Status
Tråden går ej att kommentera.
Nonkan skrev:
Har lusläst tekniska handboken men det står inget om det i den heller. Det borde inte vara bra att korsa om du ska följa guide in, det finns väl bara en inställning för det.
Behöver bara följa guide in med den långa guiden som försvinner ur min illustration. Tack för lusläsningen även om det inte gav något, jag får prova helt enkelt. :)


I helgen hoppas jag få tid att släppa ut klippare nummer två.

Den första tuffar på fint förutom att den nu på kort tid fastnat tre gånger på rötterna intill en ekstam, gick bra i över en vecka men nu verkar den ha kommit på hur den ska få vila extra. :p
 
Vår käre AM220AC, aka Klippo, har lite problem med lokalsinnet.
Jag fångade honom på film två gånger i ett synnerligen förvirrat tillstånd. Se själv här:

http://godast.com/vilsen_am_1.wmv
http://godast.com/vilsen_am_2.wmv

I första scenen har jag vänligt men bestämt bett Klippo att parkera i laddstationen. Den skymtar till vänster om trappen, med tak ovan.
Det verkar som han lyckats få ögonkontakt med stationen, men får som synes svårt att ta sig runt trappan.

I den spännande uppföljaren kom jag på honom när han var på väg hem för att ladda. Då blev han plötsligt fullständigt bananas mitt på gräset! Värt att tillägga är att jag har en guidekabel som går precis i krokarna där han gör sina piruetter. Han lyckas trots allt hitta hem till slut, och det verkar då som han följer just guidekabeln.

Kan det vara taket i plåt som spökar? Eller är det den förbaskade trappen? Jag vill ju helst inte flytta hans hem..

Finns det någon bot för detta? Varken hårda ord eller påhejande peptalk verkar hjälpa.

Mvh
Villrådig fyrkant
 
Första filmen, har du begräningskabel runt trappen? I manualen varnar de för att just det där kan hända, när man har ett hinder nära laddstationen. Kan du flytta stationen längre från trappen?

Andra filmen, ligger guidekabeln nära begränsningsslingan? Kanske blir den förvirrad vilken av dem den ska följa? Komplex trädgårdsform och/eller mindre korridorsbredd kanske hjälper?
 
Nu har jag en ny fråga.

Vi har en stor fyrkantig tomt och huset ligger mitten. Fram till huset har vi lagt en gång med kantsten med ölandssten i mitten. Kan automower köra över denna gång?
 
Tobbe: Yes, begränsningskabel runt trappen. Nog kan jag flytta stationen från trappen. Bara lite skarvande, flytt av tak och omgrävning av guidekabel, så helt okomplicerat är det tyvärr inte. Hade en tanke att förhindra att Klippo "ser" stationen genom trappen, genom att sätta upp något som spärrar den signalen. Vad det nu är för signal, men en bit plåttak borde stoppa det mesta. Kan ju testa med att skruva bort taket och ställe det på högkant vid trappen.

Guidekabeln går ut ca 5-6 meter från stationen, sedan viker den av parallellt med begränsningsslingan. Låter väl inte för nära, eller? Har normal trädgårdsform. Kan ju testa med komplex.

Tack för idéerna.
 
fyrkant skrev:
Tobbe: Hade en tanke att förhindra att Klippo "ser" stationen genom trappen, genom att sätta upp något som spärrar den signalen. Vad det nu är för signal, men en bit plåttak borde stoppa det mesta. Kan ju testa med att skruva bort taket och ställe det på högkant vid trappen.

Tack för idéerna.
Bara för din infromation så känner min klippare av stationen som står på andra sidan garaget :) Dock inget problem för mig, har en guidekabel som styr honom in på den rätta vägen.
 
tänkte sätta på en GPS på AM...bra om den blir stulen..
var köper man en sån.?..och vad kan en sån kosta
 
Pojen skrev:
Bara för din infromation så känner min klippare av stationen som står på andra sidan garaget :) Dock inget problem för mig, har en guidekabel som styr honom in på den rätta vägen.
Oo, se där. Mitt lilla plåttak känns plötligt aningens underdimensionerat.. :)
 
har problem med att nu när jag startade upp den efter vintern så står den å laddar (laddström ca 0,4A) å aldrig vill gå ut å klippa
 
jmw skrev:
Vi står just i begrepp att beställa en 220 till vår tomt. Det finns endel frågetecken angående installationen. Vi har egentligen 3 zoner som alla avgränsas med en grus eller asfaltsgång. Som jag förstått det hela klipper den helt slumpmässigt och därmed är lär den zonen där laddstationen installerats bli mest välklippt. Hur tycker forumet att vi ska arrangera trådar, laddstation och programmering av AM:en?
Bifogat ligger en ful ritning- fråga gärna om nåt är oklart. Tomtytan är ca 1600kvm.

Mvh,

John
Är vägarna i nivå med gräset så att den kan korsa? Jag fattar inte riktigt vad du menar med de röda markeringarna faktiskt. Jag kan rita in hur jag hade lagt slingan, men inte ikväll, det är sovdags :)
 
magnil skrev:
Finns vad jag kan se inget sätt att den att att gå tre dagar i veckan 20.00-06.00 (förutom att sätta klockan fyra timmar fel)?
Näe, det blir fler dagar i så fall.

Det är faktiskt ganska snålt med minne i klipparen, så det finns inte plats för hur mycket funktionalitet som helst i menyerna. Det får inte bli för plottrigt heller.

4 h fel är nog enklaste lösningen...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Behöver bara följa guide in med den långa guiden som försvinner ur min illustration. Tack för lusläsningen även om det inte gav något, jag får prova helt enkelt. :)


I helgen hoppas jag få tid att släppa ut klippare nummer två.

Den första tuffar på fint förutom att den nu på kort tid fastnat tre gånger på rötterna intill en ekstam, gick bra i över en vecka men nu verkar den ha kommit på hur den ska få vila extra. :p
Prova är det bästa. Det brukar ju ge sig...

Bra att det funkar med den första i alla fall, trots trädet. Det finns en anledning till att det ligger med extra knivar när man köper dem. Vi brukar räkna med 1 mån justeringstid innan man kan slappna av helt. Det är alltid något litet man missat och klipparen hittar missarna, det är nog det enda man kan vara säker på.

Helgen är räddad med några hundra meter slingläggning helt enkelt ;)
 
fyrkant skrev:
Oo, se där. Mitt lilla plåttak känns plötligt aningens underdimensionerat.. :)
Fjärrsignalen är ganska stark som sagt. Det du kan testa är att ställa in fördröjning på guide vid "följ slinga in" till kortare tid. Då är det troligare att den följer guiden istället för att söka fjärrsignalen.

Annars är nog flytta stationen det mest optimala ur funktionssynpunkt, även om det är mer jobb initialt.
 
raketarsle skrev:
har problem med att nu när jag startade upp den efter vintern så står den å laddar (laddström ca 0,4A) å aldrig vill gå ut å klippa
Går den i MAN-läge? 0,4A är för lite i alla fall. Prova att putsa blecken på stationen och klipparen, det kan vara dålig kontakt.

Kolla även så att kabelskorna till laddblecken på stationen sitter fast. På senare årsmodeller är de skruvade och på tidigare bara påskjutna. Är det den senare så kolla att de sitter ordentligt.

Hur många driftstimmar har den totalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.