cederbusch skrev:
En annan faktor som TS inte tycks ta hänsyn till är att det finns många där ute som varken har lusten eller kunskapen att bygga själv. Enligt TS bygger ju den billigare miljonen på ett arbetslag som gör det vädertätt, men sedan kräver resterande en rätt så omfattande insats av en själv. Och för många är det inte ens ett alternativ. Då vänder man sig till en totalentrepenör som gör rubbet.

Har t ex en kompis som knappt kan slå i en spik, däremot är han väldigt allmänbildad och duktig på många andra områden. Jag skulle aldrig föreslå för honom att bygga ett helt hus själv. De ska nu bygga och får det nyckelklart.

Sen är det ju en annan diskussion detta med att alla ska bo i eget hus, som om det vore den enda riktiga formen för eget boende. Nu har jag själv glädjen att få bo i ett hus, men jag köpte ett äldre med mycket att göra på eftersom jag inte hade några hobbys och behövde fixa något att pyssla med. :)
Nja, jag tog väl hänsyn till faktorn att kan man inte så är det annan sak, eftersom jag skrev " Är man det minsta händig".

Sen självklart vill man inte, så ska man inte. Kan man inte , så ska man inte.

Däremot är det väldigt många "där ute" som har stor kunskap, men inte all kunskap.

Till sist. Jag skulle inte bygga nytt, är på jakt efter ett gammalt hus nu i dagarna, gärna helt orenoverat, funderingen var bara om det känns så omständigt så att gemene man inte ens tänker på lösvirke längre, eller om jag missat något annat väsentligt.:O
 
Det är en hel del som bygger i lösvirke. Men dom gör det sommar tid och har inte tid med att vara här just pga att bygget tar deras tid. På sommaren reser dom huset, och sen har dom att göra inomhus.
 
kamilenski skrev:
Det är en hel del som bygger i lösvirke. Men dom gör det sommar tid och har inte tid med att vara här just pga att bygget tar deras tid. På sommaren reser dom huset, och sen har dom att göra inomhus.
Så kan det nog vara.:D

Bor i Borås, och här har jag inte sett ett enda lösvirkesbygge, men det betyder ju inte att det är en nationell statistik för lösvirkesbyggare.:rolleyes:
 
Jag bor utanför Sjöbo och förra året var det minst 3 LV byggen jag sett. pratade med en av killarna. Snickare/egen företagare. Bygger nytt hus var 4-5 e år. För pengars skull. Flyttar in / säljer. Men dom har inga barn.
 
barajag skrev:
1. Tar inte speciellt lång tid, tänkte alltså att man tar in en byggfirma på fyra man, offert på tättbygge,(inklusive egen arbetskraft) med Vvs och el.
Sedan en man som gör resterande tillsammans med dig.

I mina kalkyler blir det nästan en miljon billigare, om man tar tjänsteledigt i fyra månader är det ganska bra betalt. Ja den arga snickaren har jag missat varje vecka, så där kan jag inte säga så mycket.:)

Jag är på ditt lag..d^_^b Jag tror att man kan tjäna en del pengar på att göra som du säger... har man diciplinen att ta det som ett jobb, börja 7 och sluta 4-5 5 dagar i veckan så kan man finansiera ledigheten från jobbet och ha en bra slant över... förutsatt att man vet vad det innebär att bygga hus..
 
Med andra ord är jag inte ute och cyklar med de två ovanstående inläggen från Kamilenski och Micke_vb.:)

Och självklart ska man veta vad man ger sig in på. :cool: Har själv haft små barn, och tror inte jag skulle bärgat det för femton år sedan. Men nu är den yngste av sex barn 18 år fyllda så i mitt fall skulle det gå lite smidigare.

Står i valet och kvalet om man skulle köra några sådana race innan man slänger hammaren på hyllan, är ju ett bra pensionssparande såvida det inte händer något med bostadsmarknaden.:x Var ju inte kul för de som byggde i början på nittiotalet i mindre kommuner.
 
