Doldskada skrev:
Fick mina grejer från toolstop igår. Bosch häcksaxen var lite skadad i leveransen - klingan var lite böjd men då det inte verkar vara härdat stål gick bara att böja tillbaka så var saken biff, sånt är inget jag orkar tjafsa om när det går att fixa själv.

Det var trevligt att upptäcka att kontakten på den inte var av den där typen som är svetsad - så det var bara att byta kontakt och sparar man den gamla så kan man byta tillbaka skulle det bli något fel på maskinen. Det märkligaste var den kontakten var av en typ jag inte sett tidigare och såg helt livsfarlig ut och inget jag skulla använda iaf. Man fick även med en förlängningssladd med en härligt varsel orange av utomhus typ med deras muppiga anslutningar.

Bosch 8S kap/ger sågen hade svetsad kontakt - men det går att öppna en liten lucka på sågen och byta ut hela kabeln mot en ny och på det sättet undvika påverkan som syns så mycket att garanti upphör - jag klippte kabeln och bytte kontakten ;)

Ingen av maskinerna hade någon jordkabel så jag antar att dom är dubbelisolerade, men jag tittade inte på märkningen.

Känslan inför britternas elsystem är lite blandad - deras kontakter är sjukt stora och verkar vara av en sämre design är våra de verkar även innehålla säkringar och man undrar hur deras centraler ser ut ;)

Anslutnings sladden på häcksaxen verkar vara en eftertanke då uppenbarligen deras vanliga elkontakter är för stora och dåliga - men arbetet är misslyckat då den nya är ännu sämre men mindre. Själva förlängningskabeln ser ut som vilken förlängnings sladd som helst för inomhus bruk hos oss, våra är av en grövre kaliber och känns mer förtroende ingivande. Jag kommer använda deras ojordade utomhus kabel som riktsnöre när jag klipper min monsterhäck - då kommer färgen väl till pass :)
Jag fattar inte vad du gjorde med sågen, Använde du den lilla luckan och bytte hela kablen, eller klippte du bara kontakten och satte dit en ny?

Behöver byta kontakt på min nya makita laddare, och undrade om man bara kunde klippa kontakten och sätta dit en ny(?).

De har ju inte jordkabel i de brittiska kablarna, så då kan det ju inte spela ngn roll om man byter?

Men vad ska man ha för kontakt, jordad eller ojordad? Jag tänker mest på vad som är praktiskt, oavsett så blir det ju ojordat. Så då går det kanske inte att anv en jordad kontakt?
Skulle helst vilja ha en smal "vanlig" kontakt, men finns det sådana att byta ut själv?

Kan inte ett skit om el ;)
 
Meddelar att jag med framgång har beställt bla 1 gallon trälim från Axminster. Mer info i denna tråd.
/B
 
Leaff skrev:
Jag fattar inte vad du gjorde med sågen, Använde du den lilla luckan och bytte hela kablen, eller klippte du bara kontakten och satte dit en ny?

Behöver byta kontakt på min nya makita laddare, och undrade om man bara kunde klippa kontakten och sätta dit en ny(?).

De har ju inte jordkabel i de brittiska kablarna, så då kan det ju inte spela ngn roll om man byter?

Men vad ska man ha för kontakt, jordad eller ojordad? Jag tänker mest på vad som är praktiskt, oavsett så blir det ju ojordat. Så då går det kanske inte att anv en jordad kontakt?
Skulle helst vilja ha en smal "vanlig" kontakt, men finns det sådana att byta ut själv?

Kan inte ett skit om el ;)
Är det en ojordar kontakt sätter man en likvärdig. Att använda en jordad kontakt trots att kabeln bara har 2 ledare tycker jag invaggar en i falsk trygghet, eller ivafall den som inte vet att den är ojordad.

Och se till att maskinerna är gjorda för 230v. England kör både 230 och 120v. 230 i hemmet och 120 volt via Trafo på bla byggen. Därför kan många elverktyg beställas både som 120v och 230v
 
Om maskinen är dubbelisolerad
(märkt med dennna symbol ³ fast vriden 45grader )
händer det ju ganska ofta att det är en "jordad" stickpropp fast då är det oftast (alltid?) utan jordbleck

Funkar tydligen inte att använda symboler

Symbolen för dubbelisolerad är en liten kvadrat i en större kvadrat
 
Redigerat:
Leaff skrev:
Behöver byta kontakt på min nya makita laddare, och undrade om man bara kunde klippa kontakten och sätta dit en ny(?).
Hej,
Jag köpte en ny kabel med pågjuten platt europakontakt på CO.
Sedan skruvade jag isär laddaren och lödde ur den gamla och in med den nya.

Om du letar reda på någon bekant som äger en lödpenna, så ska det nog gå bra att byta sladden.

