Att resa i regn är för mig fullständigt förkastligt, såklart försöker man få till det en "solig dag" men öppnar det sig och man inte påbörjat skulle jag inte tveka att avbryta för att invänta rätt väder alternativt kunna lasta av och direkt täcka.

Även om det skulle kosta mig 10 lax att få det rest en annan dag skulle jag ta det direkt utan att tveka. Dels för att blöta material blir aldrig desamma igen och dels för att torka upp skiten kostar ju multum!

En sak jag skulle göra är att ta upp det hela i kontraktet och klart och tydligt skriva in att resning i regn = rejäl prisreduktion.
 
v-g skrev:
Att resa i regn är för mig fullständigt förkastligt, såklart försöker man få till det en "solig dag" men öppnar det sig och man inte påbörjat skulle jag inte tveka att avbryta för att invänta rätt väder alternativt kunna lasta av och direkt täcka.

Även om det skulle kosta mig 10 lax att få det rest en annan dag skulle jag ta det direkt utan att tveka. Dels för att blöta material blir aldrig desamma igen och dels för att torka upp skiten kostar ju multum!

En sak jag skulle göra är att ta upp det hela i kontraktet och klart och tydligt skriva in att resning i regn = rejäl prisreduktion.

hmmm?
alltså att resa ett hus i regn, nu menar jag stommen är inte farligt alls.
därimot när man klär in huset å som många vill direkt PÅ MED VÄRMEN, ja det är då det kan ske saker...
gör man detta vintertid å brakar på med värme direkt när taket är på innan MAN sprutisolerat vinden m.m då har du puckelpist som råspont...

vad jag menar är att skulle man ej kunna bygga hus när det är dåligt väder så kan inga hus byggas ,inte här i sverige iaf...

om ni lr dom som är sååå himla rädda för vatten när ni lösbygger så sätt ett tält över plattan då å bygg.
enkelt.


mvh

estwing
 
Redigerat:
Det är väl just det som är nackdelen med prefab, då plast o invändiga skivor sitter på plats. Det blir blött, hur ska du få ut fukten. Lösvirke/platsbyggt så kan man låta fukten vandra ut innan man isolerar/plastar.
 
hmmmm, estwing, talar vi om samma sak? Vi hade samma snack för en del år sedan här. En medlem visade foto på sitt nybygge, som blivit rest i hällande regn, endast väggarna var uppe. Jag yttrade mig, och talade om att gipsen på inneväggarna var dyblöt en halvmeter upp. Personen tog bort bilderna, och menade att byggarna skulle byta ut gipsen. Det är så det blir med regnet som träffar en hård betongplatta, det stänker upp och blötar ned allt.
 
estwing:Jag pratar om hela sektioner precis som JOW påpekar vanligt virke klarar ju fukten även om det tar tid innan det blir helt torrt efter en rotblöta.

Tex spånskiva kan man aldrig någonsin få "tunn" igen :D
 
v-g skrev:
estwing:Jag pratar om hela sektioner precis som JOW påpekar vanligt virke klarar ju fukten även om det tar tid innan det blir helt torrt efter en rotblöta.

Tex spånskiva kan man aldrig någonsin få "tunn" igen :D
du behöver ej svart markera mitt namn jag ser det ändå... e du arg kan du gå ut å dunka på en ek*ironi*

när vi reser lösvirkes hus använder vi tryckta spånskivor för att ha en säkerhet marginal... kostar mer men det e nåt man tar...

angående prefab så skulle inte jag heller resa huset i regn ela självklart.

saturnus du pratar helt annat i denna tråden då det handla om alla bygger i lösvirke...
sen är det idiotiskt att ej använda plåtsyll för at sen skjuta fast 1c pallningbrickor på under för att slippa angrepp...
sen har jag ej nån aning om vad vi har diskuterat innan..
därför skrev jag bara om det så i detta fall kan du ta å klia dig i huvudet å fråga dig själv vem det är som skriver rätt i tråden...d^_^b

mvh
estwing
 
Redigerat:
Vi bygger lösvirke.
Jag misstänker att vi kommer ångra oss måååånga gånger innan vi är klara.
eftersom min man är byggnadssnickare och även min svärfar (som har haft firma) kändes det dumt att göra på något annat sätt.
Men då visste vi heller inte vilket strul det skulle bli för att över huvud taget komma igång.

