Jag har plötsligt blivit besatt av att skaffa en bordssåg. När sådant inträffar blir det i det närmaste ett medicinskt problem och därmed är det värt endel pengar att finna bot. Man måste helt enkelt tänka på sin hälsa. Tyvärr går sågar av typ CS70 och andra stationära high-end varianter bort eftersom även min plånbok har en botten. Tid till att renovera och fixa begagnade maskiner finns inte heller. Jag vill kunna packa upp och börja såga ganska omgående.

Jag var hos min närmaste handlare som för DeWalt för att försöka titta närmare på en DW744XP. Nu fanns inte denna hemma men däremot stod där en nytillkommen Makita som inte verkade helt ointressant. Jag har försökt hitta nackdelar med denna men inte riktigt kunnat sätta tummen på något speciellt.

DeWalten har starkare motor, 2000W in, medan Makitan bara har 1650W. Sedan har ju DeWalten sitt berömda anhåll. I övrigt verkar prestandan på Makitan tom vara något bättre.

Frågan är om skillnaden i motorstyrka har någon betydelse?

Hur är klyvanhållet på Makitan? (Eventuellt kommer jag att köpa ett Incra geranhåll oavsett vilken maskin det blir.)

En annars pålitlig person påstod för ett tag sedan att DeWaltens anhåll faktiskt verkar kunna kugga ur ibland och att underredet skulle vara rappligt. Jag är lite tveksam till om den verkligen kan ha försämrats så mycket eftersom jag bara hört lovord om äldre versioner av samma såg.

Lite info:

Makita 2704X med stativ
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/65/products_id/334

DW744XP utan stativ
http://www.verktygsimporten.se/index.php?location=swedish&page=4&katid=12&subid=132

Till DW744 finns detta stativ:
http://www.toolab.se/product.html/de7400-dewalt-stativ-med-hjul-till-dw744/745?category_id=162

Inklusive stativ skulle Dewalten landa på ca 15000 medan Makitan går på ca 10000 inklusive stativet.

Någon som har erfarenhet av någon av sågarna och kan komma med ett initierat uttalande?

Det finns en hel massa trådar om både DW:n och inte minst Bosh GTS 10. Men dessa är alla några år gamla och hanldar bla om brinnande motorer. Jag inbillar mig att de flesta av dessa problem numera är lösta. Men jag kan inte hitta speciellt mycket om Makitan egentligen. Kommer jag att bli en lycklig människa om jag "nöjer mig" med Makitan?

Den givna frågan är förstås också vad jag vill såga. Svaret är tyvärr inte lika givet. Jag behöver något bättre än min befintliga DW711. De senaste dagarna har jag haft behov av att klyva panel (22x120) samt klyva ett antal "reglar". När det gäller reglarna så behöver jag åstadkomma ett snyggt snitt och bra precision i bredden. Det funkar inte med DW711:an, inte när man skall köra ensam. I övrigt vet jag inte riktigt vad som komma skall, jag har förhoppningar om att få tid till att göra lite möbler och inredningssnickerier framöver. Men byggsågning blir också aktuellt. Närmast på tur står ett par garageportar.

Jag är tacksam för all hjälp!
 
Förresten, någon som vet var man kan klämma på en DW744 i trakten av Malmö-Lund?
Det verkar mest vara DW745 som finns hemma hos handlarna.
 
Jag har som du vet en Elu 744qs. Den är specad till 1600W. Till skillnad mot kap/gersågar så spelar faktiskt effekten i bordssågarna stor roll - man vill alltid ha lite till. Den 744a jag har är helt klart för klen, den kunde mycket väl haft den dubbla effekten enligt min uppfattning. Tyvärr är jag rädd att tillverkarnas uppgifter om motorstyrka inte är så mycket att lita på - det är nog inte alls otänkbart att Makitan skulle kunna upplevas som starkare än DWn (jag har inte vare sig makitan eller dewalten, det är bara ett teoretiskt resonemang - den uppgivna effekten säger sällan allt). Jag upplever att GTS10 är något starkare än min 744, vilket är välkommet.

744:ans anhåll är mycket bra, klart bättre än bosch gts 10, festool cs50/70 och makitan. Dessutom är det skjutbart i längsled (fast själva aluprofilen man skjuter är för kort, men det är nog inte svårt att lösa - det ska bara göras....).

