Hej,
jag bygger med lösvirke. Inre vägg/tak paneler och kök/vitvaror + utvändig målning ordnar jag själv.

Fann att detta var enda sättet att få huset byggt efter mina ideer.
"Husfabrikerna" vill bara bygga efter sina egna koncept.

Nu får vi ett hus precis som vi vill ha det utan kompromisser.
Kanske har vi fattat fel beslut, men då får vi ju stå vårt kast.

En del avvikelser som husfabrikerna inte ville tillgodose:
Enplan, 38 grader tak + möjlighet till gästrum på vinden = ramverkstakstol.
Platta på grund med isolerad kantbalk.
Ingen golvvärme.
Uppvärmning med vedkamin understödd av FTX.
Isolering av cellplast utanpå undertaket för "klimatvind"
Fönster av europastandard med dreh-kipp.
Träpaneler invändigt.
Och sist men inte minst: Ett hus isolerat bättre än Byggverkets minimiregler.

Kort sagt får vi ett hus precis som vi vill ha det.
Det fixade ingen fabrik.


//KoW
 
Redigerat:
En generell invändning mot lösvirke är att man utför fler arbetsmoment direkt på byggplatsen. Detta ökar risken för skador till följd av fukt och smuts. Varje moment som istället utförs på löpande lina under industritak görs snabbare och med lägre löneläge än enligt byggavtal.

Man ska vara medveten om detta, mitt i alla fördelar.
 
KnockOnWood skrev:
Hej,
, 38 grader tak + möjlighet till gästrum på vinden = ramverkstakstol.
Platta på grund med isolerad kantbalk.
Ingen golvvärme.
Uppvärmning med vedkamin understödd av FTX.
Isolering av cellplast utanpå undertaket för "klimatvind"
Fönster av europastandard med dreh-kipp.
Träpaneler invändigt.
Och sist men inte minst: Ett hus isolerat bättre än Byggverkets minimiregler.

//KoW
Varför ingen golvvärme?? Tror du gör ett misstag där....
 
KnockOnWood skrev:
Hej,
jag bygger med lösvirke. Inre vägg/tak paneler och kök/vitvaror + utvändig målning ordnar jag själv.

Fann att detta var enda sättet att få huset byggt efter mina ideer.
"Husfabrikerna" vill bara bygga efter sina egna koncept.

Nu får vi ett hus precis som vi vill ha det utan kompromisser.
Kanske har vi fattat fel beslut, men då får vi ju stå vårt kast.

En del avvikelser som husfabrikerna inte ville tillgodose:
Enplan, 38 grader tak + möjlighet till gästrum på vinden = ramverkstakstol.
Platta på grund med isolerad kantbalk.
Ingen golvvärme.
Uppvärmning med vedkamin understödd av FTX.
Isolering av cellplast utanpå undertaket för "klimatvind"
Fönster av europastandard med dreh-kipp.
Träpaneler invändigt.
Och sist men inte minst: Ett hus isolerat bättre än Byggverkets minimiregler.

Kort sagt får vi ett hus precis som vi vill ha det.
Det fixade ingen fabrik.


//KoW
Lösvirket är helt okej och ger självklart möjlighet till fler ändringar under byggets gång men...
Oj då tror jag du har missat ganska rejält när du har letat hustillverkare :O

Leta lite här på byggahus efter leverantörer som erbjuder stomresta hus. Finns flera som gör hus precis hur du vill. Med eller utan visst material. Du bestämmer helt själv.
 
Marquiz skrev:
Vi bygger inte lösvirke men har ritat själva och köpt ett "husskal" och stomresning av ett företag. Sedan kommer vi göra det mesta enklare snickerierna själva men självklart ta in hjälp på vvs och el. Det som inte diskuteras här är bankens syn på projektet. Vi hade jättesvårt att få byggkreditiv till vårt projekt. Och det var inte för att vi har dålig ekonomi utan för att det fanns en osäkerhet på värdet osv. Vissa banker uteslöt oss just för att vi inte hade totalentrepenad. De beviljade bara kreditiv til totalentrepenad. Så det var inte helt lätt att få en bank att vara med på tåget...
Aj då det lät inte kul. Vi kommer bygga på samma sätt men jag har tomt + 1mille att gå in med så resterande ca 1.5mille hoppas jag få låna utan problem. Men det kanske man inte ska vara så säker på?

Får man fråga vilken leverantör ni valt? Intressant då jag står och väljer mellan 2-3 olika nu.
 
v-g skrev:
Ska man bara köpa stommen tjänar man inte mycket på lösvirke sagt av en byggarkompis.

Ska man gå ner på detaljer så finns det ju inte sååå många sätt att bygga en vägg eller hur? Dvs för ett fyrväggat hus med normala fönster så byggs det knappast på särskilt olika vis oavsett prevab/LV.

Takstolarna är ju prefab hur än man gör (dvs samma prefab LV)

Fukt är heller normalt inte ett problem som någon skrev med LV då man ofta reser så man får tak på det hela relativt snabbt och det enda som får ev.regn på sig är resningsvirket och det tar (enligt mig) inte så stor skada av det, sen går det ju att täcka över också vid dagens slut.

Däremot inredningen tror jag man kan spara en del där har inte prefab samma fördelar då en vägg i stort sett kan sättas samman på ett par timmar (det grova) på plats.

