håller fullt och fast med om att luft\luft ger den snabbaste pay backen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.