Vad kul att få svar från någon som också har en iMower! Nu har jag massor av frågor till dig. :)

Först och främst kan jag berätta lite om när min gräsklippare smet (förmodligen pga dålig signal antar jag). Gick och letade efter den mitt i natten och såg att det lyste i en bäck sidan om vår trädgård. Där hade den ramlat 2 meter ner och låg upp och ner under vattnet. Tog upp den, skruvade av locket och lät den torka i en dag i solen. Och nu går den som vanligt igen. Så tydligen tål den att bli fylld med vatten, så det var ju bra!

Det var mest en parantes och nu till mina frågor:
Kan man få klipparen att själv gå ut efter att den är laddad? Jag skulle typ vilja sätta igång den på morgonen och sen skulle den klippa tills batteriet var dåligt, gå och ladda sig och sen gå ut igen. Min går och laddar sig och när den är fullladdad backar den bara ut några centimetrar för att sedan vänta där.

Jag har provat med en vanlig 1,5 kvadrats fk-kabel med längd på kanske 200m och det klarar inte klipparen av. Signalen blir för svag (det är i alla fall min teori). Hur lång kabel har du? Har börjat fundera på en signalförstärkare. Men den som finns till Husqvarnan hade inte den lokala handlaren hemma och han ville såklart inte beställa hem en för att jag skulle prova om det funkade med den innan jag köpte den. Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av signalförstärkare? Vet någon till exempel hur signalen ser ut (frekvens/styrka)? Har tyvärr inget oscilloskop...

Nästa fråga är hur din startar när du sätter igång den? Min går först runt hela slingan för att 'studsa' mot laddaren innan den börjar klippa i mitten. Detta kan ju bli ganska drygt om man har typ 300 meter och den börjar gå åt fel håll. Då ska den först runt hela biten för att vända och gå hela varvet tillbaka igen innan den nått laddaren och kan gå ut och klippa 'på riktigt'.

Vidare undrar jag var du hittar reservdelar (typ batteri och knivar)? När jag skruvade isär den så verkar det annars vara väldigt lätt att ta av batterierna och byta. Knivarna skulle man också kunna tillverka själv, men smidigare att köpa såklart.

Hoppas det inte blev för mycket frågor!
Mycket tacksam för svar!
 
tjo

har bara haft min klippare i en vecka och den har bara varit igång några dagar.
jag har ca 210meter kabel runt min tomt (960m2), och det funkar bra, signalen verkar vara bra runt hela slingan, inga rymningar mer än första dagen då jag fick bärga den från grannens tomt då den klippt av kabeln :) jag har fått kompletera med hundratalet egentillverkade märlor.

använder tunn 0.5mm2 kabel runtom.

har ingen erfarenhet av signalförstärkare, hade varit väldigt intressant att veta hur signalen ser ut, modulation/frekvens. nån som mätt ??

när jag sätter igång klipparen sätter jag den 1meter från gränskabeln 1-1,5 meter från laddaren och vrider om nyckeln, då går den in och dockar och sedan direkt ut och klipper tills batteriet är slut, då går den in och laddar och ut igen om jag inte har tryckt på fjärren 1h / 3h får då åker den in efter angiven tid till laddaren.

håller fortfarande på och utvärderar så jag kan komma att revidera detta :)

verkar räcka att plockar ut den var 3dje dag och låta den gå 2 laddningar på min tomt.

batteri och knivar vet jag inte mycket om, har för mig att jag läst nånstans att batterierna ska vara samma som mc batterier som man kan köpa på biltema. knivar vet jag inte men slipa dom försiktigt så kan man nog använda dom flera år.
 
@ d98tp

när du hade isär imowern hur tyckte du skruvarna var dragna, nån som sa att dom var dåligt skruvade.
är det läge på och plocka isär o efterdra alla skruvar?
 
Ja, det tycker jag faktiskt. En hel del av skruvarna kunde man spänna till lite. Min iMower hade också i sitt 2-metersfall 'brutit benet' och en skruvhållare av plast för ett av hjulen hade gått sönder. Drog i lite längre och grövre skruvar och jag måste säga att det blev ännu stabilare än innan! För övrigt verkade det som om det annars såg hyfsat robust och enkelt ut under skalet och det kan ju vara bra då jag misstänker att man kanske själv får meka lite om man i framtiden kanske vill byta batteri, motor eller så.