Man får inte stå som kvalitetsansvarig själv trots nästan 30 års erfarenhet av att bygga hus.
Man var tvungen att ha en byggfelsförsäkring vilket kändes som att vi försäkrade oss mot oss själva.
för att få försäkringen skulle man bifoga bygglovet, och för att få bygglovet skulle vi bifoga bevis på att vi hade försäkringen.
Många telefonsamtal och en jäkla massa pappersjobb innan vi kom igång.
Bara det är tillräckligt för att avskräcka :D
Kanske därför vi verkar vara de enda i hela området som bygger lösvirke......

Maken har tagit tjänsteledigt och tanken var att vi skulle plocka ut "överlevnadslön" från byggkrediten men det visade sig att så fick man egentligen inte göra (trots att det skulle bli billigare än att leja bort jobbet) så nu lever vi på sparade pengar och räknar med att det blir en hel del nudelsoppa i sommar......och kanske extra arbetspass för mig.

Vi får väl se om vi fortfarande är gifta när huset är klart :D
 
Vi (=jag) bygger lösvirke av många anledningar men de största är att det är en livsdröm för mig och att det inte finns något hus som vi vill ha i katalogerna. Dessutom har jag mer tid än pengar vilket gör att det blir billigare att bygga själv och då blir det lösvirke. Hade vi mer pengar hade vi fortfarande byggt lösvirke men då hade jag stått med kaffemuggen i handen och kollat när någon annan isolerar och gör annat tråkjobb i stället för att göra det själv.

På bygglovet står det att det är ett tillbygge men när vi är klara kommer endast 4 ytterväggar vara kvar av det ursprungliga huset. Det bästa hade varit att först riva det gamla huset och sedan bygga upp allt nytt, men vi måste bo någonstans under tiden så då får det bli så här.

Jag jobbar som anställd 3 dagar i veckan och med tillbygget 3 dagar och så har vi en "familjedag". Ibland så tar jag en del snickerijobb genom min egna firma för att få in lite extra pengar. På det här sätter räknar vi med att hålla på i totalt 5 år innan allt är klart... Då bor vi första åren i ursprungliga huset på 3 rok om 60m2 +källare. Under en sommar så öppnar vi mellan nya och gamla och bor då på 1rok och i källaren. Sedan flyttar vi in i det nya medan det sista av det gamla ordnas till. Vi har under det gångna året hållt tidsplanen hyggligt med tanke på vintern. Markarbeten, grunder, nytt garage och en friggebod är klar. Noggrann plenering med ordentliga konstruktionsritningar samt disciplin har gjort att det fungerar bra och är hur kul som helst! Det som inte riktigt har fungerat är att frun blir arg när jag lägger tid på den egna firman och inte vårat hus... men firman får ju inte dö ut heller.
 
Jag tror inte man ska börja ett husprojekt överhuvdtaget om man inte tycker att det är roligt och är beredd att offra en del tid, varken på att köpa ett hus med "visst renoveringsbehov" eller att köpa ett stomrest. Allt tar tid:)

Lägger in några bilder

Detta var utgångsläget

P5210016.jpg

Medan jag höll på....

P9140002.jpg

P4260054.jpg

P5090060.jpg

Och så här blev det

Fasadframifrnochgavel.jpg

Fasadframifrn.jpg

Och nu några på mitt pågående..

