Mikael_L
Kloka ord.
 
d^_^b Ett bra val (med mina ögon sett )
 
För vad det är värt skulle jag vilja bidra med mina funderingar:

Installationen bör dimensioneras för att fungera väl under den kallaste delen av året. Man har då ett visst medeleffektbehov. Det beror av husets storlek och konstruktion, hur många människor som bor där och hur de beter sig och vilka krav de ställer på boendemiljön. Enmanshushåll i ett modernt, litet och välisolerat hus ger ett mycket lågt effektbehov. Ett stort och dåligt isolerat hus med en familj där tre tonåringar skall duscha varje dag och där rumstemperaturen önskas ligga högt, ja det ger ett mkt stort effektbehov. (Enkla sparåtgärder är alltså flanellskjorta, tofflor och att tänka över tappvarmvattenförbrukningen :p).
Nåväl. Vitsen med acktankar är att man då kan ha en panneffekt som vida överstiger både medeleffektbehovet och toppeffektbehovet. Man behöver då elda en mindre del än all tid. Jag anser att det är här man måste tänka till lite. Om medeleffektbehovet är 3 kW (bara som exempel) och man installerar en panna på 30 kW så måste pannan gå 10% av all tid (som mest - vi antar vintertid). Om den eldningen sker 2-3 h per dygn eller som några långa eldningspass per vecka avgörs av vad man tycker är praktiskt och vilken ackstorlek man har (eller har möjlighet att installera). I det här exemplet så blir eldningspassen väldigt långa om man vill elda mera sällan än varje dag. (Underförstått att man har acktankar som räcker till). Jag tycker inte långa eldningspass är speciellt praktiskt. Jag skulle dimensionera så att t.ex. 4 h eldning varannan eller var tredje dag räcker under normal vinter. Då kan man elda efter kontorsarbetstid och de flesta människor har andra åtaganden denna tid som gör att man är bunden hemma åtminstone några timmar. Söndagkvällar är man dessutom oftast hemma. Att installera acktankar och panna i kombination som gör att man måste elda hela lördagen för att verkligen behöva slippa elda under vardagskvällar är knappast en bra lösning. Att installera jättetankar och monsterpanna för att sänka eldningsfrekvensen med 50-70%, ja det kan ju de med fet plånbok kanske ägna sig åt men det är knappast rimligt för normalhushållet.
Tillkommer ju också hur huset är byggt. Har man pannan i källaren och murstock så är det inte speciellt roligt att elda järnet för tappvarmvatten under våren/sommaren med ambitionen att behöva elda sällan om/när murstocken värmer huset till sådanan temperaturer att man efter varje eldningstillfälle skall försöka sova i 26 grader varm rumsluft. Då lär det bli elpatron illa kvickt (och sitter man då med dusch- och badglada familjemedlemmar blir det snabbt en betydande kostnad).
Platsen för installation är ytterligare en aspekt. Intagsmått, platsstorlek, m.m. Att behöva elda "ofta" kan vara en väldigt enkel, praktisk och billig lösning som man absolut inte skall avfärda rakt upp och ner. Vårt fritidshus är ett skruttigt 30-talshus som försetts med vattenburen värme någon gång under resans gång. Intagsmåtten i källaren är sådana att det inte går att få in något annat än den minsta tankstorleken (3-400 L). Är vi där på vintern så medför det att vi måste elda varje kväll. Huset är litet - om än illa isolerat - och spismuren lagrar mycket värme. Att behöva gå ned till källaren 3-4 ggr per kväll är en arbetsinsats som är piss och ingenting jämfört med att laga kvällsmat till familjen.

Värmepumpsfördelar anser jag är grovt överdrivna, inte minst de påstådda ekonomiska fördelarna. Väger man dessutom in att elvärme är så rackarns dyrt i dag för att vi faktiskt blir våldtagna av elbolagen och inte för att det är dyrare att producera elen idag än på 80-talet (då den inte kostade någonting i en jämförelse), så blir värmepumpsanvändningen än mer absurd. (Alla kalkyler måste ju utgå ifrån att vi skall fortsätta bli våldtagna vilket naturligtvis inte är säkert). Huruvida värmepumpar är bra eller dåligt beror helt på situation och hur teniken i övrigt ser ut i huset. En frånluftsvärmepump som värmer tappvatten i ett kaminuppvärmt hus är en skitbra grej. Att räkna hem en bergvärmeinstallation är något helt annat.
 
