Mikael_L skrev:
Det var väl knappast ÄH som lurade bonna, det verkar ju vara husförsäljaren som är boven.
Precis, låter som säljarens fel.
 
De värsta bovarna hittar man i Malmö. Dessa säljare varnar folk för! Läste på Älvsbyhusforum...
 
kamilenski skrev:
De värsta bovarna hittar man i Malmö. Dessa säljare varnar folk för! Läste på Älvsbyhusforum...
Frågan är ju då...varför gör inte ÄH nåt åt sina säljare då? Jag vet att de inte är anställda av ÄH utan har egna bolag, men det är väl bara för ÄH att vägra låta dem sälja husen. Om ÄH hade varit rädda om sitt rykte vill säga....
 
Representerar inte säljaren/agenten ÄH och bör agera i enlighet med ÄHs policys och riktlinjer mm?

Många andra husföretag fungerar väl på samma sätt, att säljarna är 'egna' men ändå representerar det husmärke det säljer.
Jag har svårt att tro att husföretaget inte har krav på hur säljarna/agenterna ska agera.
 
Älvsbyhus brukar vi här i norr kalla isolerade renstängslen, ligger väl nått i det =)
 
imported_jo skrev:
Nä precis, ÄH behövs inte ,dom har gjort sitt nu, det finns nog flera andra "lågpris"aktörer som vill satsa hårdare på marknaden om ÄH skulle gå i konken och lära sig av deras misstag.
Vilken lågpris aktör då?

De näst billigaste är väl SMV? Men de är ju ändå inte i närheten av Ä-hus pris... :(
 
älvsbyhus är ju knappast nån rolls royce..
mer som en gammal östtysk bil
eller nån liten rostig fiat..
 
Mikael_L
De (få) Älvsbyhus jag har besökt har känts bra.
I supersmällkalla vintern var vi hos bekanta och då tänkte jag att "-nu ska jag väl få känna på kalla golv!" (en av de O-komfort-saker jag är allra mest känslig för. Jag går med extra tjocksockar inomhus hela vintern igenom, jag har faktiskt på mig det just nu, t.ex.)

Men se där... jag blev jätteförvånad över att golven kändes helt OK varma. Mycket varmare än lägenhetens som ändå är på andra våningen.

Jag har ärligt talat inte sett eller märkt av någon så dålig standard på ÄH att jag av den anledningen inte skulle kunna bo i ett ÄH. Men å andra sidan är jag inte heller speciellt känslig på den punkten. Jag värderar funktion tusenfalt över yta.

Pappa har en Smålandsvilla, den känns också helt OK.


Får jag helt fritt välja väljer jag naturligtvis lite bättre och rejälare byggt än Älvsbyhus, Smålandsvillan, Borohus, A-hus, Myresjöhus, LB-hus, Värsåsvillan osv osv.
Ingen tillverkare har tillräckligt mycket isolering (enligt mina önskemål), OSB eller spån bakom gips, råsponttak osv osv.

Alla hustillverkarna har sniklösningar på diverse saker som jag ser som mindre lyckade.

ÄH har kanske snikat aningen mer än de 50% dyrare husen. Men att få ett 5% sämre hus för 33% mindre pengar är ju kanske inte helt dumt.
Ja ungefär som att jämföra en Audi och Skoda, ja ... :rolleyes:
 
Om man inte råkar hamna i den 3% skaran av mindre nöjda och missnöjda köpare av Ähus, får man MYCKET HUS för pengarna. Dom flesta bygglagen är ok. Får man klantar, blir hela huset katastrof.
 
mrtux skrev:
Vilken lågpris aktör då?

De näst billigaste är väl SMV? Men de är ju ändå inte i närheten av Ä-hus pris... :(
Jag menade i första hand SMV , och vad jag hört så är dom ganska motsvarande i pris. Självklart är Ähus billigare men då får man ju ett isolerat skötselhus åt renar.
 
imported_jo skrev:
Jag menade i första hand SMV , och vad jag hört så är dom ganska motsvarande i pris. Självklart är Ähus billigare men då får man ju ett isolerat skötselhus åt renar.
Inte ens SMV är felfria. Måste be min vän skaffa renar då ;-)
 
tjena skrev:
älvsbyhus är ju knappast nån rolls royce..
mer som en gammal östtysk bil
eller nån liten rostig fiat..
Ok?
 
Mikael_L skrev:
som jag ser som mindre lyckade.

ÄH har kanske snikat aningen mer än de 50% dyrare husen. Men att få ett 5% sämre hus för 33% mindre pengar är ju kanske inte helt dumt.
Ja ungefär som att jämföra en Audi och Skoda, ja ... :rolleyes:
Precis så resonerar jag med!

Det jag hakat upp mig på är deras kassa kundhantering vid reklamation jag inte gillar. (källa: media)

/mrtux
 
imported_jo skrev:
Jag menade i första hand SMV , och vad jag hört så är dom ganska motsvarande i pris. Självklart är Ähus billigare men då får man ju ett isolerat skötselhus åt renar.
Du verkar väl insatt i SMV, om du har tid/lust så läser jag gärna varför SMV är bättre. Står i valet och kvalet på ett Ä-hus Höner och ett SMV Kalmar.

De 2st Ä-husen jag har besökt sista veckan (Höner och Torgrim) verkade för ögat hålla bättre standard än ett hus för renar.

/mrtux
 
Mikael_L
Har du sett vad renkött kostar ??? :O

Men jag förstår ju varför, nu när jag fått veta hur dom bor ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.