Där huset mitt ska stå lutar det ca 1.5m. Det är berg under på hela platsen där huset ska stå ingen jord. Huset ska inte sprängas ner utan byggas upp så att säga.
Se skiss nedan.

Är det vettigast att använda de stenar jag har på tomten och fylla upp med så jag har en helt vågrätt yta.Tippa lite sand över detta så det blir tätt i springorna mellan stenarna. Köra med grävmaskinen och vibba på detta. Sedan börja grusa upp och bygga grund ovanpå detta? Ska jag ha markduk emot berget eller ska jag lägga den ovanpå stenarna och sanden?




< 0m------------1.5m >

|-------------------------|
|-------------------------|
|-------------------------|
|-------------------------|
 
Det beror ju lite på vad du ska ha för grund. Ska du ha en plintgrund så fäst plintarna direkt i berget och så var du klar :)

Ska du ha en platta så krävs ju ett jämnare underlag.
I det läget skulle jag nog gjuta en "sarg" 0.5-1 meter utanför plattan. I lägsta punkt lägger du en dränneringsslang så att vatten kan ta sig ur din "damm".
Sen fyller du upp på insidan med vanligt 8-16 drängrus.
Fördelar som jag som lekman se med denna lösning är att du får bort direktkontakten mellan hus och berg samt att du har ett garanterat dränerande underlag.

Duk har man för att förhindra att matrialet ovanpå duken sjunker ned och blandar sig med det under. I ditt fall så kan det därmed ev bli en duk ovanpå fyllningen men inte mellan berg och fyllning.
 
Mikael_L
Jag har fått för mig att det är lite lurigt att gjuta betongplatta på mark på berghällar.
Dels har man dräneringen att tänka på. Ibland har berghällen sprickor där det tränger upp vatten vid och strax efter smältperioden och kraftiga regn. Vattenflöden som kan ställa till med problem.

Sen är det ju också jätteviktigt att det material man har under huset, men ovanför berghällen verkligen ligger 100% stilla, annars blir det sättningar som ett brev på posten.

Att mura upp en ram eller vad man nu ska kalla det är ju ett bra recept mot sättningar, men det måste göras tillräckligt starkt och bra att det håller för att packa materialet som man fyller med där innanför och sedan husets vikt och snölaster och vindlast under de kommande 100 åren.

Är det en berghäll av hygglig kvalitet så är väl en plintgrund utmärkt. Då slipper man undan flera svårigheter också.
 
Plintgrund är ju busenkelt på berg. Man bör dock isolera lite mer i golvet iom att man kan få -25 under "fötterna". Med en isolerad platta blir det ju aldrig minusgrader på undersidan.

Håller vi oss kvar på plattalternativet så tror jag mer på just en gjuten mur än en murad iom att en massiv gjutning ska vara starkare.

Lasterna bör inte bli alltför svåra. Du kan ju utgå från att gruset ligger still i upp till ca 45 graders vinkel. Därmed kan du räkna bort stora delar av husets vikt direkt.
Resten måste du kraftupdela då för att se hur mycke tryck det blir frågan om.
 
Berget är slätt och fint utan sprickor idag.
Detta är uppe på en höjd och är en av de högsta punkterna. Det lutar lite grann från högsta punkten så vatten letar sig från toppen via platsen för huset och ser ner över ett stup.

Jag vill göra en platta på mark med golvvärme till ett 140kvm 1-plans hus.

På vänster sida där det står 0 är det berg framme. Där det står 1.5m hade jag tänkte lyfta dit stora stenar tills jag fyllt upp till vågrätt med 0an ute till vänster. På med lite sand mellan stenarna så det ligger stadigt. Nu har jag en ganska plan och vågrätt yta att börja göra en platta på mark.

Nu kan jag börja grusa av och bygga på höjden för grunden. Kommer inte behöva ha något avlopp draget på den sidan där det står 0. Allt i avlopp och vattenväg kommer vara i den halvan av huset där det står 1.5m.


Är det rätt i detta fall?
 
