Jag tar inte parti för rörläggare nummer 1 utan ser det mer som" just bara en offert" som man inte behöver blanda in en massa ovidkommande känslor i.
Nummer 2:s upplägg är bäddat för tjänstledighetmen det kan ju vara skönt om man har ett tråkigt jobb.Bara att få rätt övergångar till en vaskakran kan vara en hel vetenskap och ta en halv dag om man inte kan rörmokarspråkets olika termer.Jag skulle än mindre vilja hålla på med att skicka tillbaka en felaktig rörkrök via postorder.
Lite som om jag skulle förbanna mig över att en möbel som är monterad kostar mer än den jag får montera ihop själv.
Man kan ju själv välja upplägget, det är ingen som tvingar en.
Angående Gates så tjänar han inte på att ta upp den.Låt säga att han plockar upp sedlar i en månads tid. under denna tid hade han istället kunnat marknadsföra en ny produkt som hade genererat honom 20 dollarssedlar varje tionddels sekund.
 
Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jodå, det numret finns t.o.m kvar. (och försvinner det så har jag en kopia på min dator ... :))
[länk]
Tack. Vad ska man säga. Herrejösses. Undrar om detta synsätt hos herrarna bara gäller deras egen bransch eller om dom även privat lever på detta sätt när det gäller andra saker än vvs?
 
ikeahantverkaren skrev:
Angående Gates så tjänar han inte på att ta upp den.Låt säga att han plockar upp sedlar i en månads tid. under denna tid hade han istället kunnat marknadsföra en ny produkt som hade genererat honom 20 dollarssedlar varje tionddels sekund.
Kom igen nu, det är ingen som ska ägna sig åt att göra inköpslistor för rördelar (eller plocka sedlar från marken) under så lång tid att han inte kan sköta sitt jobb. Felet i ditt resonemang är att det inte alltid finns en alternativintäkt. Det kostar tex inte en timlön att åka å bada om du ändå inte hade åkt och jobbat vid samma tidpunkt.
 
Skulle man se varje enskild privat aktivitet som ett inkomstbortfall skulle man ju ta-me-faan bli knäpp efter en dag.
 
gäller inte fri konkurens i VVS branchen?

"– Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt."

borde inte VVS installatörerna se över sina påslag ifall ett företag kan sälja samma prylar till lägre priser direkt till kund?
Är VVS branchen helt döv för kritiken som framförs på olika håll gällande ocker priserna innom VVS?

är ny husägare så det är ett helt nytt område för mig :)
 
Felde skrev:
1. gäller inte fri konkurens i VVS branchen?

"– Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt."

borde inte VVS installatörerna se över sina påslag ifall ett företag kan sälja samma prylar till lägre priser direkt till kund?
2. Är VVS branchen helt döv för kritiken som framförs på olika håll gällande ocker priserna innom VVS?

är ny husägare så det är ett helt nytt område för mig :)
1. NEJ
2. JA men varför ska dom bry sig, håller dom bara ihop så finns för många inga alternativ.


Som tur är finns det många mycket duktiga rörkrökare utan Svenskt pass som gladeligen jobbar med grejer inköpta hos RinkabyRör.d^_^b
 
Klagar på att alla kan köpa grejjer från grosisten och sedan ha mage att berätta att frun hans försökte köpa en röjsåg till honom direkt från fabriken och slippa betala butikspris (butikens påslag).

OMG !
 
Fascinerande att de på allvar pratar helt öppet om att gemensamt höja timpriserna med 50% men att det då antagligen skulle uppstå aktörer som skulle sänka sitt pris lite för att ta hem vissa affärer..

För jävligt när konkurrenter gör sånt, inte sant!?
 
gemensamt höja priset - låter lite som kartellbildning.....

Vad jag vet så var det inte så uppskattat med tanke på att man kan bli dömd för brott mot konkurrenslagen....

borde det inte finnas något organ som kollar över VVS branchen så att det blir en sund och hälsosam konkurens?
 
Nimajneb skrev:
Skulle man se varje enskild privat aktivitet som ett inkomstbortfall skulle man ju ta-me-faan bli knäpp efter en dag.
Det är därför man bara går på muggen på arbetstid och har jätteont i magen på semestern.
 
timmelstad skrev:
Fascinerande att de på allvar pratar helt öppet om att gemensamt höja timpriserna med 50% men att det då antagligen skulle uppstå aktörer som skulle sänka sitt pris lite för att ta hem vissa affärer..

För jävligt när konkurrenter gör sånt, inte sant!?
Jag tror att han är inne på att inte ha några påslag på materialet (eller endast marginella) och lägga alla omkostnader på timkostnaden. Men då krävs det att alla gör likadant annars så kan det se ut som om de som håller kvar det gamla systemet är billigare.
Se även:
http://www.byggahus.se/forum/priser...tivt-saett-foer-hantverkare-att-debitera.html
 
Snickar-Urban skrev:
Jag tror att han är inne på att inte ha några påslag på materialet (eller endast marginella) och lägga alla omkostnader på timkostnaden. Men då krävs det att alla gör likadant annars så kan det se ut som om de som håller kvar det gamla systemet är billigare.
Se även:
[länk]
Låter onekligen som kartell-liknande förfarande ändå, eller missar jag nåt?
 
Från artikeln:**"* –*Jag påtalade detta för Ahlsell, men fick då svaret att de inte kunde neka att sälja till något företag. Jag har dock svårt att tro att de skulle vara tvingade att sälja till exempelvis till en korvkiosk. Samtidigt garanterade Ahlsell att jag fick ett betydligt bättre pris, men uppenbarligen har inte campingföreståndaren upplevt det så i det här fallet."

Klart som fan att han inte upplevde det så efter deras 80% påslag på priset.



Finns det inte någon tjurig pensionerad jurist(med alldeles för mycket fritid) här på forumet som kan anmäla dem till Konkurrensverket eller motsvarande i Eu? Detta är ju helt klart en form av kartellbildning?

Sedan kan de inte lägga det på timpriset, för då skulle kunderna få reda på vad de eg betalar per timme för rörisarna. Vem här skulle acceptera timpriser i klass med seniora SAP konsulter (2000+ kr/Tim)
 
H
Felde skrev:
gäller inte fri konkurens i VVS branchen?

"– Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt."

borde inte VVS installatörerna se över sina påslag ifall ett företag kan sälja samma prylar till lägre priser direkt till kund?
Är VVS branchen helt döv för kritiken som framförs på olika håll gällande ocker priserna innom VVS?

är ny husägare så det är ett helt nytt område för mig :)
Rinkaby startade det hela men de är inte ensamma längre. Bara genom att titta på nätet fick jag en 20% billigare renovering av värmesystemet. Rinkaby car faktiskt 10% dyrare på vissa saker. Några företag på nätet fakturerade med 30 dagar utan att fråga.
Ahlsells och Dahl är samma kålsupare,finns säker fler. Hur kan man hindra någon att sälja till privatpersoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.