falegname
noone70 skrev:
Men pressbyrån och 711 gör inte allt för att hindra konsumenterna från att handla på Willys och Liedl ;)
Vilka lokala vvs butiker gör allt för att hindra konsumenter för att handla hos rinkaby?
 
Ni verkar ha hamnat på ett icke konstruktivt sidospår. Jag provar med en annan infallsvinkel:

Vad är det som gör detaljhandeln för VVS-produkter så speciell att dessa enorma påslag som ibland motsvarar flera gånger produktens nettopris är rimliga? Varför kan inte en detaljhandeln för vvsprylar ha lite mer normala marginaler?

Det är enkla varor att hantera som inte ruttnar på hyllorna. I de flesta fallen handlar det om produkter som går att sälja under flera år, en lödkrök blir inte omodern som tex ett par byxor. De rörbutiker jag besökt (innan jag fattade bättre) visade inte upp någon extrem kunskap eller rättare sagt - inget jag inge själv kunde lista ut efter några timmar framför datorn (timmar som nu gör att jag resten av livet kan hålla mig till nätbutikerna).
 
falegname
MathiasS skrev:
Ni verkar ha hamnat på ett icke konstruktivt sidospår. Jag provar med en annan infallsvinkel:

Vad är det som gör detaljhandeln för VVS-produkter så speciell att dessa enorma påslag som ibland motsvarar flera gånger produktens nettopris är rimliga? Varför kan inte en detaljhandeln för vvsprylar ha lite mer normala marginaler?

Det är enkla varor att hantera som inte ruttnar på hyllorna. I de flesta fallen handlar det om produkter som går att sälja under flera år, en lödkrök blir inte omodern som tex ett par byxor. De rörbutiker jag besökt (innan jag fattade bättre) visade inte upp någon extrem kunskap eller rättare sagt - inget jag inge själv kunde lista ut efter några timmar framför datorn (timmar som nu gör att jag resten av livet kan hålla mig till nätbutikerna).
Ok, så du har lett in oss på ett konstruktivt sidospår:D.

När det gller vvs så är den väl speciell för att dom som försöker hålla låga priser inte kan ha ett speciellt bra lager, ta K-rauta tex. Dom lagerför bara sådant som säljer bäst. Vill man ha något annat på stubben så kostar det. Det är klart att ska du ha kopplingar och allt var det är sedan vattnet drogs in i kåkar på hyllorna så räcker det knappast med en vägg på kortsidan där man kan ha alla byxor som du jämförde med. Utan då talar vi lager, och frågan är vem vill eller har råd att sitta på ett sådant och konkurrera med rinkaby?

Men så kanske det skulle vara i fler branscher, man kapar alla säljare och service och handlar via nätet. Jag skulle personligen vara nöjd med att slippa vissa försäljare men det vore trist att inte ha några "riktiga" butiker utan att sitta som du och hålla sig till nätbutiker.

Sedan tror jag att majoriteten inte kan lista ut saker som du kanske kan utan behöver ha en personlig service i sin lokala vvs-butik och tycker att det är ok att det kostar då hon/ han fick hjälp med vad det skulle vara för koppling dom behövde tex..
 
Att ett bra lager ger högt pris håller jag inte med om. Anledningen till det är att det verkar gå bra att sälja en rördel till rätt pris till yrkesfolk, men till privatpersoner är priset tre gånger högre. Det är orimligt.

Jag tror att dom flesta är beredda att betala för hjälp med att hitta rätt del, men påslaget måste fortfarande vara rimligt. Om jag köpt all vvs till huset hos lokala komfortbutiken (guldgrävarlasse i stuvsta) så skulle jag betalat många många tusenlappar mer än vad jag gjort via nätbutikerna. Inte ens om man räknar in ett par timmars konsultation till hög timpenning går ekvationen ihop.

Du har rätt i att alla inte kan (eller egentligen vill) lista ut vilka prylar man ska ha, men vill man utan att kunna kan man ju alltid få hjälp här på forumet. Jag tycker som sagt också det är ok att man betalar extra för servicen, frågan är bara hur mycket som är rimligt.
 
falegname
MathiasS skrev:
Att ett bra lager ger högt pris håller jag inte med om. Anledningen till det är att det verkar gå bra att sälja en rördel till rätt pris till yrkesfolk, men till privatpersoner är priset tre gånger högre. Det är orimligt.

Jag tror att dom flesta är beredda att betala för hjälp med att hitta rätt del, men påslaget måste fortfarande vara rimligt. Om jag köpt all vvs till huset hos lokala komfortbutiken (guldgrävarlasse i stuvsta) så skulle jag betalat många många tusenlappar mer än vad jag gjort via nätbutikerna. Inte ens om man räknar in ett par timmars konsultation till hög timpenning går ekvationen ihop.

Du har rätt i att alla inte kan (eller egentligen vill) lista ut vilka prylar man ska ha, men vill man utan att kunna kan man ju alltid få hjälp här på forumet. Jag tycker som sagt också det är ok att man betalar extra för servicen, frågan är bara hur mycket som är rimligt.
Det är därför att det alltid är leveranstid på samma produkter till lägre priser, självklart kostar det att ha ett lager och speciellt ett enormt lager.

Jag vet att comfortbutikerna är dyra men dom överlever gott och väl, kanske pga av god service jag vet inte men dom butikerna går väldigt bra.
Nu tror ju inte jag att deras inkomst är pga av att en villaägare som renoverar huset köper alla produkter där, det tror jag inte heller du tror?
 
falegname skrev:
Jag tvivlar inte en sekund på att personalen är duktiga på Rinkaby. Hur dom ska vara naturligt kunnigare än din lokala vvsbutik måste du förklara.

