P
hur lång tid ska det ta innan man får besked om pris på frakt ifrån tools-plus? står 24h på mailet men jag har nu väntat i 4 dagar.. även mailat dom men inget svar
 
Ha ni några tips på bra sidor för att söka efter billigaste pris i USA?
 
pleqtiz skrev:
hur lång tid ska det ta innan man får besked om pris på frakt ifrån tools-plus? står 24h på mailet men jag har nu väntat i 4 dagar.. även mailat dom men inget svar
Jag fick snabba svar från Tools-Plus när jag beställde dyckertpickan.
Typ inom 24h, om jag inte minns alldeles galet.
 
en snabb fråga bara. En polare ska till staterna och jag tänkte beställa en dyckertpicka med honom då jag vet att dessa är billigare där. Är det något mer jag bör be honom köpa till mig som är märkbart mkt billigare där?Någon som kan rada upp några saker?:D:D:D
/
M
 
Luft och batterimaskiner?! :)
 
B
helt klart. varför inte en Makita BTD144 slagskruvdragare, grymt smidigt.
 
Jag skrev här tidigare men köpet rann ut i sanden. Nu är jag på gång att renovera hemma och är i stort behov av maskiner. Jag har gått igenom de flesta affärer både från USA och UK och sett en avsevärd skillnad i pris, i USAs favör. Av utbudet där verkar hardwaresales billigast, förutom på batterier. Frakten är bl.a. väldigt mycket billigare från dem än de jag hittills sett. Det jag tänkte beställa var en bhp452, bss611, bhr240 och två batterier. Jag tänkte att enda skillnaden är väl batteriladdaren så den kan man köpa här eller är det en dålig tanke? Det kanske är bättre att köpa laddaren där och sedan en adapter från clas? Sedan är det detta med CE-märkning? Är det aldrig det när man köper utanför EU eller vad är det som gäller? Om det nu inte skulle vara en CE-märkning vilka risker tar man? Hörde att det på sågen inte finns vissa säkerhetsskydd? Finns det något annat land som har CE-märkning och priset bara är marginellt dyrare? Om summan med frakt från dem är 560$ vad kan man räkna med i slutpris med moms/tull osv? Är det de 27% som är sagt tidigare? De djävlarna tar ju skatt på frakten också väl!? Har ni några rekommendationer om andra verktyg? Helst makita då jag alltid trivts med dem. Är det något mer man borde tänka på vid handel utanför landets gränser? Är det helt kört om maskinerna dör och de inte är CE-märkta att få dem lagade? Har inte makita en egen garanti? Den kanske är svår att få att gälla?
 
Redigerat:
B
hej, det finns inlägg här som säger att garantin i usa står säljaren för, vilket skulle förklara det lägre priset.. men, det är ju ändå så biligt så OM något går sönder, så är det ju värt att bekosta lagning, alt köpa nytt.

skyddet på sågen du nämner är vad jag antar den elektriska bromsen som stoppar klingan då du släpper den, detta vet jag inte om det är "krav" på alla sågar, tror inte det finns på billiga vanliga cirkelsågar... någon kanske vet?

kolla med K-rauta vad de tar för en laddare, jag lyckades få min är för 616 kr inkl moms, men viss misstanke om att de tog för lite betalt finns. kan vara enklare än att löda om.. även om det oftast går.

Hardwaresales kan rekomenderas, har vairt inne i deras butik norr om Seattle, den är helt grym. ;) är det något de inte har i webshopen ska det även gå att kontakta dem i butiken och se om de kan skicka nåt, de har mycket mer saker där....
 
Laddaren är väl 110 volt också va? Så du måste väl ha en transformator och inte bara en adapter?

En kille här på byggahus fick sin UK-köpta Makita garantilagad i Sverige. Så ska det vara enl. EU:s regelverk, men Makita har tidigare försökt undvika det. Men det verkar alltså funka. USA-köpta grejor ska inte gå att få garantireparerade här.

18V-Sticksågen är kanonbra.

Här är bara några hundra dyrare för samma grejor inkl. frakt från UK (ingen tull inom EU, lägg till engelsk moms 17,5% på priserna, frakten blir lite under 600 spänn inklusive allt), och du slipper transformator och kan köra Classes adapter eller byta kontakt.

http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-5254.html

http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...-supplied-naked-depth-of-cut-57mm-p-5266.html

http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...rill-supplied-naked-20mm-sdschuck-p-5661.html
 
Redigerat:
Ja, jag ska lägga ihop samma grejer och se vad skillnaden blir. Det enda jag jämfört hittills är sågen. Den gick på 87$ och 87£ så det är en del skillnad. Det är exakt samma fast annan valuta. 7,2/kr och 10,92/kr. 27% påslag mot 17,5%. Där hämtar UK in lite i alla fall. Är alla grejer från UK CE-märkta?
Har läst att 610an är svensk modell och 611 inte. De har båda men...
UK: fördelar - Garanti och CE-märkning så de kan lagas i sverige (STORT plus)
230V laddare
Nackdelar: Ja, detta beror ju helt på om grejerna är CE-märkta. Är det de finns bara en och det är att de är något dyrare.
USA: fördelar - Billigare.
Nackdelar: Ingen garanti och ingen CE-märkning.

