Jag har inget problem med att en hantverkare vägrar installera vissa fabrikat, om han vet eller misstänker att produkten inte kommer att fungera så skall han givetvis i sin yrkesroll avråda och ev. neka att installera vissa prylar. Men om kunden köper "godkänt" material av samma typ eller kvalite, vad är problemet?
 
hempularen skrev:
Jag har inget problem med att en hantverkare vägrar installera vissa fabrikat, om han vet eller misstänker att produkten inte kommer att fungera så skall han givetvis i sin yrkesroll avråda och ev. neka att installera vissa prylar. Men om kunden köper "godkänt" material av samma typ eller kvalite, vad är problemet?
Problemet är väl oftast i det läget att någonting händer och det ska bytas eftersom hantverkaren då kommer med en ny och bytar den på stående fot och oftast ingår detta som ett service och garantiåttagande.

Har du själv köpt t.ex blandaren på Bauhaus så ska han skruva av den och du ska skaffa fram en ny och han ska montera den nya... och detta lär du få betala för.
Oftast innebär detta dubbla besök också.

En del av marginalerna är till för att täcka just dessa garantiåttagande.
Ibland går det ihop för hantisen men inte alltid.
 
ikeahantverkaren skrev:
jag hoppas att du blev nöjd med den nya rörfirman som inte brydde sig om det stod biltema på kopplingarna och rusta på blandaren.
Själv tyckte jag att den första rörisen verkade ha känsla för kvalitet och tog ett visst ansvar att det skulle bli bra gjort med risk att förlora sitt uppdrag när han lade fram sin offert.
Jag tycker att han var den värsta lurendrejare hittills. Att sälja saker som han inte ens ska montera och ta ansvar för - det skulle jag aldrig beskriva som ansvarstagande och känsla för kvalitet.
Tyck inte synd om honom... han hittar andra kunder naiva nog att tro på att han vill kundens bästa ..... också.

Man förlorar ett uppdrag bara när man betraktar kunden som dummare än den svenska standarden tillåter :).
gaia
 
MathiasS skrev:
Om det vore så enkelt som att man åkte till en kund och bytte ikeablandaren 5 gånger på raken och alla glatt betalde för sig varje gång skulle det säkert inte vara några problem att köpa eget material.
Fattar inte varför kunden skulle förvänta sej gratis reparationer av en hantverkare om det är tillverkaren som bär ansvar för fel. Fattar inte heller varför en vvs-montör skulle ta på sej ansvar för en armatur som han inte tillverkat själv.
gaia
 
Det var inte menat som ett påhopp..
Mer som en infallsvinkel och att inte se allt som svart eller vitt.
Jag kan förstå den första rörmokarens resonemang.Han är helt klart trött på att montera saker han inte kan garantera håller.Blir han servad med en kran som inte klarar vattentrycket blir detta en kostnad för honom att köra och byta den om det inte står något annat i offerten förståsDessutom vill han ju tjäna pengar.Som vi alla vill.
En offert tolkar jag aldrig som något negativt oavsett om den är högt eller lågt lagd.
Jag ser det som ett neutralt affärsförslag utan förpliktelser.Sedan är det upp till mig som kund att försöka hitta den bäst lagda.
Jag ser inget problem med att rörläggaren vill tjäna pengar.Alla människor vill tjäna pengar.Det skall inte vara så att kunder skall bli förbannade för att hantverkaren gör sig besväret att åka ut och ge dom ett affärsförslag helt gratis.
Tvärt om skall dom tacka för det gjorda besväret och be att få återkomma om det blir affär.
Den enda dom har rätt att bli sura på är sig själva om dom är för lata eller för oplanerande för att hinna ta in mer än en offert och på så vis känna sig lurade.
Det var ju bra att du hittade en rörmokare som inte funderade över materialvalet och inte heller brydde sig om att kamma hem vinst iform av egna rabatter.Sen kan man ju räkna lite på egen förlorad arbetsinkomst för den tidsåtgång det tar att som lekman själv räkna ut exakt vad rörmokaren behöver och serva denne med detta precis när han behöver det för att slippa undan påläggen på material.
Jag antar att rörmokare nummer två vill bli servad av anledning att det är endel besvär dvs kostnad att åka hit och dit för att hitta rätt kopplingar och att han räknar kallt med att bli servad fullt ut i sin offert.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du själv köpt t.ex blandaren på Bauhaus så ska han skruva av den och du ska skaffa fram en ny och han ska montera den nya... och detta lär du få betala för.
Oftast innebär detta dubbla besök också.

