Japp det är mattan som kommer ifrån Byggmax. Den ser exakt lika dan ut som Platon. Men som du säger så är det säkert skillnad i tillverkningen. Dock så är det en lång garanti på denna produkten och den är tillverkad i Sverige. Jag hoppas och tror att denna kommer att funka.

Hur jag ska göra med porten har jag inte heltklart för mig. Vet bara att den följer med en elektrisk öppnare med fjärrkontroll. Får se sedan hur jag gör med låset.

Japp vi har hund och även ett barn på nästan två så det gäller att man skyddar dom så bra man kan. Än så länga har det inte hänt några olyckor. Peppar peppar ta i trä ( mitt huvud ).

Idag har jag satt upp all vindväv på väggarna till utbyggnaden. Fick även upp det mästa av glespanelen. Fortsätter med detta imorgon och hoppas på bra väder, med det ser inte så bra ut om man ska lite på klart.se.
 
Idag har jag spikat vindväv, glesläkt till luftspallten och timmer panel.
Det är lite kbepigt eftersom huset står på en sluttande tomt så det blir mycket flyttande och kånkade av stegen.

Har hunnit med cirka 75 % av huset. Så nu måste jag beställa fönster, dörrar och taket för att kunna bli klar med utsidan.

Detta var också den sista dagen på semestern så nu kommer allt att ta lite läbgre tid men jag ska försöka hinna med så mycket som det går efter jobbet.

Imrogon ska jag fortsätta med panelen hoppas att jag kan bli klar med den andra kortsidan.
 
  • 2010-02-20 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att jag älskar den här tråden, grymt bra med uppdateringar också :)

Nu har du gjort sådär med skarvarna igen (mellan fönstrena) vad ska du ha där? ;-)
 
Ja det går inte att fä panelbrädor som är 8 meter långa och därför måste det till en skarv.

Där denna skarv kommer skall jag sätta en timmer knut (likadan som dom som kommer i hörnen senare.

Om man kollar på timmer hus så har dom dessa knutar där dom har en innervägg.

Detta skall jag försöka efterlikna.

Tak för dom positiva orden.

Det är alltid kul med folk som tittar och läser det som man har gjort och även kommer med frågor som man kan besvara.

Hoppas på att ni som läser denna byggdagbok får lite insperation.
 
Vad rakt och snyggt det blir!!

/Christian
 
jak skrev:
Där denna skarv kommer skall jag sätta en timmer knut (likadan som dom som kommer i hörnen senare).

Hoppas på att ni som läser denna byggdagbok får lite insperation.
Jotack, insperation får jag i mängder, men nu får du mig också verkligen nyfiken. :)

Finns det lösa timmerknutar att köpa.??
Hur kan man sätta dit sådana i hörnen utan att det kommer att synas skarvar?
 
Japp lösa knutar finns att köpa.
Man skrå skruvar dessa med två st skruv. Sedan tar man nästa underifrån och skruvar dessa i underkant.
Knutarna har som två spår så att dom blir centrerade med varandra.
Jag kan ta en bild och lägga ut på dessa när jag kommer hem ikväll.

Igår så var jag och beställde Plannja Regent plåttak.
Dessa är mått beställda så att jag kommer bara få lodräta skarvar.
Jag kollade även upp leverantör av fönster.
Jag tror att jag kommer beställa PVC fönster men tre glas. U värde hela fönstret 0,7
Sedan åkte jag och köpte takfotsplåt som jag satte upp och klistrade fast pappen i den.
Tyvärr var de det ända som hanns med på bygget.

Idag ska jag sätta takfotsplåt på garaget.
Skall även försöka få upp en del panel på väggarna.
 
Idag har jag spikat lite panel och sågat upp för fönster och dörrar. Under tiden har sambon målat lite.

Här är också några bilder på en av knutarna som man skruvar på panelen.
 
  • 2010-02-20 049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har jag beställt tak, fönster och en altan dörr.

Taket blir ett Plannja Regent.

Fönstren blir Drutex PVC gasfyllda tre glas.

Jag har även spikat upp lite panel, men det tar tid för att det är mycke mätande för att såga ut för takstolarna.
Det är nämligen så att panelen skall gå hela vägen upp till råsponten,
 
  • IGLO_5CLASSIC_420x420.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regent.jpg
Nu har jag monterat in garageporten. Det är en enkelport på 5 * 2,10 m. Fick även med en fjärrmanövrerad dörröppnare. Nu skall jag bara sätta den sista panelen på garaget, lite foder, hängrännor och tegeltaket.
På utbyggnaden har jag hunnit så långt att jag har reglat klart på insidan. Där skall nu väven upp och en bärande innervägg. Taket kommer nog i slutet på denna vecka eller i början på nästa. Ytterdörren bör nog komma i denna vecka och fönstren kommer nog i slutet på nästa vecka eller veckan därpå. Jag har även lite ytterpanel kvar att sätta upp på en gavelen. Lägger upp lite bilder ikväll på jobben som är gjorda.
 
Blev det bara öppning med en fjärr eller har du någon sifferkodspanel på garaget också? Om så skulle vara, kom ihåg att byta kod ofta så att du inte nöter på samma knappar. :)

/Christian
 
Jag har valt att bara öppna med fjärr. Dörren som sedan skall monteras kommer det att vara ett hederligt gammalt lås med nyckel.
 
Bra val! d^_^b
 
Nu har strö och bärläckt kommit upp på halva taket till utbyggnaden.
Jag har även satt upp den bärande innerväggen. Ville inte slånga upp en massa plåt tak innan denna var uppe. (Hängslen och livrem)
Jag har nu fått hem plåt taket från plannja. Fönster, alltandörr och ytterdörr har även kommit hem. Så nu är det bara att slita på.
 
  • 2010-02-20 055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer bli så himla grymt! Skulle dö för att få ett eget garage.... d^_^b

Vilken typ av inredning har du tänkt? Renodlat mekgarage, minimalistiskt m.m?


/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.