Sist hörde jag ett roligt telesamtal från en anställd utanför butiken..
Säljare: ..ett ögonblick så skall jag gå och titta efter..
(sen tog han bort luren från örat, höll handen över telefonen och ställde sig och rökade)

Sånt inger STORT förtroende :p
 
Okunnighet hos både säljare och kund som är hemmapulare kan ge obehagliga konsekvenser. Brädgården hos Bauhaus är ett exempel där i stort sätt ingen i personalen har koll på virket.

Såg en kund som vart hänvisat till "normala högen" lagret av 145x45 med påståendet att allt var K24. Inte en siffra rätt där....

Hade det varit en glad hemmapulare som skulle bygga takstolar hade det kunnat sluta illa, nu frågade snubben en extra gång om var stämpeln så det vart rätt uppenbart.

// Mats
 
Att handla på stora byggvaruhus är väl ungefär som att handla hemelektronik hos de stora kedjorna eller mat på de stora matvarahusen, de säljer stora volymer till ett OK pris men personalen är knappast generellt några experter. Självklart finns det undantag men man ska nog veta precis vad man vill ha och acceptera att vill man ha professionell hjälp eller något utöver det vanliga så är det mindre och mer specialiserade butiker som gäller och då kostar det kanske några kronor extra.
 
storkarp skrev:
Av någon anledning verkar hornbach ha fått tag i betydligt kunnigare personal än bauhaus.
Har samma erfarenhet av de båda varuhusen i Göteborg!
 
jag måste hålla med om bauhaus. Vi skulle renovera lite i lägenheten för nåt år sedan och tog med släpet till sundsvall o bauhaus. Till vår förvåning fanns det INGEN duschvägg, handfat och skåp på lager utan allt var beställningsvara. VAD har de egentligen i sina stora hus??!! Vi råkade även ut för en "säljare" som inte var sugen att hjälpa oss öht.

Vi åkte till k-rauta ist och fick grym hjälp. Fick allt med oss hem och tom lite rabatt :) Fast vi var angelägna att få med oss sakerna hem den dagen vi var där.
 
C
Har ni sett Bauhaus skruvsortiment? Jag behövde en ask med trevliga träskruv, vilket enligt mig (i det här fallet) var/är inte gängade ända upp, självborrande spets, rillor under skallen och torx. Vår pyttelilla lantmännen i byn har såna, bauhaus har bara grova dimensioner, gängat hela vägen upp, inga rillor (trät spricker lättare), och bara pozidriv...

Deras limträskivor:
Dom har inga limträskivor av furu, utan bara av gran. 90% av alla skivor man hittar på hyllan är skeva och har trasig inplastning.

K-rauta må vara lite dyrare, men frågar man nån om nåt där så lägger dom ner sig för att hjälpa en, och ska man ha tag på nåt special så finns det allt som oftast.
 
Blodsoppen
Jag har sagt till mig själv ett antal gånger att inte handla där något mer. Men man kan tydligen inte lita på sig själv...Men nu får det vara slut..
 
jmfr. Onoff / Hi-fi klubben.

Servicen är i samma klass som priserna och utbudet.
 
villvinnapålotto skrev:
Jag har sagt till mig själv ett antal gånger att inte handla där något mer. Men man kan tydligen inte lita på sig själv...Men nu får det vara slut..
Instämmer!
 
jag har ingen erfarenhet utav ovannämnda ställen, men vet precis vad ni menar.

jag handlar alla mina saker på olika ställen, det blir bäst så. det är bara att inse att det inte finns nåt ställe som har allt man vill ha (rätt pris, kvalite, lr rätt produkt/fabrikat). fråga dem som jobbar i butikerna ger sällan något.
 
Jag tillhör dom som har gått från att gilla Bauhaus till att numera handla där mest av slentrian och tyvärr blir jag oftare och oftare besviken. Givetvis får man vara förberedd på att personalen, i de fallen dom faktiskt går att få tag på, är riktigt okunniga (finns några få undantag) och att de faktiskt inte är billiga som de utger sig för att vara. Många varor är billiga pga att är från något okänt kasst märke och ofta har kvalitet därefter, märkesvarorna har ofta samma priser som på stan.

