Nöjd Sioo-kund. Jag hittade detta forum när jag googlade. Slipade mitt 11 år gamla oljade altandäck (tryckimpregnerat) för ett drygt år sedan. Behandlade med Sioo och är jätttenöjd. Min fru tycker "att det är som att gå ut på en sandstrand".
I höstas Sioo-behandlade jag också trävirket i lärkträ till mitt uterum. Jag ser ingen skillnad på golvet på den del som varit under tak i vinter och den del som varit utan tak.
Bifogar bild.
 
  • Uterum SIOO.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt SIOO tar det över ett år innan behandlingen härdat och fungerar optimalt. Nu har det gått 1,5 år sedan min altan är blev färdigbehandad med SIOO, så här kommer en uppdatering.

Ren generellet sen trallen ljus och fin ut, inte så mycket spickbildning, men tittar man närmare ser man att det finns en del alger efter vintern.

Mvh/abbe
 
  • trall2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trall3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger altan just nu så frågan är högaktuell - Sioo eller inte Sioo??
 
J
Ingen jag talat med har varit nöjd med Sioo.

Algerna växer på och det spricker precis som obehandlat.

Ren bluff skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Hej!
Jag byggde ny altan med tryckimpregnerat virke för sju år sedan och behandlade den med SIOO.

Efter dessa år är altanen fortfarande som ny. Det är klart att det efter vintern har kommit en del alger m.m. från växtlighet runt om. Då är det bara att tvätta med vatten, milt diskmedel och en borste så blir träet som nytt igen.

I år skall jag för första gången åter göra en ytbehandling bara för att stärka träet.

Det är så skönt att slippa hålla på med en massa jobb, så som det var när jag hade min gamla altan. Den oljade jag in vår och höst och den blev bara svartare och svartare för varje år.

Bifogar en bild som jag tog i dag.

Bästa hälsningar

Göran S
 
  • IMG_3004_617x463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KarinR
  • Laddar…
hej...
en altan får man ALDRIG olja in.
samma sak angående att köra på högtryckstvätt.
med att tvätta med den gör att du öppnar upp porerna i trät, sen oljar du in å massa damm å skit i luften fastnar å drar in i träet= SVART.

en altan skall man tvätta med ytterst lite grånsopa å en piasava kvast.
detta är allt.

för min del med min trall gäller det sista jag skrev+att jag lägger påå nytt vax....
då behåller man den slät å fin...


mvh
estwing
 
  • Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
J
estwing skrev:
hej...
en altan får man ALDRIG olja in.
samma sak angående att köra på högtryckstvätt.
med att tvätta med den gör att du öppnar upp porerna i trät, sen oljar du in å massa damm å skit i luften fastnar å drar in i träet= SVART.

en altan skall man tvätta med ytterst lite grånsopa å en piasava kvast.
detta är allt.

för min del med min trall gäller det sista jag skrev+att jag lägger påå nytt vax....
då behåller man den slät å fin...


mvh
estwing
En del gillar mörka altaner/trädäck som håller. d^_^b
 
John J skrev:
En del gillar mörka altaner/trädäck som håller. d^_^b
jo det finns sånna som tycker så...
en mörk altan är en sketen altan...
 
J
estwing skrev:
jo det finns sånna som tycker så...
en mörk altan är en sketen altan...
??

Varför skulle en mörk altan vara = men smutsig altan?
 
för för att det mörka är smutsen....
varför använder dom flesta högtryckstvätten ?

när man gör det slår man sönder träfibrerna å sen brukar då folk olja in altanen vilket resulterar att oljan drar åt sig smutsen ner i träet..= svart=smuts.

mvh
estwing
 
J
estwing skrev:
för för att det mörka är smutsen....
varför använder dom flesta högtryckstvätten ?

när man gör det slår man sönder träfibrerna å sen brukar då folk olja in altanen vilket resulterar att oljan drar åt sig smutsen ner i träet..= svart=smuts.

mvh
estwing
Nej det mörka är tjära i mitt fall så att att mörkt är smuts är inte sant.

Att använda högtryckstvätt är av ondo men det var inte det frågan var.
 
oljan drar ner smuts i trallen så det blir mörkt... å du john du va intresserad av att komma å kika som du nämnt i andra trådar..
kritiserat å hånat trallen... du är välkommen nu å kika..*ler*

angående högtryckstvätt så va syftet att när folk gör det å oljar in efter så blir det ej bra....

mvh
estwing
 
J
estwing skrev:
oljan drar ner smuts i trallen så det blir mörkt... å du john du va intresserad av att komma å kika som du nämnt i andra trådar..
kritiserat å hånat trallen... du är välkommen nu å kika..*ler*

angående högtryckstvätt så va syftet att när folk gör det å oljar in efter så blir det ej bra....

mvh
estwing
Folk har oljat/tjärat bryggor och trädäck i snart 400 år i Sverige och det har fungerat fint.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
John J skrev:
Folk har oljat/tjärat bryggor och trädäck i snart 400 år i Sverige och det har fungerat fint.
blir den ljus lr mörk då?

tjärar du altanen mä?;)
man tjärar slipers.

när kommer du å kikar på trallen?

så när folk tvättar sina altaner så tvättar dom bort tjäran?
nej det är smuts.

mvh
estwing
 
J
estwing skrev:
blir den ljus lr mörk då?

tjärar du altanen mä?;)
man tjärar slipers.

när kommer du å kikar på trallen?

så när folk tvättar sina altaner så tvättar dom bort tjäran?
nej det är smuts.

mvh
estwing
Visst tjärar jag altanen. Tjära utblandad i t-röd och sedan blanda det med råpressad linolja och terpentin så ha du det bästa skyddet som finns för trät och det ger en vacker färg och god lukt i några dagar.


Tjära är svart eller mörk mörk brun det kanske du missat.

Tvätta gör man med såpa men det svarta pigmentet från tjäran har trängt in så altanen behåller sin vackra mörka färg.

Vad skulle jag komma och kika på din trall för?

Tror du att du är den enda som har vaxad trall eller vad är unikt med din ditt trädäck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.