du spar ett par tusenlappar om du tar hem den från Tyskland. typ 550 EUR inkl frakt kan du hitta på ebay.de tex.
 
  • Gilla
Sorber
  • Laddar…
Graco har billigare maskiner också, Magnum DX,XR5-9. Dessa verkar vara mer för hemmabruk än professionellt.

Ex pris:

DX för 259$

http://www.portlandcompressor.com/store/p-3660-graco-magnum-dx-airless-paint-sprayer-special.aspx

XR-5 för 289$

http://www.portlandcompressor.com/s...m-xr5-airless-paint-sprayer-xr-5-special.aspx

239$ på e-bay:

http://cgi.ebay.com/NEW-Graco-Magnu...0796630QQihZ003QQcategoryZ41991QQcmdZViewItem

XR 7 för 389$

http://www.portlandcompressor.com/s...xr7-airless-paint-sprayer-hi-boy-special.aspx

XR 9 för 439$

http://www.portlandcompressor.com/s...xr9-airless-paint-sprayer-hi-boy-special.aspx

Viss skillnad mot minsta professionella, Graco 390 som kostar 699$

http://www.portlandcompressor.com/store/p-2073-graco-390-airless-paint-sprayer.aspx

Läste recensioner och någon hade målat ett helt hus utomhus (latex) med en XR-5, funkade kanon. Enkel att rengöra, ner med slangen i vatten och köra tills vattnet var rent. Sen var det två filter som skulle rengöras manuellt också.

Tillägg: XR serien har utgått och heter numera X5,X7,ProX7, ProX9, ex:

X5 290$:

http://www.portlandcompressor.com/store/p-3756-new-graco-magnum-x5-airless-paint-sprayer.aspx

X7 445$:

http://www.portlandcompressor.com/store/p-3758-new-graco-magnum-x7-airless-paint-sprayer.aspx

Lite data om X5,X7, Wagner Projecpro 117:

X5:

.015" tip
0.91 lpm

Pro117:

<= .017" tip
0.95 lpm

X7:

.017" tip
1.17 lpm

Hade varit intressant o veta vad man skulle få betala för X5/X7 i Sverige. Flugger Färg i Luleå sålde ex Graco. Ska ringa o höra med dom på måndag, se om det går att få tag på någon av dessa modeller och vad dom i så fall ligger på.

Tillägg nr 2: Flugger sålde inte någon av de billigare modellerna av Graco. Nordsjö i Luleå ville ha 9990 :- ex moms för Graco Magnum DX, hittade inte priser på X5, X7 modellerna men de lär förstås vara dyrare än DX:en. 259$ i USA = 9990 i Sverige alltså. Man kan väl lugnt säga att det läggs på några % , antingen i butiken eller hos importören.

/Björn
 
Redigerat:
Blev en begagnad Graco 390 från blocket, ~7200 kr ink frakt. Väldigt nöjd än så länge. Att måla blev helt plötsligt kul. Och fort så in i h'vete går det.

Späda färgen ?? knappast :) (latex - inne)

Synd bara att man inte direkt är någon kung på att sprutmåla men det går bättre och bättre i alla fall.
 
Redigerat:
Jag köpte för några år sedan en vanlig färgspruta (typ eldriven "blomsterspruta") från CoolTech (Claes Ohlsson). Jag försökte måla vattenlöslig färg på golvlister med den men det var bara buffel och båg. Jag spädde färgen som man skulle men den la sig som stora vattendroppar på listerna och det blev riktigt fult när det torkade... Gå inte på den! :-o
 
Tack, har sjäv 100 kvm tak som skall målas. Underbar tråd, funderar på att hyra utrustning
 
Just den har jag inte, utan en Q4 Pro med samma spruta (XT). Skillnaden är nog mest att Q4-turbinen är kraftfullare och tystare. Men jag är mycket nöjd med min Fuji, som jag köpte just från Axminster. En bra egenskap är att den inte har en fast nätsladd utan samma typ av strömintag bakpå som datorer mm har. Man kan alltså bara ta en överbliven svensk nätsladd från datorn och plugga in i turbinen istället för att använda den engelska klumpen som följer med.

Reservdelar och filter mm finns knappast i Sverige. Jag har köpt dylikt från USA med någon veckas leveranstid, men innan det har behövts. Nu är det inte alls avancerade filter utan skumplast etc som man säkert kan klippa till själv om det är kris.

Det enda jag har att anmärka på är att färgmunstycket inte sitter riktigt centrerat i luftmunstyckets hål och kan nog ibland ge en lite oregelbunden sprutbild. Det är iofs mest en känsla jag har. Jag påpekade detta för tillverkaren och de skickade mig omedelbart nya munstycken och en fjäder som hör till detta, vilket gjorde det lite bättre. Fantastisk kundsupport faktiskt. Jag hade nog trots allt lagt till lite och satsat på deras XPC-spruta som ser ut att ha en mer genomtänkt design map munstycket mm.

