Nej, tyvärr inget utöver de mått jag angivit på hemsidan.

Berätta gärna här när du är igång med ditt bygge. Alltid väldigt kul att följa andras projekt.
 
Det ska jag göra. Men det lär dröja tills i höst. Nu står fortsättnig på garagebygget i prio 1.
 
Bruzze: Bara en dum fråga, men var har du satt fläkten? Sitter den mellan solfångaren och ytterväggen? Eller är den såpass liten att den får plats i röret genom ytterväggen?

/Mattias
 
Mattias,

Fläkten sitter inne i källaren. Rör är dragna från LSF:en och in i källaren.
 
Bruzze:

Hur har du installerat styrningen av fläkten och dragit elen? Jag funderar nämligen själv på att installera en luftsolfångare i mitt gamla bönhus, men el är inte min starka sida. Det är stora rum med hög i tak så allt som kan hjälpa till att få ner uppvärmningskostnaden är tacksamt.
Du har gjord en en bra hemsida, förresten,
 
Fläkten styrs av en elektronisk termostat med extern givare. Givaren sitter placerad ute i luftsolfångaren via ett smalt rör jag stuckit in genom ett litet hål i röret inne från källaren. Jag har då möjlighet att enkelt dra ut givaren ur luftsolfångaren om det skulle bli något fel.

Fläkten slår på när temperaturen ute i solfångaren är t.ex 22 grader och slår av vid exvis 21.5. Detta ställer man in efter tycke och smak.

Termostaten köpte jag hos Conrad. Länk: http://www.conrad.se/?article=615910

Just denna termostat är gjord för att sitta i ett eluttag, så jag kopplade fläkten via uttaget i termostaten med en jordad stickpropp.
 
J
Vilken typ av solceller tål värme bäst?
 
Snygg hemsida Bruzze.
Härligt att du lagt ner så mycket jobb på att visa ditt projekt. Snygga och informativa bilder varvat med text.
Det kliar i fingrarna att starta ett liknande projekt. är sugen på att bygga ett entrétak över garage & entredörr i form av luftsolfångare.
 
Tack. Kul att du gillade sidan.

Din idé att bygga entrétaket i form av en luftsolfångare verkar intressant. Håll oss uppdaterade om det blir verklighet!
 
Nu har jag snart avslutat första delen av proejtet. Att dricka upp all öl, ville inte överlåta den delen till någon annan...
Du skrev tidigare Bruzze att du har satt fläkten inomhus och jag har fastnat lite på detta. Låter inte den, fläkten alltså, mycket i sig? Som inte ljuddämparen du har byggt och satt efter fläkten kan minska antar jag. Har du någon bild på hur det ser ut inne som kan visa hur du har gjort så lägg gärna upp den eller beskriv för en trög hjärna...
För att få plats med LSF på syd-sidan av huset så behöver jag förmodligen vrida den 90 grader och "lägga den ner". Tror ni att luftkanalerna kan vara kvar så som du har gjort dem Bruzze och att de då också ligger ner eller skall jag vrida kanalerna så att de står upp, men då blir betydligt kortare (bredden av LSF:aren). Skall jag då satsa på att göra fler kanaler än 2 så att sträckan som luften färdas blir lika lång som om de hade varit hela längden av LSF:aren? Annars blir väl inte luften lika varm.
 
Då har du med andra ord avslutat det roligaste kapitlet av projektet snart :D

Som jag nämnt vid nått tillfälle så har jag dragit rör från LSF:ens utblås genom källaren och ut till entrén i andra änden på huset. Fläkten sitter på röret en bit in i källaren. Ett lågt väsande ljud kan man höra från fläkten när man är i källaren och låter luften gå ut till entrén. Öppnar man utblåset som finns i källaren blir det naturligtvis högre ljud. Men som regel är ändå ingen där, så det spelar ingen roll. Ljuddämparen sitter på den delen av röret som går vidare ut till entrén, där man vill ha så låg ljudnivå som möjligt.

Det har ingen betydelse hur du vrider LSF:en så länge du använder en fläkt till luftflödet. Huvudsaken är att den är riktad mot solen. Ju mer den ligger 90 grader mot solen, ju högre effekt lämnar den. Jag har min LSF lodrätt på väggen, vilket ger bäst effekt på vår och höst. T.ex i mitten av februari var värme effekten över 2000W. Under juni och juli när solen stod som högst låg den kring 1500W.

På grund av det motstånd som uppstår genom luftsolfångaren bör du inte satsa på mer än max 2 kanaler. Detta för att kunna uppnå högt luftflöde genom LSF:en och därmed få ut optimal effekt. Ett lågt luftflöde ger i och för sig väldigt hög värme i utblåset, men låg effekt.
 
Intressant tråd!
Här talas en del om fläktar mm. Min fläkt som är snarlik Bruzze's fläkt har jag dämpat genom att hänga den i 3 cykelslangsbitar och kopplat den mot fexibel slang till spiro-rör. Därefter isolerade jag rören och fläkten med 100mm mineralull. Det blev kanon! Jag måste ga fram till 1-2m för att överhuvudtaget höra den jobba. På insidan av väggen, där jag bor, lägger jag örat mot väggen mitt för fläkten och hör ingenting.

