ThomasLindgren skrev:
Busenkelt att hitta
"BYGG"
"Skruv och Bult"
"Varmförzinkat, galvaniserat"

[länk]
Vanlig träskruv?
 
H
Den heter 87-618. Biltemas sida är helt kass.
 
Är nog blind men har du något nr?
 
Milkshaken
dessa robertsonskruvar är vanliga som rännkrokeskruv. jag tycker dom är totalt onödiga när det finns bra universalskruvar som Torx. Bitsen på Robertson blir lite runda i kanterna efter några skruvar, man måste därför vara noga med att skruva med moment på dragaren...Torxen klarar mycket mer enligt min egen erfarenhet.
torx vill jag inte ha vid synliga saker som Trösklar, krokbräda i köket osv. men annars e dom helt kanon...
 
Milkshaken skrev:
torx vill jag inte ha vid synliga saker som Trösklar, krokbräda i köket osv. men annars e dom helt kanon...
Varför inte? Torx är IMO mycket snyggare än Phillips.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I elprylar (Vägguttag, strömbrytare, elcentraler etc) verkar Torx inte ha slagit igenom,
(Sexkants förekommer dock ibland där det krävs lite moment)
istället är det en pytteliten (Jämfört med skallens diameter) Phillips eller möjligen Pozidriv , lyckligtvis är skruvarna oftast även försedda med ett spår för vanlig spårskruvmejsel, som man får tillräcklig kraft med utan att svarva upp mitten av skruven med en kryssmejsel av fel sort/storlek.../ alt dra fast skruven när man gjort en grop i den med kryssmejseln....

För den skruvade:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives:wow:
 
Eftersom majoriteten verkar vara emot utseendet på Torx skruvar så måste jag också lägga mig i och hålla med ThomasLindgren. Jag tycker Torx skruvar är hur snygga som helst rent generellt. Detta gäller på nyare saker. Gamla möbler eller för den delen ett gammalt 1700-tals hus där den gamla stilen bevarats hade jag kanske inte direkt gödslat ned med Torx skruvar.

PaulStaffanstorp - Jag blev lite förvånad över ditt påstående om att Torx skruven inte sitter kvar på dragaren. Nu tvivlar jag inte på det du säger, jag har förstått att din erfarenhet vida överstiger min. Du drar säkert fler skruv på en vecka än vad jag kommer att göra under en livstid. Hursomhelst, jag var tvingen att prova så jag tog en Essve 3,5x30 och satte på en Torx mejsel. Den satt perfekt och jag fick både skaka och knacka på mejseln för att den skulle släppa. Nu var det en ganska ny Wera mejsel jag hade. Det kanske blir annat resultat om man provar med bits som använts ett tag men något sådant hittade jag inte i hastigheten. Men Wera + Essve tycker jag funkar bra ihop annars när jag kör med dragaren.
 
Har dragit i 1000-tals skruv och gillar inte Torx, "spetsarna" på torxbits är så smäckra att det är lätt att "halka ur" skruvskallen och då är det kört, (oavsett bit-kvalitet) det blir antingen ett "urslag" eller en grad och då blir det sämre och sämre för varje skruv. Problem med att dra i torx-skruv anser jag är mycket vanligare än normal kryss.

Byggmax skruv och spik håller inte måtten, Biltema har faktiskt riktigt bra skruv i förhållande till priset.
 
Gruvberget skrev:
Har dragit i 1000-tals skruv och gillar inte Torx, "spetsarna" på torxbits är så smäckra att det är lätt att "halka ur" skruvskallen och då är det kört, (oavsett bit-kvalitet) det blir antingen ett "urslag" eller en grad och då blir det sämre och sämre för varje skruv. Problem med att dra i torx-skruv anser jag är mycket vanligare än normal kryss.

Byggmax skruv och spik håller inte måtten, Biltema har faktiskt riktigt bra skruv i förhållande till priset.
Har också dragit i 1000-tals skruv och torx är i regel mycket bättre än kryss då det är mycket svårare att förstöra torx-spåret än kryss-spåret.
Byggmax har skruv från bl.a. Arvid Nilsson som är en väldigt stor tillverkare som har funnits länge. Skulle de inte hålla måttet skulle de inte finnas kvar på marknaden i den omfattning de gör.
 
jac skrev:
Eftersom majoriteten verkar vara emot utseendet på Torx skruvar så måste jag också lägga mig i och hålla med ThomasLindgren. Jag tycker Torx skruvar är hur snygga som helst rent generellt. Detta gäller på nyare saker. Gamla möbler eller för den delen ett gammalt 1700-tals hus där den gamla stilen bevarats hade jag kanske inte direkt gödslat ned med Torx skruvar.

PaulStaffanstorp - Jag blev lite förvånad över ditt påstående om att Torx skruven inte sitter kvar på dragaren. Nu tvivlar jag inte på det du säger, jag har förstått att din erfarenhet vida överstiger min. Du drar säkert fler skruv på en vecka än vad jag kommer att göra under en livstid. Hursomhelst, jag var tvingen att prova så jag tog en Essve 3,5x30 och satte på en Torx mejsel. Den satt perfekt och jag fick både skaka och knacka på mejseln för att den skulle släppa. Nu var det en ganska ny Wera mejsel jag hade. Det kanske blir annat resultat om man provar med bits som använts ett tag men något sådant hittade jag inte i hastigheten. Men Wera + Essve tycker jag funkar bra ihop annars när jag kör med dragaren.
Det kan kanske fungera bra med de första skruvarna men knappt ens då enligt den erfarenhet jag har av att ha testat att skruva ihop skåpsstommar med dem.
Bitsen går inte så djupt i skruven då det är torx jämfört med PZ vilket gör att den viker sig när man trycker den mot stommen för att skruva in skruven.

Var och en får gilla det den gör men jag vet att jag lär fortsätta med PZ så länge det finns för det är effektivare till det jag sysslar med och det spar mig tid och således kunden pengar ;)
 
Nimajneb skrev:
Tänk vad många skrönor det verkar finnas om Phillips skruven.

Sanningen är att den "uppfanns" under 30-talet för att förenkla monteringsarbetet vid löpande banden på Amerikanska bilfabriker.
Precis så!
Samma sak är det med Torx, de har uppkommit för att robotiserade verktyg ska ha flera möjliga grepplägen, och tillåta verktyget att träffa något snett/vinklat, inget annat.
 
Jeg har bannlyst alle flatsporskruer. Jeg hater dem mer enn noe annet i denne verden. Du får aldri skrudd dem ut uten at skruvmejselen går eksentrisk om aksen. ALDRI! :p

Phillips spor er bedre, men de er håpløse med maskin. Pozidrive som er viderutviklingen av Phillips er noe bedre, men fortsatt ikke noe videre å roppe hurra for.

Torx, evnt torx med tap er min favoritt. Bruker dette i alt fra små til store skruer og har ikke enda opplevd en ødelagt skrue så lenge man bruker rett torx bits/meisel.

Jeg driver min egen kampanje og hiver alle flat, philips og pozidrive skruer og setter inn torx når noe skal demonteres og monteres.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.