Nimajneb skrev:
Jasså..visste du inte att 240Voltarna är mycket snabbare än 220/230V maskiner.... så det så:rolleyes:
Borde vara tvärtom: 220-volts maskiner som får 240 volt borde gå snabbare än 240 volts maskiner som får 220 volt. Men om diu importerar 110 Volts maksiner, då kan du får bra tryck i dem... :)

--- Mats ---
 
Tror att ifall man har li-on batterier samt en riktigt snabb laddare så kan man klara sig bra utan sladdmaskiner. Jag har iaf donerat min sticksåg, vinkelslip, borrmaskin samt cirkelsåg som va nätdrivna. Kom på att efter jag köpte LTX varianter så har jag inte använt sladdversionen alls. Undantag är borrhammaren där jag har en biltema variant som jag blandar cement och flytspackel med, där använder jag inte ltx borrhammaren.
Jag har haft ltx i 2,5 år och ingen ack har visat sig blivit sliten, så jag tror de håller många år till.
 
K
Precis som många andra här har jag tänkt att batterierna har en viss livslängd, men de nya lijon(stavning) skall ju iaf enligt alla tillverkare hålla en evighet minst och klara att ligga länge utan laddning och ändå inte ladda ur sig

Vad tror panelen om detta argument för att skaffa sig batterimaskiner?
 
Att LiIon batterierna är evighetsbatterier är en ren bluff. Dom slits på samma sätt som NiCd o NiMH gör.
Anledningen att vi hymlar så mycket om dom just nu är ju att dom fortfarande är så pass nya så dom håller än.

Ta era Laptops tex, här har vi haft LiIon batterier länge och själv behöver jag byta batteri ung var 18 månad.

Nu är det ju nästa batterigeneration som gäller, lithium polymer LIPo. Tar nog 18-24 månader innan dessa introduceras i verktygsvärden.
 
li-on klarar ca 300 laddningar, där av så håller de grymt bra i verktyg men mindre bra i laptops eftersom man ofta laddar dom.
 
Vare sig LiIon eller LiPo´s är några evighetsbatterier, tyvärr.
LiPo har används många år inom rc-flyg och bilar.
 
TrollMann skrev:
li-on klarar ca 300 laddningar, där av så håller de grymt bra i verktyg men mindre bra i laptops eftersom man ofta laddar dom.
ett NiMH o NiCd håller åpxå för 300 laddningar utan problem.......
 
FredrikR skrev:
Vare sig LiIon eller LiPo´s är några evighetsbatterier, tyvärr.
LiPo har används många år inom rc-flyg och bilar.
Helt rätt, ingen revolutionbara evulution men det fina med dom är att dom är lättare och formbara.
 
Skruvdragare och ficklampa tillsvidare. Det nämndes ovan att man använt batterier ett par tre år utan problem, men jag lovar att de flesta av mina nätmaskiner (om jag inte sliter ut dem genom vanligt slitage förstås) kommer att fungera om tjugo år. Det ger ett lite annat perspektiv på användningsperiod. Förresten har jag en del begagnade nätmaskiner som redan är 20-30 år gamla som fungerar utmärkt.

Hellre sladd och full kräm än fjösiga borrhammare och cirkelsågar etc.
 
Mr Handyman skrev:
Hellre sladd och full kräm än fjösiga borrhammare och cirkelsågar etc.
d^_^b
 
Även jag är en sällananvändare där verktygen (förhoppningsvis) håller bra mycket längre än batterier, därför undviker jag batteridrivet i det längsta. Det enda batteridrivna jag har i verktygsväg är ficklampa och pannlampa, inte ens skruvdragare.

För småjobb väljer jag mellan det "tidskrävande" att ta fram skarvsladden eller det "jobbiga" i att använda handvektyg... :|

F.ö. påverkas knappast hastigheten i nätanslutna växelströmsapparater av spänningen men däremot kan de påverkas av frekvensen (50 Hz i det här landet). :p
 
Borrskruvdragare, slagskruvdragare, mätinstrument och till nödarbetsbelysning om man rotar i elcentralen eller utomhus på natten.

Induktionsmotorers hastighet påverkas av frekvensen. Universalmotorers hastighet påverkas av spänningen
 
Det enda med batteri i min arsenal är dragare och pann/ficklampa.

@MathiasS *skrattar* Är i precis samma situation, batterierna sjunger på sista versen och jag borde ha bestämt mig för en tredje dragaren eller fler batterier för länge sen...
 
Renovering av Li-ionpack borde inte vara alltför svårt/dyrt. Det första jag gjorde när jag fick hem min gröna Bosch 18V Li2 borr/skruvdragare var att skruva isär batteripacket och kolla vilka celler som fanns inuti.
Rent teoretiskt skulle jag kunna stoppa i nya celler med högre kapacitet och få uppåt 2,8 Ah per pack, istf originalpackens 1,5Ah.
Kolla här för lösa celler:
http://www.batteryspace.com/18650seriesli-ioncells--oemfromjapankorea.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.