barajag skrev:
Ja självklart menade jag att köpa prefab lika med att någon sätter upp det. Tänkte inte färdigt där. höhö.

Men vad kostar en byggsats från exempelvis Ä-hus eller Smålandsvillan? Kan ju iof sig googla på det men när jag ändå skriver i tråden.
Ett exempel

Ett 140kvm hus som detta fast med bättre isolerade väggar prefab inkl frakt samt stomres av tillverkaren. ca 1mille. Då är huset tomt invändigt och det jobbet får du ta hand om själv. En hel del material invändigt ingår men inte kök bad osv.
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Domherren/

Följande ingår
http://www.villavarm.se/anvFiles/file/pdf/Leveransen%202009-1.pdf

domherren_web.jpg
 
Tackar.

Att jag inte hittade dem.

Ja kollar man priser på bas, så är det inte stor skillnad på materialkostnaden för lösvirke. Därav kanske svaret på varför inte fler bygger lösvirke.:rolleyes:
 
Hemmakatten
Okej, jag tar tillbaka det jag sagt. Vill man bygga ett hus som det suhagg visar i inlägget ovan så kan man inte spara pengar genom att bygga i lösvirke.
 
Tror det är vanligare här uppe i norrland med lösvirke.
Men självklart sparar man pengar om man är händig och har bra lokala kontakter.
 
imported_jo skrev:
Tror det är vanligare här uppe i norrland med lösvirke.
Men självklart sparar man pengar om man är händig och har bra lokala kontakter.
Men att få "allt" för 600 000 gällande prefab så sparar man inte många spänn på att köpa lösvirke. Jag har ganska bra priser förutom kökspriser och i min kalkyl hamnade jag på (Utan markarbete och kök) på strax under 500000kr på en 150kvm enplanare snikmodell.:S
 
Att bygga prefab är inte allt detsamma som att stå med händerna i byxfickorna. Men inget säger heller att lösvirke uteslutande är för dem som bokstavligen talat bygger själva.

Lösvirke lönar sig bäst för den som kräver kvalitet med många speciallösningar och har högt ställda krav på husets anpassning till tomt och personliga behov. Går man till en prefableverantör med samma kravspec får man troligen betala ett överpris.

Man ska också vara medveten om prefabrikationens tekniska betingelser. Marknadsledande prefabhus är volymbyggen, som i dess helhet monteras industriellt under tak före uttransport. Blockbyggd prefab är, i sig, en kompromiss som närmar sig lösvirkesproduktion.
 
Ett alternativ till att bygga själv är att bygga lösvirke med lokal kompetent firma, som har goda referenser, de "stora" hustillverkarna vet ju hur man tar betalt så att säga.

Jag tror att de som bestämmer sig för att bygga lösvirke är de som kan ta sig tid, har bra förutsättningar med kunskap eller kunskap inom familjen/släkt.

En del har inget intresse för byggnation/snickeri och kan därför aldrig tänka sig att bygga på det viset, det blir på det sättet två läger.
De som säger att alla som bygger lösvirke är knäppa, och de som säger att de som köper färdigt betalar mer än de behöver.
Det är nog svårt att få en förståelse mellan dessa grupper.
 
Vi kommer bygga ett hus i lösvirke, men kommer inte göra mer än målning själva. En lokal snickarfirma får göra jobbet på totalentr. Än så länge känns det som om ett bra pris om man jämför med liknande prefab-hus (har kollar runt ganska mycket). Fördelen som många nämner är att man kan påverka allt in i minsta detalj. Vi kommer själva köpa fönster (från RM), dörrar från en lokal snickarfirma och likaså trappa. Man är ju inte låsta när det gäller material-val inomhus heller, vilket göra det väldigt flexibelt. Huset har vi själva ritat med fått uppritat av en konstruktör. Men det blir ju så klart mer jobb när man ska bestämma allt själva, men för vi tycker det enbart är kul. Däremot, så inser vi våra begränsningar (två barn under 4 år), så något mer än målning blir det inte även om jag tycker att jag är ganska händig.
 
Ska man bara köpa stommen tjänar man inte mycket på lösvirke sagt av en byggarkompis.

Ska man gå ner på detaljer så finns det ju inte sååå många sätt att bygga en vägg eller hur? Dvs för ett fyrväggat hus med normala fönster så byggs det knappast på särskilt olika vis oavsett prevab/LV.

Takstolarna är ju prefab hur än man gör (dvs samma prefab LV)

Fukt är heller normalt inte ett problem som någon skrev med LV då man ofta reser så man får tak på det hela relativt snabbt och det enda som får ev.regn på sig är resningsvirket och det tar (enligt mig) inte så stor skada av det, sen går det ju att täcka över också vid dagens slut.

Däremot inredningen tror jag man kan spara en del där har inte prefab samma fördelar då en vägg i stort sett kan sättas samman på ett par timmar (det grova) på plats.

En sak man iaf slipper med prefab är allt spill från resningen och brädfodringen, enligt MIG är detta troligen det största spillet i virkesväg eftersom mest virke ligger här. Iofs kan man ju göra som i fuskbyggarnas förförra program och bygga hela bygget av spillbitar men det är inget jag rekommenderar ;)

Summa summarum ska man ha en standarvillaRESNING tror jag det är hugget som stucket mellan prefab/lösvirke det hela beror mest på hur man värderar jobbet. Är man några kompisar så gör man som jag skrev i förra inlägget så behöver det inte ta så lång tid.
 
Man kan ju bygga lösvirke för att det är kul o bygga ocksåd^_^b
 
Nej! Kul får det INTE vara. Det är oprotestantiskt! ;)
 
varför man gör det bottnar i att människan är lat
 
Vi bygger inte lösvirke men har ritat själva och köpt ett "husskal" och stomresning av ett företag. Sedan kommer vi göra det mesta enklare snickerierna själva men självklart ta in hjälp på vvs och el. Det som inte diskuteras här är bankens syn på projektet. Vi hade jättesvårt att få byggkreditiv till vårt projekt. Och det var inte för att vi har dålig ekonomi utan för att det fanns en osäkerhet på värdet osv. Vissa banker uteslöt oss just för att vi inte hade totalentrepenad. De beviljade bara kreditiv til totalentrepenad. Så det var inte helt lätt att få en bank att vara med på tåget...
 
Marquiz skrev:
Vi bygger inte lösvirke men har ritat själva och köpt ett "husskal" och stomresning av ett företag. Sedan kommer vi göra det mesta enklare snickerierna själva men självklart ta in hjälp på vvs och el. Det som inte diskuteras här är bankens syn på projektet. Vi hade jättesvårt att få byggkreditiv till vårt projekt. Och det var inte för att vi har dålig ekonomi utan för att det fanns en osäkerhet på värdet osv. Vissa banker uteslöt oss just för att vi inte hade totalentrepenad. De beviljade bara kreditiv til totalentrepenad. Så det var inte helt lätt att få en bank att vara med på tåget...
Ja det var ju en aspekt som varje fall jag inte tänkt på. :rolleyes:
 
barajag skrev:
Ja det var ju en aspekt som varje fall jag inte tänkt på. :rolleyes:
Man kan bygga för egna pengar. Sen belåna huset. Med de räntorna man har på kontot eller fondernas utväckling blir det nog det smartaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.