Ska man beställa via nätet eller i telefon är det nog inte alltid så enkelt om man inte vet exakt vad man ska ha.Då väljer jag min lokala vvsbutik och betalar lätt 60-70% påslag (på rek. pris) för en slang i hundrakronorsklassen utan att gnälla.

Köper du en kulspetspenna på 7-eleven så tror jag nog att du får räkna med ett par hundra procent påslag på den än om du jämför med den billigaste du kan köpa via nätet.
Tar du grabbarna vid disken i Rinkaby har dom hundratals kunder som kommer till dom varje dag för att hitta rätt produkter... därför menar jag att dom har en naturligt större kunskap än min lokale nasare.

Vidare har vi nog lite skilda syn på just Rinkaby som företag. Bor man uppe i norr så är det en nätfirma.... bor man i Sydsverige eller Jönköping så är det som en "lokal byggmarknad".

Själv har jag 20-25 min till Rinkaby..... :p
 
falegname skrev:
Nu tror ju inte jag att deras inkomst är pga av att en villaägare som renoverar huset köper alla produkter där, det tror jag inte heller du tror?
Nej exakt, så varför måste dom tokblåsa sina privatkunder?

Jo, för att dom kan.....:rolleyes:
 
falegname
MathiasS skrev:
Nej exakt, så varför måste dom tokblåsa sina privatkunder?

Jo, för att dom kan.....:rolleyes:
Dom säljer ju delar (kopplingar mm) till duschhörnor och bubbelkar mm inklusive montering/ installation till höga priser. Klart att dom håller dom priserna till renoverar-Sven som vill ha en koppling så länge renoverar-Sven betalar.
Vem vill inte tjäna pengar?
 
Låt Comfortbutikerna hålla de priser de vill. Det är ju allmänt känt att de tar rövarpriser. Uttrycket "Guldsmeden i Stvusta" talar för sej själv. Man kan ju förvisso tycka synd om folk som inte vet bättre, men i storstan så finns ju mycket bättre alternativ, som dessutom har öppet när guldsmeden har stängt.

Det som är patetiskt är när de stora grossisterna och leverantörerna gråter krokodiltårar när kunderna upptäckt hur "kungligt kn**lade" de blivit under åren, och köper prylarna på andra platser.
 
Men det som förvånar mig en del är att VVS-koppllingar på byggmarkanden ( Jula, K-Rauta, etc ) är så fruktansvärt kassa att jobba med.

Från Rinkaby köper man riktiga saker, som ligger bra i handen och är lätta att använda.

Min personliga erfarenhet är att Bauhaus-kopplingar (GG-Karat) inte blir täta lika ofta som proffsprylarna.

Om det inte brinner i knutarna handlar jag för max 200SEK hos Comfort. Det finns andra enskilda rörfirmor som har butik ( jag har provat en Comfort-butik, det var nog den i Stuvsta och en annan handlare i södra stockholm) och jämfört en produkt. Den kostade ~90kr på Rinkaby, ~130? hos handlaren och 250 hos Comfort.

Dessutom provade jag Comfort i Sollentuna för några år sedan, jag skulle ha lekande muttrar M22 och det skulle kopplas på 3/4" rörgänga, visst är det kul med element.

Efter att ha blivit presenterad en mindre bra lösning, jag fick hjälpa den bakom disken att kombinera rätt, kanske var jag något dryg. Men det var omöjligt att få ner priset.

När jag gick fick jag höra "Försök köpa detta någon annan stans". Tre dagar senare kom prylarna hem med posten från Rinkaby, något billigare än Comfort, ink frakt.
 
MultiMan
Jag fick betala över 380kr för en del som Rinkaby tar 110kr för. Exakt samma del och märke. Detta hos den lokala affären. Tyvärr glömde jag bort Rinkaby Rör i hastigheten trots att jag är skåning från början.

Behöver jag säga att jag aldrig någonsin kommer handla en enda VVS-pryl mer lokalt, om jag så får stå utan vatten i en vecka?

Min erfarenhet av hantverkare är för övrigt katastofal och jag bor på landet, i "stolta" Västernorrland. Jovisst!
 
MultiManOriginal skrev:
Min erfarenhet av hantverkare är för övrigt katastofal och jag bor på landet, i "stolta" Västernorrland. Jovisst!
Kan du inte starta upp en ny tråd och berätta om dina erfarenheter?
 
Den bästa producent brukar tjäna mindre än den sämsta säljaren - brukade min onkel säga. Det måste ligga något i det eftersom det finns hantverkare som vill sälja utan att ens montera som i denna tråden :). Tråden rörde också höga materialkostnader .....
I biobränsle- tråden finns ett skräckexempel till där kunden blev erbjuden en motorstyrd shuntventil med innegivare till villapannan för 7000kr + montering 2000kr. Arbetskostnad kan vara rimlig men att hitta en rätt vanlig shuntventil för så högt pris är verkligen inte så lätt :). Guldsmedspris?
gaia
 
falegname
MultiManOriginal skrev:
Behöver jag säga att jag aldrig någonsin kommer handla en enda VVS-pryl mer lokalt, om jag så får stå utan vatten i en vecka?
Låt mig tvivla å det starkaste!
 
Detta är ganska enkel lösning på problemet,rörmokarna måste anpassa sig till gällande situation med internethandel precis som alla andra branscher redan upplevt.Man kan inte ta 2-3 ggr priset mot internetleverantörernas priser.
Dom lever i gamla tankevarv med rabatter medans tex byggbranschens mer gått över till nto priser även till företagskunder.

Vill en kund köpa sitt material själv så ska han få det,bara han köper lika kvalitet som rörisen använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.