Grejen är väl att den amerikanska marknaden inte vill betala höga garantiavgifter. Hellre lågt inköpspris o hoppas på det bästa. I Europa så har vi ju blivit påtvingade dessa kostnader av lagstiftarna.
 
Nimajneb skrev:
Grejen är väl att den amerikanska marknaden inte vill betala höga garantiavgifter. Hellre lågt inköpspris o hoppas på det bästa. I Europa så har vi ju blivit påtvingade dessa kostnader av lagstiftarna.
Ja, det vore ju fint om valet alltid låg hos konsumenten men som i mitt fall där priset för detta tillval inte är stort känns ju valet enkelt. Om man däremot fick för sig att åka över så får man det ju mycket billigare. Då kan det helt klart vara värt att chansa.
Tillbaka till min tidigare ställda fråga: hur ska man göra med konverteringen från den engelska trestiftskontakten?
 
Om kontakten finns det kilometer skrivet i UK tråden men enklast är att klippa av UK kontakten o sätta dit en svenska, alt adapter från classe eller byt hela sladden och ersätt med en sladd med fastgjuten kontakt.

Betr att köpa i US så måste man tänka på att du har Salestax som kan vara upp till 10%.
 
True men den skall inte tas ut vid "sales out of state" så normalt läger dom inte på den på din beställning om du påpekar det.

Nimajneb skrev:
Om kontakten finns det kilometer skrivet i UK tråden men enklast är att klippa av UK kontakten o sätta dit en svenska, alt adapter från classe eller byt hela sladden och ersätt med en sladd med fastgjuten kontakt.

Betr att köpa i US så måste man tänka på att du har Salestax som kan vara upp till 10%.
 
Tossegubbe skrev:
True men den skall inte tas ut vid "sales out of state" så normalt läger dom inte på den på din beställning om du påpekar det.
Nu handlade det om att handla på plats... vill du göra dessa avdrag får du ta det i din amerikanska inkomstdeklaration
 
Nimajneb skrev:
Om kontakten finns det kilometer skrivet i UK tråden men enklast är att klippa av UK kontakten o sätta dit en svenska, alt adapter från classe eller byt hela sladden och ersätt med en sladd med fastgjuten kontakt.
Har läst att dessa maskiner allt som oftast inte är jordade utan dubbelisolerande?
Man behöver alltså inte oroa sig för att byta kontakt eller att förlora jordningen på något sätt? Att däremot sätta dit en jordad kabel kan väl inte skada eller är det helt meningslöst egentligen? Läste att även du satt dit en jordad kabel men samtidigt inte rekommenderade det? Lite emotsägande så jag undrar hur du värderade där?
 
loftby skrev:
Har läst att dessa maskiner allt som oftast inte är jordade utan dubbelisolerande?
Man behöver alltså inte oroa sig för att byta kontakt eller att förlora jordningen på något sätt? Att däremot sätta dit en jordad kabel kan väl inte skada eller är det helt meningslöst egentligen? Läste att även du satt dit en jordad kabel men samtidigt inte rekommenderade det? Lite emotsägande så jag undrar hur du värderade där?
Jordad kabel?? du har ju ingen jordplatta i maskinen att fästa den i..

Jordad kontakt är teoretiskt inte OK då det indikerar att maskinen är jordad. Praktiskt sett spelar det ingen roll, men skruva dit en kontakt som du kan peta in i ett jordat uttag iaf.
 
Redigerat:
loftby skrev:
Bara att knipsa av den engelska kontakten på laddaren och min borrhammare och sätta dit en svensk stickpropp. De jag hittar på classe är dock jordade. Tex: [länk] . Vilken kontakt har du satt dit? Eller så kanske man kör på denna:[länk]. Även den är ju dock för engelsk jordad till svensk jordad.
adaptern du länkar till funkar bra

annars så har jag en motsvarande
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148265299
som kostar runt en tia på vilken Ica/Konsumbutik som helst.
 
Även den är ju jordad? Egentligen, för att det inte ska uppstå missförstånd, skulle man ha en ojordad men det är enda anledningen?
 
Redigerat:
loftby skrev:
Även den är ju jordad? Egentligen, för att det inte ska uppstå missförstånd, skulle man ha en ojordad men det är enda anledningen?
En "Vanlig" ojordad passar inte i ett jordat uttag. Helt rätt vore att h en kontakt som så i formen ut som jrdad men som saknar metallstblecken på sidan. Dessa finns men inte på 7-Eleven. Pga att att jag och dom flesta andra inte orkar leta så tar vi en jordad kontakt istället.
 
Nja vet inte exakt vad lagen säger men dom flesta butiker brukar kunna skippa "sales tax" om du visar pass och flygbiljett tbx till sverige.
Alternativ två är att man ber dom skicka prylarna till ditt hotell i grannstaten fast du erbjuder dig generöst nog att ta med dom dit eftersom du iaf ska dit av en händelse ;)
Dessutom brukar man oftast kunna pruta en del på butikspriserna om man handlar en del, spec nu i kristider har jag märkt.

Ännu bättre är om man kan köpa reconditioned maskiner och skriva ett kvitto privat som man kan visa i tullen om nu ngn skulle ha en åsikt att man bär på 2x32kg verktyg på flyget ;) Nypriset kan dom ju kolla upp men vad du har betalat för uppenbarligen begagnade maskiner är mer godtyckligt.


Nimajneb skrev:
Nu handlade det om att handla på plats... vill du göra dessa avdrag får du ta det i din amerikanska inkomstdeklaration
 
2x23 kg, dvs 2x50 lbs menar du nog
 
Lite olika för olika bolag, väljer man dom asiatiska som tex thai air så brukar dom av ngn orsak ha högre baggagevikt (70 Lbs) och dessutom modernare plan än tex Delta som är ett riktigt lågvattenmärke enligt mig.
Skiljer även om man flyger economy eller ngn annan klass och för min del som är stor och lång så är en economy-plats outlidlig att sitta på 12-13timmar i sträck :(

mattiasp skrev:
2x23 kg, dvs 2x50 lbs menar du nog
 
Tossegubbe skrev:
L
Skiljer även om man flyger economy eller ngn annan klass och för min del som är stor och lång så är en economy-plats outlidlig att sitta på 12-13timmar i sträck :(
Lider av samma sak. Brukar hänga på låset på internetincheckningen med seatguru.com fönstret uppe och försöka lägga in mig på bästa möjliga säte.

Tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanlig fönster/gång utan extra benutrymme på interkontinentala flighter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.