Nu åker värmepumpen ut!

Efter flera haverier och en massa strul, slänger jag nu ut värmepumpen. Jag har läst mycket här på forumet och imponeras av all kunskap som finns. Testar därför mitt tänkta upplägg:

Grundfakta:
Gammalt stenhus i Skåne. Ingen speciell isolering förutom att den oinredda vinden har ett par hundra millimeter isolermatta.
Huset dryga 200 kvm i ett plan. Plus den oinredda vinden då - som vi eventuellt på sikt vill inreda.
Delvis liten källare med lågt i tak. Just nu står innedelen till luft/vatten-pump där.
Halva huset har vattenburen golvvärme, resten äldre kompaktradiatorer som inte gillat pumpens låga framledningstemperatur.

Vill göra så här:
15 meter kulvert (Maxitherm?) till uthus med mer utrymme.
Effecta Lambda 35 vedpanna.
Laddomat för att ladda.
1 st 750 liter Dalatank med tre slingor - två VV samt en för solpaneler.
1 st 750 liter Dalatank slavtank.
60 st heatpipe-rör från Sfinx Solar på taket - 5,6 kvm.
Huvudacktanken ska även ha elpatron som spets för VV att komplettera solpanelerna med sommartid, då stänger jag även slavtanken och har alltså bara 750 liter totalt i ack då.

Låter detta vettigt? Jag vet t ex att många vurmar för stora ack-tankar, och inser att kanske 1500 liter kanske är i minsta laget - men tänker att jag kör en säsong först och sedan har möjlighet att haka på en 750 slav till. Är det korkat?

Vill gärna ha goda råd om skorsten också. Ska jag sätta upp plåtskorsten till pannan, eller ska jag ta modulskorsten Isokern? När jag mätt får jag skorstenslängden till 6,5 meter, är det för lite?

Glad för alla råd och tankar!
 
Luft vatten är ju kanske inte det allra vassaste alternativet om man får välja på värmepump. Men tillbaka till din fråga, har du billig ved att tillgå? Ditt värmegolv gillar nog inte ved om du inte shuntar ner temperaturen på golvet med en separat cirk. pump. Det är ju en rejäl anläggning du tittar på, är investeringen såpasstor som denna förutsätter det nästan att din ved är gratis.
Att tänka på är följande cenario som faktiskt hände en bekant: Vid val av nytt värmesystem som nybliven pensionär satte man in sig i de olika alternativen. Pellets var billigast, inte med automatmatning från bulkförråd utan att hälla i med säck. Mannen slog till på en sådan anläggning, trots flera råd om att borra för bergvärme istället. Vad händer, mannen bryter benet, frugan kan inte sköta pannan = kallt. Så en anläggning som kräver manuellt handhavande oavsett mycket eller lite är i min värld inte ok. Man kan bli sjuk mm. och då ska det fortfarande funka.
 
_ap_
till att börja med ÄR 1500L för lite till dina dryga 200m2, personligen minst 4000L, men sikta på
3000L iallafall.
vill inte kalla det korkat att börja med mindre volym, men det blir dyrare att komplettera än att gör rätt direkt.

Havsutsikt, vad har ditt inlägg med TS fråga att göra?

Kan man inte sköta en pelletsanläggning är det tveksamt om man klarar av att sprätta upp automatsäkringen till eltillskottet heller, och kom inte och säg att inget kan hända med en värmepump.

Vill/kan ingen elda går det utmärkt att köra på elpatron, efter några dagar brukar viljan/förmågan att elda ha kommit tillbaka.

Med alla system kan man drabbas av drifstörningar,
lycka till att hitta en kyltekniker med kort varsel den dagen det händer.
 
_ap_ skrev:
till att börja med ÄR 1500L för lite till dina dryga 200m2, personligen minst 4000L, men sikta på
3000L iallafall.
vill inte kalla det korkat att börja med mindre volym, men det blir dyrare att komplettera än att gör rätt direkt.

Havsutsikt, vad har ditt inlägg med TS fråga att göra?