En del av marginalerna är till för att täcka just dessa garantiåttagande.
Ibland går det ihop för hantisen men inte alltid.
Vem bekostar vad?
Innefattar "detta lär du få betala för" att kunden får betala för demontering, ny blandare , nya besök?
Eller är det hantisen som slösar sina marginaler på "garantiåtaganden" ?
Ska jag tolka det som att kunden betalar och det går ändå inte ihop för hantisen ? :).

Hur kan man få byte av en kass blandare till garantiåtagande är för mej en gåta. Kunden har fått sin blandare monterat enl. avtal och byte av en kass blandare är ju ett nytt uppdrag om det inte var hantisen som har klantat sej.
gaia
 
ikeahantverkaren skrev:
Han är helt klart trött på att montera saker han inte kan garantera håller.Blir han servad med en kran som inte klarar vattentrycket blir detta en kostnad för honom att köra och byta den om det inte står något annat i offerten förstås
Det man kan göra i en sån fall är att förklara för kunden att det behövs tryckreducerande ventiler för att få blandaren att fungera och informera om de ekonomiska/tekniska konsekvenser i en sån lösning och låta kunden ta beslut. Men det är ju enklare att säga att det är bara svensk standard som gäller ... och helst en fabrikat man har monterat några gånger innan så det blir lätt fixat dvs helst inget komplicerat som man måste tänka till för att lösa....
Det märks nog att jag har fått mitt badrum renoverat nyligen och är så trött på alla små vita vvs-lögner ..............
gaia
 
ikeahantverkaren skrev:
Sen kan man ju räkna lite på egen förlorad arbetsinkomst för den tidsåtgång det tar att som lekman själv räkna ut exakt vad rörmokaren behöver och serva denne med detta precis när han behöver det för att slippa undan påläggen på material.
För en större installation tar det några timmar att lista ut vad man ska ha, för en mindre avsevärt kortare förstås. Hur man ska omsätta detta i arbetsinkomst förstår jag inte riktigt. Jag gissar att dom flesta inte tar tjänstledigt för att räkna ut hur många rörböjar man ska ha?

Med samma resonemang är det billigare att få en kokt korv hemkörd från kiosken med taxi, istället för att åka tid själv. Den alternativa intäkten (att arbeta en timme) täcker ju kostnaden....d^_^b
 
oj här vart det fart på diskussionen.
Man måste skilja på att vara dumsnål och att försöka hålla nere på kostnaderna.

Jag har verkligen inget emot att hantverkaren köper ut det material han behöver för installationen, tvärt om. För vi båda tjänar på det. Jag slipper köpa mer än vad jag behöver eller eventuellt missa någon liten detalj som gör att hantverkaren måste spendera 2-3 timmar på att åka och köpa den lilla prylen som jag glömt köpa + att det går snabbare om han(eller hon) använder material som han är van att arbeta med. Om han sen då har ett mer eller mindre rimligt påslag på det materialet, är det helt ok.

Detta utgår jag i från att den andra hantverkaren gör på det material som han köper ut för att kunna koppla in våra grejer.

Vad som gjorde mig upprörd över den "första" rörisen var att han krävde att man skulle köpa ALLT via honom, även grejer som han själv inte ens var med och monterade (tex värmegolvet) det sätter jag och snickaren på plats själva(golvskivor, rör, plåtar) och rörisen kopplar bara i hop det hela när allt är på plats. Är det någon som ska ha påslaget så är det väl isf snickaren inte rörisen.
 
H
noone70 skrev:
oj här vart det fart på diskussionen.
Man måste skilja på att vara dumsnål och att försöka hålla nere på kostnaderna.

Jag har verkligen inget emot att hantverkaren köper ut det material han behöver för installationen, tvärt om. För vi båda tjänar på det. Jag slipper köpa mer än vad jag behöver eller eventuellt missa någon liten detalj som gör att hantverkaren måste spendera 2-3 timmar på att åka och köpa den lilla prylen som jag glömt köpa + att det går snabbare om han(eller hon) använder material som han är van att arbeta med. Om han sen då har ett mer eller mindre rimligt påslag på det materialet, är det helt ok.

