DSC03082.jpg

Vill ju bara kunna lägga bilder på ett litet snyggt sätt som alla andra. :)
 
Redigerat av moderator:
Finns det en forumgud som styr upp mina misstag?

Tack till denna forumgud.
 
Styrman skrev:
Jag ger upp.


Vill ju bara kunna lägga bilder på ett litet snyggt sätt som alla andra. :)
Sjysst.. vad fick du betala för dörren? har funderat på att ha en glasad dörr, men vad jag hittat är det snordyrt...

Hursomhelst tanken är att sova, äta frukost och kanske spendera kvällen i friggeboden. Den lär väl framförallt användas på sommaren och då har man väl roligare saker för sig på dan.

Utsikten sydväst (tror jag det blir) är hyffsad, tomten ligger typ 100m från vattnet och det är en annan tomt mellan vattnet och vår tomt, men vår tomt ligger rätt mkt högre än den "framför" oss så man slipper se andras hus.
Tomten där jag tänkt bygga är relativt platt, har inte gjort nån mätning men jag gissar att det diffar 20 cm eller nått. Laddar upp en bild på utsikten (återigen, typ i sydvästlig riktning) och där jag märkt ut ungefärlig yttre vägg med lite stockar :)
 
  • PICT0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren köptes på http://www.bygghemma.se/?gclid=CP6Z8Ifu4KECFQQE3godjwyPKQ

Den var inte billig. Tror den gick på ca 6200 kr.
Leta på blocket och du kan bygga hela friggan "runt" dörren.

Jag har en vanlig dörr i andra gaveln vilket kan anses som mycket onödigt men det är en förutsättning för maximal funktion.
Kolla hos glasmästerna för udda glas utan karm. Mina kostade en flaska starkt för dom tre du ser på bilden.
 
Bildfunktionen är inte helt perfekt ännu ;)
Jag har städat de trasiga inläggen
/Mats_O
Moderator
 
Styrman skrev:
...Personligen ser jag ett fokus på bra mysmöjligheter vid svårt regn.
Då behöver man ett litet barskåp, en snygg kaffemaskin, ett soffbord, två sköna fåtöljer, en tv, eventuellt en "knullgunga". :)

Kör hårt!

Nu ska jag ut och bygga på min friggebod.

Nu vet jag hur jag ska övertala sambon till att vi ska bygga en friggbod i sommar...d^_^b
 
en helt galen idé för friggebodar:) den får ju bara vara 15 kvadrat, men är det något som säger att den INTE får ha en källare?...15 kvadrat på ovanvångingen och ett antal i källarenen trappa ner? :)
 
kallstrom_74 skrev:
en helt galen idé för friggebodar:) den får ju bara vara 15 kvadrat, men är det något som säger att den INTE får ha en källare?...15 kvadrat på ovanvångingen och ett antal i källarenen trappa ner? :)
Det finns inget skrivet om att man inte får ha källare, det man kan läsa i boverkets PDF om friggebodar är:
I förarbetena till lagen finns inte något nämnt om källare och det finns inte heller något vägledande rättsfall. Den som funderar på att bygga en källare bör kontakta byggnadsnämnden

Det är ju onekligen lite intressant, men går nog bort för de flesta :)
 
Min förre svåger byggde en friggebod med de gamla reglerna, 10m2, med bastu och omklädning och i källaren hade han pump och reningsanläggning för poolen... det var helt ok med kommunen...d^_^b
 
Hej !
Skickar bilder på vår planlösning
 
  • P1010004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
p169suc skrev:
Hej !
Skickar bilder på vår planlösning
Sjysst! Hur används er frigga och är ni nöjda med planlösningen? nånting ni hade ändrat om ni byggt om? Hur gör ni med förvaring, ser i princip ingen? eller är det bara för gäster som bara stannar nån dag?
 
pjkw skrev:
Sjysst! Hur används er frigga och är ni nöjda med planlösningen? nånting ni hade ändrat om ni byggt om? Hur gör ni med förvaring, ser i princip ingen? eller är det bara för gäster som bara stannar nån dag?
Hej igen!
Denna ska användas av våra tre barn .Förvaring finns endast under sängar och under trinettkök.Vi bygger nu en till men med endast dubbelsäng.Vi är mycket nöjda med planlösningen, mycket praktiskt med toa och dusch.Pulpettaket har en lutning på 12 grader.
 
p169suc skrev:
Hej igen!
Denna ska användas av våra tre barn .Förvaring finns endast under sängar och under trinettkök.Vi bygger nu en till men med endast dubbelsäng.Vi är mycket nöjda med planlösningen, mycket praktiskt med toa och dusch.Pulpettaket har en lutning på 12 grader.
Ok, vad innebär det för högsta resp lägsta innretakhöjd? Är det gjuten platta eller plintar? Bjuder du på nåra yttre bilder också? =)
 
Du skulle inte kunna få till just en planlösning på den ;)
Vorde rätt bra att ha den skissen som komplement till bilderna
 
Hej, är det någon som har koll på om ett växthus räknas som komplementhus. Det skulle i så fall innebära att man skulle räkna av den arean från en friggebod. Det blir liksom inget kvar att bry sig om då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.