29 883 läst · 120 svar
30k läst
120 svar
Varför finns det fortfarande stjärnskruvar?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
En bra Ph skruv på en bra Ph bits........ de blir som ett och bitsen sitter kvar i spåret (tur det finns bitshållare med lås)
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Använder väldigt mycket träskruv med försänkt skalle och storlek 3,5 x 30mm när man skruvar samman t.ex skåpsstommar i kök och jag har provat ett antal olika torx men det är stört omöjligt att sätta skruven mot stommen och dra i den utan att hålla i skruven...hokanp skrev:
Spåren i torxen är inte speciellt djupa och därav anledningen att det inte fungerar så bra.
Så jag vet vad jag pratar om iaf i det fallet.
Sen ligger nog en hel del i vanor också.
Men det är inte värt att köpa skruv på Byggmax eller Biltema. Min uppfattning är att det är lite si som så med precisionen på skruvskallarna från dessa leverantörer.
Ett byggprojekt, som jag ska investera en massa tid på, vill jag inte spilla tid på problem med undermåliga skruvar.
Om ni inte tror mig, prova att köpa en ask skruv hos Skräptema och en ask hos Beijer Bygg.
Prova och bestäm sedan var nästa ask ska inhandlas.
Speciellt om det gäller krysskruv.
Ett byggprojekt, som jag ska investera en massa tid på, vill jag inte spilla tid på problem med undermåliga skruvar.
Om ni inte tror mig, prova att köpa en ask skruv hos Skräptema och en ask hos Beijer Bygg.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Använd den bästa av alla, Robertson: http://www.mysteriesofcanada.com/Ontario/robertson_screws.htm
Totalt överlägsen spår, kryss i alla varianter, torx, insex m.m. Dock svår att hitta i handeln.
Totalt överlägsen spår, kryss i alla varianter, torx, insex m.m. Dock svår att hitta i handeln.
Hmm, det är väl den som hela FOG klagar över att de ej finns centrotec bits till tror jag......gengaskokaren skrev:
Edit:
Förresten så har ju fönsterbleckskruvarna den skallen, även dom till rännkrokarna.
Jag är ytterst tveksam till att Robertson ger tillräckligt bra momentöverföring(?) jämfört med torx och pozidriv. Fundera över hur stor anliggningsytan mellan bit och skruv blir i de tre fallen.gengaskokaren skrev:
Biltema varje gång. Deras träskruv med torx är mycket bra. Har precis gjort av med 1700 st. 5*90. ALLA skruvarna har använts, ingen blev kasserad och ingen svor över dåliga skruvar. Biltema har mycket skit men deras träskruv med torx vinner över de flesta.magnu skrev:Men det är inte värt att köpa skruv på Byggmax eller Biltema. Min uppfattning är att det är lite si som så med precisionen på skruvskallarna från dessa leverantörer.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Vet inte vad du råkat ut för, men jag har då aldrig märkt att det skulle vara något problem med spåren i Biltemas skruvar. Jag har gjort precis som du säger, köpt - inte en utan hundratals - askar skruv både från Biltema och från "fina byggvaruhus" och jag köper gärna nästa ask på Biltema.magnu skrev:Men det är inte värt att köpa skruv på Byggmax eller Biltema. Min uppfattning är att det är lite si som så med precisionen på skruvskallarna från dessa leverantörer.
Jag har köpt all skruv från Biltema och Byggmax och har inte råkat ut för några dåliga skallar eller skruvar öht, mycket bra kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.magnu skrev:Men det är inte värt att köpa skruv på Byggmax eller Biltema. Min uppfattning är att det är lite si som så med precisionen på skruvskallarna från dessa leverantörer.
Ett tips är att köpa biltemas träskruv (med torx) med försänkta skallar för att skruva spånskivor.hokanp skrev:Har precis avslutat en större renovering. Gjode av med c:a 2000 Biltema skruv 5*90. Gick åt 3 bits från DeWalt. Fördelen med torx är att de tillåter en liten snedställning vilket inte de andra typerna gör. Spånskivan blev det vanliga krysspåret då jag inte hittade med torx för rimliga pengar. Skruvade även ned c:a 1800 spånskiveskruv men här gick det åt ett tiotal bits.
I helgen körde jag tex med 4x50mm för att skruva väggspån, funkar perfekt och försänker sig lika bra som "vanliga" spånskiveskruv.
Håller med, har använt ca 10.000st träskruv från biltema i olika dimensioner i mitt bygge så här långt och har vart lika nöjd varenda gång.hokanp skrev:
Extremt prisvärda skruvar.