Kan man inte sköta en pelletsanläggning är det tveksamt om man klarar av att sprätta upp automatsäkringen till eltillskottet heller, och kom inte och säg att inget kan hända med en värmepump.

Vill/kan ingen elda går det utmärkt att köra på elpatron, efter några dagar brukar viljan/förmågan att elda ha kommit tillbaka.

Med alla system kan man drabbas av drifstörningar,
lycka till att hitta en kyltekniker med kort varsel den dagen det händer.

Ja, vad hade mitt inlägg med Ts att göra. Jag ville bara belysa att här går man från ett relativt underhållsfritt och självgående anläggning, förutsatt att den fungerar, till att skaffa sig en anläggning som är i behov av kontinuerligt underhåll och skötsel. Att man sedan bor i Skåne och inte i ett vedromantiskt skogslän är ju faktiskt ganska viktigt då energibehovet inte är så jättestort i Skåne, och gratis ved i Norrbotten är ett mycket bra alternativ där, men i Skåne finns många fler möjligheter som är betydligt enklare att handha och relativt driftsäkra och med god ekonomi.
 
Börja med att läsa det här ! Forum > Teknik & VVS > Biobränsle > Den optimala vedinstallationen
Om man har tänkt sig att börja elda med ved är det bäst att göra det rätt från början:D
Satsa slantarna på en vedanläggning d^_^b
Skippa solpanelq(;^;)p
En rejäl tank VÄLISOLERAD med en erkänt bra panna -sommartid behöver man bara elda 1-2gånger på 14dagar- vintertid 1-2gånger i veckan.
Har du tillgång till egen ved eller ska den köpas kan man kanske ta sig en funderare över om en :wow:flispanna vore ett alternativ

mvhpr95
 
Redigerat:
_ap_
Havsutsikt skrev:
Ja, vad hade mitt inlägg med Ts att göra. Jag ville bara belysa att här går man från ett relativt underhållsfritt och självgående anläggning, förutsatt att den fungerar, till att skaffa sig en anläggning som är i behov av kontinuerligt underhåll och skötsel. Att man sedan bor i Skåne och inte i ett vedromantiskt skogslän är ju faktiskt ganska viktigt då energibehovet inte är så jättestort i Skåne, och gratis ved i Norrbotten är ett mycket bra alternativ där, men i Skåne finns många fler möjligheter som är betydligt enklare att handha och relativt driftsäkra och med god ekonomi.
"relativt underhållsfri och självgående anläggning", kanske de men då har dom också haft kallt i vinter.
Säg att ved kostar lika mycke som pellets/värmepump är det ett dåligt alternativ för det?

Vill man ha allt underhållsfritt och självgående ska man nog flytta till en lägenhet.
 
Satsa på en stor tank med en gång! Det kommer inte att räcka med 1500liter! Jag har 1500 och bor på 160kvm i norra Skåne, ganska dåligt isolerat. Det räcker inte på långa vägar. Jag måste elda 2ggr per dygn och då hinner det nästan bli kallt under natten vintertid. Nu ska det kanske tilläggas att jag vill ha ca 23 grader så det tar ju lite mer energi, men jag hade gärna velat ha minst 4000liter!

Kolla på Tanksvets i Husqvarna, http://www.tanksvets.se. De har ganska ok priser! Alternativt bygger du lågtryckssystem, kolla på tråd här i forumet. Sök på "övertrycksfritt".

Hur mycket energi gör du av med nu? Har du kollat hur mycket energi du gör av med på en dag när det är kallt? Man brukar väl kunna läsa av ganska bra på en värmepump? Isåfall är det lätt att räkna ut hur mycket ack-volym du behöver och sen välja panna efter det.
 
Gratis ved? När vi eldade med ved (iofs inte i Skåne utan i här uppe) så köpte vi veden av en bonde 4-5 mil härifrån och betalade en skogsbilsåkare för att köra hem den till oss (3 m längder) det fungerade utmärkt och var klart billigare än alternativen ändå.
Vi hade 2 st 750 l tankar och har samma erfarenhet som Tompa74, det är för lite vi fick elda 2 ggr/dygn om vi inte skulle använda el.
Det finns många på forumet som vurmar för värmepumpar men läser man den forumdelen så ser man att rätt många inte fungerar speciellt bra och TS har ju haft just en sån anläggning så bytet är begripligt tycker jag.
 
