Diska inte när ni ska sova, brandrisk och ni slipper störa er på pipet, vår Whirlpool piper också för den delen men jag tycker det är bra så man vet när den är klar.

Tycker om Miele vore så bra så skulle de bevisa det med 10 års garanti!
 
Hur dagens maskiner är kan jag inte uttala mig om, men, vår tvättmaskin är minst 15 år. Den fungerar lika bra i dag som när den införskaffades trots 5 barn.
 
Tror man verkligen att "allt är genomtänkt" osv bara för att maskinen kostar 12 lök? Nja så är nog knappast verkligheten, visst de kanske inte tar räckplast modell billigast men det är nog också ungefär där det stoppar.

Besticksfacket är 50/50 en del avskyr det andra gillar det. För min del stjäl det plats (höjd) och tar mycket mer tid med SKITIGA bestick, med tanke på hur välfylld våran diskmaskin är (som det iofs _ska_ vara så kan man totalt fetglömma detta fack.

Å andra sidan köpte vi en e-lux som också var urkass elelr vad sägs om hopfällbart tallriksställ som fällde ihop sig själv när det stöttes till och tallrikarna rasade. Dåligt med plats var det i den också. Lyse i maskinen som lyste obegränsat så fort luckan var öppen (hur ska man annars få disken torr? ) plus helt uruselt lyse. Nä den var helt tänkt för en familj på två personer som äter en lätt sallad med ett glas vin till sen diskar upp detta.

Precis som med mercedes har de dyra modellerna ofta funktioner som ofta gör att sakerna håller kortare tid pga ökad komplexitet.

Vill man ha en maskin som utan att glänsa bara gör jobbet så köper man skodan så enkelt är det. Modellen som bara har det man behöver utan extra lull lull i en diskret förpackning. Där det säljs flest ex upptäcks också de flesta felen så enkelt är det.

Sen tror jag att alla vitvarutillverkare har dåliga priser på lövtunn sk. rostfri plåt (iaf för oss konsumenter).
 
Marlene Eskilsson skrev:
Två års garanti, 12 000 kr (den är helintegrerad). Vi valde den för att den var bäst i test hos Råd&Rön plus för att Pers mamma har haft en i tio år som hon är jättenöjd med, plus för att vi nu hoppas att vi slipper laga den varannat år - men det återstår ju att se om den är så bra som alla säger.

Pipet: Jag får väl ta och läsa den där manualen i alla fall, även om det bär mig emot ...
Vill inte ta glädjen ifrån dig...men på sambons jobb måste deras Miele diskmaskin lagas 2-3 ggr per år (men så används den 3 ggr om dagen också).
 
jhenrikj skrev:
Vill inte ta glädjen ifrån dig...men på sambons jobb måste deras Miele diskmaskin lagas 2-3 ggr per år (men så används den 3 ggr om dagen också).
Vad är det som måste repareras?

Det jag själv har tvingats åtgärda på min Miele disk består av:

1. Rensa filtret när någon unge ställt tallrikar med massvis med matrester på
2. Ta bort pumphuset för att ta bort en olivkärna som letat sig dit.

Bägge åtgärderna gör man inne i maskinen och allt står i instruktionsboken.

Hur det blir på tex ett dagis eller annan offentlig inrättning kan jag bara spekulera i, men om en reparatör måste komma för att göra ovanstående så är det knappast en "reparation". Men men, man kan alltid ha otur och få ett måndagsexemplar. Jag gillar dock kvalitetskänslan i Mieles grejer - tyngden tex. Det finns ingen större vits i att köpa de dyra modellerna med finesser man aldrig använder, utan basic-modellerna gör jobbet lika bra, lika tyst och med samma kvalitetskänsla.

De cylinda, elektro-helios, husqvarna-maskiner vi tidigare har haft har inte varit i närheten av samma kvalitet på detaljer och dimensioner på gångjärn, luckor, mm.
 
Vädligt ofta får man vad man betalar för. Är man en heavy user av vad det än är SKA man lägga mer pengar på prylen. Annars kommer det garanterat bli dyrare i längden..
 
....som vi alla andra gör oavsett produkt! Vi läser in oss och litar på vår eget beslut!

Det är som att köpa bil!!! Vissa gillar SAAB andra Volvo!

Själv skulle jag inte lägga 12 tuss för en diskmaskin.....högst 5 tuss!

Dvs jag har 7 tuss över...Jag gillar vin ;)
 
Om en maskin håller eller inte, bedömer jag beror mer på tur eller otur än på märke. Intressant det här med att Miele har dålig service och går sönder ibland.

Men när det gäller tvättmaskiner, är den enskilt viktigaste parametern, hur många tvättar håller min skjorta för.
Med ett skjortpris på 700 kr, och skjortan håller för 70 tvättar, kommer varje tvätt att kosta 10kr i skjortslitage. Med 10 skjortor i maskinen, kostar en körning 100 kr i klädslitage.
Säg att i en annan maskin klarar sig skjortan 100ggr, då kostar varje tvätt bara 70kr.

Det här med energiklassning är rena lurendrejeriet, hur ska det kunna skilja flera tior i energikostnad per tvätt mellan två maskiner?

Jämför sedan maskinerna efter 70 tvättar, då har du fortfarande kvar 2100kr i slitage på de 10 skjortorna.