Om grejerna från UK är CE-märkta och det kostar nästan det samma är det ju klart värt det! Vill minnas att förra gången jag skulle slå till var det inte alls så.

Pris från UK (med moms och frakt) med 230V laddare:554£
Pris från Usa (med moms och frakt) utan laddare:711$ (summan *1,27)

Det skiljer alltså strax över 800kr. Då är det utan laddare, garanti och CE-märkning från USA. UK!

Heh fan man blir shoppoholic när man är på de där hemsidorna!
Det blir en sticksåg också :p En tigersåg och en av dem och en...heh
 
Redigerat:
B
CE-märkningen spelar väl mindre roll egentligen? det är ju inte något fel på grejorna från staterna... det är ju samma saker i dem.

gällande sågen har 610 elektriska bromsen, lampan samt justerbart stopp på 45-grader. det senare går faktiskt köpa till som reservdel och skruva dit... jag har grejorna men inte satt dit dem på min 611.

lampan har jag klarar mig bra utan, gillar bra belysning när jag sågar ändå...

bromsen, ja ,det vore väl bra, men det är ju inte ovanligt att cirkelsågar "snurrar på" efter man släppt knappen.. så inget konstigt.

men, jag hade om det skiljer lite kört på UK i dagsläget när pundet är så lågt. laddaren går ju löda om, men skönt att slippa det mecket.
 
Då känns valet lätt, du får ju inte laddaren under 700kr så då är priset det samma och alla garantifördelar mm till UK fördel om jag förstod det hela rätt? (och du fått rätt priser)
Annars kostar det ju bara 4k att sticka över till NY på en trevligt weekend och shoppa på plats och slippa tullar mm, så brukar jag göra iaf ;)

loftby skrev:
Ja, jag ska lägga ihop samma grejer och se vad skillnaden blir. Det enda jag jämfört hittills är sågen. Den gick på 87$ och 87£ så det är en del skillnad. Det är exakt samma fast annan valuta. 7,2/kr och 10,92/kr. 27% påslag mot 17,5%. Där hämtar UK in lite i alla fall. Är alla grejer från UK CE-märkta?
Har läst att 610an är svensk modell och 611 inte. De har båda men...
UK: fördelar - Garanti och CE-märkning så de kan lagas i sverige (STORT plus)
230V laddare
Nackdelar: Ja, detta beror ju helt på om grejerna är CE-märkta. Är det de finns bara en och det är att de är något dyrare.
USA: fördelar - Billigare.
Nackdelar: Ingen garanti och ingen CE-märkning.

Om grejerna från UK är CE-märkta och det kostar nästan det samma är det ju klart värt det! Vill minnas att förra gången jag skulle slå till var det inte alls så.

Pris från UK (med moms och frakt) med 230V laddare:554£
Pris från Usa (med moms och frakt) utan laddare:711$ (summan *1,27)

Det skiljer alltså strax över 800kr. Då är det utan laddare, garanti och CE-märkning från USA. UK!

Heh fan man blir shoppoholic när man är på de där hemsidorna!
Det blir en sticksåg också :p En tigersåg och en av dem och en...heh
 
Boan skrev:
CE-märkningen spelar väl mindre roll egentligen? det är ju inte något fel på grejorna från staterna... det är ju samma saker i dem.
Ja, så länge grejerna är hela och friska är det ju ingen fara men i det läget något strular känns det ju bra mycket skönare att bara kunna åka förbi och laga den eller i bästa fall få den utbytt på garantin. Med min otur jag ALLTID lyckas drabbas av så känns det som en enorm fördel för en så liten peng. Det gäller nu bara att försäkra mig om att de är CE-märkta. Annars gör det ju ingen skillnad.

(Ingen har hunnit skriva så jag kan ju lika gärna redigera detta meddelande :p)
JA! Har varit borta ett bra tag och läste mailen nyss. Svaret var ett mycket glädjande besked. ALLA maskiner är CE-märkta och makitas garanti ska inte vara några problem. FINT! Det enda är kontakten. vad är bästa lösningen där? En tre-pins-kontakt får man i alla fall. Riktigt usel på elbiten. Ska man ha en adapter och isf jordad eller ej eller ska man byta kontakt och då alltså, jordad eller ej? Det blir väl ingen "försämring" på något sätt tex att den ska vara jordad men för att passa här tar man bort den?
 
Redigerat:
B
så bra att de är märkta då, vad jag menade var att det är ju en stämpel på att de uppfyller vissa krav, men det betyder ju inte att de som inte är märka och av samma märke är sämre. det är ju troligtvis likadana innuti.

märkte en lite lustig sak häromdagen med makitas hemsida, när jag slog in makita.com flyttades jag över till makita.se, men när jag körde via en vpn till usa så fick jag vara kvar....
 
Boan skrev:
så bra att de är märkta då, vad jag menade var att det är ju en stämpel på att de uppfyller vissa krav, men det betyder ju inte att de som inte är märka och av samma märke är sämre. det är ju troligtvis likadana innuti.
Ja, så är det ju med stor sannolikhet på de flesta av verktygen men det förändrar inte det faktum att ingen reparatör tar i grejerna när det gått sönder. Väldigt dåligt att det inte är world wide på allt. Samma grejer och världsomfattande garantier. Det hade varit något det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.