Mikael_L
Ska du verkligen överlåta ett såpass viktigt beslut till sådana blåbär som vi, ehh jag ... :D

Men nja, vore det mitt hus det gäller skulle jag vara tok-orolig att fyllet som ligger på bergshällen med tiden kan komma att glida ner en aning med sättningar som följd. Så jag tror på att man antingen gjuter upp en ordentlig stödmur, eller så får man fylla, men då får man börja långt ifrån huset. Börja med att schakta fram en bra mark, sen fylla med sprängsten t.ex. och börja kanske 5-15 meter från huset. Fylla max 40 cm i taget och däremellan packa med grävmaskinen följt av 400kg's padda. Och fylla upp en slänt mot huset på detta vis.

Det finns ju angivet största lutning en sådan slänt kan ha för att anses bli stabil, men jag har ingen siffra i huvet just nu.

Stora stenar på en lutande berghäll och på med lite sand mellan stenarna, det låter inte i min värld så värst stabilt. Jag vågar iaf inte säga ja till dig till en sådan grej. Tar du dit ett grundläggarproffs och han tycker det är OK så kan jag alla gånger ha fel, men jag vill helst se mig "överbevisad" innan.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ska du verkligen överlåta ett såpass viktigt beslut till sådana blåbär som vi, ehh jag ... :D

Men nja, vore det mitt hus det gäller skulle jag vara tok-orolig att fyllet som ligger på bergshällen med tiden kan komma att glida ner en aning med sättningar som följd. Så jag tror på att man antingen gjuter upp en ordentlig stödmur, eller så får man fylla, men då får man börja långt ifrån huset. Börja med att schakta fram en bra mark, sen fylla med sprängsten t.ex. och börja kanske 5-15 meter från huset. Fylla max 40 cm i taget och däremellan packa med grävmaskinen följt av 400kg's padda. Och fylla upp en slänt mot huset på detta vis.

Det finns ju angivet största lutning en sådan slänt kan ha för att anses bli stabil, men jag har ingen siffra i huvet just nu.

Stora stenar på en lutande berghäll och på med lite sand mellan stenarna, det låter inte i min värld så värst stabilt. Jag vågar iaf inte säga ja till dig till en sådan grej. Tar du dit ett grundläggarproffs och han tycker det är OK så kan jag alla gånger ha fel, men jag vill helst se mig "överbevisad" innan.
Absolut inte :D

Men jag vill ha lite olika svar att bilda mig en egen uppfattning på då alla hitills säger olika. Grundläggare 1 sa fyll med grövre sprängsten och kör på det och padda en massa. Grundläggare 2 sa ta stora stenar du har ligger och skräpar på tomten de är ju ändå gratis. Fyll med så mycket sten du hittar. Sand eller stenmjöl i mellan dessa lite större stenar sen är det bara att köra på med grävmaskin och padda.

När det är skapligt vågrätt och plant börjar man med grundläggningen.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Absolut inte :D
Bra ! :rolleyes:

Men jag vill ha lite olika svar att bilda mig en egen uppfattning på då alla hitills säger olika. Grundläggare 1 sa fyll med grövre sprängsten och kör på det och padda en massa. Grundläggare 2 sa ta stora stenar du har ligger och skräpar på tomten de är ju ändå gratis. Fyll med så mycket sten du hittar. Sand eller stenmjöl i mellan dessa lite större stenar sen är det bara att köra på med grävmaskin och padda.
Har dom haft någon åsikt om hur mycket den fyllningen kan slutta, dvs hur långt ifrån huset du måste börja med slänten?

I sak håller jag med dom, men den kala sluttande berghällen gör iaf mig orolig.

Jag åsåg ett rejält fylleprojekt i somras medan jag byggde garage. drygt 2 meter fylle under huset. :x

Grävmaskinskillen la ut grov sten först, ca 40 cm åt gången. Körde över några gånger fram och tillbaka med grävaren (ca 20-25 ton) och lät banden grovpacka. Sen körde han 450kg padda ett flertal överfarter. Sen på med nästa 40 cm och ...
puuuhh, det såg jobbigt ut.
Sen blev det mindre stenar allt högre han kom.
 
