Status
Inte öppen för fler kommentarer.
escanaba skrev: Min automower 230ACX som är ny (har gått 406 tim) har plötsligt börjat med att stanna och påstå att den är utanför området. Efter några omstarter och flyttar så startar den inte längre det verkar sóm något glapp i "datorn". Är det någon som kan hjälpa mig?
Fler problem: När jag äntligen genom att lossa och sätta tillbaks alla kontakter så säger den STARTAR och åker c:a 20 cm sen stannar den igen, börjar på nytt med STARTAR och åker 20 cm stannar, varför?
Kebe i Örebro där jag köpt den har semesterstängt i två veckor. Finns det någon annan som kan hjälpa mig?
Testa med att göra om kopplingen station - klippare genom att ställa den i stationen och byta pin i inställningsmenyn.
Det funkade inte så jag plockade ner den i beståndsdelar och fann att det lilla kretskortet på höger sida fram var glapp i kontakten. I övrigt verkar allt OK. Men detta löste inte problemet med felemedelandet "Utanför arbetsområdet" Felet kommer på olika ställen och tider under klippningen. Jag har fått för mig att det är något "glapp" i datorn eller liknande.
 
escanaba skrev:
Testa med att göra om kopplingen station - klippare genom att ställa den i stationen och byta pin i inställningsmenyn.
Det funkade inte så jag plockade ner den i beståndsdelar och fann att det lilla kretskortet på höger sida fram var glapp i kontakten. I övrigt verkar allt OK. Men detta löste inte problemet med felemedelandet "Utanför arbetsområdet" Felet kommer på olika ställen och tider under klippningen. Jag har fått för mig att det är något "glapp" i datorn eller liknande.
Du har garanti kvar så du ska absolut INTE öppna den. Packningen mellan chassihalvorna (nytt för 2010) SKA bytas när maskinen varit öppnad. Jag antar att du inte bytt packningen då de antagligen fortfarande har stängt där du hade köpt den.

Närmaste ÅF hittar du på www.husqvarna.se om de andra har semesterstängt.

Att göra om kopplingen station-klippare är en mjukvarugrej så det är enkelt att prova själv, men är det mekaniskt fel så ska du som sagt inte pilla under garantitiden, för garantin upphör.

Är det inte 2010 har du fett mellan halvorna, men samma sak gäller där. Fettet SKA bytas.
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
Mig veterligen har Asimow aldrig tuggat i sten (Ingegräs däremot...).

Tänker mig att klipparen kanske halkat av en del av stubben och kniven slagits ned mot stubben, då skulle den kunna gå av. Nu är de semilåga stubbarna i vart fall nedkapade i jämnhöjd med gräsmattan. Kändes jättebra att sätta motorsågen i stubbarna så nära marken med helt fabriksny kedja monterad... :x
Härligt, det är bara att sätta sig och fila om kedjan :)

Det finns i vilket fall en anledning att knivarna ska kontrolleras regelbundet efter sprickor. Personligen gillar jag de äldre standardknivarna med ett hål bättre, de senare vändbara verkar ha en svag punkt i.o.m att det sitter två hål. Dessutom skickas bara 9 skruv med till 9 vändbara (alltså, i praktiken 18 eggar) så skruvarna brukar vara rätt risiga när kniven är slut.

Däremot funkar dubbelhålskniven bättre om man har en seg grässort, för de viker inte in sig lika lätt.

Dubbelhål är standard på senare tid, men vi brukar sälja enkelhål som utbyte. Prisskillnaden är försumbar.
 
Vet inte om detta diskuterats tidigare i tråden, men jag äger själv en g1:a och använder biltemas vanliga brytbladsknivar till min klippare. 20 kr för 10 st. Betydligt billigare än original.

Har dock ingen aning om dessa passar till de nyare modellerna dock.
 
Lybbe skrev:
Vet inte om detta diskuterats tidigare i tråden, men jag äger själv en g1:a och använder biltemas vanliga brytbladsknivar till min klippare. 20 kr för 10 st. Betydligt billigare än original.

Har dock ingen aning om dessa passar till de nyare modellerna dock.
Det är inte samma. På G2 så startar knivdisken växelvis höger/vänster efter laddning så knivarna är dubbelslipade.
 
Nonkan skrev:
Det är inte samma. På G2 så startar knivdisken växelvis höger/vänster efter laddning så knivarna är dubbelslipade.
Ok, misstänkte nästan det. För oss som fortfarande har en G1 så kan jag meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Inte världens bästa kvalité, och man får byta lite oftare än normalt, men till ett bra pris.
 
Håller på och installerar min atuomower 220 men ska ha den över en grusgång (2 meter bred) hur gör jag detta rent praktiskt?
 
Maverick skrev:
Håller på och installerar min atuomower 220 men ska ha den över en grusgång (2 meter bred) hur gör jag detta rent praktiskt?
Lägger plattor. Gärna betong. Grus (singel) är inte lämpligt att köra på. Om det däremot är packat väggrus som du vägsaltar sommartid kan det funka.
 