Kolla på min hemsida hur jag gjort:
http://solenergins.egetforum.se/viewforum.php?f=3&sid=87f465ae0a1f0be5bfbe598753671ad1

Jag har några länkar till Buzze's grejer. Hoppas du inte misstycker !?
 
F
Riktigt kul och snyggt blev det med. Jag sitter precis och funderar på en vattenburen fläktkonvektor ELLER en luft-luft värmepump för att hålla källarförrådet skapligt varmt vintertid ( ca 12-14 grader) och uppvärmt sommartid för att få ner luftfuktigheten. Hur jag än vrider och vänder på det så slutar det på många tusenlappar + ökade driftskostnader. Nu tror jag att jag pyser upp en pilsner istället.....

Hur många kWh pressar du ut under dom dystraste och mörkaste månaderna? Har den kapacitet
för ca 12 grader genomsnittstemp/dygn för ett källarförråd på 50m2/130m3?

Variationer över några dygn spelar mindre roll då det bara är ett förråd/hobbyverkstad.

EDIT : Hur ofta använder du din bypass för att ta in kall uteluft?
 
Redigerat:
fsn skrev:
Riktigt kul och snyggt blev det med. Jag sitter precis och funderar på en vattenburen fläktkonvektor ELLER en luft-luft värmepump för att hålla källarförrådet skapligt varmt vintertid ( ca 12-14 grader) och uppvärmt sommartid för att få ner luftfuktigheten. Hur jag än vrider och vänder på det så slutar det på många tusenlappar + ökade driftskostnader. Nu tror jag att jag pyser upp en pilsner istället.....

Hur många kWh pressar du ut under dom dystraste och mörkaste månaderna? Har den kapacitet
för ca 12 grader genomsnittstemp/dygn för ett källarförråd på 50m2/130m3?

Variationer över några dygn spelar mindre roll då det bara är ett förråd/hobbyverkstad.

EDIT : Hur ofta använder du din bypass för att ta in kall uteluft?
Jag byggde den i Augusti så jag har inte hunnit att mäta så mycket ännu.
Den ger i varjefall 70-100grader luft mitt på dagen i slutet av Augusti då jag körde igång den. tempen i krypgrunden ökade från ca 12 grader till 16 grader första dagen. Jag blåser alltså ner några hundra kubikmeter 70-100gradig luft i timman.
Nu när det är kallare så går solfångaren så fort solen lyser på den oavsett temperatur ute. När tempen ligger på 5-8 grader kommerdet ut mellan 25-35 grader med ingen sol men uppehåll och ljust. När solen tittar fram stiger tempen genast med kanske 1 grad/5sek tills den uppnåt jämnvikt som jag tror ligger på 45-50 grader nitt på dagen.
Mitt på sommaren har jag räknat ut att tempen kan ligga på mellan 70-100grader från kl 9:00 till kl 20:00 när solen lyser och 30 grader lägre, alltså 40-70 grader när det är ljust men solen lyser med sin frånvaro.
När det regnar sjunker temen genast ner till några garder över utetempen.
Vintern vet jag ännu inget om men när solen lyser mitt på dagen räknar jag med att den ger 30-40 grader. I December och Januari skuggas solfångaren av grannens hus men det gör inte så mycket eftersom det är de solsnålaste månaderna i Göteborg.

Jag kör den aldrig i "bypass". Den är inställd att starta vid 25grader och stoppa vid samma temp.
 
F
linnar skrev:
Jag byggde den i Augusti så jag har inte hunnit att mäta så mycket ännu.
Den ger i varjefall 70-100grader luft mitt på dagen i slutet av Augusti då jag körde igång den. tempen i krypgrunden ökade från ca 12 grader till 16 grader första dagen. Jag blåser alltså ner några hundra kubikmeter 70-100gradig luft i timman.
Nu när det är kallare så går solfångaren så fort solen lyser på den oavsett temperatur ute. När tempen ligger på 5-8 grader kommerdet ut mellan 25-35 grader med ingen sol men uppehåll och ljust. När solen tittar fram stiger tempen genast med kanske 1 grad/5sek tills den uppnåt jämnvikt som jag tror ligger på 45-50 grader nitt på dagen.
Mitt på sommaren har jag räknat ut att tempen kan ligga på mellan 70-100grader från kl 9:00 till kl 20:00 när solen lyser och 30 grader lägre, alltså 40-70 grader när det är ljust men solen lyser med sin frånvaro.
När det regnar sjunker temen genast ner till några garder över utetempen.
Vintern vet jag ännu inget om men när solen lyser mitt på dagen räknar jag med att den ger 30-40 grader. I December och Januari skuggas solfångaren av grannens hus men det gör inte så mycket eftersom det är de solsnålaste månaderna i Göteborg.

Jag kör den aldrig i "bypass". Den är inställd att starta vid 25grader och stoppa vid samma temp.
Har du samma modell med en jäkla massa ölburkar? Hur många timmat tar det att bygga ihop en sådan och finns det några genvägar som är enklare? Det jag bygger måste bli riktigt visuellt snygg då den hamnar i ett utsatt läge. Var hittar man akrylatplast i Göteborg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.