Vi ska bygga ett nytt garage på dryga 6x9m (får vara max 60kvm) med en bred port. Det ska också kunna delas av en del till gäststuga eller tonårsbostad i framtiden.

Dom största frågorna just nu är:
Var köper jag grunden? www.supergrund.se har jag tittat på. Nåt annat bra alternativ?
Ska jag beställa en byggsats för garaget eller köra lösvirke?

Jag var helt inställd på byggsats men sa vår KA att det kan vara jobbigt med att det kommer som en massa småsegment av väggen för att det ska vara hanterbart och att det då blir många skarvar och det kan vara svårt att få ihop dem på ett bra sätt. Han menade på att det blev typ samma pris att anlita snickare och köra lösvirke. 2 snickare gör det på en vecka sa han. Jag tyckte det lät optimistiskt men jag vet ju inte.
 
Jag köpte min grund från Grundmäklarna. Jag har inte så mycket att gämföra med, men det krävs en extra träform för att staga upp deras typ av garagelement och gjutarna var inte direkt förtjusta i detta. Den stora fördelen är att när gjutningen är klar så har du en färdig klack att lägga syllen på. Prismässigt är de helt ok, och en fördel är ju såklart att allt kommer från en och samma leverantör.

Jag räknade lite mellan lösvirke och byggsats, och känslan är att du får en mycket klenare stomme i byggsatsen mot lösvirket. Hållfasthetsmässigt är det nog inga problem, men det beror på hur mycket isolering du vill kunna sätta osv. De flesta byggsatser jag kollade på var även oisolerade som grundutförande. Att en snickare sätter upp det på 1 vecka låter inte rimligt men det beror ju så klart på när man säger att det är färdigt :)
 
Tack för tipset. Ska kolla in dem.

Jag fick offert från Lundqvist trävaru. 89200 inkl moms och frakt. JAg kan inte alla snickartermer så jag skriver här så får ni säga om det verkar bra:
6x9.6x2.7m
Väggblock br 1.2m stdpanel
Takstolar 16gr färdiga gavelspetsar
Knutbrädor, vindskivor, takfotsbrädor, foder, takreglar för 33c, underspikning, hammarband, syll
Väggregel 45x170
Armerad kondensplast
Benders svarta ytbh 2-kup palerma takpannor
1 takskjutport 49x21 m motor och fjärr
2 dörröppnignar
3 fönsteröppningar

Hur låter det?
 
Utan att räkna för mycket på det så är det nog rätt hyggligt pris. Men om jag fattar rätt så ingår inget på insidan, ingen OSB, gips eller isolering., eller? Min grund med golvvärmepaket gick på 46´ inkl moms, sen tillkommer grävning och återfyllnad (100 ton i mitt fall) ca 10 000 för alla rör, böjjar och brunnar. Betong 12 m^3 och kostnad för gjuthjälp (8000 ex moms). Du borde ju hamna rätt nära då det bara skilljer 5 kvm i yta mellan våra byggen. Jag tror min grund slutar strax över 100´ Då har jag gjort allt "kroppsarbete" själv, men samtidigt inte sparat in på något.
 
Ja det är nog utan en massa invädigt.

Vad gick resten av ditt garage loss på? Ovan grund alltså.

Det här fick jag från lövångers bygg som jag också hört ska ha bra pris. Totalt 106000kr.
 
  • garage.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bygger i Södertälje. Ovan platta så kostar mitt lösvirkes garage 162tkr. Garaget är 49 kvm med en garageport. Stommen är isolerad med 140 mm ull. Taket består av spåntat virke med papp och betongpanner. Isolering 280 mm. Utvändigt finns lockpanel 22x140 . Invändigt är har väggarna osb och gips. El finns med två element plus ett antal uttag i väggar och tak.Innertak glespanel med gips. Naturligtvis finns avlopps brunn. Kollade med mellbergs mfl och inga företag kan konkurera med mitt lösvirkesgarage avseende kvalitet och pris. Priset för plattan ca 3000 kr kvm med 200 mm isolering.
 
Mikael_L
Ser man på pris och kvalitet så är det väl inget som slår lösvirke.

Bygga stommen är dessutom det minsta, snabbaste och roligaste jobbet. :)
 
Jag har snart fått klart 78m2 med förberedd ovanvåning, 2 el-portar, golvvärme förberett i plattan, el, belysning, samt luftvärmepump för strax under 250000:-
145mm isolering i väggarna, OSB bakom gipsen.
Spontat tak med Benders betongpannor.
Halvmånefönster på främre gaveln upptill för dryga 8000:- (ink foder, och salning).
 
Jag har aldrig sett en byggsats som kan konkurrera med lösvirke i pris och kvalitet, byggsatser ser alltid klena ut tycker jag. Håller me Mikael_L i övrigt också, det roligaste jobbet är att snickra stommen så varför hoppa just det?
 
Jag har räknat ihop en varukorg på byggmax för att se vart man hamnar med lösvirke:

Väggar:
panel - 45regel - utegips - 195regel med isolering - fuktspärr - 45regel med isolering - OSB - Gips

Tak:
Råspont, bärläkt, ströläkt, underlagspapp, Jönåkerpannor, hängrännor, takgips, 335 isolering, vindskivor plåt

Övrigt:
15cm lecablock, tryckt syll med isolering, två fina dörrar U=0.8, 3st öppningsbara 3-glas fönster.

Då landar man på ca 71000kr. Det som saknas då (kan ha missat nåt) är takstolar, underspikning, garageport, beslag/spikplåtar, spik samt spill. Säg att takstolar kostar 1000kr/st så får man lägga på 8000kr där. Garageport 20000kr, spill 5000kr och smågrejer 5000kr.