Men klipper den inte i gången? om jag har två områden och en grusgång emellan hur vet du automowern att den ska stanna på området och inte klippa i området?
 
Oakroad skrev:
Du tänker helt rätt i mina ögon, Har en liknande istallation, dock större; och det fungerar klockrent. Har kört i 2 veckor nu utan problem. Har bara öat av flaggstång och två träd med rabatter. Allt annat såsom studsmatta, sandlåda, gungställning, fruktträd och tillfälliga hinder som trehjulingar, barnvagn med sovande barn låter jag den krocka mot.
Du kan ju alltid utöka din slinga senare med öar. Dessutom blir det en massa grävande då jag själv inte vill ha kabel synlig ut till öarna. Runt trädgården gör det inget att märla den då det inte "springs" så mycket där men öarna vill jag ha ner i jorden.

Tackar för alla tips på detta forum, speciellt om att gräva ner benen något på studsmattan. Klockrent, har aldrig varit så renklippt under den förut.
Tack för bekräftelsen. Jag har installerat enligt min skiss och det verkar fungera bra. AM hittar både ut och in till alla delar av trädgården väldigt bra. Det tar som regel inte mer än några sekunder att hitta guidekabeln för att starta hemförden när det är dags att ladda.

Även jag grävde ner studsmattans ben så att AM kan åka fritt mellan alla ben. Studsmattan står i ett hörn ända mot staketet på två sidor (till vänster om laddstationen) vilket tyvärr gjorde det svårt för AM att hitta ut från studsmattan. När jag ställde in att jag hade en Komplex trädgård blev det mycket bättre.

Installationen har varit klar i två veckor, men p.g.a. värmen har gräset knappt växt under den tiden, så även om AM ser ut att fungera perfekt vet jag inte riktigt än...
 
Inga problem att låta klipparen behandla en del av en grusgång som gräsmatta, så länge det inte är för mjukt i gruset. Knivarna roterar ju en bit ovanför backen så de tar inte i gruset.

Den fattar inte att den är på grus, men det spelar ingen roll.

Ingegräs går över en småstentriangel hemma (se bild), enda problemet är att besökare parkerar sina bilar ungefär där. Men de lär sig sakta men säkert. En 230 går inte fritt under en gammal King Cab, för övrigt. :D
 
  • amgrus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kan man äntligen gå med i klubben lyckliga AM ägare. Min gamla murray gav upp. Sista tiden ville han inte driva själv vilket är jobbigt när man har 1500 kvm. Tog med mig frun till våran lokala skog o trädgård försäljare. Hade tittat ut en fin självgående 5600:-. Frun fick syn på en AM som va inne på service och sa att en sån ska vi ha. Visserligen lite dyrare än vad jag hade tänkt men precis vad jag alltid velat ha men inte vågat frågat om. Tyvärr va dom slut men de skulle få hem 10 stycken dan efter. Nästa dag när jag kom dit så visade sig att dom va restade till slutet av augusti. Panik! Snälla som dom va ringde dom till skog o trädgård i Växjö som hade en kvar som jag kunde få. Dan efter hämtade jag Gösta som vi döpt honom till och tillbringade nästkommande 4 timmar med att lägga ut begränsningskabel. Har sen låtit honom gå 14 timmar varje dag och han har skött sig exemplariskt. Känns som ett av dom bättre köp jag gjort. Nackdelen är att den tid man sparar på att klippa går åt till att tittta på honom.
 
zigge65 skrev:
...Nackdelen är att den tid man sparar på att klippa går åt till att tittta på honom.
Det verkar vara ett gemensamt symptom för alla nya ägare av AM. Det går dock över efter ett par veckor. :D
 
Nu har Gösta varit olydig. Han måste vara hemma klockan 21:00. Igår kväll gick han lydigt och lade sig vid 21:00 men när jag tittar ut vid 22:00 är han ute och kör igen. Går ut efter en stund och hittar honom inne i grannens trädgård med felmeddelandet utanför arbetsområdet. Sätter tillbaks honom i laddstationen och sen tror jag att han står där snällt till 06:00 då han ska börja jobba igen. Nästa märkliga sak som händer är att jag ser honom köra varv efter varv runt dammen som är avgränsad med begränsningskabel. Går då ut och ser att han söker laddstationen genom att följa begränsningskabeln. Min undran är ifall han hade följt den tills batteridöden hade inträffat om jag inte hade visat honom vägen?

Mvh
Henric
 
Gösta har hemska problem idag med att hitta laddstationen. Körde runt i kvart och följde begränsningsslinga började sen snurra runt sin egen axel i flera minuter. Gick då ut och öppnade och stängde luckan och vips så styrde han mot laddstationen. Känns lite jobbigt att han redan börjar trilskas då vi ska åka på semester i 14 dagar och jag hade hoppas komma hem till en välklippt matta. Ungefär hur länge kan han söka laddstationen innan batteriet tar slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.