mycke_nu skrev:
Arrghh.. jag behöver dra en N1XV 5G6 genom badrummet till VP. Den kabeln blir skyddad av en 300 mA brandskyddsautomat.

Kan jag förlägga kabeln skyddat (i rör exvis) så det blir godkänt? Den kommer att gå bakom en VVB, så den blir inte direkt åtkommlig.
5 cm från yttre delen på väggen sa kille som hade kurs med mig i går han har varit med och skrivit SS så jag litar på han.

Så räkna med kakel, fix, tätsikt, badrumsskiva osv... så har du en 70 regel kan du antagligen gå mitt i regeln utan problem.

En annan rolig grej är att över 225 cm i badrum räknas som allmänt torrt utrymme i utgåva 2. Med andra ord får du sätta en central IP20 ovanför duschen om du har lust.

Men i och för sig måste du ta hänsyn i övrigt att det kan komma droppar och kondens och då blir det IP 21 om det är strax över 225. men är det tex 3 - 4 m i takhöjd och välventilerat kan man tex hänga en kristallkrona IP20... Snacka om flådigt :D
 
Jag kringår inte till det sämre när det gäller regler och vad SS rekomenderar bortsett från det du nämnde om höjder och önskemål från kunder som är genomförbara eller vad den konsult/besiktningsman efter samtal godkänner som lösningar om man stöter på problem osv, jag håller mig hellre till gamla föreskrifter som känns säkrare som tex olika typer av kabelförläggningar som jag tycker är jäkligt slappa som dom är nu. Det jag fortfarande menar är att SS är inte lag men kan refereras från ELSÄK som rekomendationer.

Är du med?
 
Jag är inte med... För de "gamla" förläggningsmetoderna är fortfarande med i SS, det har bara tillkommit nya.
Så jag vidhåller fortfarande det jag tidigare sagt, frångår du standarden så ska det dokumenteras... När du gör en installation bättre så är det inte att frångå om du tex lägger en belysningsgrupp över JFB fast det inte krävs...
 
Håller med Akzid. Vad jiddrar du om? Kan du ge ett konkret exempel på ett "skall" i SS som du frångått?

Om det i ELSÄK (som är LAG) refereras till att man ska utföra arbetet enligt SS (som inte är en lag) blir det mindre viktigt då? Förstår inte...
 
Rrrr, det är ju det jag sagt hela tiden, det finns inga "skall" i SS, bara riktlinjer.

Och som jag sa, jag håller mig till gamla riktlinjer för kabelförläggning, jag sa aldrig att dom inte finns i SS men jag nyttjar inte dom som tillkommit för jag anser inte att dom är bra.

Och fortfarande, där jag började när jag sa något om SS är fortfarande att det är ingen lag och Akzid hade ju problem med sin tolkning av min text genom att skriva: "Så att ens föreslå på ett konsumentforum att man inte behöver följa SS är bara korkat."

Så jag undrar fortfarande varför det skulle vara korkat för dels ska inte den vanlige konsumenten/lekmannen ens nyttja eventuella inlästa kunskaper från SS.

Sen har jag aldrig sagt att en referens till SS skulle vara mindre viktigt, det enda jag skulle ha fram från början var skillnaden på SS och ELSÄK och SS är ju förbannat omfattande i flera olika områden inom el-installation men ändock riktlinjer.

Sen om elektriker är lata eller okunniga till att dokumentera sina arbeten så dom känner sig tvugna att följa SS riktlinjer till punkt och pricka så får dom väl göra det, inget fel i det.

Det är Rrrr och Azkid som gjorde dom första inläggen om att "frångå" SS, jag har hela tiden hävdat att man måste inte följa sen vad det innebär i dokumentation osv är ju en helt annan sak.
 
Jag förstår ärligt talat ingenting av det du skriver om....
Jag tycker fortfarande att det är OTROLIGT KORKAT att frångå SS... Speciellt här där vi pratar om "villainstallationer"....

Vad i elinstallationsreglerna skulle vara ok att frångå?? Nämn ett exempel så jag förstår vad du menar...
 
Jag ser det som ganska självklart att följa SS så långt det bara går. Det skulle bli fruktansvärt rörigt om alla gjorde som de själva tyckte, även om det kanske för den skull kanske skulle vara säkert utfört.
 
Men jag förstår inte vad man kan bryta mot och samtidigt ha samma elsäkerhetsnivå.
 
Otroligt vad upphakat det var på att snacka om att frångå eller inte frångå SS, jag säger det igen, SS är ett omfattande verk med riktlinjer, riktlinjer som ELSÄK refererar till då vi inte har blå boken längre. Då SS inte är en lag så kan man frångå vissa saker som tex höjder och antal på apparater i ett utrymme, dock så länge man inte placerar i zoner där IP-klassen inte passar.