Ska bli kul att få läsa din (kanske reviderade) rapport om hur det går med din iMower. Och jag ska försöka låna en oscillator så jag kan mäta signalen och förhoppningsvis kunna få tag i en liten signalförstärkare som passar. Vad gjorde du dina egentillverkade märlor av förrästen?
 
här är det någon som mätt på en automower slinga, men den signalen är förmodligen mycket mer komplex då den roboten känner av om den är på fel sida stängslet och om slingan är hel (stannar vid slingbrott/strömavfall)
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=42322&hilit=gräsklippare&start=45

märlor gör jag av plastöverdragen tjock ståltråd, tror det heter bindtråd som jag köpt en rulle 30m på ö&b för 68kr.

motorn ska enl. forum jag läst vara av denna typ: http://www.sgmada.com/zl/RG50M775122500.htm
sgmada type RG50M775 går att köpa från http://www.sgmada.com/.
detta var tydligen den svaga länken i tidigare modeller, hoppas det sitter bättre i våra!
men det är alltid bra att vara uppdaterad om det skulle hända något.

låter klipparen tuffa några dagar till sen ska jag ta in den på översyn och skruvåtdragning :)
 
d98tp skrev:
Vad kul att få svar från någon som också har en iMower! Nu har jag massor av frågor till dig. :)

Först och främst kan jag berätta lite om när min gräsklippare smet (förmodligen pga dålig signal antar jag). Gick och letade efter den mitt i natten och såg att det lyste i en bäck sidan om vår trädgård. Där hade den ramlat 2 meter ner och låg upp och ner under vattnet. Tog upp den, skruvade av locket och lät den torka i en dag i solen. Och nu går den som vanligt igen. Så tydligen tål den att bli fylld med vatten, så det var ju bra!

Det var mest en parantes och nu till mina frågor:
Kan man få klipparen att själv gå ut efter att den är laddad? Jag skulle typ vilja sätta igång den på morgonen och sen skulle den klippa tills batteriet var dåligt, gå och ladda sig och sen gå ut igen. Min går och laddar sig och när den är fullladdad backar den bara ut några centimetrar för att sedan vänta där.

Jag har provat med en vanlig 1,5 kvadrats fk-kabel med längd på kanske 200m och det klarar inte klipparen av. Signalen blir för svag (det är i alla fall min teori). Hur lång kabel har du? Har börjat fundera på en signalförstärkare. Men den som finns till Husqvarnan hade inte den lokala handlaren hemma och han ville såklart inte beställa hem en för att jag skulle prova om det funkade med den innan jag köpte den. Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av signalförstärkare? Vet någon till exempel hur signalen ser ut (frekvens/styrka)? Har tyvärr inget oscilloskop...

Nästa fråga är hur din startar när du sätter igång den? Min går först runt hela slingan för att 'studsa' mot laddaren innan den börjar klippa i mitten. Detta kan ju bli ganska drygt om man har typ 300 meter och den börjar gå åt fel håll. Då ska den först runt hela biten för att vända och gå hela varvet tillbaka igen innan den nått laddaren och kan gå ut och klippa 'på riktigt'.

Vidare undrar jag var du hittar reservdelar (typ batteri och knivar)? När jag skruvade isär den så verkar det annars vara väldigt lätt att ta av batterierna och byta. Knivarna skulle man också kunna tillverka själv, men smidigare att köpa såklart.

Hoppas det inte blev för mycket frågor!
Mycket tacksam för svar!

Tjenare

Kul med fler som har Imowers :) Jag drog ju hem min själv från Kina och med lite efterdragande av skruvarna och finlirande av kabeldragningen så har den nu rullat på min tomt sedan slutet av förra sommaren så jag börjar plock på mig lite erfarenheter.

Tror den har fått lite demens, har nu av någon mystisk anledning börjat rymma helt "random", trots att den aldrig gjort detta tidigare utmed samma kabel, riktigt knepigt.

Imowern är inte vattentät, efter ett kraftigt regnväder kunde jag luta roboten och då rann det ut en bra mängd vatten ur kontakten på baksidan så det blev att bygga en hundkoja som den kan gömma sig i.

"körlampan" har slocknat på min samt som den har lyckats backa sönder nyckeln på baksidan mot en sten.

