Vi planerar att göra en större renovering i huset, inkl kök och vardagsrum. Börjar bli ganska klara på hur vi ska göra med planlösning, köksval mm, men ett område där vi känner oss osäkra är belysningen. Vi är inte helt nöjda med belysningen idag, och vill då passa på att ändra förutsättningarna för den när vi bygger om. Dessutom kommer det nya köket självklart behöva någon form av belysning.

Är det någon som känner till någon som man kan kontakta för en "belysningskontultation"/rådgivning. Dvs typ en inredningsarkitekt eller belysningsexpert som kommer hem och tittar på hur det ser ut idag, tittar på våra ritningar och planer för ombyggnaden och kommer med förslag på hur vi kan lösa belysningen, helst inkl tips på specifika armaturer, leverantörer etc.
Vi bor i Sthlm söderort.
 
Kolla med någon lampbutik i närheten. Så gjorde åtminstone mina päron. Det kom ut en kille/tjej och kom med förslag på placering och armaturer. Denne person gjorde det gratis om jag inte minns fel, men så fick han ju sälja lite grejer oxå (vilket han kanske inte hade fått göra annars). Allt köpte de dock inte via honom
 
Vill inte inredningsarkitekter också sälja så mycket som möjligt?
Man får ju försöka göra en budget på hur mycket man vill lägga på belysningen, sen får den som får uppdraget hålla sig till det. Fördelen med återförsäljare på belysning är att de har stenkoll på all belysning som går att få tag på, går oftast att få besöket kostnadsfritt om man handlar för en viss summa.
 
Nej, inredningsarkitekter säljer inte belysning, de säljer sin egen kunskap om inredning.
 
Hänvisar de inte till platser där man kan köpa belysningen de föreslår?
 
Hemmakatten
Vi hade professionell hjälp med belysningen i vårt hus både inne och ute när vi byggde. Blev fantastiskt bra.
 
Jacro skrev:
Hänvisar de inte till platser där man kan köpa belysningen de föreslår?
Inte de jag har träffat. Du menar att de alla skulle vara delägare i butiker, eller åtförsäljare åt olika butiker? Skulle ju knappast fungera. Inredningsarkitekter/belysningsarkitekter säljer kunskap, belysningsaffärer säljer armaturer.
 
Oftast får inredare en viss % på vad de säljer när det gäller t.ex. belysning... De är ju inte bundna på något sätt men de vet om att de har en provision. Precis som du säger, inredare säljer kunskap, affärer säljer belysning. I flera städer jag varit arbetar dessa ihop, inredare får provision på den belysning de säljer. Affärerna hänvisar till inredaren om någon vill ha hjälp med belysning.
 
Det gäller inte alla inredare. Dock har jag hört "om du väljer den här varan kan du få den billigare, för här får jag rabatt". Vad jobbar du själv med förresten? Hoppas att du är konsument.
 
"Återförsäljare av belysning kommer också gärna ut och tipsar om armaturer, men ärligt talat vet jag inte om jag litar så mycket på deras råd. De vill väl mest sälja så mycket som möjligt, eller?"

Gäller det alla återförsäljare av belysning då?
Konsument är man väl alltid:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.