slacker: intressant material !
Hade lätt kunnat tänka mig att bygga bokhyllan i det för att slippa måla..

uKkPWOkMq.jpg
 
Redigerat:
Här kommer ett bidrag från mig. Sideboard som skall stå i köket.
 
Ja, jävlar, här ligger man ju i lä iaf =D [Bauhaus-finansierad film om en snickargubbe deluxe/mod]
 
Redigerat av moderator:
Ja, man kanske inte är så farlig snickargubbe trots allt...

Gubben i filmen är nog mer en slöjdargubbe enligt mitt språbruk.
 
Redigerat:
Jo, slöjdgubbe får man nog säga ja. Lite väl mycket slöjdgubbe till och med skulle man kunna säga...
 
Furuchock, men kistan såg rätt häftig ut!
 
Detta verk kanske inte hör hemma inom möbelsnickeri men jag kände att den inte passa i en friggebods tråd heller efter som att jag skall ha dörren på en redskapsbod.

Dörren har måtten 1400 * 1900, 900+500.

Beskrivning hur den är uppbyggd, börjar inifrån

12mm plywood
Ångspärr
vändlimmade 45*95 och isolering
1mm inbrottsplåt
12mm plywood med frästa spår.

Låset är ett ASSA 8765.

Har fräst fals på dörren. Lilla dörren låses med garageregel/spanjolett.

Kostade: ca 1200- 1500kr. hade lite lås prylar mm hemma.

Arbetstid: Svårt att uppskatta då jag är pappaledig och springer och pillar lite så fort ungen somnat men ca 10 arbetsdagar effektiv tid då är inte torktiderna inräknade.

Bestämde mig helt enkelt för att göra en själv när jag såg vad dessa dörrar kostade. Hade ingen lust att betala 15 000kr när hela redskapsboden kostar 7500kr. Ville ju ha en "riktig" dörr och inte någon plankdörr, det skall kännas när man slår igen den.
Satsade på att få lite tyngd i den och jag tror jag lyckades då den stora dörren väger ca70kg .

Ha det bra.
 
  • IMG_1267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1271.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrar genomskärning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det där blev ju en riktigt fin dörr. Minst lika bra som en köpt dörr. Har själv planer på att bygga en slagport just av samma anledning som du sa om priset på en bra dörr. Vad har du valt för ytbehandlig, är det sprutmålat eller? Och en fråga till, vändlimmade reglar???
 
Ezcobar skrev:
Det där blev ju en riktigt fin dörr. Minst lika bra som en köpt dörr. Har själv planer på att bygga en slagport just av samma anledning som du sa om priset på en bra dörr. Vad har du valt för ytbehandlig, är det sprutmålat eller? Och en fråga till, vändlimmade reglar???
Kan länka till hur man gör när man vändlimmar; http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html . Det är inte riktigt samma finish på dörren som jag byggt men den funkar och är byggd på i princip samma sätt. Jag ska när tiden tillåter det bygga nya dubbla garagedörrar men då ska jag nog svetsa en ram istället för att göra den i trä.
 
Ezcobar skrev:
Det där blev ju en riktigt fin dörr. Minst lika bra som en köpt dörr. Har själv planer på att bygga en slagport just av samma anledning som du sa om priset på en bra dörr. Vad har du valt för ytbehandlig, är det sprutmålat eller? Och en fråga till, vändlimmade reglar???
Tackar. Jag körde med beckers fönsterfärg V och deras grundfärg V.
Den är rollad med skumroller och målad med lackpensel.

Vad vändlimmade reglar är och hur man gör hittar du här: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html

Det är ett väldigt roligt projekt så ha de så kul. Mycket pengar sparar man.

Lycka till.

 
Haha den är känd den där tråden. :D
 
Mycket snygga dörrar nick! Ser väldigt rejält ut.
 
UeWykJgNZ.jpg
 
Var får ni tag i allt schysst virke?? Hittar fan bara skit trä överallt.
 
Väldigt stilren Califali och originell. Snyggt arbete. Har du klätt dynan med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.