Sen skrev jag att jag hellre förlägger kabel på dom sätt som var enligt norm förr och inte på dom tillkommande sätt som jag anser att vissa är dåliga.

Det några har hakat upp sig på handlar inte alls om det jag började skriva, låter mest som någon typ av egenbekräftelse över att kunna läsa vad som står i SS.

Det jag skrev från början var att det är skillnad på SS och ELSÄK och någon tog upp att Akzid och jag menade två helt olika saker i tråden men tydligen vill helt enkelt inte vissa inse skillnaden mellan lag och riktlinjer utan det ska disskuteras hårt och hittas en syndare där ute, kanske för att man inte vill inse sitt eget misstag i diskutionen.

Så, innan nästa påhopp som handlar om att frångå eller inte, läs igenom allt i tråden och tala sen om var och när jag sagt att jag frångår SS så att elsäkerheten förvanskas.

Och sen en fråga till Akzid, var står det att SS skall följas till punkt och pricka, och kom inte med samma utdrag från elsäkerhetsverket för den är väldigt "allmän" i sin bedömmning. Efter ett samtal med elsäkerhetsverket (som har en otrolig förmåga att inte ge raka svar) så framgick det helt enkelt att vid exempel nyproduktion där man eventuellt skulle villja göra något som inte ordagrant beskrivs i SS eller ELSÄK och som då enligt tolkning skulle frångå någon punkt i SS så kan det lösas i samråd med projekterare och/eller besiktningsman för att fortfarande hålla god elsäkerhet, därefter dokumenteras enligt ök med densamme. SS är riktlinjer som ELSÄK refererar till för att hålla en branchöverskridande standard och att frångå detaljer i SS kan man göra så länge elsäkerheten följer fastlagda riktlinjer.

Så, jag vet egentligen inte mer vad jag ska säga om hela det här mer än det jag sagt hela tiden och vill man tolka att jag förordar att man kan tumma på elsäkerheten så är man bara korkad.
 
Glufsglufs skrev:
Otroligt vad upphakat det var på att snacka om att frångå eller inte frångå SS, jag säger det igen, SS är ett omfattande verk med riktlinjer, riktlinjer som ELSÄK refererar till då vi inte har blå boken längre. Då SS inte är en lag så kan man frångå vissa saker som tex höjder och antal på apparater i ett utrymme, dock så länge man inte placerar i zoner där IP-klassen inte passar.

Sen skrev jag att jag hellre förlägger kabel på dom sätt som var enligt norm förr och inte på dom tillkommande sätt som jag anser att vissa är dåliga.

Det några har hakat upp sig på handlar inte alls om det jag började skriva, låter mest som någon typ av egenbekräftelse över att kunna läsa vad som står i SS.

Det jag skrev från början var att det är skillnad på SS och ELSÄK och någon tog upp att Akzid och jag menade två helt olika saker i tråden men tydligen vill helt enkelt inte vissa inse skillnaden mellan lag och riktlinjer utan det ska disskuteras hårt och hittas en syndare där ute, kanske för att man inte vill inse sitt eget misstag i diskutionen.

Så, innan nästa påhopp som handlar om att frångå eller inte, läs igenom allt i tråden och tala sen om var och när jag sagt att jag frångår SS så att elsäkerheten förvanskas.

Och sen en fråga till Akzid, var står det att SS skall följas till punkt och pricka, och kom inte med samma utdrag från elsäkerhetsverket för den är väldigt "allmän" i sin bedömmning. Efter ett samtal med elsäkerhetsverket (som har en otrolig förmåga att inte ge raka svar) så framgick det helt enkelt att vid exempel nyproduktion där man eventuellt skulle villja göra något som inte ordagrant beskrivs i SS eller ELSÄK och som då enligt tolkning skulle frångå någon punkt i SS så kan det lösas i samråd med projekterare och/eller besiktningsman för att fortfarande hålla god elsäkerhet, därefter dokumenteras enligt ök med densamme. SS är riktlinjer som ELSÄK refererar till för att hålla en branchöverskridande standard och att frångå detaljer i SS kan man göra så länge elsäkerheten följer fastlagda riktlinjer.

Så, jag vet egentligen inte mer vad jag ska säga om hela det här mer än det jag sagt hela tiden och vill man tolka att jag förordar att man kan tumma på elsäkerheten så är man bara korkad.
Men jösses.. Klart att man kan frångå de i SS som bara är REKOMMENDATIONER! (höjd på uttag osv).