Jag skulle absolut inte göra så!

Vad är det som garanterar att den uppbyggda stensättningen inte flyter iväg? Du bör nog åtminstone fylla upp 1-2 meter utanför med vanlig jord/lera så att det håller sig på plats!
 
För att förklara mera.
Jag kommer ju även att fylla på runt ikring detta med sten och jord. Det kommer ju bli jord så att jag kan ha gräsmatta i samma nivå som huset blir sen.

Mikael_L skrev:
Bra ! :rolleyes:


Har dom haft någon åsikt om hur mycket den fyllningen kan slutta, dvs hur långt ifrån huset du måste börja med slänten?

I sak håller jag med dom, men den kala sluttande berghällen gör iaf mig orolig.

Jag åsåg ett rejält fylleprojekt i somras medan jag byggde garage. drygt 2 meter fylle under huset. :x

Grävmaskinskillen la ut grov sten först, ca 40 cm åt gången. Körde över några gånger fram och tillbaka med grävaren (ca 20-25 ton) och lät banden grovpacka. Sen körde han 450kg padda ett flertal överfarter. Sen på med nästa 40 cm och ...
puuuhh, det såg jobbigt ut.
Sen blev det mindre stenar allt högre han kom.
Vi har inte gått in på mer detaljer. Men som jag skrev ovan. Hela tomten kring huset ska ju fyllas upp så det blir ju ett stöd emot dessa stenar.

Som du beskrev det sista var exakt hur den ena grundkillen sa. Han brukade lägga ut stora stenar och larva över några gånger. Padda och sanda och hålla på.
Jag kör ifs en hjulmaskin men jag får väl padda desto mer. Det blir ju 1-5tons stenar så flyta iväg hur som helst är väl inte det lättaste?
 
Då ska det inte vara några problem! :)

Men som sagt, mycket paddande blir det! Och att padda riktigt stora stenar kräver riktigt rejäla paddor! Så i det avseendet är det lättare att välja mindre storlek på stenarna. Det blir inte sämre för det!
 
Här var det många förslag, stenar och jord, går det inte att använde de gamla trädstammarna också, och kanske höstlöven, en rejäl padda fixar nog till det. Nej det här jobbet är inget för amatörer, enbart tanken att padda ner stora stenar, får mig att rysa. Tänk va bra det hade varit när det byggs nya vägar, att använda alla dessa högar med sten som tagits upp från åkrarna, som som ändå bara ligger där. För att bygga upp en bädd, är det grus/schaktmassor som användes, och som paddas mycket noga i omgångar.
 
Läser du noga ser du att det inte är någon som föreslagit att jord ska användas som underlag.
 
saturnus skrev:
Här var det många förslag, stenar och jord, går det inte att använde de gamla trädstammarna också, och kanske höstlöven, en rejäl padda fixar nog till det. Nej det här jobbet är inget för amatörer, enbart tanken att padda ner stora stenar, får mig att rysa. Tänk va bra det hade varit när det byggs nya vägar, att använda alla dessa högar med sten som tagits upp från åkrarna, som som ändå bara ligger där. För att bygga upp en bädd, är det grus/schaktmassor som användes, och som paddas mycket noga i omgångar.
Se möjligheterna nu :rolleyes:
Vad har du för konkreta förslag? Tar gärna emot kunskap.
Jag har massor av sten på tomten som borde användas. Att köpa stenkross och transportera till tomten känns helt fel om jag kan få ett bra resultat på annat sätt.
Grunden närmast berg borde kunna vara stora stenar lika väl som mindre krossade stenar?

Underlaget är berg och inte jord som jag tror du tolkade det.
 
injonil skrev:
Då ska det inte vara några problem! :)

Men som sagt, mycket paddande blir det! Och att padda riktigt stora stenar kräver riktigt rejäla paddor! Så i det avseendet är det lättare att välja mindre storlek på stenarna. Det blir inte sämre för det!
Vad tror du om fyllnad imellan stenarna då? Sand, stenmjöl?
Sand har jag gratis så det nyttjar jag helst om det ger ett bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.