Jag har målat barnmöbler, innerdörrar, lister och fönstersmygar med Caparol Slipgrund och Capacryl topplack, skåpsluckor med samma slipgrund men Beckers Elegant topplack, innertakspanel med Caparol Isospärr, garageväggar med Elegant väggfärg (?), radiatorer med Beckers Elementfärg (eller heter den Radiatorfärg?) mm mm, och det går mycket bra med mina mått mätt. Jag klarar inte riktigt av att få perfekta högblanka skåpsluckor däremot, det blir alltid någon prick här och där. För det ändamålet tror däremot att tvåkomponents billack är bättre och eventuellt med en annan spruta. Det lilla jag lackat med vanlig högtrycksspruta på bilar så tycker jag det har varit mycket lättare att få perfekt resultat än med vattenbaserad snickerifärg och turbinen. Men det sitter nog mest i valet av färg, gissar jag. Snickerifärg i en högtrycksspruta har jag provat lite och det var inte direkt enkelt det heller, plus brutal sprutdimma och enorm färgförbrukning.
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Recension Clas Ohlssons HVLP spruta.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147869289

Första test med sprutan blev fiasko och den läckte, så jag fick göra en egen packning av packningspapper och använda dubbla packningar. Då fungerade den bra.

Den sprutar mycket jämnt och fint, vädligt lite sprutdamm, jag spruta i timtal utan skyddsmask i ett litet rum och det var inga problem. Knappt att jag hade färg i näsan :)

Man måste vara fin på handen för att få en fullständig jämn påläggning, men så är det med all lackering.

Det rann väldigt lite, mycket mindre än vad konventionella sprayburkar gör.
Och rinner det så gör det inte så mycket faktiskt, eftersom färgen är utspädd så syns inte rinnmärkena i form av höjder när färgen väl dunstat av och torkat. Jag tänkte många gånger att: -Attans nu måste jag slipa ner och göra om när det rann. men icke, när det hade torkat så kunde man med fingret inte känna "dropparna".

Färgen lägger sig tunnt, mer som ett damm, det går att fläska på, men som sagt, då får man inte samma jämna resultat.

Den låter ganska mycket, som en äldre damsugare.

Slangen var lång och inga problem att jobba med.

Man måste lägga på grundfärg först, det "lyfter" färgen och slutresultatet.
Att lägga grundfärg med denna spruta var väldigt tacksamt och mycket lätt, mycket lättare än att lägga själva slutlackeringen.

Det är ganska mycket plock med att ta fram och göra iordning, spä färgen och sen efter arbete med att göra rent alltihopa. Så det är inget man tar fram bara för att måla en kruka el dyl. Visst resultatet blir bra mycket bättre än vanlig sprayburk, men mer tidskrävande också.
Att göra rent var dock lätt, varmvatten och skölja bara. Alla delar är i fet ABS-plast, så färgena fäster dåligt på själva sprutan vilt gör det enklare att hålla den ren även på sikt.

Man kunde reglera endast färgmängd, luftmängden spruta på för fullt hela tiden.

Att spä ut färgen var heller ingen konst, men man fick ta i mer vatten än vad jag trodde, ibland nära 40-50% vatten. Jag provade en gång att spä väldigt lite typ 10-20% vatten. Det gick att spruta men det klumpade sig i munstycket och dessa klumpar flög iväg ibland och kunde sätta sig i färgen där man lackade. Alternativt så sprutade den mindre och mindre tills man fick peta bort klumpen för hand.
Så den är inte känslig på viskositeten, utan det går att spruta allt mellan 10-60% vatten skulle jag tro.
Ju mer vatten du tar, desto lättare rinner det, men rinner det så blir det inga "avtryck" nrä det väl dunstat. Samt så blir det tunnare lager med färg.
Med mindre vatten så rinner färgen mindre, men när den väl rinner så blir det avtryck. Samt så blir det tjockare lager med färg och man behöver lackera färre gånger.

Man får med en viskositetsbägare att blanda fram rätt tjocklek med, inga svårigheter alls.

Jag lackerade 4 stolar och ett 5 m långt bord. Detta tog 1h totalt att jobba sig igenom med sprutan. Med pensel hade det nog tagit tredubbla tiden, utan tvekan.

Det blir inga ränder, det blir en yta som kan liknas med Ikeas vita melamin fanerer på deras möbler.

Jag målade med Beckers Elegant snickerifärg.40.

Jag rekomenderar att bara måla med vattenklösliga färger, för det blir ett jäkla bök att göra rent sprutan med fotogen el dyl annars. Att bara spola med varmt vatten var enkelt.

Det går att sprutmåla väggar med denna spruta, men det vill du nog, för det tar mycket längre tid än att rolla. Dock finare reslutat kan jag tänka mig. En vägg med perfekt yta skulle bnog bli pedantiskt fin om den målades med spruta.

Så summasummarum så var den klart värd 599kr. Det enda som sätter gränserna för hur bra resultatet kommer bli är hur noga du är med förarbete och påläggning.