Fast frångår man från något "SKALL" i SS, så måste man dokumentera vad man har gjort istället för att få samma säkerhet.

exempel: Om du vill montera ett 230V uttag i ett badrum, fast du inte vill ha JFB, så måste du dokumentera hur du har åstadkommit samma säkerhet utan JFB. (Lycka till med de!)

Regler om JFB, kabeldimensionering osv osv i Elinstallationsreglerna är inga "riktlinjer".

Det är SS (Elinstallationsreglerna) som man som elinstallatör går efter. Står nästan ingenting i ELSÄK.

Du tjatar om att SS inte är lag. Fast vi kan ju komma överens om att ELSÄK-FS är lag eller hur? Och där står det ju att man måste följa SS(!) (Gör man avsteg från SS så måste man noggrant dokumentera hur man åstadkommit samma grad av säkerhet på eget sätt)

Vad är det som du har svårt att förstå?
 
Redigerat:
Jag håller som vanlig med Rrrrr...

Men som svar på din fråga till mig. Jag har aldrig sagt att du inte kan frångå ss.
Men däremot så måste du dokumentera hur du har uppnått en korrekt elsäkerhetsnivå. Så enligt Elsäk så är det helt ok att frångå ss bara du upprätthåller säkerhetsnivån.
Men det var det som var frågan, det finns ju inget du kan frångå och ändå ha samma säkerhetsnivå? Jo det kanske du kan om du tar in att material från något annat land, som inte förekommer i sverige. Men då måste du som elinstallatör dokumentera detta. Och det är inte samma dokumentation som egenkontroll....
Men fortfarande är jag nyfiken på om du har frångått SS på någon punkt förutom då höjd på vägguttag... Men det kan jag erkänna det har jag med frångått :) Så sent som idag...
 
Jag är också väldigt nyfiken på att höra konkreta exempel på saker i Elinstallationsreglerna som du, Glufsglufs, frångått. Snälla, kan vi inte få ett exempel?
 
Rrrr....var i all text står det att jag frångått något som står i SS förutom höjder och antal? Det har hakats upp sig så förbannat på att frångå elsäkerheten och det har jag aldrig nämnt något om. Du har fortfarande inte fattat att det enda jag var ute efter att säga var att SS inte var lagstyrt utan riktlinjer som jag också för säkerhets skull bekräftade med elsäkerhetsverket över telefon idag fast jag redan haft disskution med Blüchert på elsäkerhetsverket när vi hade ett gemensamt litet projekt för ett par år sen.

Men, det närmaste jag kan komma för att ni ska få något kött på benen är att vid ett projekt var vi tvingade vid en stamrenovering att använda dom befintliga infällda dosorna och modifiera dom med nya hål pga att rev man ur dom ur väggen för att ersätta med nya med fler stosar så åkte "halva" väggen med i utrymmet bakom badrummet. Detta var till en början att frångå regler men visade sig sen efter samtal med besiktningsman, projektledare och elsäkerhetsverket vara helt ok då dosorna inte var CE märkta och att det fördes in i dokumentationen över projektet, en rad där det togs upp på ett byggmöte och besiktningsman sa ok, behövde inte ens skriva en rad själv.

Jag kan också förtydliga vad dom sa idag när jag pratade med dom igen och det var som så att följer man SS till punkt och pricka så kan man med "gott samvete" överlämna anläggningen. Att frångå SS är helt ok utan dokumentation om det inte inkräktar på elsäkerheten och om det kan ha något med elsäkerhet att göra som tex att en kabel måste förläggas på ett sådant vis som inte föreskrivs men att man i samråd med beställare, besiktningsman och i vissa fall med elsäkerhetsverket kan göra så men ändå bibehålla elsäkerheten beroende på omständigheterna och dokumenterar det efter godkännande så fine. Och ja, egenkontroller och annan dokumentation är inte samma sak men jag måste fråga Akzid och Rrrr vilka typ av arbeten ni gör (om ni nu är elektriker eller inom den gengren) för jag är lite osäker på om ni är vana med löpande samtal med projektledare, besiktningsmän, beställare, projektörer, dyker på jobb där man måste hitta lösningar som är omöjliga att hitta svar på i föreskrifter och dyligt och försöka klämma ur någon på elsäkerhetsverket ett rakt svar samt att sitta på byggmöten var och varannan vecka för att dryfta diverse el-lösningar.

Så, direkt fråga till Rrrr: Vad i det som elsäkerhetsverket sagt till mig (samma sak som jag nämnt gällande skillnaden på riktlinjer och lag) är fel? Och i så fall om du tycker det är fel så ska du kanske göra en skrivelse till dom så du kan få det diariefört och kanske ett svar från det hållet istället för att försöka få ut ett svar från mig på något jag inte ens nämnt.
 