Detta utgår jag i från att den andra hantverkaren gör på det material som han köper ut för att kunna koppla in våra grejer.

Vad som gjorde mig upprörd över den "första" rörisen var att han krävde att man skulle köpa ALLT via honom, även grejer som han själv inte ens var med och monterade (tex värmegolvet) det sätter jag och snickaren på plats själva(golvskivor, rör, plåtar) och rörisen kopplar bara i hop det hela när allt är på plats. Är det någon som ska ha påslaget så är det väl isf snickaren inte rörisen.
Det enda man kan säga till den förste rörisens ursäkt är att allt material till golvvärme går igenom VVS grossisterna....
 
gaia skrev:
Vem bekostar vad?
Innefattar "detta lär du få betala för" att kunden får betala för demontering, ny blandare , nya besök?
Eller är det hantisen som slösar sina marginaler på "garantiåtaganden" ?
Ska jag tolka det som att kunden betalar och det går ändå inte ihop för hantisen ? :).

Hur kan man få byte av en kass blandare till garantiåtagande är för mej en gåta. Kunden har fått sin blandare monterat enl. avtal och byte av en kass blandare är ju ett nytt uppdrag om det inte var hantisen som har klantat sej.
gaia
Typ så fungerar verkligheten iaf...

En elektriker installerar en LED-skena i ett köksskåp hos en kund och elektrikern har köpt med sig LED-skenan som han installerar.

Efter ett par månader så slutar den fungera och kunden ringer elektrikern.

Elektrikern kör dit med en ny LED-skena men tar för säkerhets skull med sig en trafo med då han misstänker att det är den som det är fel på.
Det visar sig att det är LED-skenan det är fel på så han bytar denna.

Efter två veckor ringer kunden elektrikern igen för det strular på nytt och elektrikern får åka ut igen till kunden och då visar det sig att även trafon var kass.

Maximal otur naturligtvis men kunden behövde inte betala en krona för dessa besök och prylarna ordnade elektrikern så de kom dit.

Tror du det fungerat så om kunden själv köpt sakerna någonstans ? :rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Med samma resonemang är det billigare att få en kokt korv hemkörd från kiosken med taxi, istället för att åka tid själv. Den alternativa intäkten (att arbeta en timme) täcker ju kostnaden....d^_^b
Helt riktigt.Precis som när Bill Gates tappar en 20 dollarsedel så kostar det honom mer
att ta upp den än att låta den ligga.
Allt hänger ihop med ens inkomst.
Hade jag varit en fattig pensionär eller arbetslös hade jag troligtvis resonerat annorlunda.

Jag värderar min fritid ganska högt.
 
Redigerat:
Hur många liknande trådar ska vi få innan det blir uppränsning i den genomruttna VVS branschen??

Det absolut värsta var väl i en tidigare tråd då det länkades till en Representant för "VVSförbundet" som öppet i en branschtidning beklagar sig över Rinkaby rör som gör att medlemmarna inte lika lätt kan ta hutlösa överpriser för material.
 
ikeahantverkaren skrev:
Helt riktigt.Precis som när Bill Gates tappar en 20 dollarsedel så kostar det honom mer
att ta upp den än att låta den ligga.
Allt hänger ihop med ens inkomst.
Hade jag varit en fattig pensionär eller arbetslös hade jag troligtvis resonerat annorlunda.
Du missar poängen.

Korven kostar i det ena fallet 15kr och i det andra fallet 215kr. Jag kan välja att köpa en korv en kväll, men jag kan inte välja att jobba en timme extra. Jo, det kan jag iofs, men jag får inte mer betalt för det.

Ditt resonemang bygger på att allt man gör sker på bekostnad av en minskad arbetsinkomst. Det är fel.

Och nej, det kostar inte Gates mer att ta upp den än att låta den ligga. Det är fel det också.
 
Nimajneb skrev:
Hur många liknande trådar ska vi få innan det blir uppränsning i den genomruttna VVS branschen??

Det absolut värsta var väl i en tidigare tråd då det länkades till en Representant för "VVSförbundet" som öppet i en branschtidning beklagar sig över Rinkaby rör som gör att medlemmarna inte lika lätt kan ta hutlösa överpriser för material.
Finns den branschtidningen på nätet? Ett gott skratt förlänger livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.