Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fricke skrev:
Hej!

Har beställt en 230 och väntar leverans!

Har en fråga ang begränsningkabel och hur klipparen följer den in, när man sätter i inställning att den skall följa den in, följer den alltid kabeln åt samma håll? åt höger eller vänster?

MVH
Tobias.
Den går alltid på vänster sida om kabeln (har jag för mig :s) i alla fall. De vi har installerat brukar gå åt lite olika håll beroende på var den hakar på kabeln, oftast tar den närmaste vägen på guideslingan, dvs den går inte alltid längs kabeln som går till mittkontakten på stationen.
 
imported_peter skrev:
detta är inget man kan ställa in eller?? att klipparen alltid backar när han kommer till en kant...

eller har någon en annan lösning...??

man kan inte få klipparen att klippa ett varv längst med kabeln...?? det skulle göra under för mig...
Näe, det går inte att ställa in. däremot beter den sig lite annorlunda vid vändning beroende på vilken trädgårdsform du valt, öppen, normal elller komplex. Har du provat att byta?

Du kan maila in ett förslag om att klippa längs slinga till HVA kanske? Det borde inte vara så komplicerat att få in i mjukvaran om tillräckligt många efterfrågar det.

En alternativ lösning är bredare kantsten ;)
 
frhe skrev:
Hur säkert är stöldskyddet och kodlåset? Finns det något sätt att låsa upp den utan att kunna koden? T.ex. på serviceverkstäder etc? Finns det någon sådan metod är ju låset helt värdelöst eftersom det sällan tar så lång tid innan verktyg för att låsa upp stulna maskiner sprids på svarta marknaden. Ffa när det handlar om saker i den prisklassen som i princip bara är att gå och plocka i trädgårdarna.
Nonkan - vet du hur pass säkert kodlåset är? Finns det någon möjlighet att "dyrka" upp det?
 
Angående resonansoljudet så är det magiskt borta... Gillar saker som lagar sig själva.

Tack för tipset med skräp mellan/under tallriken Nonkan. Jag tog bort skyddstallriken, men kom inte vidare . Tyckte att knivdisken mm inte gick att plocka bort utan för stort ingrepp. Var lite för rädd om garantin...

Angående maskrosorna så finns de kvar i min matta. De blommar på låg höjd ibland, oftast hinner de inte bli frökapslar av dem. Blanden brer de ut längs marken så att klipparen inte når dem. Vi har några härligt stora exemplar! :p

De ger sig säkert efter ett par säsonger. Undrar om jag inte hört att de är tvååriga... (eller tråriga, eller fyr.... :rolleyes:)
 
dengroth skrev:
Nonkan - vet du hur pass säkert kodlåset är? Finns det någon möjlighet att "dyrka" upp det?
Se inlägg #60...

Det borde inte gå att dyrka det. Och skulle man måste man ändå köpa slinga. Sen går ju stöldskyddet in vid första kontakt med ÅF. Det är helt enkelt meningslöst att ta en, så jäkla mycket pengar är det inte för allt krångel.

Ska man sno någon typ av maskiner för uteanvändning så är det proffsmotorsågar. Helt oregistrerade (än så länge), svåra att spåra, lätta att bära, mycket pengar (en bra såg kostar 7-10000 ny) och en stor andrahandsmarknad. Det är lite märkligt att många tycker AM är dyr, en motorsåg är en såpass mycket enklare konstruktion.
 
Nonkan skrev:
Se inlägg #60...

Det borde inte gå att dyrka det. Och skulle man måste man ändå köpa slinga. Sen går ju stöldskyddet in vid första kontakt med ÅF. Det är helt enkelt meningslöst att ta en, så jäkla mycket pengar är det inte för allt krångel.
Tack, hade missat inlägg #60.

Problemet är kanske att tjuvarna inte känner till detta. De vet bara att en AM är värd massa pengar och stjäl därför. Och om klipparen är helt obevakad så varför inte. Tillfället gör tjuven och de lämnar knappast tillbaka stöldgodset när de upptäcker att det är oanvändbart. Har du någon uppfattning om hur vanliga AM-stölder är?
 
La ut en enkel slinga till min 230 för att se den jobbar innan jag lägger den "riktiga slingan" i princip bara en fyrkant på 8x5 m satta laddaren ca 2 meter från ett hörn.

AM hittar inte hem, den går till laddaren men träffar inte rätt utan står och buffar på laddaren och vänder efter en stund och kör ut igen och testar sedan igen men inte blir det bättre.

Har helt grön signal på slingan.

AM här helt ny aldrig använd tidigare.

Länk till film ca. 15 mb

http://lx1hpa.bay.livefilestore.com...KSCFAgTuQIMvaiQeh5jyvkS/DSC00017.wmv?download
 
Redigerat:
AM hittar inte hem, den går till laddaren men träffar inte rätt utan står och buffar på laddaren och vänder efter en stund och kör ut igen och testar sedan igen men inte blir det bättre.

Har helt grön signal på slingan.

AM här helt ny aldrig använd tidigare.
Hei Lejon!
Jeg köpte en 230ACX i forrige vecka, som hadde i närleken samme problem som du. Jeg fikk noen tips i en annen tråd på dette forumet:

http://www.byggahus.se/forum/traed-...r-alternativ-till-husqvarna-automower-18.html

I mitt tilfelle viste seg at det var feil på ladestasjonen. Jeg ringte ÅF, og de reiste hem til meg og byttet ladestasjonen (Det kaller jeg Service!! :)). Nå tusler klipperen rundt i min hage, og hittar hem som normalt. Er jättenöyd!:)

BTW: Min klipper heter "Are"..
 
