Jo tanken när jag köpte mosaiken var väl att det skulle matcha då det går att lägga det så det gör det och självklart är det så jag skulle vilja ha det. Men tror inte jag kommer att be om det nu då jag inte tror dom klarar av det. Och så länge det är hyfsat estetiskt med fogbredd mm så tror jag inte heller att jag kommer bry mig för mycket om att fogarna från plattorna "går över in" i glasmosaikens fogar.
 
Är det så du tänkt dig och måtten stämmer för detta tycker jag du har rätt att kräva detta om det är möjligt att utföra det.
 
Jo måtten stämmer, glasmosaiken har tom samma tjocklek som plattorna (8mm) så det skulle vara enkelt med tanke på att få det plant med.
Ska ta upp det med plattsättaren så får vi se vad dom svarar.
 
Hej

Hej vill du ha olika stora plattor med fogstämning så finns det sk modulplattor hos kakelbutikerna, det är plattor som är tänkta att fungera tillsammans i olika storlekar OCH med fogstämmning. Blandar du plattor från olika fabriker blir det lite knepigare men kan gå om storleken på plattorna är de rätta.
F.ö bilderna du visar på de stora svarta plattorna...det är hemskt att se... hur är det möjligt att göra så... har någon varit emot plattorna när dom var nysatta eller..? kan inte vara et färdigt arbete av en plattsättare...nej nej nej..
MVH
Bigge08
 
Jaha...
Vad gör man nu?

Dom har försökt åtgärda golvet som nu ser ut såhär, bättre men ändå sämre :(

Bild 1 Väggen ska målas svart så bortse från "klabbet". Svarta mjukfogen är ju däremot fult applicerad.
Bild 2 Dom har använt nåt medel för att torka bort fogmassa från plattorna som resulterat att dom blivit missfärgade ihop med alla svarta fogar som ser helt grådassiga ut. Detta vet jag inte om man kan få bort, försökte med såpa utan resultat.
Bild 3 Dom har använt ett par av dom gamla plattorna dom tog upp utan att kontrollera dem, här är tex en som är kantstött/sönder i kanten.

Vad är nästa steg? Ha ut en besiktningsman antar jag som får ta en titt.
Men sen, jag kan ju inte behöva släppa in dom igen..

mvh H
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Fi fasen vad tråkigt med sånt resultat...
 
I fackmässighet ingår både funktion och att det är har en finish som man kan förvänta sig av en fackman.
 
Som vi redan pratat om kan jag bara beklaga att du råkat ut för sådana klantar.

Siliconen var ju något av det bedrövligaste jag sett.
Dessutom ska man endast i absoluta undantagsfall lägga silicon i golv/vägg-vinkeln.

Ska som jag lovade dig undersöka vad som går att få fram om en vettig besiktningsman...
Alternativt kan du kolla om Byggkeramikrådet har någon att rekommendera dig.
 
Fram tills igår hade jag ändå förhoppning om att det skulle gå bra. Golvet var lagt, inte helt perfekt men mycket bättre än innan.Fogningen var gjord, dock ej helt tvättat så kunde inte se fogarna.
Sen när han kom tillbaks idag med nåt medel för att tvätta rent plattorna var jag var tvungen att åka. Kom tillbaks till dessa bilder ni ser. Vet som sagt inte om missfärgningarna går att få bort eller varför dom är där eller varför fogen är grå istället för svart på större delen av ytan.
Men det var först då man såg plattorna som var skavda/chippade och det är inte okej.
Helst skulle jag ju se att badrummet är bra tills jag flyttar in i slutet av månaden men vet inte hur det ska gå till om det skulle åtgärdas.
Imorgon ska VVS killarna komma och installera WC, rördragning mm.

Tack för all hjälp Paul.
 
Men detta kan väl inte vara en firma som på allvar utger sig för att kunna sånt här? I så fall blir man ju fundersam.
 
Att foogen blivit grå istf svart beror nog på att de har tvättat ur mycket av pigmentet. Lätt hänt med mörka fogar om man inte är väldigt försiktig (och det ordet verkar inte finnas i de där hantverkarnas ordbok...)
 
För att vara lite före nu OM dom kommer med idéer, kan man bara stryka i lätt med fog ovanpå den gamla?
Eller måste man om man vill lägga mer fog skrapa upp den gamla fogen?
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
CharlesZidler skrev:
För att vara lite före nu OM dom kommer med idéer, kan man bara stryka i lätt med fog ovanpå den gamla?
Eller måste man om man vill lägga mer fog skrapa upp den gamla fogen?
I Tyskland, Polen mm köper man en speciell fogrenovatör. Kolla om det går att köpa i sverige.
Man stryker den på gamla fogar och dom blir som nya.
 
Ja nu vill dom ju bryta upp dom plattorna som är sönder, bla då den ni ser på bild som ligger intill väggen och under "sockel" klinkersen.
Förstår inte hur man kan vara så vårdslös och bita sig i svansen hela tiden, som tex nu med att använda gamla plattor SOM ÄR SÖNDER I KANTERNA...:|
 
Redigerat:
Jag skrev tidigare att det inte går att ta bort en platta utan att förstöra tätskiktet, och det går inte att lappa ihop. Börja om igen?

Tycker synd om dig.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.