Nonkan skrev:
1500 med moms tycker jag låter normalt eller lite i underkant.

1200 kvar efter moms. Av det ska staten ha sin del av sociala avgifter. Killen ska ha lön. Maskinen ska flyttas fram och tillbaka med en (troligtvis) leasad bil. Bensinen till maskinen kostar lite och framförallt kostar maskinen. De jag har sett ligger som minst på runt 20000+moms.

Maskinerna lägger kabeln 5-10 cm ner.

Man måste göra 2-3 installationer per dag för att ha en chans att gå runt enbart på installationerna.

Verkar som att det är en ÅF som gör det till självkostnadspris för att slippa kundproblem med felaktiga installationer (den absolut vanligaste felkällan för en AM som inte klipper som den ska).

Som jämförelse får vi betala ca 700+moms/timme när våra datorer krånglar på jobbet, och då ingår inte framkörningsavgift.
var kontantbetalning ...:D blir ju en hyfsad timpeng då..
ja du har nog rätt kanske inte är så dyrt..
man slipper ju besväret att lägga ner den själv..
 
anden213 skrev:
...Löder du anslutningen till guidekablarna också ?
Guidekabelns anslutning till slingan i bortre ändan, ja. Skalade av lite slingan, förtennte, smälte ihop och på med krympslang.
 
Nonkan skrev:
Det där lät ganska illa. Klantigt är väl det minsta man kan säga. Det finns ju många HVA-åf i Stockholm, så det kan vara smart att sköta sig :)

När vi gör service tar vi alltid ett 9-pack knivar, byter 3 och skickar med de 6 övriga så har kunden för en säsong. Enkelt om än lite dyrare än att plocka 3 knivar från 500-packet.

Borstarna fungerar bra, men de är inte nya för i år. Har du lindar i trädgården är borstarna oumbärliga, lind släpper nåt skit (frön?) som är små och platta och de brukar klistra sig runt hjulen (gäller även vanliga gräsklippare). När det blir för mycket släpper det i en ganska ful klump.

Programversion kan du se med "snabbkoll", håll inne "0" tills det piper till, bläddra med "YES".
Tack, kollar det imorrn.

När jag skulle hämta klipparn idag så hade teknikern bytt knivarna men inte skickat med några extra så marginalen på 990:- är nog ganska fet minst sagt :)

Hela storyn med Carlsonerna som ligger i Stockholms innerstad är att jag köpte den i våras med installation där bara inst. kostade mig 2.500:- (tog 2,5 timmar). Problemet var bara att installatören drog begränsningskabeln dikt mot huset så efter en dag så var den gröna AM'n fullständigt sönderskrapad och gul om nosen. Detta ville jag självklart få åtgärdat (byte av skalet) i samma veva som jag lämnade in den för vinterservice.

Nu hade killen som gjort installationen slutat men som tur va hade jag mailat bilder och informerat ägaren om mitt problem så jag var tvunget att argumentera om detta innan man de facto erkännde detta misstag.

När jag sedan hämtade min AM efter service där då knivarna inte var bytta så var jag minst sagt väldigt irriterad så när jag återkom så ifrågasatte jag teknikern varför han sa att den var servad men så inte var fallet. Jag ville ha dessa borstar som kompensation efter allt åkande fram och tillbaka. Idag när jag hämtade den återigen så hade ägaren lagt sig i och då dom tyckte att jag hade en "dålig attityd" så blev det inga borstar utan jag blev erbjuden 200:- i kompensation!

När man bor i Stockholm så finns det nåt som heter biltullar så den kostnaden samt bilkostnad täcker inte ens 200:- så jag bad dom att behålla pengarna för det kändes mer som en förolämpning.

Så varför all denna (lite OT) i denna tråd?

Ta er tid när ni väl bestämt er för en AM och gå inte på bästa pris. I mitt fall gick jag på att Carlsonerna verkade vara oerhört seriösa men inte billigast så där drog jag en nitlott. Avslutningsvis kan jag bara återigen rekomendera en AM alla dagar i veckan då varje gång man kommer hem slipper kravet att f*n nu ska mattan klippas igen. Detta i kombination med att ni kommer att få kvarterets snyggaste gräsmatta utan att behöva lägga ner någon som helst tid. Dessutom så fixar AM "lövkrattningen" på hösten när man skickar ut den genom att helt enkelt slå sönder löven som lägger sig som ett täcke och näring.

Ha en trevlig sommar när den väl kommer!
 
vilka dagar kör ni er AM?
och hur många timmar varje gång?
klart beror på hur mycet gräs man har..
tror jag har..1000kvm
 
tjena skrev:
vilka dagar kör ni er AM?
och hur många timmar varje gång?
klart beror på hur mycet gräs man har..
tror jag har..1000kvm
Hur långt är ett hårstrå? ;)

Beror på fler faktorer än hur mycket gräs man har. Gödsel? Grästyp? (t.ex. Weibulls extra green växer väldigt sakta) Tid på säsongen.