Dagens uppenbarelse är att varuhuset i närheten hade slutat sälja färdigmålade vita furusocklar. Istället kör de på något målat träslag som kändes som en blandning mellan balsaträ och asp. Riktigt dåligt målat dessutom. Priset givetvis samma som för de furusocklar de sålde innan.

Deras drive-in tycker jag fortfarande är acceptabel när det är frågan om att snabbt köra in, lasta på och ta sig därifrån. Inte mer. Givetvis får man vara beredd på att gräva i virkeshögarna för att unvika bananerna men de är oftast vettiga och lyfter fram en annan hög om man klagar.

Tyvärr ser jag samma trend som med inköpen som för inomhusdelen att billigare och billigare saker köps in medans utpriset till kund är samma. De vanliga 45x70 och 45x45 som för ett halvårs såg ut att ha skaplig kvalitet bestod vid dagens besök mest av fingerskarvade virke. Fullt med kvistar och dåliga skarvar. Där man förut kunde hitta virke som klarade lite belastning skulle jag nu vara ordentligt nervös om jag skulle bygga något med lite påfrestning.

Skärpning Bauhaus!

// M
 
nemlan skrev:
jmfr. Onoff / Hi-fi klubben.

Servicen är i samma klass som priserna och utbudet.
Förutom att Hi-fi klubben faktiskt har grymt bra priser! Jag köpte en TV där och de skulle ha 8000 jämfört med Mediamarkt som skulle ha 9000. Var faktiskt ingen som var nämnvärt billigare ens om man kollade på Prisjakt. Sedan är ju som sagt servicen grym. Jag tittade in i butiken 5 minuter efter att de egentligen skulle stänga. Han låste dörren och tog sedan 45 minuter till att ge mig "privatvisning" av det jag ville titta på. Grymt!
 
Slår ett slag för hornbach personal, iaf de på färg avd!!
Vi köpte för ett tag sedan ett 70 tals hus innehållande 150 kvm furupanel i tak...suck =)
vi börjar med köket..åkte således till bauhaus först då detta är närmst, hade massor av frågor ang typ av färg, kvista eller inte kvista - alternativ till kvista osv osv...tror ni vi fick svar...nänä... -man kan göra vilket man vill sa hon...Jo, det fattar jag oxå men frågan var ju VAD ÄR BÄST ?

Åkte efter detta svar vidare till Hornbach och fick helt fantastisk hjälp av en tjej...hem å måla !! men trots kvistlack och färg enl rek och två strykningar som senare blev till nio, blödde kvistar igenom o partier gulnade kraftigt...tillbaka till tjejen på hornbach...Hon kunde inte riktigt svara på vad som hänt, bad att få en stund att ringa nordsjö för råd...fick dock inte tag på rätt person där såå bad att få ringa oss dagen efter, hon var visserligen ledig men skulle jaga Nordsjö hemifrån och sedan kontakta oss!!!! Detta kallar jag engagemang!!
Hon ringde som utlovat, ev en kemisk reaktion...dock inget riktigt svar MEN Nordsjö tog kostnaden för all färg vi köpt!! TACK!! =)
 
Jag har samma erfarenhet av Bauhaus barkarby.

Personalen står och pratar i klasar om 3 och frågar man nåt ser de ut som man stör dem. Köpte FMM blandare där för ett par veckor sedan och bad försäljaren kolla igenom allt och det gjorde han - väl vid monteringen såg blandaren lite skum ut då texten hamnade på undersidan.. och självklart hade han inte kollat ordetligt utan gett mig en blandare med utkast på undersidan = fel.. bara åka tillbaka och spilla 2h av semesterdan på deras slapphet..
 
Bojkotta dom stora kedjorna handla av mindre lokala företag.
Servicen är bättre och även ofta priset faktiskt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.