Jag ställer min robot på andra sidan laddstationen när jag startar den så får den klippa kanter först och sedan efter en studs mot laddstationen gå ut ca 70cm och sedan börja klippa normalt, dock så överlappar slumklippandet dåligt kantklippandet, blir några cm missade strån där som man får ta med vanliga klipparen. Men när den är hungrig så går den till laddstationen igen och laddar för att ca 3h senare gå ut igen och fortsätta jobba. får gå ca två pass på min gräsmatta. Tar in den på natten för grannsämjan :)

Jag kan tycka att min klippare har börjat få ett "interferensljud" från de två klippaggregaten, ett ljud som går upp å ned, stör väl mest ljudbilden och inte själva klippresultatet. Dock så limmade jag ju på en Bitumenplatta från Mekonomen på insidan av huven, tror jag fick in en hel platta i remsor, detta gjorde ljudet från klipparen mycket mindre!

Mina knivar har nog börjat slöa till sig nu andra sommaren, tycker att gräset ser trådigt ut och inte fint skuret längre, fick dock med extraknivar som nu nog är dags att slänga dit. Annars borde det inte vara några som helst problem att lämna knivarna till någon som slipar knivar, eggen är ju spikrak så det borde vara skitenkelt.

d98tp: kan tänka mig hur pulsen gick upp när du såg din stackars klippare ligga där efter ett såpass högt fall, skönt att höra att den klarade sig! :)
 
Imower för oss som gillar att meka men hatar att klippa gräs :) :)
skämt å sido.

ang. rymningarna så tänker jag dålig kontakt i någon skarv i sladden?
funderar också på vad om det kan vara glapp i någon av sensorerna som känner av slingan, måste sitta sensorer både på höger o vänster sida inne i roboten så den kan orientera sig utefter slingan.
 
tjena micke

Japp, lite mekande är det ju förståss, hade gärna byggt en egen klipparrobot om jag varit bättre på programmering och styrning av motorer och sensorer ;)

Har lött och krympslangat alla skarvarna på kabeln så förhoppningsvis är det inge strul där, men att någon av sensorerna i roboten skulle glappa är ju inte alls otänkbart... hmm, får bli att plocka ner den för översyn snart :)
 
Hej,
jag är också lycklig ägare till en "kina klippare".
Roligt att vi är några som kan byta erfarenheter.d^_^b
Erfarenheter efter 1 månads drift i allmän oordning:
1. Mjuka låga buskar är mums-mums för klipparen. Den viker ner buskarna och skalperar jäms med marken. :(. Fixas med större buskar eller andra hårda hinder som får klipparen att vända.

2. Den medföljande begränsningskablen var värdelös att lägga, skarvade i vanlig installationskabel (2,5mm) istället, inga problem med signalbrott.

3. Första rymningen slutade med att den doppade tårna i trädgårdsdammen, lite svettigt, men det var bara att tömma och torka.. :rolleyes:

4. Andra rymningen drog den med sig originalkablen och gjorde ett snyggt litet nystan av det. Bara till att skarva i mera installationskabel.

5. Går strömmen så rymmer klipparen, lite synd att det är så, men man kan inte få allt för pengarna... :S

6. Om gräset är tjockt plågas klipparen av att det går tungt att rulla, framhjulen går ju i oklippt gräs.

7. Det hade varit bra med någon form av frånförare vid drivhjulen så inte låga grenar, blommor eller annat ömtåligt fastnar och blir klippt.

8. Det hade inte skadat med krocksensor bak, precis som fram, för att slippa backskador.

9. Framhjulen är känsliga för kottar, när den ska svänga och det ligger en kotte ivägen så kan den fastna.

10 Det där med startnyckeln är helt obegripligt...:S

Mina 5 ören...
 
Jag har nu studerat signalen från min iMower lite. I brist på ett riktigt oscilloskop kopplade jag signalen från dockningsstationen till mic-ingången på en vanlig bandspelare och lyssnade på ljudet. En klar och tydlig signal! Jämförde den med en gratis tongenerator på iPhonen och hörde att den lät exakt som en 10000Hz spetsig sinus-signal (vet inte vad en sådan signal kallas).

Min nästa plan är att från bandspelarens extra högtalar utgångar koppla på min långa slinga och skruva upp lite. Då bör ju signalen vara samma och bli förstärkt. Och eftersom signalen är inom hörbar frekvens borde min vanliga bandspelare kunna förstärka den korrekt.

Några tankar eller tips på detta?

PS: Testade också samtidigt att bryta slingan under tiden klipparen var igång och då bara fortsätter den köra precis som LOPen sa. Inte bra...
 
Tjenare på er!

