Hur mkt minskar premien med då ?? du måste ju sen betala en summa till ett övervakningsbolag, så jag tror man går jämt upp eller ? det du spar på premien måste du betala för att vara kopplad mot en larmcentral/falk etc.

Det där med att vara kopplad mot en larmcentral tycker jag är bullshit .. dom får och gör ju ingenting och tar tid på sig att rycka ut av de jag hört som har sånt larm.
 
m@ze:

Om du har tänkt att integrera larmet i IHC,så köp riktiga IR detektorer,om man köper s.k belysnings IR så har dom inte samma säkerhet mot transienter och solljus som en "riktig" IR har....

 
Tror att försäkringsbolagen har släppt lite på de kraven,om ni kopplar upp er mot en godkänd larmcentral...
Så var det nog.

Vi är inte uppkopplade (ännu?) och det godkände inte IF.
Minnet sviker ibland ;)
 
M@ze:

När det gäller bevakningsbolag så är det ett gissel utan dess like...

Råd:

Undvik Securitas Direct och Falck Security..

Varför?

Securitas Direct är en fristående organisation som fått tillåtelse att använda namnet så länge dom använder sig av Securitas Bevakning..

Alltså,Securitas Direct är kund precis som alla andra,när du tecknar ett avtal så ingår fri utryckning,tyvärr så blir prioriteten obefintlig på ett sådant larm,Securitas ringer massor av telefonsamtal till nära och kära för att hitta en anledning att inte rycka ut.Detta gäller även Falck Security..

På senare tid har ett nytt bolag dykt upp på marknaden Securitas Aroundio, detta funkar precis som Directen...
Enda skillnaden är att Aroundio installerar trådlösa larm..
 
Stod i Råd & Rön att bevakningsbolagen utnyttjar folks rädsla för att få kunder. Rena skräckpropagandan. Enligt tidningen så har antalet inbrott i själva verket minskat de senaste tio åren, men nyhetsförmedling och rädsla gör att man tror att de har ökat.

Personligen tror jag att inbrotten har ökat i vissa regioner men kanske minskat över landet, men det är bara vad jag tror.

Låter i alla fall som lätta pengar för bevakningsbolagen och då blir det lätt dålig kvalité på det.
 
Vi hade inbrott i vårt förra hus (-03) och det gör väll att man blir lite "nojjig" vad gäller larm och sådant. Men sedan jag monterade in larmet har det "gjort underverk" med vår 4-åring som fick stora problem med att bearbeta inbrottet.Hon kunde inte sova på nätterna och pratade inte om annat än "tjyvarna".När jag förklarade att hon fick en vakt (ir-deckaren) i sitt rum som "sa till om det kom några tjyvar" så har hon vänt helt om och sover nu tryggt i sitt rum :)

Så vår larm installation var väl mer än bara en teknikgrej som en teknikintresserad kille som jag bara måste ha ;)
 
Håller helt med om att man bör inte intgerera larmte helt i IHC/EIB systemen. Givetvis ska man ha lite roliga styrningar, tex släck onödig belysning vid tillkopplat larm etc.
Detta beroende på många olika anledningar:

*Godkännande. Du får aldrig en IHC/EIB anläggning godkänd. Ger högre premie & högre självrisk. Har du tillräckligt stora värden får du inte ens nån försäkring.

*Driftsäkerhet. En inbrottslarmanläggning skall klara minst 24 timmars reservdrift. Vilken EIB gör det ?

*Flexibilitet. Komplettera med tex en trådlös produkt i ett förråd i garaget. Inte så enkelt i en IHC/EIB.

*Pris. Det blir garanterat billigare med en egen anläggning.

*Kompabilitet. En sep anl är beprövad avseende överföring till vaktbolag, till/frånslag av väktare etc

*Utrustningen är gjord för ett enda ändamål. Inga kombinerade IR/Närvarodetektorer etc.
 
Batteribackup finns.

Felsökning lika lätt/svårt på IHC som på standard larm.

Rörelsevakter skyddar mot tjuvar när du är borta och tänder lyset när du är hemma.
Samma gäller magnetdörrkontakterna.

Nästan allt du kan koppla till ett vanligt larm kan du koppla till IHC.

Styrning av allt i huset när larmet går, det är inte många tjuvar som vill stanna i ett hus som det spökar i.
När larmet slås till kan man släcka alla glömda lampor och kanske sänka temperaturen i huset.. m.m.

Pris = något dyrare men om du ändå ska ha närvarodetektering så blir ju en anläggning billigare än två.
 
Jag ser enbart en enda nackdel :

Att premien och självrisken är högre om det inte är godkännt från försäkringsbolagen.
 
Och hur mycket billigare premie får man då???? 150.-??

Är det någon som vet hur mycket försäkringsbolagen "bjuder på"? ???
 
Länsförsäkringar släpper 15 % på premien om man har godkänt larm + brandlarm
 
Framerate, du frågade vad det är för central jag fått pris på och det är en 608'a.

Tack alla ni som har kommit med synpunkter, det kommer att bli ett trådbundet Teletec larm som har manöverenhet med textdisplay för att göra igångsättningen enklare (plus att den är snyggare... ;-)

Då är det snart bara det jobbigaste och tråkigaste kvar, att dra kabel... ;)
 
Ett bra val, Gratulerar !!
Skall du driftsätta själv (är inte speciellt svårt egentligen) eller ta hjälp av "proffsen" ??
 
En 15% säkning på premien .. vad ger det i pengar måntro ?

Låter som om det skulle bli rätt lite i rena pengar som man tjänar på att ha ett godkännt larm. Isåfall tycker jag att valet på IHC´s larm inte är så dumt ändå.
 
Hmm, alla tycks såga IHC i alla trådar åt höger och vänster... Ni som sågar, VET ni allt det ni säger efter att ha provat själva eller eller tror ni bara? Vill inte verka sur men det kommer sällan fram kommentarer om hur bra IHC är ??? Det ÄR ju bra.

Jaja... jag kommer iaf att integrera ett larm i mitt IHC-system och jag är ganska övertygad om att jag kommer att bli nöjd. De uppgifter jag fått av IHC-säljare är f.ö att PIR:arna till larmet inte är av samma typ som de som är till närvarodetektering för belysningen. Lexel har olika typer.

Att det inte sänker premien bryr jag mig inte om. Årskosnaden blir bara marginellt lägre. Jag har inte för avsikt att ansluta mitt larm till en dyr larmcentral. Jag har extraknäckt som väktare och jag VET hur bortkastade pengar det kan vara. Råkar man inte bo mitt i en storstad där det "kryllar" av väktare hinner tjyvarna i princip tömma huset innan den stackars vakten dyker upp. Där vårt hus kommer att byggas är det minst 30 min körtid från närmaste väktarcentral.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.