Hejs!
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
okej.. jag är ju helt grön på detta.. helt blåst.. Men huset vi har köpt har helt fruktansvärda köksluckor.. mörka och trista och vi har just nu inte ekonomin att bygga om köket, vi gör andra saker i första hand. MEN vi har pratat om att lacka om alla luckorna för att fräscha till det och ljusa upp det lite. Gubben som är mer insatt har pratat om att köpa en rejäl kompressor och då hittade vi en på Bauhaus för straxt under 3000 som hade med bland annat en färgspruta (eller vad det heter) det är ju inga High-tech proffsgrejer så klart men vad tror ni om det, ni som kan?

Luckorna nu är träfärgade (och ruskigt smutsiga så jag hoppas på rejäl städning INNAN vi tar över) och jag vill ha dem vaniljvita/gula... är det möjligt att få det schysst, det är ju bara tänkt som en övergångsperiod på något-ett par år tills bufferten är uppsparad.. vad tror ni som är liiite mer proffsiga än jag?
 
  • mindrebild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sasssyy skrev:
Luckorna nu är träfärgade (och ruskigt smutsiga så jag hoppas på rejäl städning INNAN vi tar över) och jag vill ha dem vaniljvita/gula... är det möjligt att få det schysst, det är ju bara tänkt som en övergångsperiod på något-ett par år tills bufferten är uppsparad.. vad tror ni som är liiite mer proffsiga än jag?
Hejsan,

Jag har provat sprutmålat om gamla lackade furuluckor och kan säga att det mycket jobb om man ska få dom bra. Dels så använde jag vattenburen färg och den reagerade med den gamla lacken och blev missfärgad. Det behövdes många varv innan det blev bra. Det största problemet var dock alla små sprickor som gärna blir i äldre furu. De sprickorna syns ordentligt när man lägger på en ljus färg, så samtliga luckor var jag tvungen att spackla.

Men om luckorna är i gott skick och du använder rätt färg så kan det ju gå bra. Tips är att prova på tex baksidan på någon lucka för att se hur mycket jobb som kommer behövas.
 
Mycket jobb och färg är dyrt. Det blir knappt lönsamt mot att köpa nya vita släta på Ikea (kostyr mellan 50-100kr styck.
Vad du kan göra är att gå in på Bauhaus och köpa plastfilm, du målar kanterna på luykcorna vitt med pensel och sen laminerar luckorna med filmen. De4t finns riktigt snygga lamineringar att köpa. Jag laminerade våran ytterdörr på så sätt och det blev klockrent. Du får 2kvm för 89kr, vilket borde räcka till många luckor. Hela jobbet är gjort på en dag också.
 
  • Gilla
Maluv
  • Laddar…
Califali skrev:
Mycket jobb och färg är dyrt. Det blir knappt lönsamt mot att köpa nya vita släta på Ikea (kostyr mellan 50-100kr styck.
Vad du kan göra är att gå in på Bauhaus och köpa plastfilm, du målar kanterna på luykcorna vitt med pensel och sen laminerar luckorna med filmen. De4t finns riktigt snygga lamineringar att köpa. Jag laminerade våran ytterdörr på så sätt och det blev klockrent. Du får 2kvm för 89kr, vilket borde räcka till många luckor. Hela jobbet är gjort på en dag också.
hmmmmm... låter ju onekligen lockande...

Att köpa nya är nog svårt eftersom de är platsbyggda och inte har standardmått :( en del skåp har det men inte alla och då blir det ju svårt att få till det så att säga.

Men jag ska kolla upp ditt tips.. tackar
 
Till er som har planer på att måla om köksluckor själva. Kolla med en lokalt industrimålerifirma alternativt snickeri. Vi lämnade in köksluckor till ett helt kök, för drygt 4000 kronor fick vi dom omlackade. I det priset ingick rengörning, igenspackling av hål där de gamla handtagen suttit, samt sprutlackering med ett väldigt gott resultat. Vi bor inte kvar i det huset nu så jag kommer inte ihåg det exakta antalet luckor och lådor men det var ett fullstort kök. Så om man inte vill lägga en väldig massa tid på att lacka om luckor själva så kan man nog få det gjort för ett väldigt överkomligt pris professionellt. Jag hade nog inte sparat mycket pengar om jag skulle köpa spackel färg och spruta och gjort arbetet själv.
 
Jovisst kan man göra så, men det är ju inte det som är grejen. Då förlorar man ju hela tillfredsställelsen med att ha gjort hela arbetet själv och det är just det som är grejen. När allt det relativt tråkiga underarbetet är gjort så kommer man äntligen fram till det roliga, nämligen själva sprutmålningen.
 
  • Gilla
Norsk
  • Laddar…
Jag håller på att bygga ut kåken och är allmänt trött på att måla.
Så efter att läst denna tråden så har jag beställt mig en Wagner ProjectPro 117 Hoppas nu att mna blir nöjd. Jag skall se om jag hinner testa den i mellandagarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.