Det är en intressant frågeställning. Att bygga hus i lösvirke kräver både att man har kunskap, eller har tid att skaffa sig kunskap om att bygga.

Sedan måste du ha tiden att tänka ut hur du ska bygga, både vad gäller arkitektur och konstruktion. Vilka material du ska välja. Bygger du ett prefabhus är allt det redan ordnat.

Jag tror också att det handlar om personlig läggning. Det kvittar om du är man eller kvinna. På Byggahus.se har vi 50% män och 50% kvinnor. Det är lika ofta kvinnorna som håller i trådarna när det gäller bygget. Den som har varit med ett tag och passerat småbarnsperioden och dessutom har bott i hus ett tag är nog mer benägen att bygga i lösvirke. Å andra sidan vet jag småbarnsfamiljer som ger sig på det också. Med mycket förslitningar som resultat.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är en intressant frågeställning. Att bygga hus i lösvirke kräver både att man har kunskap, eller har tid att skaffa sig kunskap om att bygga.

Sedan måste du ha tiden att tänka ut hur du ska bygga, både vad gäller arkitektur och konstruktion. Vilka material du ska välja. Bygger du ett prefabhus är allt det redan ordnat.

Jag tror också att det handlar om personlig läggning. Det kvittar om du är man eller kvinna. På Byggahus.se har vi 50% män och 50% kvinnor. Det är lika ofta kvinnorna som håller i trådarna när det gäller bygget. Den som har varit med ett tag och passerat småbarnsperioden och dessutom har bott i hus ett tag är nog mer benägen att bygga i lösvirke. Å andra sidan vet jag småbarnsfamiljer som ger sig på det också. Med mycket förslitningar som resultat.
Jag känner däremot 3 par som inte är par längre! Och dom bara renoverade !!!
Men visst. Har man en sån hustru som jag har, kan man flytta berg tillsammans :D
 
Hemmakatten
Sedan finns det byggherrar som låter bygga sina hus i lösvirke, dvs. låter hantverkare bygga hela huset för att man antingen har ett arkitektritat hus och/eller vill ha koll på hur det byggs, vilken kvalitet, detaljer, finish mm. Det finns en del pengar att spara där också, genom att man själv köper in mycket material och inredning och inte betalar andra för samordning.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är en intressant frågeställning. Att bygga hus i lösvirke kräver både att man har kunskap, eller har tid att skaffa sig kunskap om att bygga.

Sedan måste du ha tiden att tänka ut hur du ska bygga, både vad gäller arkitektur och konstruktion. Vilka material du ska välja. Bygger du ett prefabhus är allt det redan ordnat.

Jag tror också att det handlar om personlig läggning. Det kvittar om du är man eller kvinna. På Byggahus.se har vi 50% män och 50% kvinnor. Det är lika ofta kvinnorna som håller i trådarna när det gäller bygget. Den som har varit med ett tag och passerat småbarnsperioden och dessutom har bott i hus ett tag är nog mer benägen att bygga i lösvirke. Å andra sidan vet jag småbarnsfamiljer som ger sig på det också. Med mycket förlitningar som resultat.
Jo, man ska ju verkligen veta vad man ger sig in på. Att köpa prefab är ju en optimal lösning när det gäller tidsbrist, okunskap mm. så inget fel i det. jag skulle ju aldrig köpa en dator där jag får löda moderkortet före fast jag skulle spara 80 % av nypriset. Ja ingen optimal jämförelse direkt, men.
 
barajag skrev:
Jo, man ska ju verkligen veta vad man ger sig in på. Att köpa prefab är ju en optimal lösning när det gäller tidsbrist, okunskap mm. så inget fel i det. jag skulle ju aldrig köpa en dator där jag får löda moderkortet före fast jag skulle spara 80 % av nypriset. Ja ingen optimal jämförelse direkt, men.
Och jag skulle inte stå utomhus när det spöregnar och försöka se till att en snickare skulle löda ihop grejerna åt mig d^_^b ;)

Du blandar inte ihop prefab och nyckelfärdigt lite också?
Jag själv kommer välja ett prefab hus inte för att jag har bråttom med själva bygget eller har tummen mitt i handen utan mer för att det är rätt skönt med ett moment där jag går ifrån grund till vattentätt hus på 3dagar.