I alla mina inlägg som jag har skrivit så säger jag också att SS INTE är lag. Men att du i princip måste följa det endå. Att göra ett extra hål i en dosa är heller inget stort lagbrott, heller inget som regleras i SS. Det är snarare fabrikantens anvisningar du bryter mot där, vilket också är ok att bryta mot om du kan uppnå säkerhet endå!
Jag tycker bara det är så förbannat korkat att på ett konsumentforum säga att ss är riktlinjer som inte behöver följas. Det kan få ödesdigra konsekvense för någon stackars hempulare.
Så jag VIDHÅLLER det finns ingen punkt i ss som reglerar ELSÄKERHETEN du kan bryta mot utan vidare...
Ja visst är jag van att föra samtal med normalt inblande parter i eljobb, stora som små.
 
Glufsglufs skrev:
Rrrr....var i all text står det att jag frångått något som står i SS förutom höjder och antal? Det har hakats upp sig så förbannat på att frångå elsäkerheten och det har jag aldrig nämnt något om. Du har fortfarande inte fattat att det enda jag var ute efter att säga var att SS inte var lagstyrt utan riktlinjer som jag också för säkerhets skull bekräftade med elsäkerhetsverket över telefon idag fast jag redan haft disskution med Blüchert på elsäkerhetsverket när vi hade ett gemensamt litet projekt för ett par år sen.

Men, det närmaste jag kan komma för att ni ska få något kött på benen är att vid ett projekt var vi tvingade vid en stamrenovering att använda dom befintliga infällda dosorna och modifiera dom med nya hål pga att rev man ur dom ur väggen för att ersätta med nya med fler stosar så åkte "halva" väggen med i utrymmet bakom badrummet. Detta var till en början att frångå regler men visade sig sen efter samtal med besiktningsman, projektledare och elsäkerhetsverket vara helt ok då dosorna inte var CE märkta och att det fördes in i dokumentationen över projektet, en rad där det togs upp på ett byggmöte och besiktningsman sa ok, behövde inte ens skriva en rad själv.

Jag kan också förtydliga vad dom sa idag när jag pratade med dom igen och det var som så att följer man SS till punkt och pricka så kan man med "gott samvete" överlämna anläggningen. Att frångå SS är helt ok utan dokumentation om det inte inkräktar på elsäkerheten och om det kan ha något med elsäkerhet att göra som tex att en kabel måste förläggas på ett sådant vis som inte föreskrivs men att man i samråd med beställare, besiktningsman och i vissa fall med elsäkerhetsverket kan göra så men ändå bibehålla elsäkerheten beroende på omständigheterna och dokumenterar det efter godkännande så fine. Och ja, egenkontroller och annan dokumentation är inte samma sak men jag måste fråga Akzid och Rrrr vilka typ av arbeten ni gör (om ni nu är elektriker eller inom den gengren) för jag är lite osäker på om ni är vana med löpande samtal med projektledare, besiktningsmän, beställare, projektörer, dyker på jobb där man måste hitta lösningar som är omöjliga att hitta svar på i föreskrifter och dyligt och försöka klämma ur någon på elsäkerhetsverket ett rakt svar samt att sitta på byggmöten var och varannan vecka för att dryfta diverse el-lösningar.

Så, direkt fråga till Rrrr: Vad i det som elsäkerhetsverket sagt till mig (samma sak som jag nämnt gällande skillnaden på riktlinjer och lag) är fel? Och i så fall om du tycker det är fel så ska du kanske göra en skrivelse till dom så du kan få det diariefört och kanske ett svar från det hållet istället för att försöka få ut ett svar från mig på något jag inte ens nämnt.
Du frångår inte SS genom att inte följa en rekommendation, såsom höjd på uttag osv. (alltså frångå i den bemärkelse som vi pratar om)

Om du nu inte frångått nånting i SS, varför förespråkar du då att det är ok? Och exakt vad i SS tycker du är ok att frångå? (alltså, självklart undantaget sådant som bara är rekommendationer)

Håller med Akzid, dumt att sitta här på ett konsumentforum och säga att det är ok att inte följa SS. Det innehåll ur SS som vi brukar prata om här är elsäkerhetstekniska regler. Såsom var man måste ha jordfelsbrytare, zoner i badrum/bastu osv osv.. Så om du skriver att man inte måste följa SS så tror gemene man här att du menar ovanstående.

Jag tror bara att vi menar olika saker då vi båda tänker "frångå SS", det är ju en väldigt tjock bok.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.