nu blir det inte samma plåt som jag hade tänkt mig från början, eftersom en plåtslagare ska hjälpa mig och har fixat en annan, kommer inte ihåg märke nu, men det är i stort sett samma som på friggeboden.
och jag har följt anvisningar att det skulle läktas ströläkt CC60 och bärläkt CC35, visst känns det lite överdrivet menmen.
det kommer bli färdigt vindskivor, takfotsbrädor och knutbrädor innan V30 förhoppningsvis.
sedan hängrännor m.m. V30 och plåttaket V31, sedan är taket helt färdigt.
Det fattas ju fönster men sen är det inte så mycket mer utvändigt..

Invändigt finns det en hel del jobb men vi får väll se hur det går med det i höst.....
 
Mikael_L
Det är alltid en god idé att följa tillverkarens anvisningar. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag är lite avis på ditt garage. Hade jag haft 100 kvm så hade 60kvm varit fritt ... :p
´Hahaha. Lögn och det vet du. Hade du haft 100kvm garage så hade det vart fullt det också. Det blir det alltid.

Jag har iofs lite fritt för tillfället då farsans vinterparkerade bil är bort nu under sommaren.
 
En annan sak är det 'sköna' med när man börjar fylla garagen med saker innan man är klar med allt invändigt..
Blir sjukt lättarbetat sen, flytta allt till garagedel, göra klart förrådsdelen, flytta in allt (som förmodligen inte får plats) i förrådet och stressa klart med garaget..

Fråga mig inte hur jag vet. :)

Tur att övervåningen saknar golvspån så här långt kanske.. ;)
 
Vet precis hur det där fungerar. Nu till slut väntar jag bara på målarn (som är jättesugen på innejobb på utesäsongen), men jag har nog flyttat allt i garaget minst 3 gånger för att komma åt olika saker och göra klart olika avsnitt osv.

Arge snickarn har ju faktiskt jäkligt rätt i att håller man reda och gör klart så går det så mycket lättare och blir billigare. Man sparar på massa gipsskivor och annat bra ha material som när man väl skall använda det ändå är kantstött eller fuktigt eller krokigt så man ändå får köpa nytt. Bara kasta allt som blir över hela tiden så man har ordning och lättstädat.
 
Ja jäklar vilket fint garage!
Det där är ju en dröm :) men en dag ska jag bygga ngt liknande....
 
Nu är hela taket uppläktat men jag har inte haft tid att skruva ihop vindskivor, eller kapa takfotsbrädor m.m.
Sedan ska allt målas också och sättas upp, ihop med panel på framsidan... börjar dra ihop sig, man har lite för mycke järn i elden minst sagt...........
 
hangrannor.jpg

Bild på läkten.
Även vindskivor, vindskiveplåtar, takfotsbrädor, takfotsplåtar o hängrännor monterade..

Tyvärr så pallade inte vindväven som synes till vänster om porten med väder och vind sista tiden men nu är även främre gaveln igenbyggd med panel och jag satte ett nytt lager vindväv över den gamla, som tur var hade vi inte slagit i spikarna helt så det gick lätt att plocka ner spikläkten.
-----
Valde att måla takfotsbrädorna röda eftersom dom verkar bli rätt skitiga med tiden om dom är vita men det hade nog gått att ha vita med eftersom det blev rätt gott om plats att måla efter att hängrännorna kom på plats, men är ändå helt nöjd med resultatet så är inte ångerfull, bättre bild:

takfot.jpg
-----
Även en bild rakt framifrån så man ser vindskivorna lite bättre, är mycket nöjd med resultatet!
vindskivor.jpg
Har slitit rätt hårt senaste tiden med diverse, så ska bli riktigt skönt med semester snart........ :x

Bild på framsidan med panelen kommer senare, blev sent, mörkt och regnigt innan det var färdigt, nu lär man sova gött nåra timmar........................ zZzzzzzzzzzzzz
 
Redigerat:
Ser fint ut!

Är det "multistege" från Jula/Biltema du har till vänster i bild? Är det något att ha, eller bara rangliga?
 
Jula, COOP osv.. jag köpte min på COOPen.
Blir mest använd som plattform och mindre som stege, just nu agerar den stereobänk i garaget. :)
 
Såhär blev framsidan:
framsida2.jpg

Har även satt 4 knutbrädor på långsidorna för att montera stuprören.
Snart är det torsdag..

Ang. stegen är den köpt någonstans :), minns inte redigt var, men det är nog samma som säljs överallt.
Den är bra i plant uppfällt läge som sagt om man ska stå o måla osv, förutsatt att man har ett plant underlag!
Den går säkert använda som vanlig stege också, men nu har jag haft så många andra stegar att jag inte testat.

Det som saknas nu är panel till gavelspetsarna och att få igen dom, men det får bli efter lite välbehövd semester...
 
Hopp! då ser det ut såhär då:
plattak1.jpg

plattak2.jpg

plattak3.jpg

Ser jävligt bra ut, e inte så mycke kvar utvändigt nu... nu blir det lugnt ett tag :cool:
 
Starkt jobbat!!
Ser grymt bra ut!

Är det du vid nocken? :)
 
Tack! Det är Christian en plåtslagare vi hade hjälp av.
Hade inte fått det så bra som det blev själv, tyvärr är man ju nära på perfektionist ibland o då tar allt en jävla tid..
Svårt att få till täcklock till nockplåten i ändarna, det problemet återstår fortf.
Ett litet veck blev det på plåten och lite avskavd färg på nå ställe kanske.. framförallt på hängrännorna efter stegarna.. inte mycke man kan göra nå åt
 
patriklarsson skrev:
Tack! Det är Christian en plåtslagare vi hade hjälp av.
Hade inte fått det så bra som det blev själv, tyvärr är man ju nära på perfektionist ibland o då tar allt en jävla tid..
Svårt att få till täcklock till nockplåten i ändarna, det problemet återstår fortf.
Ett litet veck blev det på plåten och lite avskavd färg på nå ställe kanske.. framförallt på hängrännorna efter stegarna.. inte mycke man kan göra nå åt
Ja, dt är ett skit med stegen mot hängrännorna, blir märken direkt q(;^;)p

Kul at se ditt bygge!
Det där är en dröm att bygga, en dag så ska jag bygga ngt liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.