Hej,

Bygger ut, bl.a. nytt badrum och har idag vanligt gips som är på väg att fuktspärras. Jag har fortfarande möjlighet att kanske göra nåt åt det men känner inte att det kommer göra mig någon större nytta. Jag är pedant och bra på att sätta tätskikt, tänker ev. rolla väggen enligt zon 2 först och sen sätta duk enligt zon 1 på det.

Min fråga är om det finns andra skäl än de rent branschregelmässiga att sätta dit våtrumsskivor? De är ju till för att förhindra mögelpåväxt ifall det blir en fuktskada genom tätskiktet. Mitt badrum som jag gjorde för 8 år sen där det bara rollades på väggarna i duschutrymmet, som jag nu rivit, finns det inte ett spår av fuktproblem/mögel i. De här reglerna känns som om de är gjorda för slarviga killar som jobbar på ackord i nyproduktioner..

Dumt tänkt?
 
Du bör kanske tänka på fallet att du säljer huset någon gång. Har du då inte följt brnschreglerna så är risken stor att köparen kommer att vilja pruta bort en hel badrumsrenovering.

Om du (eller en framtida ägare) får en vattenskada, som kanske inte alls beror på ditt "fusk", så finns det en risk att försäkringsbolaget nekar ersättning pga. att det inte är fackmannamässigt utfört (=branschreglerna har inte följts).
 
Det är inte en risk utan ett faktum, det finns inte ett svenskt bolag som inte rent ut sagt har en skyldighet att jämka ersättning med 100 % om man inte följt branschreglerna.

Om du säljer framöver bör du upplysa att du inte har följt branschreglerna och att badrummet därför inte omfattas av någon försäkring så att köparen kan ta hänsyn till detta. Det kan vara svårt för köparen att i sin besiktning upptäcka att du inte följt BKR:s regler för 2010 och istället satt gipsskivor och då är det du som är ansvarig för dessa "dolda" fel

Förstår inte riktigt varför man ska vara så dumsnål att inte köpa rätt skivor från början?

MVH Lorant
 
Dumsnålt, ja. Inte mitt verk, det är en lång historia.. Av olika anledningar kommer det vara jag som får byta skivorna och vill därför försäkra mig om att det inte finns någon annan utväg.

Vad säger försäkringen om 10 år (så länge som en certifierad våtrumsinstallatörs försäkring täcker)? Är det så att jag får ersättning för vattenskada i ett våtrum från 2005 (före kravet på våtrumsskivor) men inte ett våtrum från 2010 som är byggt på samma sätt som det från 2005? I det läget så är jag ju torsk, bara att börja byta skivor.
 
H
Det är ju inga jättesummor i sammanhanget att byta till våtrumsskivor.
Gvk godkänner vanlig gips men då skall man ha tex illigo matta som tätskikt.
Torde bli billigare med våtrumsskivor.
 
Kör med vanliga skivor. Säljer du så säg att du följt reglerna till punkt och pricka och att du byggde badrummet 2007.

Min åsikt....
 
H
Hade jag köpt huset hade jag begärt någon typ av bevisning när badrummet var renoverat/byggt och/eller ett cert. att det var fackmannamässigt utfört.
 
BBV 5.7 Skivkonstruktioner: ”Kartongkladda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt eller som bakomvarande skiva.” Det betyder väl att det inte räcker med att skruva på en våtrumsskiva ovanpå gipsen utan att gipsen måste bort och ersättas av våtrumsskiva? Tänkte se om det gick att undvika lite jobb där..

Har också tänkt på det där med att hävda tidigare byggår vid behov, men rummet är tillbyggt 2009, så det blir svårt ;-)
 
Froddan skrev:
Hej,

Bygger ut, bl.a. nytt badrum och har idag vanligt gips som är på väg att fuktspärras. Jag har fortfarande möjlighet att kanske göra nåt åt det men känner inte att det kommer göra mig någon större nytta. Jag är pedant och bra på att sätta tätskikt, tänker ev. rolla väggen enligt zon 2 först och sen sätta duk enligt zon 1 på det.

Min fråga är om det finns andra skäl än de rent branschregelmässiga att sätta dit våtrumsskivor? De är ju till för att förhindra mögelpåväxt ifall det blir en fuktskada genom tätskiktet. Mitt badrum som jag gjorde för 8 år sen där det bara rollades på väggarna i duschutrymmet, som jag nu rivit, finns det inte ett spår av fuktproblem/mögel i. De här reglerna känns som om de är gjorda för slarviga killar som jobbar på ackord i nyproduktioner..