Lejon skrev:
La ut en enkel slinga till min 230 för att se den jobbar innan jag lägger den "riktiga slingan" i princip bara en fyrkant på 8x5 m satta laddaren ca 2 meter från ett hörn.

AM hittar inte hem, den går till laddaren men träffar inte rätt utan står och buffar på laddaren och vänder efter en stund och kör ut igen och testar sedan igen men inte blir det bättre.

Har helt grön signal på slingan.
Låter som samma fel runningman hade på sin. Märkligt med två nya stationer som har samma fel. Ni kan ju jämföra serienummer så ser ni om det är samma tillverkningsvecka t.ex. Nu ska man inte skriva fan på väggen här, men det har ju varit en oerhörd brist på 230, hoppas de som kommer inte är framstressade. Det lär märkas ganska snart isf.
 
dengroth skrev:
Tack, hade missat inlägg #60.

Problemet är kanske att tjuvarna inte känner till detta. De vet bara att en AM är värd massa pengar och stjäl därför. Och om klipparen är helt obevakad så varför inte. Tillfället gör tjuven och de lämnar knappast tillbaka stöldgodset när de upptäcker att det är oanvändbart. Har du någon uppfattning om hur vanliga AM-stölder är?
Knarkare, fyllon och besökande på stöldturné (fördomar? jag? inte då :p) vet faktiskt exakt vad de kan sälja vidare och därmed har de koll på att AM inte är en sådan sak.

Vi har fått in en maskin på service där serviceprogrammet larmade för stöld, men när vi kollade upp det var det ett kompisbus som gått snett, kompisarna hade snott klippare som 30-årsskämt och ägaren polisanmälde samt anmälde till HVA. När han fick tillbaka klipparen drog han tillbaka anmälan hos polisen men glömde ringa HVA. Sedan sålde han maskinen och vi fick in den på service av nya ägaren.

Inga av de vi sålt har blivit stulna.

Som jämförelse får vi sälja ett 20-tal nya åkklippare varje år p.g.a stöld, och då säljer vi ungefär lika många av åkklippare som AM. Försäkringsbolagen vill gärna att man tecknar extra stöldförsäkring på åkklippare.
 
Låter som samma fel runningman hade på sin. Märkligt med två nya stationer som har samma fel. Ni kan ju jämföra serienummer så ser ni om det är samma tillverkningsvecka t.ex. Nu ska man inte skriva fan på väggen här, men det har ju varit en oerhörd brist på 230, hoppas de som kommer inte är framstressade. Det lär märkas ganska snart isf.
Hei Nonkan. Den Automower jeg köpte var en overliggare som var produserad i desember 2007, så jeg regner med at de inte er från samma batchen. ÅF hadde selvklart inte hatt dette problememet på noen annen modell som de har solgt..:rolleyes:
 
Nonkan skrev:
Låter som samma fel runningman hade på sin. Märkligt med två nya stationer som har samma fel. Ni kan ju jämföra serienummer så ser ni om det är samma tillverkningsvecka t.ex. Nu ska man inte skriva fan på väggen här, men det har ju varit en oerhörd brist på 230, hoppas de som kommer inte är framstressade. Det lär märkas ganska snart isf.
Ska ta med den till ÅF'en i morgon så får dom kolla på den, pratade med dom och dom troddde det kunde vara laddstationen som det var fel på, ska tydligen sitta någon sändare, spole i den som skickar signaler till klipparen så den ska hitta rätt och sänka hastigheten när den närmar sig, min klippare gick på laddstaionen med full fart.
 
runningman skrev:
Hei Nonkan. Den Automower jeg köpte var en overliggare som var produserad i desember 2007, så jeg regner med at de inte er från samma batchen. ÅF hadde selvklart inte hatt dette problememet på noen annen modell som de har solgt..:rolleyes:
De kanske bara hade sålt en :) Det strul som har varit har i stort sett alltid handlat om stationen, eller själva plattan/radioantennen egentligen. Inte så att alla har haft problem, men vi har bytt en hel del plattor. Dyra är de, men hittills har de alltid gått på garanti eller goodwill om det inte varit åskskadat. Så länge reklamationer sköts snyggt så kan man leva med att Sverige är testmarknad för HVA-produkter, och just sättet att hantera det som ändå har gått sönder är en av de anledningar att vi som ÅF håller AM som bäst i klassen bland robotklippare.
Andra tillverkare hör av sig och vill att vi ska sälja deras också, men ingen av dem har kunnat visa att de kan backa upp oss som ÅF på ett lika bra eller bättre sätt än Husqvarna och då får det vara.
 
Installerade vår i helgen i södra skåne. Helnöjd. Laddaren står i sol. Är de ngn som har erfarenhet av det,, tappar batteriet mkt kraft på sommaren? "Huset" som Husqvarna säljer kostar 2000kr,, lite kraftigt tycker jag,, andra snygga lösningar ngn?

:rolleyes:

//Pehr
 
Jag kör nu min äldsta Automower på femte säsongen utan batteribyte. Jag tar i och för sig in både maskinen och laddstationen på vintern (stoppa de löskopplade begränsnings- och laddkablarna i en liten filmburk med konsistensfett). Du behöver inget hus till din nya kompis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.