Sedan går det att ta hand om resten i lugn och ro.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Sedan finns det byggherrar som låter bygga sina hus i lösvirke, dvs. låter hantverkare bygga hela huset för att man antingen har ett arkitektritat hus och/eller vill ha koll på hur det byggs, vilken kvalitet, detaljer, finish mm. Det finns en del pengar att spara där också, genom att man själv köper in mycket material och inredning och inte betalar andra för samordning.
Om du kikar t.ex på ett Fiskarheden hus utan allt krims krams så att säga invändigt är det så lätt för Svensson att få ett bättre pris?

Vet några som kikat och jämnfört på en ren stomme så att säga utan deras förvalda kök kakel osv och det gick inte att handla själv för bättre pris. Pratar om virke isolering, gips, osb osv.

Nyfiken då jag själv är inne på en prefab stomme men tar gärna in nya idéer. Kan ordna lite snickarrabatt hos den lokala bygghandlaren men jag tror fortfarande det blir rätt mycket pengar ändå.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är en intressant frågeställning. Att bygga hus i lösvirke kräver både att man har kunskap, eller har tid att skaffa sig kunskap om att bygga.

Sedan måste du ha tiden att tänka ut hur du ska bygga, både vad gäller arkitektur och konstruktion. Vilka material du ska välja. Bygger du ett prefabhus är allt det redan ordnat.

Jag tror också att det handlar om personlig läggning. Det kvittar om du är man eller kvinna. På Byggahus.se har vi 50% män och 50% kvinnor. Det är lika ofta kvinnorna som håller i trådarna när det gäller bygget. Den som har varit med ett tag och passerat småbarnsperioden och dessutom har bott i hus ett tag är nog mer benägen att bygga i lösvirke. Å andra sidan vet jag småbarnsfamiljer som ger sig på det också. Med mycket förlitningar som resultat.
Men prefab innebär ju inte att man står med händerna i fickorna och köper en färdig produkt. Du kanske tänker på nyckelfärdigt prefab? Är själv inne på en stomme prefab där bestämmer vi ju precis allt själva förutom hur konstruktionen av ytterväggarna ser ut invändigt. Resten är ju vår egen konstruktion samt hur utförandet ska gå till och var material köps m.m. Var fönster, dörrar placeras. Hur högt hur lågt.
 
Suhagg skrev:
Och jag skulle inte så utomhus när det spöregnar och försöka se till att en snickare skulle löda ihop grejerna åt mig d^_^b ;)

Du blandar inte ihop prefab och nyckelfärdigt lite också?
Jag själv kommer välja ett prefab hus inte för att jag har bråttom med själva bygget eller har tummen mitt i handen utan mer för att det är rätt skönt med ett moment där jag går ifrån grund till vattentätt hus på 3dagar.

Sedan går det att ta hand om resten i lugn och ro.
Ja självklart menade jag att köpa prefab lika med att någon sätter upp det. Tänkte inte färdigt där. höhö.

Men vad kostar en byggsats från exempelvis Ä-hus eller Smålandsvillan? Kan ju iof sig googla på det men när jag ändå skriver i tråden.
 
Hittar inga priser om att köpa bara ett par lastbilar hus.:)

Men jag vet att man får inte speciellt mycket för att sätta upp det, så jag förmodar att det är vinstmässigt ändå en fördel med lösvirke.:wow:

K:Dnservativa jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.