Mikael_L
Jag är väldigt rådvill och kommer uppskatta all hjälp jag kan få oerhört mycket.
Jag kan ju nästan ingenting om VVS-biten ... :S

Jag tänkte använda denna tråd för att ställa alla möjliga frågor, men jag börjar helt enkelt med det snaraste, och detta borde jag tagit tag i tidigare, för i morgon börjar grävningen. :O

Min första fråga gäller där inkommande avlopp kommer in i huset. Som röret nu ligger är inte så väldigt mycket att göra åt, inte heller var WC och annat ska vara i huset.
Inkommande rör kommer att komma in nästan precis där WC på bottenplan ska stå, och den ska stå mot en yttervägg, ev ändringar av detta innebär flera tråkiga böjar på avloppsröret just utanför huset.

I min tidigare tanke skulle avloppet ligga på sitt (nästan) frostfria djup hela vägen in under kantbalken, och först därefter (alltså innanför kantbalk) böja upp i 45° mot WC och sen avslutas med en sista 45° under där WC ska stå.
Men nu har vi plötsligt möblerat om, så WC står mot yttervägg, och därför medför samma sätt att dra det hela att avloppsröret kommer börja sin bana upp mot markytan redan innan kantbalken, se bild.

Blir det tokigt ifall vi gör så här?
 
  • avlopp_ink.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får väl hoppas att du inte har inkommande avlopp till huset!? ;):D

Risken att det fryser i avloppet är väl minimal då det aldrig står något vatten i den del som faller brant från huset.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Man får väl hoppas att du inte har inkommande avlopp till huset!? ;):D
Nä formuleringen var väl inte lysande, men det känns däremot som inkommande då jag nu drar det mot huset. ;)

Risken att det fryser i avloppet är väl minimal då det aldrig står något vatten i den del som faller brant från huset.
Precis så tänker jag också, med 45° fall ska det väl minst sibirisk kyla för att det ska hinna frysa det minsta. Sen rinner det ju varmt vatten genom då och då.
Förutom detta så har jag tänkt ha randisolering runt grunden, och jag kan ju förstärka den lokalt.
 
242195-avlopp_ink.jpg
Du ska väl ha lite isolering av marken runt om och en dränering.
I hörnen ska du lägga än mer då kylan kan ta sig in/värmen ut från 2 håll.

Protte
 
Mikael_L
Ja, precis så som din bild ska jag göra. Men sen förstärker jag nog med en till extra cellplast precis ovanför rören. Denna kommer dessutom följa ledningen en lång väg. För idag stötte vi på berg vid grävningen :S, så avloppet kommer bara ligga på ca 1 meter djup rätt långt från huset.
 
Mikael_L
Ja dåså. Då ligger avloppspipan ut från huset på plats nu.
Lagt rör ligger ... :D

Det blev ungefär som vi skissat, dock kommer det nu upp vid sidan av toastolen så det blir en kort bit nästan horisontellt eller troligtvis 15° nedåtlut, sen rakt ner.

Då tar jag nästa bit. Avloppen i hela huset. Här har jag nog inte sådär jättemycket funderingar, men lite finns det ju allt.
Jag bifogar en planlösning samt en planlösning där jag ritat in det jag tänkt i avloppsväg.

Planlösningen stämmer inte på cm direkt, men visar i princip hur allt ligger och avstånd på en dm när iaf, det spelar nog ingen roll i vilket fall.
 
  • planlosn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Lite förklaringar.
1. En styck vask (eller ho), till höger om spisen. Denna är inte spikad, den kan utgå, men det är nog bäst att dra en pipa dit iaf.
2. Den vanliga diskhon, den är ju garanterad.
3. Avlopp till diskmaskin.
4. En fundering på en extra avloppspipa som medger en ev framtida omplanering av köket.
5. Tvättställ i badrum.
6. Toa i badrum.
7. Golvbrunn för dusch (eller ev badkar)
8. Allmän golvbrunn i tvättstuga/teknikutrymme. De två fyrkantiga sakerna till höger är TM rsp VP, den övre = TM den nedre VP.
9. Avlopp för tvättmaskin och ev en vask på någon arbetsbänk längre upp efter den väggen. Den inritade dörren ska skippas och det blir en arbetsbänk eller liknande där istället.
 