Dumt tänkt?
Våtrumspolisen kommer och syr in dig.:rolleyes:
 
H
Som tidigare påpekats i tråden är det när det händer något som det blir problem med ersättningar om inte våtutrymmena byggs på ett fackmannamässigt sätt.

Till Fotografen, det finns gott om slarviga badrumsbyggare, där finns mycket att läsa om på byggahus.se
Trots regelverk.
 
Men vänta nu, jag kollade länkarna och GVK från maj 2010 säger såhär:

Ytskikt av kakel på plastmatta som tätskikt eller på tätskiktsfolie med ånggenomgångsmotstånd≥1 000 000 s/m

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda*. Fukttålig skiva kanväljas om dokumenterad kompatibilitetmellan tätskikt och skiva är säkrad.

*Vid installation av tätskiktsfolie på traditionell gipsskiva med kartong ska leverantören ange att detta utförande är möjligt

Cascos tätskiktsfolie som tänkt använda håller ju 4 500 000 s/m!?

Men BBV 10:1, Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum säger att kartongklädd gipsskiva inte får användas i zon 1?? Jag blir helt snurrig, vad gäller egentligen?

(Casco hänvisar till BBV)
 
Redigerat:
Froddan skrev:
Dumsnålt, ja. Inte mitt verk, det är en lång historia.. Av olika anledningar kommer det vara jag som får byta skivorna och vill därför försäkra mig om att det inte finns någon annan utväg.

Vad säger försäkringen om 10 år (så länge som en certifierad våtrumsinstallatörs försäkring täcker)? Är det så att jag får ersättning för vattenskada i ett våtrum från 2005 (före kravet på våtrumsskivor) men inte ett våtrum från 2010 som är byggt på samma sätt som det från 2005? I det läget så är jag ju torsk, bara att börja byta skivor.
Ja självklart är det så att vi på försäkringsbolaget nekar en skada om vi kan påvisa att det utförts mot gällande branschregler.

Det vi brukar kräva är kvitto på material man har använt och har du då kvitto på fuktspärr och tillbehör från ett år så kan man ju automatiskt räkna med att du inte har utfört badrummet tidigare än detta. I ditt fall är dessutom bevisbördan enormt enkel för oss som försäkringsbolag då rummet inte ens fanns innan branschreglerna ändrades.

En kund som försöker hävda fel år och blir påkommen får självklart ingen ersättning på skadan men riskerar dessutom att bli blank och kan då inte teckna försäkring längre hos oss. Dessutom skickas denna information i vissa förekommande fall vidare inom branschen efter en överrenskommelse gjord mellan bolagen och IFU.

Har det gått så långt så kommer man då att nekas försäkring i 5 år eller 10 år beroende på hur man lägger upp blankningen

MVH Lorant
 
Froddan skrev:
Men vänta nu, jag kollade länkarna och GVK från maj 2010 säger såhär:

Ytskikt av kakel på plastmatta som tätskikt eller på tätskiktsfolie med ånggenomgångsmotstånd≥1 000 000 s/m

Traditionell gipsskiva med kartong är godkänd att använda*. Fukttålig skiva kanväljas om dokumenterad kompatibilitetmellan tätskikt och skiva är säkrad.

*Vid installation av tätskiktsfolie på traditionell gipsskiva med kartong ska leverantören ange att detta utförande är möjligt

Cascos tätskiktsfolie som tänkt använda håller ju 4 500 000 s/m!?

Men BBV 10:1, Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum säger att kartongklädd gipsskiva inte får användas i zon 1?? Jag blir helt snurrig, vad gäller egentligen?

(Casco hänvisar till BBV)

Ja följer du GVK och har någon av dem godkänd plastmatta eller folie så är ditt badrum godkänt.

Men om Casco hänvisar till BBV är inte de anslutna och godkända under GVK utan du får kolla på armstrong m.fl istället

/Lorant
 
Det som är så surt är att jag vet att om jag skiter i att byta skivor och gör som jag skrev i första inlägget så kommer jag ha ett tätare badrum än de flesta där ute, men utan ok från försäkringsbolagen trots en ångtäthet 4,5 gånger över GKVs krav. Varför BBV inte tillåter pappad gips när GKV gör det och att t.ex. Casco inte bryr sig om att ansluta sig som godkända hos GKV utan bara går på BBV är för mig en gåta.

Jag börjar förstå min snickares snack om att alltid använda sunda förnuftet istället för att stirra sig blind på branschregler som kommer och går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.