Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Ser kanon ut Mikael. Vad ska ni ha för tapeter? ;)
Hehe, dom är redan inköpta så du kan faktiskt få veta det. :D
När färgbutiken hade utförsäljning av förra årets kollektion av Borosan köpte vi till hela bottenvåningen samt halva ÖV av Borosan's billigaste serie, det blev ca 35 kr/rulle. :)
 
Mikael_L
Hlm_OH skrev:
Blev bara så ivrig när jag såg den stora fina limträbalken ;)
Får man fråga vad den gick på?
Jag har inget detaljpris på denna då den ingick i hela takstolspaketet såsom en klumpsumma.

Men kolla Byggmax priser, speciellt mycket billigare än så får du nog ingen limträ i vilket fall.
 
Mikael_L skrev:
Hehe, dom är redan inköpta så du kan faktiskt få veta det. :D
När färgbutiken hade utförsäljning av förra årets kollektion av Borosan köpte vi till hela bottenvåningen samt halva ÖV av Borosan's billigaste serie, det blev ca 35 kr/rulle. :)
Hoppsan, här tänkte man skoja till det med den klassiska frågan som vissa brukar ställa när kantbalkarna precis ställts på plats och så har du redan bestämt det! Imponerande:)
 
Mikael_L
Det har fortsatt med ungefär samma verksamheter och i samma anda.
Men nu har ett fönster lyfts på plats, dock bara provisoriskt.

Nu har spikpistolen pajat, klammerpickan och nu sist kap/ger-sågen.
Spikpistolen fixad, klammerpickan lite halvdant med najtråd och tejp, och det sitter nu en fin power-super-duper-såg på stativet. Blackline heter den nog när jag tänker efter.
Jag saknar Makitan. :S

Man har inte tid med rackelprylar i det här skedet i bygget. :@
 
  • 100807-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow, verkligen imponerande Mikael. Det ser ut som att du har hjälp av några gubbar med balkar och takstolar, men annars bygger du mest själv eller?
 
Mikael_L
Nåja, vi har faktiskt haft rätt mycket hjälp.
Ca 17 mandagar räknar jag ihop till, och då har en del dagar varit liiite längre än 8 timmar också.
 
Mikael_L
Bygget framskrider, sakta men någorlunda stadigt. Nu blir det tyvärr inte så väldigt många byggtimmar per vecka längre.
Alla fönster på BV är satt på plats, den mesta vindväven och spikläkten på plats, men ena sidans gavelspets är tyvärr fortfarande helt ofärdig, inte ens uppreglad. :(

Läckage i undertaket !!! :( Den diffusionsöppna väven är tydligen inte öppen för endast diffusion... :S
En konfrontation med leverantören T-emballage ger vid handen att dom numera rekommenderar en tätande gucka mellan ströläkt och väven. Tråkigt att deras monteringsinstruktioner inte tar upp detta, vare sig på nätet eller den medföljande ... :@
 
Mikael_L
Jag kan ge lite byggtips, allt efter jag kommer på dom.


Dom här är fina!

Finns på Byggmax för 3kr styck.
 
  • kilar-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
När det var dags för fönsterna så satt jag helt enkelt två par kilar på bägge sidorna på understycket.

Sen vägde jag in dom med passet.

Sen sköt jag fast dom med klammerpistolen (klammer 5,7mm x 38mm ga16).

Slutligen efterkontrollerade jag givetvis vågrätheten, både före och efter jag lyft in karmen, så var det bara att skruva dit karmskruvarna.
 
  • kilar-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kilar-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kilar-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har i alla rensågat kanterna på råspontstaket nu, det man inte gör direkt när det ska göras måste alltid göras om senare till större besvär !!! :O

En 45x45'a under och en hemklyvd trekantslist över, det blev fint. Där kommer vindskivan sitta fint sen. :)
 
  • takkant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Har man struntat i att köpa trekantsläkt eller tycker den är för dyr så kan man klyva 45x45 till dubbelt så mycket läkt.
Den vane snickaren gör det givetvis på fri hand, men jag som är så fumlig och ovan gjorde en mall, eller styrning ska det kanske heta.

1. En bit 45x45 jackades ur mha kap/geren, 45° och djupstoppet ställt på lagom djup.
2. Lägg i en 45x45 i jacket, dra ett streck med vinkelhaken. Kapa 90° vid strecket, så klyvsågens anhåll också får hjälpa till att styra.
3. skruva fast biten med tving, centrerat över klingan, för sedan fram klyvanhållet mot.
4. Sen kan man göra en likadan bit, som styr efter klingan, men då jag endast skulle tillverka 13 meter läkt så satt jag bara en liten bit läkt med ungefär samma höjd.
 
  • sag-guide-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sag-guide-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sag-guide-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sag-guide-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunray1 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag har i alla rensågat kanterna på råspontstaket nu, det man inte gör direkt när det ska göras måste alltid göras om senare till större besvär !!! :O

En 45x45'a under och en hemklyvd trekantslist över, det blev fint. Där kommer vindskivan sitta fint sen. :)
Ska precis göra samma sak själv! Bra med 45'an under, så får det bli för mig med! :)
 
Mikael_L
Jag spikade 45x45'n först, 65mm spik (spikpicka givetvis) genom råsponten, en spik var 4-5'e råspontsbräda ungefär. Sen kommer ju trekantslisten ovanför och håller ihop paketet så bra.

Även trekantslisten spikades ovanifrån, men med 75mm spik, så den drar bra i 45x45'an.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Spikpistolen har sina användningsområden. Jag använde den några gånger när jag inte kunde hålla i spik, stege och hammare samtidigt... Men med 45-graders taklutning så har jag ändå spikat nästan allt förhand. Spikpistolen är helt enkelt för otymplig och svår att lägga ifrån sig etc.

Skulle föredra skruv i sådana här lägen när underlaget sviktar, men då har man problemet att man måste ha rostfri (eller ovanlig varmförzinkad) skruv.

:S
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.