DSC00065.jpg

DSC00069.jpg
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Efter mkt velande fram och tillbaks är jag o min sambo tillbaks på att bygga. Att köpa av hustillverkare är inte möjligt för oss pga ekonomi, vi tjänar för lite pengar. Vi vill ha hus men inget hus på beg marknaden, under de två år vi letat, har passat oss eller har blivit för dyra. Idag köper folk hus för 1.5 -> milj och får ett hus på 125 kvadratmeter och då har de oftast åtgärder framför sig som dränering och byta tak etc. Så kan inte vi leva.

Innan jag drar vår plan så är min tro att man måste först våga och samtidigt tro på sig själv och sin förmåga. För min egen del har jag lärt mig att jag kan göra som en viss idrottsprofil sa "förlorar jag går jag hem och bryter ihop för att dagen efter börja om och ladda igen." = man MÅSTE förstå att det blir jobbigt, att man blir trött, att man blir less och att man gör fel. Klarar man det, bryter ihop och går vidare så kommer man klara det.

Vår plan är enkel: hitta mark där kommunen ska dra vatten avlopp och el sen hyra in en snickare som tidigare byggt lösvirkeshus och så tar jag tjänsteledigt medans tanten jobbar. Jag jobbar sju till fyra må - fredag och sen resten av tiden är jag med min familj. Stora lyft/moment tar jag in polarna och kör en heldag då och då. ca 110 kvm 1 1/2 våningshus där ovanvåningen inte inreds direkt. Det ska finnas rum till två barn, två vuxna på första våning till att börja med.

Tid för detta? tja sex månader från plattan är klar tills toalett och kök och tre rum är klara för inflytt. Resten gör jag då vi flyttat in. Sen får man ta in vvs o el-killar. Helt klart med gräsmatta (tänker ej ha garage/carport) 12 - 18 månader. Dock funderar jag på att sätta max ett år som tjänsteledig, det ska gå ihop ekonomiskt med. Idag kan vi leva på min sambos lön + lite pengar från lånet. Blir lite fattigt men ändå helt ok liv.

Köpa virke hos den som är billigast, ha IKEA kök och en frånluftspump med golvvärme är grundplanen. Funderingar går till att ha en pelletskamin mitt i huset eller braskamin. (dra in utsugsluften via plattan utifrån).

Vägen dit är utstakad såtillvida att vi ska ha ett antal möten/middagar med ett par som just har byggt sitt eget lösvirkeshus här i stan, ta och suga ur all deras kunskap och sen leta en snickare med rätt referenser och ringa den människan som var KA för deras hus på kommunen och boka möte.

En dag måste vi säga "nu är det dags att bestämma sig" och sen följa sin planering till fullo. Att vi då väl antagit utmaningen fullfölja till slutet.

Målet är att ha ett eget hus som ett litet monument över vår egen förmåga och sen pengar över varje månad till att kunna göra annat än betala för boende. Inget stort hus med massa flashiga detaljer utan ett enkelt energisnålt och mysigt hus.

Men som sagt, jag hinner nog bryta ihop ett par gånger innan ens första spadtaget är taget, men den som lever får se ; )

Dave
 
Ganska sund inställning måste jag säga. Jag har byggt 2 hus nu åt mig själv och är sugen att bygga igen....det är roligt att bygga och hela tiden komma på bättre lösningar och sånt.
Men jag måste säga att det kommer dagar då du kommer att kräkas åt den där jävla hammaren men när det till slut är klart är det värt allt slit.

Helt rätt är att en dag bestämmer ni- nu kör vi!
Tänk bara på att inte vara "dumsnål", lycka till!
 