Angående överkuggning så har jag aldrig haft det problemet. Och eftersom min maskin nyligen meddelade mig att ett lager inte längre var i skick så tog jag tillfället i akt att fullkomligt demontera min 744a. På båda sidor av maskinen finns det fjäderbelastade hållare för axeln på vilka kugghjulen sitter, vars spänning man lätt kan ställa in. Är det löst på samma sätt på den nya dewalten så skall det inte vara något problem att justera bort överkuggning.

Geringsanhållet till boschen och 744:an är värdelösa orignal, framförallt för att passningen mot spåret inte är bra (och inte går att justera bort). Hur makitan är vet jag inte, men jag misstänker att den är på samma nivå. Förresten kan det nog vara ide att mäta bredd och djup på spåren, om du planerar att köpa eftermarknadsprylar till sågen. Rekommenderar i vilket fall att du använder en kap/gersåg till bygg och bygger en egen släde (eller eftermarknads) till bordsågen för finsnickeri.

Stativet till 744an som du länkar har jag aldrig använt, men klämt på. Det verkar onödigt stort och bökigt. Dessutom verkar det svårt att gå runt (vilket man ju vill kunna göra ibland när man står och klyver ensam). Ska du ha den permanent i verkstan hade jag snickrat ett eget bord. För övrigt misstänker jag att du rätt lätt kan fästa även makitan på detta bord. Kanske kan makitas eller boschs "anti-gravity" bänkar vara ett alternativ om du ska runt med sågen? De verkar smidiga.

744:ans största problem enligt min uppfattning (den verkar dela detta med de flesta andra sågar av samma typ, dock ej festool, där du kan koppla sågarna till mft-borden för världens dyraste utmatningsbord:) ) är att tillverkarna envisas med att inte tillhandahålla utmatningsbord. Det finns utdragbara stöd att köpa till 744an, vilka förlänger och breddar bordet med ca 300mm eller så. Vilket är en förbättring, men fortfarande för lite för att det ska vara smidigt att klyva längre saker. Till elu/DW TGS-sågarna finns det rätt vettiga utm,atningsbord med rullar, men inte till 744:an. Ska du ha den stationär är det ju iofs lätt att själv bygga ett bättre bord.

Tyvärr har jag som sagt min 744:an i bitar, annars hade du gärna fått spana in den. Jag kommer inte att ha den ihopsatt förrän i slutet av nästa vecka som tidigast.
 
En fråga om Makitan: Är inte det samma såg som de släppte för ett antal år sen, ungefär samtidigt som GTS10 eller är det någon ny variant?

Jag gillar min GTS10. Geringsanhållet och spåret är ett skämt, klyvanhållet är lite knepigt att låsa 90grader enkelt och snabbt, men jag tror jag fått in en teknik som löser problemet... Annars är sågen väldigt trevlig, och det röda stativet utan hjul, som jag har, är väldigt bra. Både att packa ihop och att använda.

Har du funderat på att beställa från England?
 
GTS10an kostar ju fortfarande ynka 399GBP hos axminster (Fanns även andra alternativ på Ebay med billigare frakt)
Missa inte heller veckans Lawson erbjudande på det mobila underredet GTA60W för ynka 129 GBP
 
Jag har nyligen fått hem min Makita 2704 tillsammans med Boschs GTA 60W. Sågen var för stor för att passa rakt på bordet/kärran utan jag fick lösa det med en en MDF skiva. Nu funkar det hur bra som helst. Bordet är mycket stabilt och välbyggt och det är lätt att köra omkring sågen trots sin storlek.

Jag har använt sågen för lite för att egentligen ge någon feedback men SPONTANT så känns den gedigen förutom att anhållet fick ställas in för att inte flytta på sig.
Behöver även justera så att anhållet stämmer överens klinga/centimeterangivelsen vilket jag inte listat ut än hur.

Bara klyft tunnare 12mm virke hittills och det har tuggat på utan några som helst problem. Fina snitt. Trots det bakre stödet så kan det va lite lurigt att klyva längre virke på några meter.

Koppla gärna en dammsugare till också för det skitar ner nåt så in i..

Inte sett Incra innan men det verkar ju intressant! Vart får man tag i sånt?
 
Om du inte väljer 744:an tycker jag lika gärna du kan beställa en GTS10:a då den är väldigt likvärdig Maktian och dessutom går att få tag till ett bra pris. Därmed inte sagt att GTS10:an är en bra såg. Jag saknar mycket på den men den duger. Har bara snabbprovat Daniels 744:a (Elu, inte DeWalt så den kan mycket väl vara bättre än nuvarande 744:an), men klyvanhållet är så sjukt bra på den. Att få till ett motsvarande anhåll på en annan portabel bordssåg ser jag som omöjligt.