Har du bara EN toalett i huset?
 
Mikael_L
Då kommer frågorna här då.

Vad skulle ni dragit upp i väggarna?
Toa och golvbrunnar kommer ju givetvis upp i golvet (toa mot yttervägg = dåligt för en vägghängd, eller hur?). Men tvättstället i badrummet och hoarna i köket, är det bättre att låta pipan komma upp inne i väggen och dra ut den ur väggen på lämplig höjd?

3. DM. skulle ni dragit en egen pipa till den eller bara hakat på utloppsslangen på anslutningen vid vattenlåset under diskhon?

Dimensioner? Jag inbillar mig att jag bör ha företrädesvis 75mm överallt, 110 till toa.
Men upp till lilla hon 1., där är kanske en 50mm lagom (eller tillräckligt)

Sen kan ni gärna nämna eller ta upp allt ni tycker jag bör tänka på eller om det är något som verkar underligt/tokigt.

Ja just det. Det blir ju en 110-pipa upp till övervåningen också. Den går nog upp på höger eller vänster sida om ytterdörren, så fort vi bestämt vilken sida toastolen ska vara på, där uppe.
Sen kommer den pipan fortsätta upp på taket, som en 75mm, för avluftning.
Räcker det med denna avluftning?
Behöver jag någon avluftning för avgreningen till 1,2 och 3, eller 8 och 9?
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Har du bara EN toalett i huset?
En på övervåningen också.
Sen har jag faktiskt en ute i garaget med :D, men den blir kanske bortrationaliserad när huset är klart. ;)
 
Mikael_L
Vad finns det för nackdelar med 50mm rör?
 
Mikael_L skrev:
Vad skulle ni dragit upp i väggarna?
Toa och golvbrunnar kommer ju givetvis upp i golvet (toa mot yttervägg = dåligt för en vägghängd, eller hur?). Men tvättstället i badrummet och hoarna i köket, är det bättre att låta pipan komma upp inne i väggen och dra ut den ur väggen på lämplig höjd?
Det är bara avlopp som får komma upp från golvet enligt regelverket såvida det inte är en renovering. Antingen drar du mao vattenledningar i en vägg (innervägg) någon dm upp från golvet (se regelverket för exakta mått) och drar sedan resten utvändigt, eller så kör du den jobbiga, snyggare varianten och drar det mesta i väggarna så att det kommer ut direkt till dusch, tvättställ, toalett etc. En kompromiss känns tilltalande där dusch kommer direkt från vägg och resten kommer upp under tvättställ och går vidare till toalett utvändigt...
 
Mikael_L
Ja om färskvattnet har givetvis också funderingar, t.ex. vilket fabrikat jag ska välja.

Vi kan börja med att slå fast:
Jag kommer utföra arbetet själv, så då blir egenskaper som färre komponenter, tydliga instruktioner och anvisningar, bra support, att det inte kräver specialverktyg osv de viktiga egenskaperna.
Pris t.ex. är av underordnad betydelse.

Sen ska jag (givetvis?) köra med PEX- rör i rör.

Vilket/ vilka fabrikat är de bästa för en "själv är bäste dräng"-typ som jag?
 
Jag skulle rekommendera UMEVA även om Nordmaling påstår att de har sveriges bästa vatten.

Protte
 
Mikael_L
Inget dumt förslag, men det blir förbålt långa rör. Undrar hur länge man får spola för att få kallt vatten då. ;)

Men du har inte något tips på fabrikat av rör då?
Jag känner i princip bara till Uponor/Wirsbo, men det finns kanske andra bättre kandidater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.