Mikael_L
dangerousdave skrev:
Efter mkt velande fram och tillbaks är jag o min sambo tillbaks på att bygga.
Coolt, vi har nyligen börjat denna resa. :)

Innan jag drar vår plan så är min tro att man måste först våga och samtidigt tro på sig själv och sin förmåga. För min egen del har jag lärt mig att jag kan göra som en viss idrottsprofil sa "förlorar jag går jag hem och bryter ihop för att dagen efter börja om och ladda igen." = man MÅSTE förstå att det blir jobbigt, att man blir trött, att man blir less och att man gör fel. Klarar man det, bryter ihop och går vidare så kommer man klara det.
Har inte hamnat i några värre trubbel än, det största är att tjejen hemma ruttnar lite ibland på att semestern går åt helvete och barnen är så j** jobbiga osv.

Vi har dock struntat i hårda tidsplaner, just för att kunna hålla själslig balans. Målet i sommar/höst är endast vädertätt och isolerat såpass att det går att värma i vinter utan att ruinera sig. Allt utöver detta ser vi som bonus. Det beror på många okända faktorer också.

Vår plan är enkel: hitta mark där kommunen ska dra vatten avlopp och el sen hyra in en snickare som tidigare byggt lösvirkeshus och så tar jag tjänsteledigt medans tanten jobbar. Jag jobbar sju till fyra må - fredag och sen resten av tiden är jag med min familj. Stora lyft/moment tar jag in polarna och kör en heldag då och då. ca 110 kvm 1 1/2 våningshus där ovanvåningen inte inreds direkt. Det ska finnas rum till två barn, två vuxna på första våning till att börja med.
Alla är vi olika, men personligen bygger jag endast under lönearbetesledighet, och siktar på att snitta 40 timmar i veckan, men det blir någon intensiv period här och där förståss.
Jag själv skulle definitivt inte palla att löneslava 8 timmar och därefter bygga några timmar till.
Har man tänkt göra så tycker jag att man ska åtminstone ta höjd för att det inte funkar.
Men du har nog en inställning som garanterat fungerar.

Tid för detta? tja sex månader från plattan är klar tills toalett och kök och tre rum är klara för inflytt. Resten gör jag då vi flyttat in. Sen får man ta in vvs o el-killar. Helt klart med gräsmatta (tänker ej ha garage/carport) 12 - 18 månader. Dock funderar jag på att sätta max ett år som tjänsteledig, det ska gå ihop ekonomiskt med. Idag kan vi leva på min sambos lön + lite pengar från lånet. Blir lite fattigt men ändå helt ok liv.
Jag misstänker att tidsplanen är lite för optimistisk.
Det är inte ens säkert att plattan är tillräckligt torr för att du ska vilja täcka den med övergolv efter 6 månader.
Jag tycker ni ska skissa på en reservplan B ifall det tar ett år istället.
Glöm inte att plötsligt kanske du kliver snett på en byggställning eller så och har 3 månader borta från byggande. :S

Köpa virke hos den som är billigast, ha IKEA kök och en frånluftspump med golvvärme är grundplanen. Funderingar går till att ha en pelletskamin mitt i huset eller braskamin. (dra in utsugsluften via plattan utifrån).
Låter ganska exakt som vår plan.
Vi bygger bra och ordentligt i allt som är svårt att göra om sedan, dvs bra isolering och sånt. Men sen blir det billigaste möjliga kök (det blev t.om ett begagnat, står i garaget just nu) billigaste möjliga ytskikt osv.
Allt detta är ju lätt att uppgradera om några år.
Be om offert på allt byggmaterial från den närmaste brädgården, för dessa volymer virke, gips, isolering osv ska du nå lägre priser än byggmax på det mesta.
Får du inte byggmaxpris eller lägre så får du be dom skärpa sig. :cool:


Vägen dit är utstakad såtillvida att vi ska ha ett antal möten/middagar med ett par som just har byggt sitt eget lösvirkeshus här i stan, ta och suga ur all deras kunskap och sen leta en snickare med rätt referenser och ringa den människan som var KA för deras hus på kommunen och boka möte.
Det är rätt. Ni ska helt skamlöst utnyttja alla era vänner och kontakter.
Glöm bara inte att bjuda dom sen på en eller flera hejdundrades fester där ni står för allt. :D

En dag måste vi säga "nu är det dags att bestämma sig" och sen följa sin planering till fullo. Att vi då väl antagit utmaningen fullfölja till slutet.