Summa: 109000kr.

Ska man lägga på samma fönster och dörrar på Lundqvist så kostar det garaget 105000kr utan råspont och oisolerat. Lövångers blir då billigare eftersom det är isolerat för samma pris, men är också utan råspont och med klenare virke och isolering jämfört med lösvirke.

Hur många timmar ska man budgetera ungefär för momenten stomme/yttervägg, takstolar/yttertak, isolering/innertak/innervägg. Funderar på att leja bort en del av jobbet så jag inte bränner ut mig...
 
En annan fråga (vill fortfarande gärna ha tips på tidsåtgång) är om det är en bra idé att låta någon fixa marken, sedan köpa och lägga grunden själv, sedan ta in nån som gjuter. Vad tror ni? Är det knepigt med avloppsrör och sånt?
 
Mikael_L
På ca 5 dagar reste vi regelstommen och la råspont på ett 40 kvm garage med 27° takvinkel.
Vi var två st amatörer.

På ca 8 timmar slog jag ihop 9 st takstolar, jag blev förvånad över hur fort det gick, då det tidigare under året tog lika lång tid att göra 5 st friggebodsstolar som dessutom var mindre. Men tydligen ger övning färdighet. :)
Sen reste jag ensam gaveln på garaget.

Sen jobbade vi två st i 3 dagar, då hann vi med resten av väggarna, montera takstolar och vi hann även råsponta halva taket, ca 8 timmar per dag.
Sen var jag ensam igen, råspontade resten och rensågade taksprånget under en lång dag, 9-10 timmar.

Underlagspappen fick jag på ensam under ett jättejobbigt maratonpass på 12 timmar.
Tyvärr var det sent på året, kallt och frost på taket på FM och det frös även på på kvällen, tidigt mörkt, så sista timmarna blev i sunkigt arbetsljus. Kylan gör klistret och pappen svårjobbad.
J*** skitdag, jag ryser fortfarande. Gör du detta under sommaren och ni är två är ni jättesnabbt klara.

Sen har du säkert en eller två arbetsdagar till för två pers, lite trekantslist, vindskivor, ströläkt, bärläkt osv osv.
Sen sätter du vindskyddsväv eller asfaboard och spikläkt på en dag.

Panelar hela garaget på ett par tre dagar, iaf om ni är två.
(Jag ska erkänna att jag har en spikpistol)

Men jag tror ni har gjort det mesta av utvändiga arbetet på stommen på 12-14 dagar om ni är två och har hyggliga verktyg, en spikpistol t.ex. sparar en eller 2 arbetsdagar.

Sen kan du börja med invändigt, isolera, sätta innerväggar osv.
 
  • garage20081015.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage20081017_640.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage20081127_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mikael_L
steppen7 skrev:
En annan fråga (vill fortfarande gärna ha tips på tidsåtgång) är om det är en bra idé att låta någon fixa marken, sedan köpa och lägga grunden själv, sedan ta in nån som gjuter. Vad tror ni? Är det knepigt med avloppsrör och sånt?
Exakt så blir det för mig med huset. Men det kan vara knepigt att hitta någon som vill åta sig endast gjutningen. De flesta vill offerera en hel grund i paketpris, för då kan dom tjäna 60-100' på dig för 1 veckas jobb istället för 5-10' för en dags jobb.

På garaget hade jag grävare sen gjorde jag allt själv, inkl gjutning.
 
Redigerat:
Steppen: Jag har hela tiden tänkt att bygga lösvirke. Maskinhall på ca 20x10m 4m innertakshöjd. Jag trodde hela tiden att Lövångers levererade färdigkapat virke bara. När jag insåg att det var väggmoduler och tom färdiga gavelspetsar osv så började jag fundera på om inte detta var rätt alternativ ändå. Jag har ju räknat på grövre dimensioner och cc60 och Lövångers levererar cc120 och klenare dimensioner som standard. Mot tillägg motsvarande virkespriserna ungefär, så får man ju det man vill ha och det handlar ju om småpengar även på ett bygge i denna storlek. Jag är helt klart sugen på Lövångers.

Ang. grunden så tänkte jag göra precis som du säger. Men jag har egen grävmaskin iofs. Schaktar ur, fyller med 0-80 alt grövre samkross 20cm och 20cm 8-16 dränerande. Har beslutat mig för färdiga element. 12cm platta och 9100's armeringsmattor (centrumarmerat). Sedan tar jag in proffs på gjutdagen. Det gjorde jag sist jag gjöt och även fast det var nervigt så var det nog ingenting mot för vad man skulle få uppleva om man stod där och skötte det själv. Resultatet vart perfekt och det kostade småpengar. Misslyckad gjutning är ju något man får leva med plattans livstid ut såvida man inte vill kosta på enorma pengar. Speciellt jobbigt var det då en del skulle vara plan och sedan fall till två avloppsrännor. Inget jag skulle ge mig in på själv, någonsin.
 
  • Gilla
Leffe64
  • Laddar…
Fint Mikael! Nu har jag oxå en hygglig tidplan för stomresningen :=)

Jag gjorde likadant med grunden. Jag fortsatte från färdig makadambädd som var i princip på rätt höjd. Det som tar tid är att väga av stenflisen till en jämn yta att sätta kantelementen på, jag hade en rotationslaser och vet inte hur jag skulle klarat mig utan! Totalt har jag nog lagt 2 veckor fulltid ( 1månad på kvällar och helger) på att färdigställa grund och dränering. Gjutaren räknade lite snabbt på det och kom fram till att mitt jobb var värt ca 20 000. Men det är mycket jobb, och tungt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.