Kikade lite på utsignalen på begränsningkabeln till IMowern i oscilloskop men blir inte helt klar på hur signalen ser ut. Verkar vara en fyrkantsvåg med en frekvens om ca 7752Hz (ses på sista bilden tydligast) men som ni kan se på de övre bilderna så är den väldigt oren men jobbar iaf med en ampitud om +-2,5V från nollan och varje puls jobbar i runda svängar 63mikrosekunder vilket (x2) borde stämma rätt bra runt 8kHz.

Trodde allt var analyserat och tänkte koppla tongeneratorn (fyrkant 7,8kHz samt 2,5V amp) till slingan för att se om roboten reagerade. Riktigt störigt, det gjorde den inte... :( fattar nada

Får nog sjunka in lite... förhoppningsvis bidrar mina kurvor till något iaf.

Mvh
Wretan
 
  • dump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dump-zoom.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • upprampning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, nyfiken i en strut.... kopplade tongeneratorn till oscilloskopet, ser att fyrkantvågen har väldigt mjuka rampningar, se bild

Skulle detta kunna förklara att roboten inte reagerar på signalen? Någon med mer erfarenhet på området får gärna uttala sig :cool:
 
  • tongenerator till osc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu har jag experimenterat lite med min iMower igen (grundproblemet för de som inte varit med är att signalen blir för svag när jag har för lång lina).

Jag kopplade utgången från dockningsstationen in i mic-in på min stereo. Sen satte jag begränsningslinan i utgången och skruvade upp. Efter det så gick klpparen snyggt längs den långa linan vilket den inte gjorde innan. Total lycka! Men dock inte långvarig... När klipparen sen dockade för att kunna gå ut och klippa på riktigt så vill den inte det. Den blr bara kvar i dockningsstationen. Problemet (som jag tror) är att dockningsstationen inte tror där är en hel lina (indikerar också detta) och då släpper den inte ut klipparen. Jag provade att parallellt sätta en liten sladd bakom dockan så det blev en liten slinga så att säga bakom dockan, men då försvann signalen i den långa slingan så klart!

Back to square one. Jag mätte min längden på min testlina och den är nu ca 220m och som jag läste här skulle ju det gå med 300m. Så nu testade jag att lödda alla mina skarvar (3 stycken) för det var bara tvinnat innan. Detta hjälpte dock inte heller utan dockan säger fortfarande att det inte är signal igenom. Men bryter jag på mitten och kopplar in högtalare där så är där en fin och stark ton.

Mätte också motståndet i linan och den ligger på 4,5Ohm. Känns det rimligt eller är det för mycket? Eller det har kanske ingen betydelse...

Så jag skulle behöva en signalförstärkare som dessutom släpper signalen igenom sig så det fortfarande är en signal på linan. Vet någon om det finns sådana och var i så fall? Hur funkar signalförstärkaren till husqvarna? Släpper den igenom signalen såsom jag behöver? Och nu med våra eminenta mätningar (typ 8kHz och 2,5V tack för det wretan) kanske någon kan meddela om husqvarnas signalförstärkare kan funka även till iMowern.

Gäller att inte ge upp och tappa hoppet bara:) Jag ska f-n få den att funka här hemma om det så är det sista jag gör!
 
var ute o mätte min lina som också ca 210m lång, den visar 13ohm o den har inga problem o hitta runt linan.

kanske får sätta ett motstånd på 10 ohm parallellt över mick in så laddaren känner av last, mickingånen är väldigt högohmig.
 
d98tp skrev:
Jag kopplade utgången från dockningsstationen in i mic-in på min stereo. Sen satte jag begränsningslinan i utgången och skruvade upp. Efter det så gick klpparen snyggt längs den långa linan vilket den inte gjorde innan. Total lycka! Men dock inte långvarig... När klipparen sen dockade för att kunna gå ut och klippa på riktigt så vill den inte det. Den blr bara kvar i dockningsstationen. Problemet (som jag tror) är att dockningsstationen inte tror där är en hel lina (indikerar också detta) och då släpper den inte ut klipparen. Jag provade att parallellt sätta en liten sladd bakom dockan så det blev en liten slinga så att säga bakom dockan, men då försvann signalen i den långa slingan så klart!
ska förtydliga mitt förra inlägg som jag skrev när jag hade lite brådis iväg.
alltså sätt ett motstånd ca 10ohm parallellt med signalen som kommer från laddaren in i mickingången så att laddaren tror att du har last (slingan är hel.)
hoppas du förstår vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.