Målet är att ha ett eget hus som ett litet monument över vår egen förmåga och sen pengar över varje månad till att kunna göra annat än betala för boende. Inget stort hus med massa flashiga detaljer utan ett enkelt energisnålt och mysigt hus.

Men som sagt, jag hinner nog bryta ihop ett par gånger innan ens första spadtaget är taget, men den som lever får se ; )

Dave
Jag önskar er lycka till. Allt går, men för den som inte varit med förut blir det givetvis jobbigt ibland. Men det är nog inte så svårt, däremot är kunskapsunderläget lite jobbigt ibland sen är det givetvis också en ohygglig massa jobb.
När du håller på, tänk hela tiden ett eller två steg före.
Nu bygger jag detta (stomme t.ex), vad ska jag sätta fast här sen? (OSB och/eller gips-skivor).
Vad betyder det, ja det måste finnas en regel överallt att skruva mot.
osv osv, bara som ett exempel.

Jag själv är glad att jag började med att bygga friggebod, sen garage och nu hus.
Man blir sas varm i kläderna samt att man kan göra en del misstag i mindre kritiska objekt.

Just nu känns det som att det var tokigt att gå på 1-1/2-planshus direkt som nybörjare. Skulle kanske dragit till med en enplanare med 17 till 27° taklutning istället.
Dimensionerna och höjderna känns ju lite besvärliga.
Det är också ett tips, köp en riktig och ordentlig byggställning begagnad. Börja kolla annonser regelbundet nu direkt så du får koll på prisläget.
Under hösten brukar de billigaste ställningarna dyka upp.
När ni sen säljer får ni troligen igen pengarna.

Ja det finns mycket att bubbla om, starta en tråd om ert projekt vettja. Och gör ett inlägg här om var tråden finns, så kan jag och andra skriva vad vi kommer på, allteftersom.
Just ert projekt är kanske lite offtopic i denna tråd. ;)
 
L
Jag vet inte om detta är rätt forum men ok.

Detta är något jag har funderat länge på !!
För ca 15 år sedan hade jag en kompis som byggde en västkuststuga bredvid sin fars hus ute på landet.
De byggde den isolerad för åretruntboende och med ett litet kök. Huset blev på ca 65 kvm med tegeltak osv.
De sa att det kosta dem ca 250 000 att bygga detta. Avlopp drog de till den befintliga brunnen. Vatten från brunnen. De är snickare och gjorde mycket på egen hand.

Senare har jag kollat och har hittat en prefab stuga. Det är ett komplett "fritidshus på 65 kvm" klart att monteras. Jag antar att man måste bygga grunden först och jag är osäker på om montering ingår.
Denna byggsats kostar 220 000 kr. Oisolerad Men det går att köpa till isoleringssats för inte så mycket..

Då jag inte har någon god ekonomi tycker jag att det verkar utmärkt. Min plan är därför att bygga detta. Jag planerar att använda en gjuten platta att ställa huset på och sedan bygga på inredning osv efterhand när jag får råd. Fördelar med detta är att jag inte behöver börja renovera ett gammalt hus som kanske har kostat mig 1 miljon. Och jag behöver inte ett så stort hus. Jag kan placera huset var jag vill, i vilken stad som helst osv. Jag är inte beroende av att det finns hus till salu där jag vill bo.. Men nu känner jag att det kan finnas fallgropar. Ett problem är att tomter är så dyra. Ett annat att det säker är en massa andra dolda avgifter.

Nu till min fråga. Är detta rimligt? Är det smart? Vad kommer det att kosta osv? tacksam för svar.
.
 
Länken o-funkar.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.