Den lättaste varianten är att köpa en resekontaktövergång.

Ungefär lika lätt är det att klippa av sladden och skruva dit en svensk stickpropp.
 
Problemet är väll att hitta en stickpropp att sätta dit som inte är jordad, en kabel med eurokontakt som du löder dit är väldigt enkelt, går nästan inte att misslyckats även om man aldrig har använt en lödkolv förut, men är du osäker köp en adapter.
 
magnu skrev:
Hej,
Jag köpte en ny kabel med pågjuten platt europakontakt på CO.
Sedan skruvade jag isär laddaren och lödde ur den gamla och in med den nya.
.
Löda ur den gamla? Räcker det inte att klippa av den gamla så nära kretskortet det går och löda på den nya?

Får väl köpa en lödpenna, ngn bra att rekommendera på Clas Ohlson/Kjell Company?
Ska man ha 15 eller 30 W?
 
Redigerat:
snacka om att gå över ån efter vatten.......

btw tänk på att dom flesta eurokontakt sladdar är för klena för att koppla in ett elverktyg med. En laddare funkar men inte en såg.
 
Sitter och överväger om jag ska gå vidare med den order jag har knappat in hos Lawson HIS. Jag har förstått att de verkar seriösa och vad jag kan se har den en helt okej enhetsfrakt till Sverige.

Om ingen bestämt avråder mig (undrar om sambon läser detta?) så lutar det åt att det läggs en beställning på följande.

Makita 6843 Skruvautomat (sladd) - 181 £ (inkl moms)
Makita JR3070CT Tigersåg (sladd) - 217 £ (inkl moms)


Eftersom jag mest ska använda grejerna lokalt och inte släpa runt dem en massa känns det som ett överkomligt problem att det är en brittisk kontakt på dem. Har inga problem med att använda adapter och ser därför inte behovet att gå upp några tusenlappar till batteridito.

Är det enkelt med returer till Lawson HIS om man skulle ha oturen att de packar ner fel och man får 110V, trots att orderbekräftelsen säger 230V?
 
Tryck du på beställ knappen.... det är ju Lawson du ska handla ifrån på andra sidan sjön.... Inte någon hejsans svejsan svensk skojare.
 
Leaff skrev:
Löda ur den gamla? Räcker det inte att klippa av den gamla så nära kretskortet det går och löda på den nya?

Får väl köpa en lödpenna, ngn bra att rekommendera på Clas Ohlson/Kjell Company?
Ska man ha 15 eller 30 W?
Tja det går att löda på många sätt.
Eftersom jag hanterar lödpennor i yrket, såg jag sladdbytet som ett enkelt komponentbyte.

Om jag skulle löda kabel skulle jag välja 30W. Själv har jag en 50W med temperaturreglering.
 
magnu skrev:
Tja det går att löda på många sätt.
Eftersom jag hanterar lödpennor i yrket, såg jag sladdbytet som ett enkelt komponentbyte.

Om jag skulle löda kabel skulle jag välja 30W. Själv har jag en 50W med temperaturreglering.
Men hur skal jag göra med de kablar som sitter där nu? Är det bara att ta lödpennan och smälta tennet som fäster kabeln och ta bort den, dit med ny kabel & nytt tenn?

Jag skulle bli väldigt glad om du ville förklara lite närmare. Tack på förhand.
 
Leaff skrev:
Men hur skal jag göra med de kablar som sitter där nu? Är det bara att ta lödpennan och smälta tennet som fäster kabeln och ta bort den, dit med ny kabel & nytt tenn?

Jag skulle bli väldigt glad om du ville förklara lite närmare. Tack på förhand.
Precis. Man smälter tennet och drar ur kabeln. Sedan kan ta bort det tennet som blev kvar på kretskortet med en lödfläta.
I med den nya kabeln och värm och tillför lödtenn.

Ett trick är att man kan förtenna kabeln innan man stoppar in den i kretskortet.
Det gör man enklast genom att linda lödtenn runt den skalade kabeländan. Sedan värmer man och lödtennet kryper in.

Här hittade jag på nätet
http://www.solderinguide.com/

Du kan säkert hitta fler guider
 
Tack för hjälpen, Jag löd dit en kabel med eurokontakt köpt på CO för 25kr. Nu står den och laddar sitt första batteri ;)
 
TNT-mannen knackade på idag med paket från Axminster. Huvudnumret var en excenterslip, en Makita BO6030. Känns lite mer gedigen än den Cotech jag körde slut på förra veckan...

Plockade även med lite lim och annat bra-o-ha i lådan, så uppenbarligen går det bra att beställa lim. Lite lustigt att de inte skickar med tracking-nummer på en gång, jag fick det efter att ha mailat och frågat.
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.