Nackdelen med 744:an tycker jag är att utmatningsbordet är väldigt kort. De där fåniga förlängarna som finns verkar kosta en förmögenhet trots att det bara är två metallstänger och en bockad plåt. Ska du ändå slänga 15kkr så får du ju typ en CS70:a. Gick exempelvis en CS70 deluxe extra allt på Blocket häromveckan för ungefär samma pengar.
 
En GTS10/DW744/2704-ish såg är inte värd 15', på långa vägar. För 15' vill man ju hitta sig nåt stationärt bygge, ingen liten flyttbar byggsåg. Kanske en DW746. Att lägga 746-mängd penga rpå en liten byggsåg känns ju helgalet. Jag har själv en GTS10 eftersom jag inte förutsåg att kunna klättra till nån annan nivå på såg, av budgetskäl, men hade jag 15' skulle jag väldigt gärna ha letat en riktig stationär såg.
 
Är det inte så att Dr. Jekyll(?) här på forumet tog hem en Sawstop för strax över 17kkr? Fast nu börjar vi spåra ut, jag säger nog (igen) GTS10:a eller något ordentligt. Inte 15kkr på en 744:a iaf...
 
Jag tackar för all input. Inte för att jag vet om det gör valet lättare precis...;)

Priset på GTS10 från England verkar ju klart intressant. Jag har faktiskt aldrig klämt på denna, får väl ta och göra det också. Jag är nog inte speciallt "Bosch" av mig. Var jag skall handla har jag int3e funderat så mycket på. Jag gillar skarpt att knalla in till en bra handlare och få grejorna med mig, det är värt endel för mig. Men skall man ändå handla av någon som inte vet vad de säljer (de flesta har det visat sig) och sedan vänta på leverans så kan jag lika gärna skicka efter från England och få ett bättre pris.

Det jag främst hade tänkt ha sågen till är klyvning, därför är jag mycket intresserad av 744:ans anhåll. Sågen kommer knappast att flyttas runt så mycket utan kommer att stå på plats i garaget/verkstaden. Nu är ju inte platsen oändlig så det måste gå att flytta den åt sidan någorlunda smidigt. Sedan kommer jag säkert att upptäcka andra användningsområden efterhand.

Att fixa till ett eget bord är såklart ett alternativ men jag ville komma igång snarast utan att lägga ett år på att designa det ultimata bordet. Nåja, att skruva ihop ett tillfälligt stativ är ju snabbt gjort så kan jag ju ägna de kommande 10 åren att fundera på hur det egentligen skall vara.

Nu kostar väl DW744:an snarare 12-13' än 15' men ok det är fortfarande mycket pengar. Jag fick för mig att CS70 var bra mycket dyrare, men det kanske inte är den stora satsen för 23' + moms jag behöver. Jag får väl titta närmare på den också igen.

Sammanfattningsvis så verkar det som om DW744 är bra men för dyr. Makitan i klass med GTS10 som har ett klart bättre pris. Så om man kan bortse från priset så skulle valet falla på 744:an.
 
Här finns en CS70 på blocket, kanske den som nämndes tidigare och då borde vara såld. Men priset är ju ganska ok antar jag.
 
Det var den annonsen jag syftade på. Förutsätter att den är borta men man vet ju aldrig ;)
 
Du kommer knappast att bli hjälpt av det här inlägget heller, men faktum är att du för de pengarna kan få en "riktig" klyvsåg som inte är så där otroligt gammal med ett klyvanhåll som får åtminstone DeWalten och troligen också Festons att framstå som leksaker. Det du måste göra då är att sätta på ett hjulkit så du kan skjuta den åt sidan.

Tänk efter om du känner någon med en GTS10 som du kan provköra, du får gärna komma hit, men det är nog lite för långt...
 
Jag har visserligen inte provat en 744, men jag tycker inte anhållet på GTS10 lämnar mycket önska.
Låser bra och är lättjusterat.
Nya 10an har ju dessutom konstantelektronik och mjukstart som bör spara motorn en hel del. Är lite sugen på ett GTA60W stativ, men ska försöka hitta ett och klämma på IRL innan beslut tas. :)
 
Som jag nämt har jag en GTS10:a jac. Du får gärna testa den, jag bor lite närmare än Mr Handyman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.