Sen ska man inte välja minsta storlek på panna, gå upp en storlek!
 
Staffans2000
Här är vi som eldar med ved helt eniga IGEN. Skaffa en betydligt större tank!!
Själv har jag en 2kubikstank till 70m2. Det tycker jag är för lite. Jag måste elda var tredje/fjärde dag på vintern. Storleken på pannan spelar däremot för min del, inte så stor roll. Stor panna = kort brinntid, liten panna = längre brinntid, men - den lilla pannan arbetar med full driftstemp under längre procentuell tid än den stora.

Det absolut viktigaste du måste tänka på är; dig själv - Bor det en pyroman i min kropp? Om svaret är nej, anamma "hafsutsikts" hypoteser. Men är svaret - ja, för bövulen, jag tycker om när det brinner!!!!!!! Då är vedeldning något för dig.

Vilken panna du väljer spelar nog mindre roll. Siner om sist är det ju så att dess enda uppgift är att värma vatten, inget annat.

Vid Orlanen: Staffan
 
Jan-Å skrev:
Gratis ved? När vi eldade med ved (iofs inte i Skåne utan i här uppe) så köpte vi veden av en bonde 4-5 mil härifrån och betalade en skogsbilsåkare för att köra hem den till oss (3 m längder) det fungerade utmärkt och var klart billigare än alternativen ändå.
Vi hade 2 st 750 l tankar och har samma erfarenhet som Tompa74, det är för lite vi fick elda 2 ggr/dygn om vi inte skulle använda el.
Det finns många på forumet som vurmar för värmepumpar men läser man den forumdelen så ser man att rätt många inte fungerar speciellt bra och TS har ju haft just en sån anläggning så bytet är begripligt tycker jag.

Ja du har rätt, men om du adderar din egen arbetsisats med veden och pris sätter den till 400 kr/timma. Hur ser kalkylen ut då?
 
Mikael_L
Havsutsikt skrev:
Ja du har rätt, men om du adderar din egen arbetsisats med veden och pris sätter den till 400 kr/timma. Hur ser kalkylen ut då?
Ja den dag jag har ett jobb där jag får ut 400:-/ timme efter skatt kommer jag skita i vad jag värmer med. :)
 
Havsutsikt skrev:
Ja du har rätt, men om du adderar din egen arbetsisats med veden och pris sätter den till 400 kr/timma. Hur ser kalkylen ut då?
Nja, eget arbete prissätter jag i princip inte, det räknas som hobby när jag gör saker åt mej själv, mitt hus och min familj. Det var många timmar som gick åt till att göra i ordning veden, körde nåra timmar efter jobbet nästan varje dag från januari för att ha det torrt och travat i vedbod till midsommar. Men jag har inget fysiskt jobb så det var både hobby och motion för mej samt frisk luft :)
 
Men räknar man inte in arbetet eller vedpriset i kalkylen även om man jobbar gratis eller har gratis ved, så jämför man äpplen och päron.

Ang. 400 kr/timmen så är det ett mått på vad det kostar att få veden gjord, antingen av inhyrd personal eller att du själv gör det. Som någon i tråden menade att man skiter i vad det kostar att värma upp om man har 400 kr netto i timman, sedan när har vi ett samhälle där vi handlar netto och ingen moms, arbetsgivaravgifter mm. Men det är klart sätter man inget värde på sitt arbete, så är ni välkomna att arbeta hos mig gratis.
 
Mikael_L
Du räknar fortfarande fel.

Hyr jag in någon att fixa min ved kostar det mig 400:-/timme.

Gör jag det själv kostar det min förlust av arbetsinkomst, ca 100:- / timme.

Men när jag får ut 400:- / timme, dvs en månadslön på 97.000:-/mån före skatt så kvittar det ifall jag lejer ut vedtjänsten eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.