Sedan har man lite fler kläder.

Sammanfattningsvis:
I jämförelse med klädslitaget finns det ingen annan parameter av vikt, energiklass, inköpspris, etc.
 
Den främsta anledningen till att vår diskmaskin slutade på 12 000 var att det var en inbyggnadsmodell. Det känns som bara den finessen kostade 4-5 000 extra. Om jag hade byggt ett nytt kök idag och haft en pressad budget hade inbyggnadsvalet lätt gått bort.
 
Vad jag tycker är viktigare än pris och 100 gånger viktigare än energiklass är om maskinen tvättar rent. Min upplevelse av nya maskiner (oavsett märke) är att de tar in så förbenat lite vatten att kläderna i stort sett ligger och gnider fuktiga mot varandra vilket ger större slitage.

Jag och sambo fyller alltid på maskinen med varmvatten i förtvätten för att dels spara lite energi (gratis solvärmevatten eller vedeldat dito) samt att vi fyller på så att allt blir blött.

Kör man en maskin full med handdukar är det snudd på att de i mitten inte får något vatten på sig alls :rolleyes:

Med vårt trick blir det rent varenda gång, har försökt lura pressostaten men tvärr tillåter den inte modifieringar i någon större grad.
 
Då det gäller diskmaskin kommer jag aldrig köpa annat än Cylinda. (Har dock aldrig haft Miele, men jobbarkompisen berättar att det inte går att stänga av klart-pipet. Så han har väckts ett otal gånger vid det här laget.) Cylindan diskar rent, är fantastiskt tyst och mycket smidig att möblera med disk. (Jag blev glad då Whirlpoolen vi fick då vi köpte huset gav upp, äntligen fick vi köpa Cylinda igen!!!)

Elektroluxen vi fick på jobbet nyligen är helt hopplös att möblera. Bestick-korgen blockerar för tallrikarna, dessutom går korgen i två delar så fort man ska flytta omkring den. Det finns säkert bättre Elektroluxer i andra serier, men just den saken att en Elektrolux kan vara lite vad som helst nuförtiden gör att man drar sig för deras maskiner...

När det gäller tvättmaskin så är vi inte lika nöjda med den moderna Cylindan. Sköljningen och tvätten snålar på vattnet även där. Även vi värdesätter renhet mer än vattensnålhet. Där kan jag fundera på annat fabrikat nästa gång.
 
Min Miele disk piper inte vid programslut.

Anekdot: Kompisen och jag köpte ny disk samtidigt. Han köpte dyraste Cylindan, jag köpte billigaste Mielen. Jag tror hans kostade ett par tusen mer. På fem år har han reparerat den tre gånger. Min Miele tuffar på precis som den gjorde när den var ny.
 
Hej jag har haft min nuvarande Cylinda i 10 år nu och den har gått utan problem, så som Consensus resonerar så är Cylindan bättre för den har gått längre , det är en rostfri modell 1975 som kostade ca. 5000 kr. så din maskin kostade då ca. 3000kr vilket jag har svårt att tro på. Att få en olivkärna i pumpen tyder på dålig konstruktion av filtret i maskin. Kvalite vad man kan göra är att man kan känna på vridstyvheten i luckan när man öppnar den då är Cylindan överlägsen alla andra märken ink. Miele. Cylinda lämmnar 5 års garanti och Milele 1år ? med den kvalite som du påstår Consensus då borde det vara 10 år
 
Problemet med alla vitvarutillverkare är att de konstant optimerar sina kostnader och bara för att en viss tillverkare och modell var bra för t.ex. fem år sedan kan det vara ett helt annat läge idag. Konstruktionen kan ha gjorts om med mindre marginaler och billigare komponenter, produktionen kan ha flyttat från etablerad fabrik i Tyskland till ny fabrik i Polen med hög personalomsättning etc etc. MIn rekommandation är att fokusera på en tillverkare med bra och trevlig servicefirma samt om möjligt en tillverkare med långa garantitider.
 
Skumpen skrev:
Hej jag har haft min nuvarande Cylinda i 10 år nu och den har gått utan problem, så som Consensus resonerar så är Cylindan bättre för den har gått längre , det är en rostfri modell 1975 som kostade ca. 5000 kr. så din maskin kostade då ca. 3000kr vilket jag har svårt att tro på. Att få en olivkärna i pumpen tyder på dålig konstruktion av filtret i maskin. Kvalite vad man kan göra är att man kan känna på vridstyvheten i luckan när man öppnar den då är Cylindan överlägsen alla andra märken ink. Miele. Cylinda lämmnar 5 års garanti och Milele 1år ? med den kvalite som du påstår Consensus då borde det vara 10 år
Min mor har också en Cylinda från 70-talet som fortfarande tuffar på! Det enda hon bytt är programverket och fjädrarna till luckan. Det är en fantastisk maskin. Tyvärr måste hon byta i alla fall eftersom den inte diskar bra med de moderna miljövänliga diskmedlen som ska jobba med låga temperaturer och långa diskprogram.

I tron att Cylinda fortfarande är Cylinda så köpte hon en tvättmaskin av samma märke i början av 2000-talet. Det har inte varit annat än bekymmer. Tråkigt. Den dagen Miele inte håller vad jag förväntar mig så är jag den förste som byter fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.