I manualen har du ett riktvärde att börja med sen är det bara att korrigera tiden efter hur gräset ser ut.
 
har normalgräs här...
har absolut inte använt nån gödsel..eller annat som fåt gräset att växa snabbare innan..,,ville inte gå och klippa 3 gånger i veckan..
men kanske man skulle prova nu när man låter am klippa..
 
kollade med mitt försäkringsbolag (folksam) vad som gällde om AM...vanliga försäkringen räckte inte...utan behövde en allrisk..
kanske dags att hör med ett annat bolag..
vilka har ni?
 
tjena skrev:
kollade med mitt försäkringsbolag (folksam) vad som gällde om AM...vanliga försäkringen räckte inte...utan behövde en allrisk..
kanske dags att hör med ett annat bolag..
vilka har ni?
LF. Hade lite tjafs i början i och med att LF-kontoren hade olika åsikter om vad Automowern var för sorts försäkringsobjekt. Mitt lokala kontor ansåg att den måste plockas in i huset efter varje användning (!) precis som en cykel eller moped, medan farsans kontor (Borås) räknade den som utemöbel och följaktligen kunde lämnas utan uppsyn kortare tid.
Numer verkar LF köra på den senare klassningen vilket är sunt förnuft.
----------------
AM 220AC
440m2, mycket ängsröe för att tåla salt från havet.
5cm höjd, 9-13, mån-tors
 
Johan Gunverth skrev:
LF. Hade lite tjafs i början i och med att LF-kontoren hade olika åsikter om vad Automowern var för sorts försäkringsobjekt. Mitt lokala kontor ansåg att den måste plockas in i huset efter varje användning (!) precis som en cykel eller moped, medan farsans kontor (Borås) räknade den som utemöbel och följaktligen kunde lämnas utan uppsyn kortare tid.
Numer verkar LF köra på den senare klassningen vilket är sunt förnuft.
----------------
AM 220AC
440m2, mycket ängsröe för att tåla salt från havet.
5cm höjd, 9-13, mån-tors

Det är klart den ska plockas in efter varje användning, där är dom inte ute och cyklar tycker jag. Gör du inte det tar den ju onödigt mycket stryk av väder och vind under vintern...

Iofs tror jag min och deras syn på användning skiljer sig åt. I min värld används AM en gång om året, från April till Oktober eller så...
:D
 
Johan Gunverth skrev:
ELFA har också. Från 5:- styck och neråt beroende på antal.

[länk]
Tyvärr är denna länk död, något tips om var man hittar skarvklämmor/skarvdon
som fungerar för begränsningskabeln?
 
om inte AM kan räknas in i hemförsäkringen..
så gör väl inte nåt man har utomhus..
man kan ju ha ute möbler för 20 tusen idag lätt..är ju inget man släppar in varje dag ju..
blir man tvungen att ta en allriskförsäkring..så borde det ju räcka 4mån..att ha den.....då säger väl folksam att man måste ha den 1år...hmm.
får forska i det här...
 
Hejhej - är nu inne på andra säsongen med "bästa prylköp" någonsin.. :)
Undrar bara om någon har erfarenhet eller synpunkter angående åska och AM -
förra sommaren slog åskan ner uppe i vår stuga och som tur var (?)
var Rutger ute på gräsmattan och stod således fint still där när vi kom upp o hälsade på... Nu var det inget som var trasigt, utan det var bara att byta proppar i "stolpen" så var allt frid o fröjd!
Men ska man kanske ha något extraskydd?
Vi har lite svårt att dra ur sladdarna när vi inte alltid är uppe i stugan, som tipset i artikeln nedan.
http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.535407-blixten-slog-ned-i-grasklippare

Plus så är jag nyfiken på det där GPS-tillbehöret... Vår AM för en ibland ensam tillvaro uppe på landet, så det låter ju himla bra det där, men 4000+inst...:(

Angående klipptid:
AM 230ACX, ca 2000m2/öppen/4cm, må-tors 20-08
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Jag har inte hört det innan faktiskt. Du har inte kommit åt någon av programknapparna (A B C) av misstag? Grundinställningen på varje program är ju klippning heltid.

Det här är lite långsökt kanske, men om både huvudbatteriet och det lilla batteriet på kretskortet (som håller reda på tiden när det stora är urladdat) är slut samtidigt så blir tidshanteringen konstig. Men det lilla batteriet brukar räcka många år.

Nej den kör inte något av programalternativen A B C. Jag har överkollat tidsinställningen, gjort om den, satt om datum, m.m. Innan helgen fick jag ny mjukvara för att testa över helgen men den rackaren rymmer ut exakt kl:00:00 och kör på egen hand ändå. Mycket märkligt och i morgon lämnar jag in min pärla för en ordentlig diagnos. Hoppas det inte tar för lång tid, det är ju precis nu jag behöver den. :S
 
trygg hansa försäkrar inte AM på natten bara på dagen
finns det nåt försäkringsbolag...där man slipper ta extra försäkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.