Då är det så att snart ska tjejen min flytta in på heltid så att säga. Hon gör det visserligen redan men nu har hon hyrt ut sin egna lägenhet i andra hand. Nu är det såhär att jag bor i en bostadsrätt och hur brukar man lösa betalningen där så att säga? Min tanke är att vi delar på avgiften och räntorna jag betalar för lånet till lägenheten, givetvis efter ränteavdraget. Låter inte det hela rätt logiskt?

Hon var lite inne på att hon kunde vara med och dela på avgiften men det tycker jag känns fel. Det slår rätt fel för säg att jag bor i en gammal förening med en avgift på 1500, då skulle hon bara betalt 750:- även om jag haft stora lån.

Som det är idag så får hon mycket billigare boendekostnader om man ser till vad det skulle kostat att hyra en likvärdig lägenhet i området där jag bor.
 
Jag hade ett ganska lika läge. Delade räntekostnader och avgift, telefon, bredband, elräkning rakt av. Blev nog lite lägre kostnad än vad en hyreslägenhet skulle ha kostat.
Pajar kyl frys osv byter och bekostar jag det så klart.

Sen kan ni väl ändra om några år. Kanske ska din sambo bli delägare och ta del av en värdestegring också?
 
om ni ska bli sambo kanske du ska sluta tänka på mitt & ditt... se det som vårat istället! :)
 
Har hon hyrt ut sin lägenhet för så att säga provbo med dig? Gör upp allt innan om hur det skall vara i provboperioden. Gör hon sedan av sig med sin lägenhet så är läget annorlunda. Om man skall ha skilda ekonomier så skall man betala gemensamma utgifter i propotion till sin inkomst eller så dela allt rakt av för meningen är väl att det skall vara ett livslångt förhållande.
 
Vi gjorde som så här, då lägenheten köptes så stog jag för hela kalaset, vi skrev nån samboklausul som innebär att vid eventuell kris i samboförhållandet så kan inte den andra parten kräva något mer än hälften av saker som är inköpta tillsammans. Då jag till 100% äger och betalat för lägenheten och genom pappret vi skrev på så står jag självklart själv för amorteringar, ränta och eventuella inköp till det som är fast i lägnheten (vitvaror, ev nytt kök osv osv) men vill hon prompt ha en annan tapet eller liknande så får hon gärna betala för den :). I övrigt så delar vi hyran och andra räkningar rakt av på oss två.

Nu har vi också ett barn så för enkelhetens skull skriver jag nu snart över 10% på henne men med reservation att hon inte kan "dra nytta" av det så länge jag lever och på det viset så förenklar det sig en hel del utifall något skulle hända mig.
 
Redigerat:
Har varit i precis samma sits och gjorde som du föreslog; dela på avgift och räntor (efter avdrag).
 
Om lägenheten ska fortsätta att vara din egen tycker jag inte att det är helt självklart att hon ska betala halva räntan (efter ränteavdrag om jag förstår dig rätt). Räntan är ju din kapitalkostnad för att äga lägenheten och om hon ska bidra till det borde hon också få del i eventuell avkastning av ägandet, d v s värdeökning.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Farzan skrev:
Om lägenheten ska fortsätta att vara din egen tycker jag inte att det är helt självklart att hon ska betala halva räntan (efter ränteavdrag om jag förstår dig rätt). Räntan är ju din kapitalkostnad för att äga lägenheten och om hon ska bidra till det borde hon också få del i eventuell avkastning av ägandet, d v s värdeökning.
Instämmer till fullo. Hon kan väl inte hjälpa att du köpt en lägenhet och hyran är jättelåg? Det är ungefär som att be sambon spara på ditt sparkonto i.s.f sitt eget.
 
Vilket tokigt resonemang! Det finns bostadsrätter med näst intill obefintlig avgift men de är givetvis dyra att köpa. Har man köpt en sådan lägenhet för ett antal miljoner så ska därför flickvännen bo gratis enligt ert resonemang...
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Låt hon bo gratis och istället kan hon köpa mat eller annat ni kommer överens om...
 
Håller med Micke_vb ! Min tjej betalar maten för att bo i mitt hus, sen får hon ju köpa in sig i huset sen om hon vill :) och då får hon ju givetvis va med och betala "mer". självklart utifrån vilken inkomst hon har
 
Själv förespråkar jag en "betala efter inkomst"-modell, baserat på hyreskostnad för en motsvarande lägenhet.

Anta att du tjänar 20.000 kronor efter skatt. Hon tjänar 15.000. Tillsammans tjänar ni 7/7 av er gemensamma lön där du står för 4/7 och hon för 3/7. Lägenheten, om den hade varit hyrd, hade kostat ca 8.000 kronor i månaden.

Då betalar du 4.571 kr (4/7) och hon 3.429 kr (3/7). Eventuellt överskott efter att du betalat dina räntor, avgifter och så går in i en gemensam kassa som ni kan bruka till mat, semester eller annat gemensamt.

Så tycker jag att det funkar bra. Det tar också hänsyn till om ni har grova inkomstskillnader, en situation som jag oftast finner mig vara i. Då behöver du eller hon inte ha dåligt samvete för att den andre betalar komparativt mycket mer till hushållet och får mindre över till privat spendering.
 
Micke_vb skrev:
Låt hon bo gratis och istället kan hon köpa mat eller annat ni kommer överens om...
Är det din definition av gratis?
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Locos skrev: Hur mycket skall tjejen betala i hyra? Då är det så att snart ska tjejen min flytta in på heltid så att säga. Hon gör det visserligen redan men nu har hon hyrt ut sin egna lägenhet i andra hand. Nu är det såhär att jag bor i en bostadsrätt och hur brukar man lösa betalningen där så att säga? Min tanke är att vi delar på avgiften och räntorna jag betalar för lånet till lägenheten, givetvis efter ränteavdraget. Låter inte det hela rätt logiskt?

Hon var lite inne på att hon kunde vara med och dela på avgiften men det tycker jag känns fel. Det slår rätt fel för säg att jag bor i en gammal förening med en avgift på 1500, då skulle hon bara betalt 750:- även om jag haft stora lån.

Som det är idag så får hon mycket billigare boendekostnader om man ser till vad det skulle kostat att hyra en likvärdig lägenhet i området där jag bor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Locos! Du skrev att tjejen får mycket billigare boendekostnader, men dina boendekostnader sjunker väl också om ni blir sambo, eller?

Har hon hyrt ut sin lägenhet i andra hand och gjort någon vinst på det? I så fall tycker jag att ni borde dela på den vinsten. Sedan är det enligt min mening rimligt att hon betalar hälften av avgiften, el, telefon, försäkring, vatten, och ev löpande kostnader som har med boendet att göra. Att betala hälften av räntorna tycker jag är fel (lånen är dina och du har själv ansvar för dem) men jag tycker att hon kan betala en fast "slitage-avgift" för saker hon faktiskt använder. Om något av dessa saker går sönder eller något i lägenheten måste repareras måste du som bostadsrättsägare själv betala. T ex byte av spis, kyl, frys, toalettstol, handfat, blandare mm.

44:an
 
AyeCue, mycket smart modell! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.