En sak man iaf slipper med prefab är allt spill från resningen och brädfodringen, enligt MIG är detta troligen det största spillet i virkesväg eftersom mest virke ligger här. Iofs kan man ju göra som i fuskbyggarnas förförra program och bygga hela bygget av spillbitar men det är inget jag rekommenderar ;)

Summa summarum ska man ha en standarvillaRESNING tror jag det är hugget som stucket mellan prefab/lösvirke det hela beror mest på hur man värderar jobbet. Är man några kompisar så gör man som jag skrev i förra inlägget så behöver det inte ta så lång tid.
Kloka ord d^_^b
Du tänker som jag :)
Eftersom jag köper just en standarvillaRESNING så har efterforkningarna jag gjort lett mig till ett prefab där stomres ingår och val av hur huset ser ut är helt fritt i stort sett.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är en intressant frågeställning. Att bygga hus i lösvirke kräver både att man har kunskap, eller har tid att skaffa sig kunskap om att bygga.

Sedan måste du ha tiden att tänka ut hur du ska bygga, både vad gäller arkitektur och konstruktion. Vilka material du ska välja. Bygger du ett prefabhus är allt det redan ordnat.

Jag tror också att det handlar om personlig läggning. Det kvittar om du är man eller kvinna. På Byggahus.se har vi 50% män och 50% kvinnor. Det är lika ofta kvinnorna som håller i trådarna när det gäller bygget. Den som har varit med ett tag och passerat småbarnsperioden och dessutom har bott i hus ett tag är nog mer benägen att bygga i lösvirke. Å andra sidan vet jag småbarnsfamiljer som ger sig på det också. Med mycket förlitningar som resultat.
Jo, Du har rätt i det du skriver Marlene, så det är svårt att känna igen sig, i många av inläggen här.

Jag bygger själv i lösvirke = ensam, har ingen hjälp. Kunskaper = ett helt liv inom byggsektorn = är 65 nu. Jag har lagt ned drygt 4000 timmar, och nu lider det mot slutet, men det går sakta nu = jag är trött:(, men har läget under kontroll. Att begära hjälp av någon? tja vem skulle det vara, svarar jag de som kommer hit och hälsar på. Det skulle innebära, att jag skulle stå där och kolla så att "den där någon" gjorde jobbet rätt. Att anlita t ex en snickare, och betala denne full lön, ja då är hela grejen borta med att bygga själv. En elkille har jag naturligtvis anlitat och en rörmokare till hopkoppling av golvvärmen och värmepannan. Det kunde vara kul om fler egenbyggare hörde av sig här, och visade sina byggen.
IMG_0700.jpg
 
Redigerat:
IMG_1009.jpg
 
Marquiz skrev:
Vi bygger inte lösvirke men har ritat själva och köpt ett "husskal" och stomresning av ett företag. Sedan kommer vi göra det mesta enklare snickerierna själva men självklart ta in hjälp på vvs och el. Det som inte diskuteras här är bankens syn på projektet. Vi hade jättesvårt att få byggkreditiv till vårt projekt. Och det var inte för att vi har dålig ekonomi utan för att det fanns en osäkerhet på värdet osv. Vissa banker uteslöt oss just för att vi inte hade totalentrepenad. De beviljade bara kreditiv til totalentrepenad. Så det var inte helt lätt att få en bank att vara med på tåget...
Har också hört att det kan vara problem med banker om man inte har totalentreprenad. Vi kommer att göra ungeför som er och hade som tur var inga problem med banken. Men det tror jag till viss del beror på att vår bankkontakt inte är så van vid byggkreditiv och därför inte la någon värdering i hur huset uppförs. Tror att det i såna fall är enklare att få lån på mer decentraliserade banker med lokalkontor. Har en känsla av att de gör mer individuella bedömningar.
 
att prefab byggs inomhus är ju jätte bra men vad händer när dom kommer och reser huset o det spöregnar ? Med lösvirke kan man väl ändå torka ut och undvika att bygga in fukt.
 
t-byn skrev:
att prefab byggs inomhus är ju jätte bra men vad händer när dom kommer och reser huset o det spöregnar ? Med lösvirke kan man väl ändå torka ut och undvika att bygga in fukt.
Jag tror att alla bygglag med vett i skallen, väntar tills det slutat regna. Eller bygger/reser inplastade sektioner.

Hoppas jag!
 
Att säga alla är farligt :) Jag tror inte att alla har det vettet i skallen. Men troligtvis mer än 95% har det... Det är ju alltid de negativa man kommer ihåg längst så att säga..
 
kamilenski skrev:
Jag tror att alla bygglag med vett i skallen, väntar tills det slutat regna. Eller bygger/reser inplastade sektioner.

Hoppas jag!
Nja, det går inte att vänta med regnet. Bygger man med prefab, så är all tid inbokad. Det är en stor bil som kommer med sektionerna, man får väl hoppas att alla tillverkarna plastar in sektionerna innan de lämnar fabriken. Men när de lossas åker plasten av och sektionerna lyfts upp på grunden, om himlen då öppnar sig, finns ingen som kan lastas för att det blir vått.
 
sett det flera gånger att dom rest hus i regn, känner även byggare som rest hus , regnar det så regnar det, huset skall upp ändå.
 
t-byn skrev:
sett det flera gånger att dom rest hus i regn, känner även byggare som rest hus , regnar det så regnar det, huset skall upp ändå.
Jo visst är det ett problem med regnet, men just i det skedet när transportbilen kommer med huset, så är det också inhyrt en kranbil, som står och tuggar tusenlappar. Väggarna och talstolar måste upp när alla är samlade där. Ösregnar det även dagen efter, så är där knappast någon byggare som cyklar dit den dagen.
Därför bör byggherren själv vara på plats, och täcka över det som lastats in på plattan, gipsen, värmepannan m m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.