Göran.W skrev:
Dock hade jag i detta specifika fallet valt grundvatten värme för det är väldigt fuktig luft i Trelleborg så värmepumpen isar igen fortare än normalt med försämrad verkningsgrad som följd och tätare avfrostningar än normalt vilket sänker verkningsgraden ytterligare.
Jag kan förstå det. Jag bor på västkusten och utedelen frostar av ganska ofta, speciellt de dagar när det är fuktigt och 0-4 grader.

Göran.W skrev:
Jag håller fullt och fast med om att luft\luft ger den snabbaste pay backen
Och även bästa NPV'n på valfri tidsperiod? ;)

Tänkte berätta vad september månads elförbrukning låg på: 781 kwh och september -09 låg den på 795 kwh dvs en besparing på 14 kwh. Uselt tänker ni, HELT FANTASTISKT tänker jag, eftersom vi inte hade på någon värme utöver luft/luft värmepumpen förra året som bara värmde upp vardagsrummet. Resten av huset var iskallt! Dessutom fick vi kommunalt vatten nu i somras och det trycket är säkerligen minst det dubbla mot när vi hade eget, dvs vi förbrukar mer varmvatten (och duschar mycket mer eftersom det har blivit så skönt att duscha och det luktar inte heller järn...)

Jag hade 1704 kW i februari 2010 (varja vintern) Inklusive hushållsel (hus på 230m2)
bergvärme is the shit...

Ja min förbrukning avser även hushållsel (glömde jag skriva). Vi har ett häststall som drar en del el..

Oktober månads elförbrukning landade på totalt 1165 kwh. Medan oktober -09 låg på 1298 kwh. Alltså en besparing på 133 kwh dock satte vi inte på elpannan förrän nov förra året. Ska bli intressant att se ifall besparingskalkylen stämmer som vi fick när vi beställde pannan. Får vänta till nästa månad för att se det :-/

Hej!
Nu har vi haft pannan i ett år och årsförbrukningen på el har gått ner till 17898 från tidigare 20780. Inte sådär dödsimponerande kanske.
Vad som gör jämförelsen något orättvis är att hönsen haft en värmelampa på 250 w hela detta året. I vintras stod en värmefläkt på 3000 w på nästan 6 veckor pga renovering. Vi hade problem med pannan i våras och den var på högsta sprutt i nästan en månad innan vi fick hit reparatör (mycket krångligt, men berodde främst på
han som installerade pannan och inte de som står för garantin). Jag vet inte hur mycket allt detta har gjort men antar att det blir några Kwh:s skillnad...

Jag fick bra tips på hur jag skulle justera systemet ocan i tråden men har inte orkat engarera mig i detta, blir nog något att testa inför vintern..

Hej! hm verkar som något inte stämmer.Vad sa kalkylen att du skulle förbruka på värme och vv

Glädjekalkyler? Man får skilja på hushållsel och värme+varmvatten och utesluta hushållsel när man gör en kalkyl för pumpen för att räkna ut sannolik besparing. Hushållsel verkar ligga högt hos dej och den förändras inte av värmepumpen. Du kan spara max 1/3 del av värme+varmvatten kostnader men det verkar inte blivit några tydliga besparingar hittills .... du får nog engagera dej i ämnet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.