Nu är det nästan komiskt hur det träter mellan ved och annan värme. Ved har många fördelar om man bara ser till plånboken, att sedan vid en försäljning skrämmer bort många köpare som inte vill ha en hobby till i form av vedeldning är väl ändå ett skäl som inte borde ses som grovt överdrivet. Att man sedan är villig att betala lite mer för att slippa sköta en vedanläggning är väl upp till var och en.
 
Ja det kanske skrämmer en och annan köpare om det sitter en vedanläggning installerad.

Säkert många som springer när det sitter en pump där också med tanke på senaste vinterns elpriser.

Men om det sitter en vedanläggning installerad så har man ju alternativet att stoppa i en pelletsbrännare i pannan.

Finns ju modeller som klarar sig med enbart sotarns underhåll och ett stort bulkföråd till det så
har man värmepumpsbekvämlighet.
 
Inte för att vara den, men jag pratade om luftvärmepump. För 15000:-.

Kan inte se hur den skulle kunna skrämma bort nån köpare pga senaste vintern.
 
Jaha.
Ok.
Det var en annan sak.
 
Nu rör det på sig så sakta i vedpannefrågan!

Efter alla svar och tankar i den här tråden, och många andra trådar här på forumet, blir det verkligen vedpanna.

Kulvert nergrävd till stallet som blir pannrum.
Skorsten murad.
Taket (dubbel-)gipsat.
Skruvat ihop gjutform till pannfundament - och jo, jag ska gjuta för första gången någonsin!

Hoppas snart kunna rapportera vidare!
 
  • kulvertror.jpg
  • gjutform_skorsten.jpg
  • gjutform_fundament.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorsten.jpg
Vad blir det för panna?
 
Precis, vad blir det för panna?

Mycket intressant tråd, blir roligt att följa :)
 
Har nu alltså gjutit för första gången i mitt liv!

Det gick nog bra, även om det strulade lite:
Min nyinköpta (begade!) brocka visade sig bli trött om man körde i mer än tre säckar. (Hur mycket brukar de orka tro?) Fick alltså blanda i tre omgångar.
Inte sjutton gick det att hälla direkt från brockan ner i formen heller, som jag hade räknat ut. Så det blev många spänner...

Som lök på laxen skulle sambon prompt köras till flyget innan jag hunnit göra ren brockan :D

Hur som, tempen i rummet hade jag fått upp till strax över 5 grader med hjälp av en fläkt innan jag körde igång - alla har varnat för vintergjutning!
Undrar: Kan man stänga fläkten nu när formen är fylld? När det börjar brinna i betongen blir det väl varmt ändå...

Panna:
Jo det blev en Effecta Lambda som står och väntar i garaget. Kulvertar för radiatorer och vv som jag grävt ner är Maxitherm koppar.

Undrar också, som den nybörjare jag är på forumet: Borde jag försöka flytta den här tråden, eller kan jag fortsätta på den som jag gör nu? Inser att den faktiskt ligger under Värme allmänt...
 
flytta inte tråden ... det är en bra tråd som startar med en intressant fråga, livlig debatt ... och lycklig slut :).
Vet inget om gjutning men önskar dej lycka till med vedeldningen!
Berätta mer om din vedanläggning....
Hur stora tankar du köpt?
Blev det något solvärme?
gaia
 
Med dagens förutsättningar:
Pelletspris c:a 50 öre/kWh
Elpris c:a 1,30 kWh
Verkningsgrad pelletspanna (totalt) 90%

så krävs att en vp alltid har ett cop överstigande ~2,34 för att det ska vara billigare ur driftsynpunkt att köra en vp. Ibland så överskattas värmepumpar!
 
Elpris c:a 1,30 kWh
Blir det om du räknar med fasta avgifter.

Kanske inte är helt rättvist då även pelletseldare och vedeldare behöver ström i hushållet. Vissa delar av el-kostnaden har alla och den bör inte räknas med i uppvärmningen.

Sä här ser det ut för mig:
Nu gällande totalt elpris 93,50 öre/kWh inkl energiskatt och moms
Sen tillkommer 16 öre i överföringsavgift.

Blir ju fel att blanda in abbonemangskostander etc etc.

Sen ska årsCOP vara högre än 2,3 för att det ska vara billigare
 
16 öre i överföring? Vilket bolag har du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.